Budapesti Fesztiválzenekar

Philipp György: "A generációs különbségek maguktól megoldódnak"

Ezekben a sokak szerint apokaliptikus időkben bizony ismét szükségünk lehet Noé bárkájára. Benjamin Britten azonos témájú gyerekoperájának aktualitását is elsősorban az adja, hogy a megmentendő értékek listáján a gyerekek és a bennük rejlő lehetőségek előkelő, ha nem az első helyen állnak. VIDEÓval

- A Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) és a Művészetek Palotája (Müpa) rendezte Budapesti Mahler-ünnepen szeptember 5-én és 7-én is színre kerül Britten Noé bárkája, melyben a felnőtt szólisták és a zenekarban ülő éltesebb muzsikusok mellett számos gyerekszereplő is játszik majd. Hogyan történt a gyerekek kiválasztása?

- A szólisták közül mindenki a tanítványom a Budapesti Énekes Iskolában, így jól ismerem a képességeiket, a kórusnak pedig meghallgatást tartottunk. A zenekar tagjait Pest megye legjobbjaiból válogattuk.

Philipp György (fotó: Végh Dániel)

- Mi jelenti a legnagyobb nehézséget velük kapcsolatban a próbák során?

- A hangszereseknek az együttzenélés nem annyira megszokott ebben a korban, így a figyelemmegosztás kialakítása a legkomolyabb próbatétel. Nagyon kevés zeneiskolában működik kamarazenekar, de a Tóth Aladár Zeneiskolában - ahonnan a hangszeresek túlnyomó többsége érkezett - szerencsére ez is a tanulmányok része. A hegedűsöket Ácsné Szily Éva, az ütősöket Herboly László, a BFZ ütőhangszeres művésze készítette fel, a bőgősöket Lukácsházi István. A kisebbeknek azt az akadályt is le kell majd győzniük, amikor az első próbák után - ahol csak velük foglalkoztam - a felnőttekből álló vonósötös (furulya, timpani, négykezes zongora, orgona), a zenekar és az énekes szereplők is bekapcsolódnak a játékba.

- Két szereposztásban tanuljátok a művet a gyerekek hangjának esetleges mutálása okán. Más miatt is szükséges ez a fajta előrelátás?

- A tervek között szerepel, hogy a későbbiek folyamán a darabot iskolákban, színházakban is játsszuk majd, október 5-én például a pécsi Kodály Központban lépünk fel, így ez a döntés több szempontból is szükséges.

- Két különböző korosztály alkotja az előadógárdát. Hogyan oldjátok fel a generációs különbségeket?

- Erre nekünk nem kell megoldásokat keresnünk, hiszen a zseniális mű mindezt megoldja. Például a felnőtt hangszeres muzsikusok legtöbbször azt is játsszák, amit a gyerekek, így a kisebbek alkalmazkodóbbak lesznek, kialakul egy teljesítménykényszer, egy jó értelemben vett verseny a gyerekek közt. Az énekeseket pedig - saját korábbi élményeimet felidézve (hiszen Jaffettként, máskor pedig ütőhangszeres játékosként is közreműködtem 2001-es előadásokban) -, azt gondolom, hogy több gyakorlás, nagyobb odafigyelés fogja jellemezni.

- A műben nemcsak gyerekek és felnőttek fognak részt venni, hanem a közönség is bevonódik a játékba a műben szereplő egyházi himnuszok éneklése során. Ez hogyan fog zajlani?

Britten: Noé bárkája - énekes olvasópróba (fotó: Végh Dániel)

- Britten kérésein túlmenően én nemcsak a himnuszoknál, hanem különböző effektusok létrehozásában is szeretném a közönség segítségét kérni. Az előadás ezért azzal fog kezdődni, hogy közösen megtanuljuk a tudnivalókat, majd az adott résznél jelzek feléjük, ha ők következnek. Mivel ezt nem fogjuk máskor próbálni, így a család tagjai, a barátok is aktív részesei lehetnek ennek az izgalmas élménynek.

- A díszlet már látható a próbateremben, amikor ez a beszélgetés zajlik: az ígért egyszerűség, a mű misztériumjáték jellegéhez közelebb álló letisztultság jellemzi. De mi tudható a Gergye Krisztián koreografálta mozgásról?

- Valóban, a díszlet középkori és reneszánsz metszetvilágot kíván felidézni, és az állatjelmezek is a kétdimenziós megjelenítéshez állnak közel. Nagyon szép színpadi összkép alakult ki, köszönhetően annak, hogy Árvai György és Szűcs Edit - házaspár lévén - jól tudnak együtt töprengeni. Gergyével sokat dolgoztunk együtt, ebben a darabban a Hollót és a Galambot táncolja majd. A gyerekek színpadhoz szoktatása, a jelmezben való mozgás megtanítása az én feladatom lesz, de nekik ezen túl nem tervezünk más tennivalót. Noé feleségének barátnőire vár majd egy kicsit mozgékonyabb feladat, többek között a közönség bevonásában is aktívabb szerepet kapnak.

- Te vagy az előadás karmestere és rendezője is, ami nagy könnyebbség abból a szempontból, hogy színpadi és zenei történések valóban összhangban létezhetnek. Az érem másik oldalát tekintve milyen nehézségekkel kell szembenézned?

- Az összpróbáknál én a zenekar előtt fogok állni, ezért nekik - főként a gyerekeknek - nagy türelemmel kell majd lenniük, ha felmegyek a színpadra vagy a terem egyik végéből az összképre leszek kíváncsi. Sok leállás lesz, sok instruálás, mert sajnos mindent látok és hallok egy személyben. Ha más valaki lenne a rendező, ő biztosan más problémákat látna, mint én, máshogyan adna instrukciót. De így egyféle rendszerben dolgozunk majd, s ez fárasztó is tud lenni.

- A mű zenei szövete Britten legismertebb operájához, a Peter Grimes-hoz vagy a gyerekekhez közelebb álló A kis kéményseprőhöz képest milyen nehézségű?

Noé bárkája

- A téma nagyon adja magát: elolvasva a szövegkönyvet és figyelembe véve, hogy gyerekek és felnőttek mit tudnak együtt játszani, ezek a zenei ötletek a legkézenfekvőbbek. Technikai nehézségét tekintve a szerző előre gondolkodott, mert az előszóban leírja, hogy az első hegedűben olyanok üljenek, akik tudnak fekvést váltani, a másodikban olyanok, akik tanultak már kettősfogást. Itt válik láthatóvá igazán a mű zsenialítása és pedagógiai jellege.

- Britten nagy tisztelője volt az amatőr zenélésnek, és külön érdeme, hogy ebbe a tevékenységbe a gyerekeket is bevonta. Vajon az előadás és a próbák során tapasztaltak jelentősen hozzájárulnak majd ahhoz, hogy azok a fiatalok, akik részt vesznek benne, később zenerajongók és koncertlátogatók legyenek?

- A magam példájából kiindulva számomra óriási élmény volt a Noé bárkájában játszani, ma is profitálok abból a tudásból, amit ezeken az előadásokon szereztem. Bízom benne, hogy ezeknél a gyerekeknél is sokáig, talán egy életre is kitart majd az élmény.

 

 

Böngésszen kulcsszavak segítségével!

A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá. Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt tud.

A Budapesti Fesztiválzenekart 1983-ban Fischer Iván és Kocsis Zoltán alapította. A zenekar működésének első harminc esztendejében rendkívüli rangra tett szert, a világ tíz legjobb zenekara között tartják számon. Közönsége rajong érte, a nemzetközi kritika pedig játékának intenzitását és érzelmileg megragadó voltát hangsúlyozza, azt a kamarazenészekre jellemző figyelmet, amivel minden apró részletre ügyel és azt a kivételes képességét, ahogy megosztja közönségével a zenélés örömét.

Bár a Budapesti Fesztiválzenekar a világ legfontosabb zenei központjaiban is rendszeresen fellép, tevékenységének alapját rendkívül népszerű magyarországi hangversenyei jelentik: évente negyvennél is több hangversenyt ad Budapesten és rendszeresen fellép más magyar városokban is.  A Fesztiválzenekar stratégiai partnere a budapesti Művészetek Palotája: közösen indítják útjára a "Bridging Europe - Európai hidak" fesztivált, amelyre először 2013 szeptemberében kerül sor. Az első rendezvénysorozat a cseh kultúrára fókuszál. A BFZ és a Művészetek Palotája minden februárban közösen rendezi az egy zeneszerző műveit tizenegy koncerten bemutató „maratont", és közös produkcióban valósulnak meg a Fischer Iván rendezte és vezényelte, szcenírozott operaelőadások is. A legutóbbi operaprodukció, Mozart Figaro házassága című operája - a 2011-ben nagy visszhangot kiváltott Don Giovanni-előadáshoz hasonlóan - 2013 augusztusában a New York-i Mostly Mozart Fesztiválon is elhangzik.

Fischer Iván zeneigazgatóként több újítást vezetett be. A zenekari és kamarazenei koncertek mellett a zenekar muzsikusaiból korhű hangszereken játszó, barokk-együttes, valamint új zenei együttes is alakult. A zenekar tagjai közül a kétévente megrendezett Végh Sándor Verseny nyertesei szólistaként is fellépnek a „Haydn-Mozart plusz" sorozat koncertjein, amelyeket Takács-Nagy Gábor, a BFZ új első vendégkarmestere vezényel.

A Fesztiválzenekar nagy súlyt helyez a zenei nevelésre. A rendkívül népszerű Kakaókoncerteket kisiskolásoknak, a Midnight Music sorozatot a tizen- és huszonéves korosztálynak rendezi. A BFZ a Magyar Zeneiskolák Szövetségével karöltve rendszeresen foglalkozik tehetségkutatással, felkarolja és bemutatja a fiatal muzsikusokat, és oktatási célból élőben közvetíti honlapján a zenekar próbáit.

A BFZ-vel az elmúlt évtizedekben számos kiemelkedő művész lépett fel, mások mellett dolgozott a zenekarral Solti György (aki haláláig az együttes első vendégkarmestere volt), Yehudi Menuhin, Pinchas Zukerman, Gidon Kremer, Radu Lupu, Végh Sándor, Schiff András és Richard Goode.

A Budapesti Fesztiválzenekar 1992 óta közhasznú alapítványként működik. Az alapítvány tevékenységét az Emberi Erőforrások Minisztériuma és Budapest Főváros Önkormányzata támogatja.

Fischer Iván harminc éve, a zenekar alapítása óta zeneigazgatóként irányítja a BFZ művészi munkáját.

 

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG 

Mai évfordulók

  • Jacob Grimm halála (1863)