A hangszer, amit még mindig nem ismerünk igazán

Ötven éve még ünnepelt sztár volt, majd pár évtizedre méltatlanul elfeledték, s most ismét a kedvencek között szerepel itthon a harmonika, amely közel kétszáz éves története alatt számos nép tradicionális zenéjének lett meghatározó része.

Legyen az sváb, délszláv, orosz vagy francia zene, a harmonika magának követelte a vezető szólamokat, a ritmuskíséretet, s így a hangszer a legkülönfélébb érzelmeket közvetítette és váltotta ki. A magyar népzenét viszont elkerülte, nálunk inkább a városokban lett divatos. A mindent elsöprő beatkorszak és az elektronika egy ideig túlharsogta a többi akusztikus hangszerrel együtt a harmonikát is, ám ezen az estén nemzetközi élvonalbeli muzsikusok mutatják meg, mire képes még az a hangszer, amely Edit Piaf mellett milliókat ríkatott meg, s amelynek hangjára éjszakákat mulatnak át manapság a nagy vigadalmakban. A négy fiatal alkotta portugál zenekar, a Dancas Ocultas concertinákkal, azaz diatonikus harmonikákkal érkezik, s kilépve a folklór világából saját szerzeményeikkel egy különleges hangzásvilágot szólaltatnak meg a Fesztivál Színház színpadán.

Dancas Ocultas

Inkább a klasszikusokhoz nyúl, feldolgozásaival mégis a harmonika ezerarcúságát mutatja majd meg Orosz Zoltán, akinek játékát a délszláv muzsikusok, a francia sanzon mesterei és a klasszikus zene értői egyaránt elismeréssel illetik. Azt mondják, ezer zenész közül is fel lehet ismerni az ő stílusát, amely a remek technikai tudás mellett talán ars poeticájával magyarázható: szerinte a hiteles zene alapja, hogy minden stílust őszintén tisztelni kell, s a zenész csak azt tudja eljátszani a színpadon, amit megélt az életében. Orosz Zoltán a legfontosabb útravalót talán édesapjától, a remek harmonikástól kapta négy évesen. Legújabb, s egyben egy korszakot lezáró Kontrasztok című lemeze kapcsán fel is idézi a sorsfordító szavakat: "A hangszerrel csak nagyon óvatosan szabad bánni, hiszen benne laknak a hangok - mondta apám. Nem értettem. Elmagyarázta. A hangszerben mindenféle hang ott lakik, jók és rosszak egyaránt, és nagyon nagy felelősség, hogy az ember csak a jó hangokat engedje ki, hiszen miután kiszabadult egy hang, az körbejárja a világot és egyszer majd szembejön. Arra a kérdésemre, hogy hogyan kell úgy játszani, hogy az ember csak a jó hangokat engedje ki a hangszerből, azt felelte: úgy kell élni."

Orosz Zoltán

Orosz Zoltán ezzel a felelősséggel vállalta fel azt is, hogy a köztudatban sramlihangszerként élő harmonikát és annak sokszínűségét megismertesse a hazai közönséggel. Ahogy el is mondja, még mindig vannak titkai ennek a hangszernek, s egyre több zeneszerző ismeri fel a harmonikában rejlő lehetőségek sorát, s használja fel műveiben. Ötven éve például bizonyos hajlításokat azért nem alkalmaztak dallamdíszítésként, mert nem is tudták, hogy megszólaltatható. "Amit most mondok a harmonikáról, az húsz év múlva már elavult lesz, olyan fiatal még ez a hangszer"- meséli. S valóban, a pár évtized alatt ismét népszerűvé vált hangszeren ma már megszokott, hogy Bach orgonaműveket, jazz sztenderdeket, tangót, polkát, Vivaldit játszanak a jobbnál jobb zenészek. Ha meg ezeket mind egy koncerten akarja hallani az ember, akkor ott van Orosz Zoltán és az ő ezerarcú harmonikája.

Orosz Zoltán, Danças Ocultas

2011. május 27. 19:30 Művészetek Palotája - Fesztivál Színház

Km.: Orosz Zoltán (harmonika), Danças Ocultas (tagjai: Artur Fernandes, Filipe Cal, Filipe Ricardo, Francisco Miguel)

Böngésszen kulcsszavak segítségével!

A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá. Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt tud.

Kiemelt cikkeink

Konok szerénység

Brahms Német requiemjét Helmut Rilling vezényletével adja elő az MR Szimfonikusok november 1-jén a Müpában. MAGAZIN

Lőrinczy György átvette a vezetést

Az új igazgató október 31-én, ünnepélyes társulati ülés keretében vette át a Budapesti Operettszínház vezetését.

Rembrandt és Vermeer remekművei Budapesten

Az európai kultúra egyik virágkorát, a 17. századi holland művészet időszakát mutatja be a Szépművészeti nagyszabású kiállítása.

Premier: Nyitott ablak

Nóti Károly bohózatát mutatja be október 31-én a Karinthy Színház.

Totál Vokál I.

A Jazzation és példaképük, a legendás svéd-dán The Real Group akár együtt is értelmezhető két koncertjét adta nemrég. TAKE7

Garantáltan defibrillál

Jefta van Dinther darabja a nézőkre erős fény- és hangeffektekkel gyakorol hatást. Az installáció november 5-én látható a Trafóban.

Lukács András: "Én tényleg szívből koreografálok"

A Seregi-díjas koreográfus a Győri Balett harmincöt éves jubilumára különleges módon állította színpadra Ravel Boleróját.INTERJÚ

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG 

Tisztelt olvasóink!

Megváltozott fórumszabályzatunk értelmében a jövőben a cikkektől független témák indítására nem lesz lehetőség. Megértésüket köszönjük.

A Fidelio szerkesztősége