Téma:
A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt lehet.
A Fidelio.hu fórumszabályzata itt olvasható.
Új hozzászólás   Új téma


  1. 1555 10:46 2015.03.30
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Mivel éppen a beírás mellett van a két művész április 8-i közös fellépésének hirdetése a Fidelión, rányitottam:

    https://www.mupa.hu/program/barati-kristof-es-vendegei-2015-04-08_19-30-bbnh?utm_source=fidelio_klasszikus&utm_medium=display&utm_content=banner_300x250&utm_campaign=barati_kristof_es_vendegei_2015_04_08_19_30

     

    Jegyek már alig kaphatók: a fsz.-en 18, a II. emeleti oldalerkélyen 10 db, és a II. emeleti középerkélyen 134.

    Telt ház várható, addig is ma Szolnokon Kristóf vezényel és szólózik Mozart jegyében.

  2. 1554 10:28 2015.03.30
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Egy kaposvári napilapból idézek, a www.kaposvarinapilap.hu mai számából, mert

     

    Megújul a Kaposfest

     

      

    Művészeti vezetők: Baráti Kristóf és Várdai István

       

       

     Augusztus 13-19. között immáron hatodik alkalommal rendezik meg hazánk egyik legjelentősebb klasszikus zenei fesztiválját, a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivált (Kaposfest).

     


    hirdetés

     

    Az idei esemény programját új művészeti vezetők, a világhírű hegedűművész Baráti Kristóf és a pár napja Liszt-díjjal kitüntetett csellóművész, Várdai István állítják össze.

     

    Baráti Kristóf és Várdai István az ötéves sikeres működés után távozó Kokas Katalint váltják a művészeti vezető posztján: megbízásuk a 2015-2018-as fesztiválokra szól. A két világhírű művész jelenléte garancia a színvonal további emelkedésére, a kiváló fellépőkre és a sokszínű, izgalmas műsor összeállításra.

     

     

    A továbbiakban két fotó és az új vezetők életrajza olvasható, amihez csak Várdai lemezfelvételeit egészítem ki:

     

    item-thumbnail

    Ez volt első lemeze

     

  3. 1553 13:20 2015.03.29
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A Semmelweis Orvostudományi Egyetem diákjainak lapja a SZINAPSZIS nevet kapta. A műegyetem építész hallgatói lapja lehetne a Színes apszis, de ez csak játék a szavakkal, és még nem említettem a szinopszist, ami talán ismertebb egyeseknek.

    Amiért mindezt előhoztam: a SZINAPSZIS márciusi számában két érdekes beszélgetés olvasható, amelyekben a szinapszis(ok) is komoly szerepet kapnak, hiszen a művészetek világa éppen az ingerek átvitele, vagyis az idegek közti kapcsolatok területe, ahol a szerző, az előadó, de persze a közönség is ezen az úton fejti ki alkotói, közvetítői vagy éppen befogadói tevékenységét. Valóban izgalmas (ingerlő) dolog, néha felfoghatatlanul, és emiatt mondjuk bizonyos emberfeletti, vagyis magasabb rendűnek vélt tevékenységekre, hogy isteni vagy ördögi.

     

    Ezek után az említett lapszám: http://issuu.com/szinapszis/docs/2015marcius

     

    A 16-17. oldalon dr. Falus András, a 26-27. oldalon Baráti Kristóf a főszereplő, gondolataik érdekesek, néhol összecsengenek.

  4. 1552 08:08 2015.03.25
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

     

     

    A helyi újságban tegnap jelent meg beszámoló a március 22-i koncertről (Simon Püschel írása)

     

    Zusammen mit dem Südwestdeutschen Kammerorchester unter der Leitung von Timo Handschuh zeigt der Solist Kristof Baráti, welche Energie in Bachs Musik auch heute noch steckt. Foto: Ketterl

    A Timo Handschuh dirigálta SWDKO-val együtt Baráti Kristóf megmutatta:

     még manapság is micsoda energia rejtőzik Bach zenéjében

     

    A Südwestdeutsches Kammerorchester (SWDKO) zenés születésnapi ünnepséggel lelkesített Johann Sebastian Bachért

    A ráadás során szokatlan dolog történt: az est szólista csillaga, Baráti Kristóf elhagyta a pódium közepét, és a leghátsó sorban leült egy hirtelen odatett hokedlire, és addigi különleges szerepét elfelejtve a zenekarral együtt játszott. Ez nem üres gesztus volt, hanem hiteles meghajlás az est valódi csillaga, Johann Sebastian Bach előtt. Vagyis a SWDKO negyedik bérleti hangversenyének egésze különleges tisztelgés volt a barokk mester 330. születési évfordulója alkalmából.

    A kezdet viszont egy kissé megtévesztő. A BWV 70-es g-moll zenekari szvit nem lehet Johann Sebastian műve. Ezt támasztja alá, hogy a leghivatalosabb műjegyzékben nem szerepel, és a kottán csak a "Bach" név látható, de ez a mű meg sem közelíti az ő stílusát. A rejtvénynek az a megoldása, hogy a Bach név ugyan helyes, csak éppen nem Johann Sebastianről van szó. Az igazi szerző a számos zeneszerzőfiú egyike kell legyen. Már az első tétel is túlságosan szakadozottnak és érdesnek, illetve túl céltalannak és ziláltnak mutatkozott. A második tétel, mániákusan lefelé törekvő gesztusaival szinte már egy látványos rohamsorozat, és csak a harmadik tételt uralja a tiszta érzékenység. Végül a könnyed kamarazene jellegű trió távolról sem illik a szigorú kántorhoz. A szerzőség tisztázatlansága persze nem zavarja a zenei élvezetet. A darab állandó karakterváltását és mozgalmas extravaganciáját remekül jeleníti meg a SWDKO.

    Meglepetésekkel teli légkör

    Az említett belépő után egy valódi "Johann Sebastian" következett, és rögtön megkettőzve. A szólista Baráti és a SWDKO mindkét hegedűversenyben (a-moll és E-dúr) annyira lenyűgözően játszanak, amennyire elbűvölően íródott ez a Bach-ra jellemző koncert. A motorikus szerkezetű gyors nyitótételek örvénylést eredményeznek, ami következetességével csábosan hat. Ezután a lassú tételek folyamatos előrehaladásban mutatják be az ellenpontozást, és egy állandóan visszatérő basszusmotívummal jelenítik meg harmóniai céljukat, de az minden ütemben újra rendelkezésre áll. Az állandó és rajtaütésszerűen érződő meglepetések ezen légkörében Baráti olyan hegedűhangot produkál, amit a lüktető édeskéstől a fagyos letisztultságig terjedő valamennyi hangulatban állandósítani képes. A gyors zárótételekben a pontos, de humorral is fűszerezett virtuózitás volt jellemző.

    A szünet után a zene egy közvetlen zeneszerzői tiszteletadássá változott. Sofia Gubaidulina egy Bach-korál (BWV 668; "Vor deinen Thron tret' ich hiernit", azaz "Ezennel trónod elé járulok" kezdettel) alapján írt kamarazenekari Meditációját  mutatták be, de a vegyes benyomású előadást...  (nem részletezem)

     

    Népszerű zárás

    A műsor utolsó darabjában, Bach kettősversenyében (BWV 1043) a SWDKO koncertmestere, Friedemann Breuniger volt Baráti szólistapartnere, aki az első tételben egy kissé még bizonytalan volt, pillantgatott a zenekarra, de a másodikban már összehangolódott Barátival. Mindketten visszhangként vetették bele magukat a virtuóz futamokba, teljesen megfeledkezve arról, hogy mégis csak jelen van egy kisérő zenekar is. Ez visszatért az utolsó tételben is.

    A szólóhegedű motorikus sodrásával szemben éppen a mélyvonósok mélyítették el rendszeresen a hangzást, és úgy tűnt, ezáltal magukat is szórakoztatták bizonyos mértékig. Pontosan ezt tette Barát is, amikor a tőle kért ráadásban láthatóan örömmel játszott a zenekar tagjaival. Nem csoda, hiszen Bach 3. zenekari szvitjének lassú tételével, az "Air"-rel, ő és a zenekar igazán egy népszerű és eredeti zárással járult a születésnapi koncerthez.



  5. 1551 08:22 2015.03.24
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Baráti Kristóf legközelebbi fellépése 135 km-re lesz tőlünk :), pontosabban március 30-án este 7-kor Szolnokon a Megyeháza Díszternében. Már nem először lesz ő a karmester is egy koncerten. Közreműködik az idén 50 éves Szolnoki Szimfonikus Zenekar.

    A programot a barokk és a bécsi klasszika jegyében rendezik a Zenei Társalgó sorozatban.

    A műsor:

    J. S. Bach: a-moll hegedűverseny (BWV 1041)

    Mozart: B-dúr hegedűverseny (K 207)

    Mozart: "Jupiter" szimfónia (C-dúr, K 551) 

    Utóbbiban a vonóskar mögött: 1 fuvola, 2-2 oboa, fagott, kürt és trombita; valamint  üstdob a felállás.

    A Benkó Károly- és Pártos Gyula-tervezte épületet 1878-ban avatták fel

    Zenei társalgó II. – A barokk és a bécsi klasszika

     

    Időpont: 2015. március 30. (hétfő) 19 óra
    Helyszín: Megyeháza díszterme

    Johann Sebastian Bach:
    I. (a-moll) hegedűverseny, BWV 1041

    Wolfgang Amadeus Mozart:
    I. (B-dúr) hegedűverseny K 207

    Wolfgang Amadeus Mozart:
    XLI. (C-dúr) ,,Jupiter’’ szimfónia K 551

    Közreműködik: Baráti Kristóf – hegedű

    Vezényel: Baráti Kristóf

  6. 1550 10:47 2015.03.21
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Ma 330 éve született J. S. Bach, és ez alkalomból számos helyen tartanak évfordulós koncerteket, köztük a Művészetek Palotájában. A németországi Baden-Württemberg tartományban fekvő Pforzheimben holnap lesz az ünnepi esemény, amelyen a helyi illetőségű 65 éves Dél-német Kamarazenekar és Baráti Kristóf lesz a főszereplő. Bach- és Bach-ihletésű művekkel köszöntik a közönséget, köztük az 1042-es jegyzékszámú E-dúr hegedűversennyel, amelyről két éve, a címzett halálozási évfordulóján, már beírtam az alábbi verset, amit Kristóf talán nem olvasott. A hangverseny beharangozójaként ezt írták a zenekar honlapján: 

     

    Johann Sebastian Bach ist vermutlich der größte musikalische Meister der europäischen Musikgeschichte - anlässlich seines 330. Geburtstags soll er nicht nur in Eisenach, Weimar und Leipzig, sondern auch in Pforzheim gefeiert werden. Und zwar mit einem Konzert, bei dem der geniale Kontrapunktiker ebenso zu Wort kommt wie der überschäumende Virtuose, der tiefsinnige Mystiker ebenso wie der Kenner der barocken Musikwelt. Eben kein "Bach", sondern ein "Meer" von strahlenden Klängen lädt daher das Publikum zum instumentalen Hörgenuss ein, wenn Kristóf Baráti und das Südwestdeutsche Kammerorchester Pforzheim gleich beide Bach'schen Solo-Violinkonzerte und das berühmte Doppelkonzert darbieten. Als tiefgeistiger Gegensatz wird auch Bachs letztes Werk, der Choral "Vor deinen Thron tret ich hiermit" erklingen, reflektiert durch eine Meditation der großen tatarischen Komponistin Sofia Gubaidulina. Sie hat sich in ihrem Werk mit Bachs Zahlenmystik kreativ auseinandergesetzt und tiefspannende neue Kontrapunkte geschaffen. Eröffnet wird das Konzert durch die Ouvertüre g-Moll, die lange Bach selbst zugeschrieben wurde, aber wohl aus seinem Schülerkreis stammt und so Bach auch als großen Lehrer thematisiert.

     

     

    Jehudi Menuhinhoz

     

    Bach E-dúr hegedűversenye alá

     

    Húzd, hegedűs, ameddig húzhatod!
    Míg alattunk tátongnak szörnyü vermek,
    emelj magasba, feljebb, egyre feljebb,
    add a kezünkbe a sarkcsillagot.

     

    A semmi szálából e semmi selymet,
    e láthatatlan fonalat sodord,
    e minden anyagnál megfoghatóbb
    megfoghatatlant fogd jól, el ne engedd.

     

    Zordon örvények fölött könnyű hágcsó,
    grádics, mennyei lajtorja, Zene!
    sikongva, csengve repíts a sugárzó

     

    tejútakon is túl, oda, hová a
    repülőgép se visz, rakéta se:
    önmagunk járhatatlan magasába.

     

    /Somlyó György, 1960/



    Menuhin 44 éves volt a lemezfelvétel idején.



     

     

  7. 1549 18:28 2015.03.19
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Újabb tévedés jutott eszembe, mert Pforzheimben, a CCP (CongressCentrumPforzheim) Nagytermében két Bach-mű lesz a hegedűversenyeken kívül: bevezetésként Bach vonósokra és basso continuóra írt g-moll Nyitánya (BWV 1070), majd a kettősverseny előtt valóban Gubaidulina-mű hangzik el, de nem a hosszú passió, hanem a kamaraegyüttesre írt Meditáció (https://www.youtube.com/watch?v=eeFnkquBo-Q), amlynek alapjaa a "Vor deinen Thron tret' ich hiernit", azaz "Ezennel trónod elé járulok" kezdetű Bach-korál (BWV 668): https://www.youtube.com/watch?v=1CALzxblaOQ

     

    Veranstaltungsort: Congress Centrum Pforzheim

     

    Több mint 1600 ülőhely a Nagyteremben a jelzett koncertre

  8. 1548 09:28 2015.03.19
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Rosszul emlékeztem: Sofia Gubaidulina János passiót írt, amiről beszél is a lemaradt videón:

    https://www.youtube.com/watch?v=akk7MuJWIeg - csodálatos zene!

  9. 1547 09:22 2015.03.19
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Baráti Kristóf holnap, tehát március 20-án Dachau-ban az 1041-es jegyzékszámú Bach-hegedűversenyt és Sarasate Cigánydalait játssza ugyanazzal a Dél-nyugat-Német Kamarazenekarral (km.: Timo Handschuh), akikkel március 22-én Pforzheimben csak Bach-művekkel szerepel (1041, 1042 és 1043). Kristóf már játszott Dachauban, a három évvel ezelőtti nagy kamaraturnén (Farkas Gáborral), ahol óriási sikert arattak, amiről beszámolót is beemeltem annak idején (http://fidelio.hu/forum?fq=Az+idei+t%C3%A9l+v%C3%A9g%C3%A9n+a+Bar%C3%A1ti+Krist%C3%B3f-Farkas+G%C3%A1bor+&ft=hozzaszolasokban&forumsearch=Keres%C3%A9s)

     

    A Geigenhimmel kitétel később más kritikában is megjelent.


    A Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim 65 éve alakult, és számtalan rádiófelvétele mellett több mint 250 lemez jelent meg játékukkal. Most az elsőrangú Baráti Kristófot hívták meg, akivel Pforzheimben a Bach születésénbek 330. évfordulójára rendezett koncerten lépnek fel. Ennek a hangversenynek érdekessége lesz Gubaidulina Máté-passiója, amit érdemes meghallgatni: 

     


    A dachaui kastélyban rendezendő koncert egyik előzetesében a tavaly nyáron megjelent Brahms-szonátalemezzel mutatják be, természetesen partnerével együtt.

    http://www.klassikerleben.de/s16886-Kristof-Barati-Clara-Wuertz-Violinsonaten.html


    A három szonáta március 17-én volt hallható a Bartók Rádióban,

    a decemberi lemezbemutató koncert felvételeként

     

    Helmut Peters írása: Elsősorban a különösen érzékeny Johannes Brahms törékeny és sebezhető lelke jelenik meg három hegedűszonátájában. Baráti Kristóf és Würtz Klára annyira vissszafogottan és befelé fordulóan kezdi az op. 78-as G-dúr szonáta nyitó tételét, amennyire csak lehetséges, rögtön utána pedig magával ragadó fokozással tárják fel a szerző vibráló lelkivilágát. Mindketten eleven játékkal dolgozzák ki a magyar népzenéből kölcsönzött törékeny motívumokat.

    A két zenész Beethoven összes hegedűszonátájának kiadása után vette fel Pécsett ezeket a Brahms-szonátákat, amelyek már korábban bekerültek a Brilliant Classics "Brahms Teljes Kiadás"-ába, most pedig önállóan is elérhetők.

    A XVI. század közepére visszanyúló dacahui kastély kisrepülőgéptávlatból


    A reneszánsz mennyezet fafaragásos kazettái rendkívüliek


    A pforzheimi helyszínről is lesznek képek...

     


  10. 1546 10:52 2015.03.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Miként a következő linken olvasható, Kristf Barti :) egyik felvétele megnyerte egy újabb recenzens tetszését. Még jó, hogy csak az ékes magyar karaktereket nem szeretik valahol, szemben az ékesen játszó magyar karakterekkel.

     

    http://www.concerti.de/de/1692/cd-rezension-kristf-barti-bezwingende-formentwicklung.html

     

    Ysaÿe: Sonatas for Solo Violin

     

    Lenyűgöző kifejezőképesség


    Miként  J. S. Bach szólóhegedűre írt szonátái és partitái a kiemelkedő tudású hegedűsöknek az Ótestamentumot jelentik, a belga hegedűs, Eugène Ysaÿe op. 27-es hat szonátája kétséget kizáróan az Újszövetségi Szentírást. Ysaÿe 1927-ben írta az akkori legnagyobb hegedűvirtuózoknak ezeket az ugyancsak kihívásokkal teli és sokoldalú darabokat. Baráti Kristóf a jelenlegi nagyok közé tartozik, amit a nemrég felvett  Ysaÿe-szonátákkal is bizonyít, amelyekben a Magyarországon 1979-ben született hegedűs olyan lenyűgöző megfogalmazásban és tisztasággal mutatja be előadói szuverénitását, mintha magától a szerzőtől kapta volna a legpontosabb utasításokat. Játéka annak a Henryk Szeringnek a kiemelkedő mesterségbeli tudásával cseng össze, akinél Baráti mentora, Eduard Wulfson is tanult. (Sören Ingwersen)  

     

    Hangok a hollandiai Tindal Villából:

    https://www.youtube.com/watch?v=H1uQjznjFHk

    https://www.youtube.com/watch?v=07SAPRMTnLc

     

    Az 1543-hoz is erről a linkről lehet egy újabb (3 hónapos :) Brahms-előadást meghallgatni:

    https://www.youtube.com/watch?v=hZKr291A6qE

     

     

  11. 1545 18:30 2015.03.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A bemutató késésben van...

  12. 1544 18:29 2015.03.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    BK holnap filmzenét fog feljátszani a BMC stúdiójában. Már tavaly beharangozták Gárdos Péter legújabb filmjét, a Hajnali láz című igen érdekes történetet, amihez Pacsay Attila írt hat rövid kisérőzenét hegedű-zongora és hegedű-kis kamarazenekar felállással. 

    A késében lévő bemutató szeptemberre várható. A filmről, illetve az annak alapját adó könyvről számos beszámoló olvasható a neten:

    pl.: http://www.hdke.hu/programkalauz/kulturalis/konyvestek/gardos-peter-hajnali-laz

    http://filmvilag.blog.hu/2014/05/10/igy_keszul_gardos_peter_uj_filmje_a_hajnali_laz

  13. 1543 09:22 2015.03.16
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Lejjebb már jeleztem, hogy holnap, tehát március 17-én 12:05-kor ismétlik a Bartók Rádióban az itt már sokszor említett nagyszerű Brahms-szonátalemez bemutatókoncertjének felvételét. Aki még nem hallotta azért, aki pedig igen, az azért hallgassa meg, nagy élmény!

     

  14. 1542 22:07 2015.03.13
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Számtalan zenekritikai fórum van a világban, és ha ezek a különböző értékelések egybehangzóan dicsérők, akkor igazolódni látszik az egyszerű hallgató véleménye, hogy valóban különlegeset hallott. Természetesen felvételekről van szó, amelyek mindenhol úgyanúgy szólnak, függően persze a közvetítő technika minőségétől, befogadása pedig a hallgató zenei értelmező képességétől, pillanatnyi hangulatától. A dolog tehát összetett, de azért eléggé mértékadó az összecsengés.

    Konkrétan a legújabb, a Baráti Kristóf nevével fémjelzett Korngold-lemezről van szó, amely számomra tökéletesnek hangzott, kifogástalanul megállva a helyét a korábban hallott legismertebb felvételek között is. Élőben csak a Baráti Kristóf-féle interpretációt hallottam több alkalommal.

    Egy újabb elismerő kritika kapcsán merem kijelenteni, hogy a Bach-, Paganini-, Beethoven-, Brahms-felvételek referenciaértékű hangzása után a Korngold-hegedűverseny is csúcsrajáratott közvetítése a szerzőnek, újabb nagyszerű állomása BK előadói pályájának. Büszkék lehetünk rá!

     

    Logo Artalinna

     

    A közel 4 éves oldal, a logója szerint is, az új tehetségeket és muzsikákat, illetve a zenével kapcsolatos egyéb újdonságokat ismerteti, elemzi  a régizenétől napjaink muzsikájáig.  Benne Jean-Charles Hoffelé (a Diapason és a www.concertclassic.com elismert szakírója is) naponta adja közre az általa értékelt felvételek legjobbjait a FOCUS rovatban, így örömmel olvastam március 11-i kritikáját az említett BARÁTI ! - féle Korngold-felvételről: http://www.artalinna.com/?p=3009#more-3009 

      

     

    Nem tudok franciául, de a lényeg az alábbi:

    "Na, megint egy Korngold-hegedűverseny! - tettem kajánul a lejátszóba a lemezt, hiszen a tizenhatéves koromban hallott jellegzetes Heifetz/Kurtz interpretáció óta nagyon szeretem ezt a concerto-fantáziát." Erről az 1947-es felvételről mondta Korngold, hogy Heifetz egyszemélyben testesítette meg Caruso- és Paganini előadói felfogását, azaz a lírai és a virtuóz alkatot. Hoffelé tehát akár 84 éves is lehet. 

    A mű rövid jellemzése után, benne az inspiráló filmzenékkel, a blogger röviden bemutatja Baráti Kristófot, kiemelve az 1997-es brüsszeli Erzsébet Királyné verseny III. díját megalapozó kiváló Beethoven-hegedűverseny interpretációját.

    "Telt vonókezelés, tökéletes stílus, miáltal egy robbanásszerű elegy változatosságával jeleníti meg a bonyolult szerkezetű Korngold-művet: az elképzelhetetlenül eleven spiccatókkal, bronzos kettősfogásokkal, az E-húr légies megszólaltatásával, amely inkább emlékeztet Kochanski kifinomultságára, mint Heifetz játékára. A számomra eddig ismeretlen zenekar, az Otto Tausk dirigálta Dél-holland Filharmonikusok, megfelelő partner volt, vagy inkább a líraiságtól a szenvedélyig terjedő elmélyült hangzásvilágú hátteret biztosította. Gil Shaham szólójával és az André Previn dirigálta londoniakkal felvett igen elegáns előadás óta nincs ennél jobb felvétel, és nagyon jó a lemez hangminősége, megtetézve a következő kiegészítéssel: Baráti játéka  annyira lélekkel teli, hogy hirtelen az ötlött fel bennem, hogy ez a Korngold-hegedűverseny-megszólaltatás volt a szellemi atyja Barber hegedűversenyének. Ez egyértelmű. Meglepetés volt a koncert ilyen értelmezése."

    A továbbiakban a bécsi csodagyerek tinédzserkorban írt bájos szonátáját említi a szerző, amelyben egy igazi szecessziós mű jelenik meg. Farkas Gábor a zongorista partner. 

    A Korngold-lemez után meghallgatta a Brahms-szonátákat, amelyek felvételénél az elegánsan és érzékkel játszó Würtz Klára a partner, aki kiegyensúlyozottságával, ékesszóló dallamvezetésével, a megközelítés és megvilágítás változatosságával mindent a helyére tett, még olyan dolgokat is, amelyekkel a Naïve által kiadott Khachatryan testvérekkel felvett álomszerű dimenzióból is kimozdították e műveket.

    "Ezek után el fogok mélyedni az ugyanazon kiadó neve alatt felvett Beethoven-hegedűszonátákban, amelyekben szintén Baráti Kristóf és Würtz Klára játszanak."

    A lemez 2013-as kiadás

    Ez a felvétel alig több mint 1 éves: https://www.youtube.com/watch?v=tCFRyPjHlHg; remek

    A hegedűs 30 éves lesz április 5-én

     

     

    Az említett Gil Shaham-felvétel a Korngold-hegedűversenyről:

    https://www.youtube.com/watch?v=FC4dwtTRzrY (1994-es felvétel, amikor a szólista 23 éves volt.)

     

     

     

       

  15. 1541 16:38 2015.03.11
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Közben eszembe jutott, hogy a hétvégi Új Zenei Újságban is értékelték a február végi Beethoven-kamarázást, azaz a Bartók Emlékházban február 28-án tartott nagyszerű eseményt, amiről az itt is elragadtatott Csengery Kristóf (ld. még az 1536 alatt!) volt Kovács Sándor partnere.

    Érdemes meghallgatni, és megerősíthetem, hogy amit Csengery hallott a Bartók Emlékház 150 fős közönségével, az szellemében és hatásában teljesen azonos volt a wuppertali több mint kétszeres létszámú hallgatóság előtt: intellektualitás, szuverénitás, tökéletes értelmezés és együttműködés, káprázatos közvetítés és persze nagy siker.

    Jó volt hallgatnom a mintaként bejátszott 2010-es Tavaszi szonátát, mert azon a Beethoven maratonon nem voltam ott, pedig ott találkozott először a két kitűnő művész, Baráti Kristóf és Würtz Klára, és azóta már több lemezfelvételen is bizonyították elmélyült és kiváló kamarázásukat.

    http://www.mediaklikk.hu/musor/zeneiujsag/  (a műsor első negyedében)

     

    Barátiék Brahms-szonátáiról is van egy újabb kritika..., majd holnap.

  16. 1540 16:08 2015.03.11
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Néha csak véletlenül kerülnek elő jó zenék, így Vivaldi Négy Évszakának már tubusolt felvétele (Tátrai Vilmos Kamarazenekar, szólista: Baráti Kristóf) 2009. október 30-i előadása után most egy kicsivel korábbi előadás is meghallgatható. Utóbbit az év május 7-én rögzítették a MÜPA-technikusai, amikor a Budapesti Vonósok és megint Baráti volt az előadó. Ez a felvétel csak ideiglensen érhető el a MÜPA multimédiás felületén most éppen megjelenő videók között, és ennek meghallgatásához csupán egy Müpa + regisztráció szükséges, ami gyorsan megy, és más előnyei is vannak.

     

    https://www.youtube.com/watch?v=H6PAhhDINJs    (innen a hegedűverseny további tételei is elérhetők)

     

    https://www.mupa.hu/

     

    S ha már zene: Wolf Péter, a szerző, tette fel szerteágazó Utazásának egy előadását (Budai Szent Imre Gimnázium), de az nem az ősbemutató volt. Az ugyancsak a Budapesti Vonósok és Baráti Kristóf közreműködésével az MTA Dísztermében volt 2010. február 12-én. Azóta többször és átiratban is lehetett hallgatni ezt a hangulatos és jó, csillogó zenét.

     

    Le Havre-ral kezdve tehát: https://www.youtube.com/watch?v=-AcuDSFN9MI

     

    A szimfónikus zenekarra és részben énekkarra átdolgozott változat ősbemutatója 2011. 11.17-én volt:

    https://www.youtube.com/watch?v=o73BgzSMUZQ  A szólista itt is Baráti Kristóf. Ihletett csodálatos játék! Megérdemelt óriási siker!

    Utóbbinál más a tételek sorrendje; hatásosabb is így, amikor a Dublin és a Jeruzsálem tételeket megcserélte a szerző, mert a két utolsó rész a leghatásosabb.

    - Le Havre

    - Andalucia

    - Liverpool

    - Dublin

    - Bihar (a Nemzeti Énekkarral kiegészülve)

    - Jeruzsálem

     

    Maga a mű egyébként május 22-én a BMC-ben is elhangzik, a vonószenekari (LFKZ) változatban.

     

     

     

  17. 1539 17:11 2015.03.10
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Kristóf legközelebb, március 14-én, a németországi Bedburgban (Észak-Rajna-Vesztfália, közel Kölnhöz, még közelebb Pulheimhez) lép fel, ahol 2013. novemberében már sikeresen szerepelt Farkas Gábor társaságában.

    Az akkori hangversenyről egy kép

     

    Most  egy közel 25 éves lengyel kamarazenakarral (Multicamerata Thorn) játssza Mendelssohn fiatalkori varázslatos hegedűversenyét, a d-moll művet. Sokszor hallhattuk már tőle, káprázatos darab, sikerre született. A közreműködők Toruń (ejtsd: toruny!) városából érkeznek, a Varsó és az Északi-tenger közt félúton fekvő patinás Visztula-parti kisvárosból, akik elismert zenészek.

    A helyszín ugyanaz, a kastély árkádos udvara, míg a műsor további részét sehol sem találom...


    Ezzel a képpel hirdetik az eseményt


    A kastélyt már beemeltem tavalyelőtt is


    Az udvart majd berendezik a koncert céljára

  18. 1538 09:51 2015.03.08
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Március 5-én 19:35-tól adták le a tavaly december 6-i Brahms-szonátaestet a Bartók Rádióban. A remek kritikákat kapott lemezfelvétel anyagát a Festetics Palota Tükörtermében hallhattuk a Baráti-Würtz kettőstől.

    Írtam itt róla, nagy élmény volt, jó újra meghallgatni!

    A rádió március 17-én 12:05-kor megismétli a felvételt, és mindkét időponttól 3 hétig hallhatók a műsorok a hangtárban: http://hangtar.radio.hu/bartok#!#2015-03-05

  19. 1537 21:12 2015.03.06
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Csengery Kristóf kritkájában Füst Milántól idéz: elfelejtettem beemelni a forrást, amit érdemes elolvasni! Baráti Kristóf bizonyára olvasta...

     

    http://dia.jadox.pim.hu/jetspeed/displayXhtml?offset=  Látomás és indulat a művészetben (1948, 1963, 1997)

  20. 1536 17:23 2015.03.06
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Az elmúlt hétvége ide illő nagysikerű koncertjeiről egymás után emelem be a beszámolókat, kritikákat, megemlítve, hogy a március 2-i wuppertali - iskolásoknak tartott - Beethoven-idézetekről és a március 4-i elmaui (nem Hawaii helyszín :) előadásairól egyelőre nincs hír.

    Visszaidézem a programokat: Würtz Klára, Baráti Kristóf és Várdai István duózott és triózott, előadva a beethoveni irodalom talán három legszebb kamaradarabját, a két F-dúr duószonátát és a B-dúr triót.

     

    Előrebocsátottam a zongorista nevét, ahogy a wuppertali ismertetők is tették, mert ő mindhárom darabban játszott, és persze tiszteletből is nagyszerű és érzékeny játéka okán.

     

    A Magyar Narancs e heti számában Csengery Kristóf beszámolóját olvashatjuk:

     

    Kamarazene, ahogy a legjobbak játsszák

     

    Beethoven, három az egyben

     

     

     

    A Bartók Emlékház, amely hangversenyteremként Szirányi János igazgatói működésének tizenkét éve (2002–2014) alatt vált fogalommá, a jelek szerint a stafétát átvevő Király Csaba vezetésével is megőrzi presztízsét. Nemcsak kortárs komponisták örülnek, ha itt lehet szerzői estjük, de olyan világhírű magyar muzsikusok is visszatérnek ide, mint Várjon Dénes vagy Fenyő László. Február elején az Emlékház korunk legfontosabb Bartók-előadója, Kocsis Zoltán zongora-mesterkurzusára invitált. A hónap utolsó napján, egy szép szombat este pedig a termet zsúfolásig megtöltő közönség úgy érezhette, két órára a Csalán úti épület lett a világ legfényesebb kamarazenei központja. Akik eljöttek, életre szóló emlékként vitték magukkal Baráti Kristóf, Várdai István és Würtz Klára Beethoven-estjének élményét.

     

    Három műtípus, három kivételes darab, rendkívüli előadásban: F-dúr („Tavaszi”) hegedű­–zongora-szonáta, op. 24; F-dúr gordonka–zongora-szonáta, op. 5, No. 1; B-dúr („Erzherzog”) trió, op. 97 – a zeneszerző három arca. Akit a hírnév és a siker vonz, arra gondolhatott, hogy ezen az estén (a Bachtrack internetes oldal éves listája szerint) a világ legkeresettebb hegedűse és második legkeresettebb csellistája vendégeskedett az emlékház termében, előbbi a 2010-es moszkvai Paganini Verseny, utóbbi a tavalyi müncheni ARD Verseny nagydíjasa. De nem a statisztikák és díjak számítanak, hanem amit hallunk. Az pedig ezen az estén minden várakozást felülmúlt. Olyan ihletett, magasrendű kamarazenélés volt ez, amelyet a világ bármely pontján mindenki ámulva hallgat, olyan hangszeres kivitelezéssel párosulva, amelyre csak a hegedű és a cselló legnagyobb tigrisei képesek. De Würtz Klárát se tekintsük csupán „kísérőnek”. A Hollandiában élő magyar zongoraművésznő, akivel Baráti már több hanglemezt készített a Brilliant Classics cégnél (Beethoven és Brahms összes hegedű–zongora-szonátája) kezdeményező, szuverén partner, aki gazdag hangon, érzékeny billentéssel, s ha kell, sistergő virtuozitással játszik.

     

    Különleges élmény egy ilyen meghitt atmoszférájú teremben kamarazenét hallgatni. A közönség a szó szoros értelmében karnyújtásnyira ül a muzsikusoktól, hallja a lélegzetüket. Ilyenkor a hangindításoknak és befejezéseknek, egyáltalán: a hang „anatómiájának” megnövekszik a szerepe, sőt minden, ami a hangzás terén zajlik (mert persze egy zenei előadás nemcsak hangzásból, de tempókból, karakterekből, hangsúlyokból, Füst Milánnal szólva: látomásból és indulatból is áll), fokozottan előtérbe kerül. Hogy is ne kerülne, hiszen még azt is halljuk, ahogy a hang megszólaltatása előtt a vonó finoman ráfekszik a húrra. Az intim közelség akadályozhatná is a feltárulkozást, szemérmesebbé is tehetné a művészt a kelleténél – most azonban nem így történt: a három muzsikus keze alatt felizzott a zene.

     

    Baráti vonója alatt a Tavaszi szonátában megragadott a könnyedség és elegancia, az apró ritmusértékek lágy és gördülékeny pergése; az éneklő nyitótétel, a karcsú tónus, a pontozott ritmusok kihegyezettsége. A bölcs-filozofikus Adagio után felüdített a feszes scherzo és a virtuóz finálé élénk hangzása, kontrasztgazdag karakterizálása. Baráti játékában azonban ezúttal az intellektuális fegyelmet, az Egész megvilágítását éreztem legfontosabbnak. Vele ellentétben Várdai az op. 5 No. 1-es F-dúr szonátában maga volt a spontaneitás és robbanékonyság – miközben persze a kontrollt ő sem adta fel egy pillanatra sem. A nyitótétel lassú bevezetésében feszültséget teremtve, a gyors főrészben grandiózusan csellózott – s itt ugyanúgy, mint a rondófináléban, játékának döntő tényezője volt az elementáris hangzásigény. És az Erzherzog-trió? Eufónia és eufória, a melódiák valószínűtlen, már-már schuberti bőségét adekvát módon felszínre segítő, mámoros dalolás a saroktételekben, a zene gáttalan érzelmi és érzéki áradása, az Andantéban a kései Beethoven variációs formáinak átszellemült imahangja. Hallgattuk volna még sokáig.



    xxxxx


    Ehhez csak emlékeztetőül a hivatkozott kitételek némelyikére a Magyar Narancs korábbi Csengery-kritikáiból:

    http://magyarnarancs.hu/kereses/?search_txt=W%C3%BCrtz+Kl%C3%A1ra&type=0&szerzo=Csengery&hely=0&lapszamev=0&lapszam=0&kulcsszo=&datefrom=&dateto=&ujkeres=1

     

     

     

    Ugyanerről a budapesti koncertről Malina János is írt kritikát, hasonló hangnemben.

    http://www.revizoronline.com/hu/cikk/5456/barati-vardai-wurtz/

     

    A két írás önálló, de egymásután olvasva kaphatunk teljes képet az előadásról, és ehhez most egy amatőr beszámolót csatolok a saját élményemről, amit másnap szereztem Wuppertalban, a régi városháza Mendelssohn  termében. Hivatkozni fogok közben a fenti két szakíró megjegyzéseire is.

     

    Németországban Beethoven a köbön, volt a beharangozó címe, és Klára Würtz spielt Beethoven egy másik lapban, majd a műsorfüzetben balra a revizoros linkben lévő fotókon látható kép a művésznőről, és mellette a feleakkora képek a fiatal magyar társakról. A műsorfüzetben persze részletesen bemutatták mindhármukat és a darabokat, amelyek közül a csellószonátával kezdtek és ugyanúgy a trió zárta a koncertet. A hegedűről is írtak, de Várdai most használt hangszeréről nem, pedig érdemes azzal kezdeni.

    Ez a negyedik cselló, amit megszólaltatott ismeretségünk óta, és a korábban is megszokott zenei előadói élmény mellett ennek már a látványa is megfogott, majd első hallásra egészen rendkívüli hatással volt rám, ránk. Most az arányairól, pompás idomairól, csillogó felületéről csak említést teszek, míg a hangja hasonlóan elragadó mint a Lady Harmsworthé. Együtt aztán még izgalmasabb volt e két klasszist ezekkel a hangszerekkel hallgatni, hátterükben pedig a sziporkázó zongorahang, néha hangözön.

    Jövőre, június 24-én ünneplik Domenico Montagnana születésének 330. évfordulóját, és a nevével fémjelzett kitűnő vonóshangszerek is kb. 300 évesek, köztük a csellók a leghíresebbek. Velencében készítette azokat.

    A Várdainál lévő hangszer 1720-as évjáratú, elbűvölően szól a keze alatt, fogjuk még hallani, nem szabad kihagyni!

    Maga Montagnana éppen ma hunyt el 1750-ben. A lenti zenei mintákban idézek csellóival.

     

    Visszatérve a koncertre:

    A régi városháza

      A Mendelssohn terem 10 m magas, kb. 400 férőhelyes

     

    A akusztika nagyon jó, több mint 300 hallgató ült ebben az ideális kamarateremben, végig élvezve a nagyszerű előadást. Ahogy említettem, a csellószonátával kezdtek, és már a cselló első megszólaltatása is jelezte e rendkívűli együttállást, vagyis a hálás hangszer jó kezekbe került. A műről írtak a műsorfüzetben, tételeit elemezte a két kritikus, miként a jól ismert hegedűszonáta esetében is. Nagy volt a siker.

    A szünet után jött a tripla élmény, és ha valaki nem tudta az előzményeket, azt hihette, hogy ezek a művészek már vagy huszadszor játszották együtt a triót, s miután kiderült, hogy az előző napi volt az első alkalom, nem beszélve az addigi próbáról, tehát csodálkozhattunk e társaság zsenialitásán. A darab is parádés, játékuk pedig a kamarázás magasiskolája volt, így nem véletlenül választották ráadásnak a látványos scherzót belőle. A technikai, agogikai stb. megjegyzéseket elfogadom a kritikusoktól, én csak egy közönséges hallgató vagyok. 

    Kifogástalan alapokon három egymást kitűnően érző muzsikust hallhattunk, és fergeteges volt a siker, bravózás, éljenzés... Társaságunk magyar, német és lengyel tagjai, köztük további Baráti- és Várdai-fanok is, nagyon örültek az estének. A zenészek is érezték a hely szellemét, az érdeklődő közönséget, a kitűnő előadást, így lelkileg már készülhettek a másnapi plusz fellépésre, amikorra a trió első tételét tervezték a gyerekeknek.

      

    Néhány felvétel másokkal, ha valaki nem ismerné a műveket:

     

    www.youtube.com/watch?v=Ss7faArgl7M   Casals és Horszowski (1939)

     

    www.youtube.com/watch?v=O9YLAZujNpE   Starker és Sebők (1959)

     

    https://www.youtube.com/watch?v=5tl6_O9Pp9o   Tortelier és Heidsieck (1972)

     

    www.youtube.com/watch?v=VQV5RCgRgXc   Yo-Yo Ma és Ax (1985)

     

    https://www.youtube.com/watch?v=tf0FSQ0RMSc   Maisky és Argerich (1994)

     

    stb. stb.

     

    A Baráti-Würtz-féle Tavaszi szonáta nekem egyedülálló, etalonfelvétel... a sok-sok jó meghallgatottból, felvételen és élőben is. Az ellenoldalon ez pl. nagyon nem tetszik: https://www.youtube.com/watch?v=PGFs7n6n3-8

     

    A Főherceg trióból is számos remek felvétel van:

     

    https://www.youtube.com/watch?v=GCS9bURe3y8   Cortot-Thibaud-Casals (1928)

     

    https://www.youtube.com/watch?v=gR9AF4ZaV5s  Fischer-Schneiderhan-Mainardi (1952) 

     

    https://www.youtube.com/watch?v=4_FnLhBcPBU   Gilels-Kogan-Rostropovich  (1956)

     

    https://www.youtube.com/watch?v=iwXljRJNN74   Barenboim-Zukerman-Du Pré (1969)

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

Kiemelt cikkeink

Játék és színpad

Az MR Szimfonikusok március 22-én a Müpába várta azokat, akik Bernstein: Chichester Psalms c. művét akarták hallani. KRITIKA

A világ legnépszerűbb balettja ismét az Andrássy úton

Romantikus tengerpart - Emanuel Gat Dance (forrás: Trafó)

A hollywoodi Fekete hattyú című film óta mindenki tudja, A hattyúk tava minden balerina álma. Áprilisban az Operában láthatjuk.

Óriási botrány egy obszcén szobor miatt

Három ember állásába került egy botrányos mű a Barcelonai Kortárs Művészeti Múzeumban.

Szakadatlan hangszédülés

Andreas Schaerer az az énekes, aki be mert menni a Bobby McFerrin által megnyitott elvarázsolt kastélyba - írja Zipernovszky Kornél.

Vallásgyalázás vádja miatt váltották le a szibériai igazgatót

A novoszibirszki operaház alkotói ellen egy Tannhäuser-rendezés miatt tettek büntetőfeljelentést.

10 dolog, amit nézőként nem tudott a színházról

Xantus Barbara - Vagina monológok (Forrás: PORT hu, Szerző: Puskel Zsolt)

Tudja, miért vörösek a székek a nézőtéren? Ismeri a vasfüggöny funkcióját? Tudja, mikor kap injekciót egy énekes? MAGAZIN

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG