Müpa borítókép

Atom-fúzió

A Müpa Jazztavasz 2012 a nyolcvan éve született Joe Zawinul és a fúziós jazz műfaja előtt tiszteleg, a korábban négy külön napra időzített koncertei helyett idén május 13-án egyetlen, éjszakába hajló délutánon váltják egymást a műfaj hazai és külföldi kiválóságai.

"A zene a krízis és a konfrontáció időszakában különösen kreatív időket él meg. A 20. század második felének legizgalmasabb korszaka a hatvanas évek voltak. Utat tört magának a rock'n'roll, a jazz is új irányt vett..." Joe Zawinul pedig - akitől e mondatok származnak - vegyítette e kettőt, méghozzá oly érvénnyel, tartalommal és sikerrel, mint kevesen. A jazz talán utolsó markáns, kontinenseken átívelő, több évtizeden át a fősodrot adó irányzata, amelyet kezdetben a jazz-rock, majd inkább a "fusion" címkével láttak el, valamikor a hatvanas évek végén született. Sokan ezt a pillanatot a jazztörténet egyik legnagyobb bálványához, Miles Davishez kötik, és az ő 1969-es In a Silent Way és 1970-es Bitches Brew című albumaihoz szúrják le kis zászlócskájukat. Az In a Silent Way című szám, ahogy a Bitches Brew-t nyitó Pharaoh's Dance is Zawinul szerzeménye. Araszolhatunk azonban még vissza három évet, amikor létrejött a Mercy, Mercy, Mercy című kompozíció, szintén Zawinul jóvoltából, amelyet a Cannonnball Adderley Sextettel vett először lemezre. A rhythm & blues és a jazz összefonódásából született darab a Billboard-lista tizenegyedik helyéig kúszott, előadását Grammy-díjjal jutalmazták, és a kislemezből több millió példány fogyott. A dal nagy szerepet játszott abban, hogy az addigra némileg népszerűségét vesztett jazz műfaja iránt ismét felkelt az emberek érdeklődése. Zawinult ezután végig ott találjuk az élvonalban, a legizgalmasabb, legkreatívabb előadók és zeneszerzők közt, aki később a Weather Report alapítójaként a fúziós jazz nehezen meghaladható alapkövét helyezte el, majd mint a Zawinul Syndicate frontembere és agytrösztje már 1987-től lényegében világzenét játszott, amikor a zeneipar még nevet sem adott e műfajnak. 

The Syndicate

Az 1932. július 7-én Bécsben született Joe Zawinul magyarországi koncertjein nem felejtette el megjegyezni, hogy nagymamája Kaposvárról származott. Nagy szeretettel játszott a magyar közönségnek, és itthon is mindig nagy szeretettel fogadták őt. Egyik utolsó koncertjét 2007. augusztus 1-én adta a Veszprémi Ünnepi Játékokon. Az ünnep akkor vált teljessé, amikor a láthatóan nagybeteg Zawinul mellé a színpadra lépett a következő este főhőse, Wayne Shorter szaxofonos, akivel több mint két évtized után először álltak egy színpadon. Az In a Silent Wayt adták elő. A Zawinul Syndicate tagjai pedig boldogan és fegyelmezetten játszották végig mesterükkel a fellépést - ez volt Zawinul utolsó előtti koncertje.

2012-ben ebből a csapatból továbbviszi a lángot Paco Sery elefántcsontparti dobos (akire még Jaco Pastorius hívta fel Zawinul figyelmét), Aziz Sahmaoui és Jorge Bezerra ütőhangszeresek (Marokkóból, illetve Brazíliából), valamint a varázslatos énekesnő, Sabine Kabongo, aki kongói gyökerekkel rendelkezik. A zenekar további tagjai Alune Wade baszusgitáros, Emile Parisien szaxofonos (a szaxofon jelenlétének köszönhetően a Weather Report-os időszak hangzása is felelevenedik), Thierry Eliez billentyűs és Munir Hossn gitáros. Bár a Syndicate éveken át csak egykori csapatkapitányuk számait játszotta, a nyolcvanadik születésnapi koncertturnéra olyan új darabokat is komponálnak tagjai, amelyek a maestro zenei világát, szellemiségét idézik. És ha már eddig oly sok szál kötötte a szindikátust Magyarországhoz, hadd gyarapodjon még eggyel: File Under Zawinul című első, egykori névadójuk nélkül 2012 februárjában felvett lemezüket a Nemzeti Hangversenyterem-beli koncert napján jelenteti meg a Hunnia Records. 

A Jazztavasz egészére érvényes: File Under Zawinul, még ha egyes fellépőkre jobban, másokra kevésbé igaz is, hogy meghatározza zenéjét a horgolt sapkás zseni. A Kinsey-Willis-Borlai Trióét feltétlenül. Scott Kinsey billentyűs volt ugyanis Zawinul Faces and Places című albumának producere, és szoros barátság kötötte össze kettejüket. Kinsey zenei ízlése, játéka felvállaltan és erősen viseli a zawinuli bélyeget. Gary Willis a Weather Report feloszlása után játszott Wayne Shorter zenekarában. Kettejük pályája a Tribal Tech csapatban fonódott össze, ahol a gitáros, Scott Henderson is működött, ő viszont egyben Zawinul gitárosa is volt a Syndicate korai korszakában. Borlai Gergő pedig immár nem csak nagy tisztelője, de egyenrangú partnere is Kinsey-nek és Willisnek. 

A 9:30 Collective, Huszár Endre dobos sokoldalú produkciójának neve eleve tisztelgés a Weather Report előtt, melynek 8:30 című dupla lemeze részben az 1979-es világkörüli koncertturnéjukon készült. A magyar gyökerű kollektíva több kompozíciót is jegyez, melyet Zawinulnak ajánlottak. A produkció legújabb, a május 13-i fesztivál napján debütáló kiadása, melynek neve eNerd (fordítsuk elektrománnak), már a jövő hang- és színpadtechnikáját valósítja meg, hiszen eNerd (Endre) a dobok mögül valós időben egy teljes interaktív hangvarázsló rendszert is működtet. A csapat vendége a holland nu-jazz szcéna legünnepeltebb trombitása, Rob van de Wouw. A koncerten nem csak a hangzásbeli, de a látványelemek is a legmodernebb trendeket képviselik - s ezek valódi újdonságnak számítanak itthon. 

The Yellowjackets (fotó: RajNaik)

A Jazztavaszt záró együttes maga is jazztörténetet teremtett, hiszen a Weather Report mellett és őket követően máig az egyik legfontosabb, legmarkánsabb stílusjegyekkel rendelkező zenekara a fúziós jazznek: a Yellowjackets a műfaj élő jelene, amely a maga három évtizedével példaértékű csapatszellemről, kreatív energiatartalékokról, alkalmazkodóképességről tesz tanúbizonyságot. Indokolt hát, hogy a Müpában is elsősorban őket magukat ünnepeljük, bár a zawinuli kötődés náluk sem elhanyagolható. Scott Yanow újságíró szerint a Yellowjackets szerzeményei néha Joe Zawinul legdallamosabb pillanatait idézik. Érdekesség még, hogy a Yellowjackets koncertfilmjeinek rendezője és producere több alkalommal Anthony Zawinul, a billentyűs legidősebb fia volt. Ami pedig a 2012-es turné újdonsága a "Darazsak" életében: a basszus szólamot hosszú évek után nem Jimmy Haslip, hanem Felix Pastorius - igen, igen, a legendás Jaco fia - szolgáltatja William Kennedy régi-új dobos, Bob Mintzer szaxofonos és az alapító Russell Ferrante billentyűs mellett.

Böngésszen kulcsszavak segítségével!

iDance - a jövő tánca elkezdődött

Plázavilág (forrás: Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum)

Ma már számos olyan fejlesztés létezik, ami az tökéletes táncos test mechanizmusát próbálja digitális eszközökkel hangsúlyozni, modellezni, kombinálni. Most bemutatjuk az utóbbi évek legmodernebb technológiai újításait, amit a tánc világában alkalmaztak. MAGAZIN

Pláza: a mindennapok átka vagy áldása?

A plázák húsz évvel ezelőtti megjelenése egy teljesen új szórakozási formát és saját kultúrát is létrehozott. <>b>KRITIKA

Grecsó Zoltán: Tudatos életvezetés tánccal

Grecsó Zoltán táncos-koreográfust a Trafó Állandó Táncórák Demonstrációja 2015 című programja kapcsán kérdeztük. INTERJÚ

Kutyát sem érdekli a Vadregény

Viszonylag ritkán írunk filmekről, aminek csak az egyik oka, hogy ezt nálunk mások sokkal jobban csinálják. Most néhány pillanatra mégis szakítunk ezzel a hagyománnyal. KRITIKA

Bagossy László: "Már a megszületésekor politikus darab volt"

Tartuffe "újratöltve" Parti Nagy Lajos átiratában, Bagossy László rendezésében az Örkény Színházban. INTERJÚ

Kész csoda

A MÁV Szimfonikus Zenekar január 24-i matinékoncertjén a fergeteges táncház-hangulatról a Rohoncz Folkműhely gondoskodott. KRITIKA

Már meg is van a csodazongora első vevője

Közadakozásból gyűjtené össze a 64 millió forintos zongora árát a pécsi közgyűlés.

A berlini Budapest Calling magyar jazzdallamokkal hív

A Magyar Intézet borbisztrója, a Budapest Calling, különleges jazzcsemegét ajánl a Berlinben élőknek.

A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá. Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt tud.

Kiemelt cikkeink

Grecsó Zoltán: Tudatos életvezetés tánccal

Totoro - A varázserdő titka

Grecsó Zoltán táncos-koreográfust a Trafó Állandó Táncórák Demonstrációja 2015 című programja kapcsán kérdeztük. INTERJÚ

Pláza: a mindennapok átka vagy áldása?

A plázák húsz évvel ezelőtti megjelenése egy teljesen új szórakozási formát és saját kultúrát is létrehozott. <>b>KRITIKA

Kutyát sem érdekli a Vadregény, pedig egyáltalán nem rossz film

Várady Viktória (forrás: Madách Színház)

Viszonylag ritkán írunk filmekről, aminek csak az egyik oka, hogy ezt nálunk mások sokkal jobban csinálják. Most mégis szakítunk ezzel a hagyománnyal. KRITIKA

Bagossy László: "Már a megszületésekor politikus darab volt"

Totoro - A varázserdő titka

Tartuffe "újratöltve" Parti Nagy Lajos átiratában, Bagossy László rendezésében az Örkény Színházban. INTERJÚ

A berlini Budapest Calling magyar jazzdallamokkal hív

Tim Riese

A berlini Magyar Intézet borbisztrója, a Budapest Calling, különleges jazzcsemegét ajánl a Berlinben élőknek.

Billentyűk és milliók

Válik-e üzleti siker a szakmailag kiváló Bogányi-zongorából, cseng-e majd a húrokhoz hasonlóan a kassza is? MAGAZIN

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG