Téma:
A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt lehet.
A Fidelio.hu fórumszabályzata itt olvasható.
Új hozzászólás   Új téma


  1. 1378 16:59 2014.09.02
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Augusztus 31-én a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lépett fel BK a fehérvárcsurgói Károlyi Kastélyban.

    A műsorfüzet szinte hibátlan volt, a műsor pedig kiváló: a III. Brandenburgi verseny, majd két BK-s hegedűverseny (BWV 1041 és Vivaldi Il Favoritója), szünet után pedig v4-átirat Mendelssohntól és a Wolf Péter átírta Liszt 6. magyar rapszódia. Kristóf ráadásai: egy szokásos Bach-tétel, most éppen az 1004-es partita sarabande-ja, majd a mindig közönségsikert arató Ysaÿe-Obsession a II. szólószonátából.

    A kastély és környezete gyönyörű, de a hangulatos díszterem nem mindegyik darabra vagy tételre volt kifogástalan, mivel a kb. 15 x 30 x 6 méteres tér akusztikája inkább a kisebb előadói létszámra és kisebb hangerőre épülő részeknek kedvezett. 120 személy hallgatta áhitattal a remek LFKZ-t és a szólistát.

    Dinyés Soma volt a csembalista a barokk részben, és a kisebb apparátust igénylő brandenburgiban nagy élmény volt az átkötő-tétel hosszabb szólója, ami abban a térben éppen kiválóan érvényesült. Külön említem a nagybőgős Horváth Bencét, aki nem csupán kiváló hangszeres, de érzékletes testbeszédével színésznek is remek volt, mindenféle allűrtől mentesen élte át a csodálatos darabot. A 3-3-3 többi vonós is nagyszerűen játszott, még Rolla nélkül.

    A két versenyműben BK a megszokott nívót nyújtotta, ami a legmagasabbat jelenti, és ezzel a kitű-nő, egy-nő-s, zenekarral most is elkápráztatta a közönséget, értve ezalatt az említett ráadásokat is (a második ott is lidércnyomásként hatott, mintha ketten játszottak volna).

    A vonósnégyes (a-moll, op. 13; 1827-ből) vonószenekari átiratában, főleg a gyorsabbb tételekben, megegyezően a versenyművekkel, kissé szűk volt a terem a hangokhoz, és ezt tetézte be a zenekari ráadás, Brahms 4. magyar tánca, ami majdnem szétvetette a termet. A lassú tételek viszont finomak, költőiek, oda passzolók voltak. Összhangjuk persze tökéletes, zeneiségük varázslatos volt, és az egész nagy élmény, de kifogásaimat nem hallgathattam el. Én különben inkább az eredeti vonósnégyeseket stb. szeretem hallgatni.

  2. 1377 15:52 2014.09.01
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Ma délelőtt kisértük örök nyugalomra Baráti Andrást a Farkasréti temetőben. A Fidelión is megjelent megemlékezésen túl természetesen elhangzott, hogy zenész gyermekeiben él tovább a szülői tehetség, szorgalom. A temetési szertartásban elhangzott a 22. (23.) zsoltár is:

     

    Az Úr az én pásztorom, nem szenvedek hiányt, 
    zöldellő réteken legeltet.

    A nyugalom vizéhez terel és felüdíti lelkemet.

    Az igaz úton vezérel, nevéhez híven. 
    Ha sötét völgyben járok is,

    nem félek a bajtól, hisz te velem vagy.

    Botod, pásztorbotod biztonságot ad. 
    Számomra asztalt terítettél,

    ellenségeimnek szeme láttára.

    Fejemet megkented olajjal,

    s a poharam színültig töltötted. 
    Kegyelmed és jóságod vezet

    életemnek minden napján,

    s az Úr házában lakhatom

    örök időkön át. 

  3. 1376 11:33 2014.08.29
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A

       tegnapi számában jelent meg az alábbi cikk az itthon már korábban forgalomba került lemezről, Claus Friede billentyűiből:

     

    Brahms hegedűszonátái - Meleg, bensőséges hangzás 

     

     

     

    A Baráti Kristóf - Würtz Klára kettős tavaly augusztusban játszotta lemezre Brahms hegedű-zongora szonátáit a délmagyarországi Pécs díjazott akusztikájú Kodály Központjában. A holnaptól kapható lemez itt van előttem, és ez alapján ismertetem a három szonátát.

    Johannes Brahms (1833-1897) ezen kamaraműveivel mélyen merült a romantikába, az érzékenység és az istenhit világába, valamint a születés és az elmúlás folyamatába. Az életkedv egyszerre jelenik meg a romantikában a morbiditásal. Az ember ezáltal központi szerepet kap a természet és az Isten között; alázatosan és visszafogottan. Mindhárom szonáta önéletrajzi, igen bensőséges vallomás, és a zeneszerző a műdalban találta meg a legközvetlenebb önkifejezési formát.

     

     

    Brahms 1878-79-ben írta első szonátáját (G-dúr, op. 78). Folyamatosan követi a romantikus diskurzust, költői hangvétellel tükrözi vissza a legbelsőbb nyugalmat. Semmilyen ellenszenves érzelemkitörés, alig van dráma, és csak egy kevés melankólia érződik, vagyis semmi olyan nincs, ami arra utalna, hogy Brahms ezzel a művével ne életének megszokott és mégis valószínű pillanatait közvetítette volna. Max Kalbeck, Brahms életrajzírója, szerint a szonáta lényege: egy olyan hangulat," amely soha vissza nem adhatóan szól a szívünkhöz".

    Varázslatos a zongora és a hegedű váltakozó megszólaltatása, majd bensőséges harmóniában való azonnali egyesülésük. Egy kiegyensúlyozott élet vonul el fesztelenül a belső szemeink előtt, minden mozgásban van. Mindkét hangszer meleg hangja és a mondanivaló lényegét tekintve az előadók narratív játéka rendkívül közel hozza Brahms zeneszerzői szándékát.

    A második szonáta (A-dúr, op. 100) 1886/87 keltezésű és Richard Wagnerre emlékeztet, amikor előjön a Nürnbergi Mesterdalnokok 3. felvonásának egy motívuma. Miközben a hegedűs széles és nyugodt zenei íveket jelenít meg, a zongora virtuózan szól. Ugyenez érződik mindhárom tétel dal- és táncformáiban. Brahms barátja, a zenekritikus és esztétaprofesszor Eduard Hanslick (1825-1904), úgy vélte: "a szonáta egy szép és nyugodt romantikus nyárestét idéz". Würtz Klára tecnikailag kifinomult játéka a vele 2011-ben felvett Nyolc Schubert- impromtu hangszínére emlékeztet, ami nem is meglepő, hiszen Brahms és Schubert zeneileg elég közel állt egymáshoz.

    A harmadik szonáta (d-moll, op. 108) 1886 és 1888 között íródott. A négytételes mű a "Nagy szonátaként" jelenik meg és a három felvétel legempatikusabb és legdrámaibb darabja. A romantikus Brahms búcsúja, hiszen benne már az első modernista jelek is hallhatóak.

    A d-moll szonáta inkább a zongoráé mint a hegedűé, de azért a versengésük is megjelenik benne. Baráti Kristóf és Würtz Klára zenei megfogalmazásának szerkezete jól adja vissza e szonáta magyaros jellegét. Az öregedő Brahms viszonylag sűrűn hallgatta a bécsi Práter csárdás-zenekarait. Brahms "a harmadik hegedűszonáta stílusával és hangvételével nemcsak ezen együttesek zenéjét használja fel, hanem túl is tesz rajtuk" - jelenti ki Karl Böhmer a Villa Musica zenei portáljában, hozzátéve: "nem véletlenül ez a három hegedűszonáta  legnépszerűbbike".

     

    Brillant Classics
    1094824BRC

     

    Utána két decemberi koncertre hívja fel a kritikus a figyelmet, és ajánl egy videót a művészekkel, bár az egy korábbi és itt már hivatkozott beszélgetés a holland "szabad hangok" studióból, a Beethoven-lemezükkel kapcsolatban. Ekkor vették fel a két legismertebb Beethoven-szonáta egy-egy tételét is: Tavaszi szonáta és a Kreutzer szonáta lassújait - teszem hozzá, mert bárhányszor érdemes ezeket meghallgatni!  

     

     

         

  4. 1375 17:52 2014.08.28
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte
  5. 1374 17:47 2014.08.28
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A legközelebbi Baráti-fellépés augusztus 31-én lesz a fehérvárcsurgói Károlyi Kastélyban 17 órakor kezdődő koncerten. Kristóf egy-egy J. S. Bach és Vivaldi hegedűverseny szólistája lesz, telt ház előtt, jelzi a Liszt Ferenc Kamarazenekar honlapja, ahol a további műsorszámok is megismerhetők.

    Az említett honlapon Baráti Kristóf bemutatásához néhány kiegészítést kell fűzzek: a moszkvai győzelem a Paganini-versenyen volt;  én megemlítettem volna a 2009-es Junior Príma-díját, a 2014. évi Kossuth-díjat és a szintén idei Bartók-Pásztory-díjat.

    Eddigi kamarapartnerei közé néhány kiemelkedő muzsikus neve azért még elkelne, főleg a hiányos diszkográfia miatt is, ahonnan 3 kiváló mínősítést kapott lemeze hiányzik, köztük kettőn Würtz Klára a zongorista; míg az alábbi kijelentés után nem szabadna igen hiányos névsort közölni: "A következő karmesterekkel dolgozott együtt:" 

     

    Tetszik a kastély videós bemutatása, és kíváncsian várom a koncertet, mivel még nem voltam ott, de megmosolyogtam a megközelíthetőséget, hiszen csak Budapestről várják körültekintően a vonattal vagy személykocsival utazókat :-)

     

    Szeptembertől pedig BK újabb fellépései, ahogy az előttem szóló is jelezte! 

     

  6. 1373 16:26 2014.08.28
  7. 1372 19:44 2014.08.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A Duna Palota közleménye alapján: 2014. augusztus 12-én elhunyt a Duna Szimfonikusok cselló szólamvezetője, Baráti András; 59. évében, súlyos gyógyíthatatlan betegségben.

    Nyugodjék békében! Együttérzésem a hozzátartozóknak!

     

     

     

    Baráti Kristóf ismert életrajzából: "zenész családból származik, édeasanyja hegedűs, édesapja csellista"..., így tudjuk, honnan örökölte tehetségét, kik indították el pályáján, és - többek között - kik egyengették azt.

     

     

  8. 1371 12:12 2014.08.08
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Közben megint eszembe jutott egy barátis koncert, és mivel azon (2012.május 26-án) éppen nem voltam jelen, külön örömmel hallgattam meg a felvételt. Ide illik az archívumba! A muzsika lelke, a lélek muzsikája! Velük legközelebb a MOM-ban találkozhatunk, szeptember 22-én, amikor BK megint vezényel (akkor éppen a nagy c-moll Mozart-szimfóniát), és közben egy Vivaldi-versenyt, a Favoritót, is eljátszik.

    Később hallgattam több vezénylését, fejlődik :-)

  9. 1370 13:21 2014.08.07
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Bizonyos cica mellém fekhetne, akivel cicázni lehetne, de igazi nincs otthon, ide meg be sem engednék, és nem is szeretem őket.

    Most éppen Fischer Annie zongorázik, majd Beethovenről olvasok, és van itt vagy 10 jó lemez is (hogy a fórumtémánál maradjak: a BK-tól is 5 szonátalemez).

  10. 1369 12:43 2014.08.07
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Így van, a zene is gyógyít!

     

    Esetleg nincs cicád?  Ha valaki beteg itthon, mindig melléfekszik, kíséri a WC-re, dorombol (a nagyobb cicánk).

  11. 1368 08:43 2014.08.07
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Köszönöm az együttérzést, és ahogy írtam: a zene is gyógyít. Az 1364 alatti műsorból felidéztem az 1802-ben írt Beethoven-hegedűszonátát, az op. 30/3-as G-dúrt (Baráti-Würtz). Üdítően szép!

  12. 1367 02:44 2014.08.07
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    @mindegy

    Kedves mindegy, nekem nem mindegy a hogyléted! Gyógyulj meg szépen, gondolj a versekre is, az is jót tesz, akárcsak a szép, zöld smaragd szín!

  13. 1366 21:42 2014.08.06
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Jobbulást kívánok!

  14. 1365 21:13 2014.08.06
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    illetve: szerepeltek, ha nem maradt el a koncert :-)

  15. 1364 21:12 2014.08.06
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Az előbbi miatt nem említettem eddig Baráti Kristóf nyaralása előtti utolsó fellépését a kiváló zongorapartnerrel, Farkas Gáborral, a svájci kisvárosban, Haudéres-ben, augusztus 2-án. Slágerdarabjaikkal szerepelnek.

     

    A koncertek helyszíne

    Az ottani beharangozó Várdait és őt említi a 9 napos sorozat legkiemelkedőbb vendégeiként, de Várdai 4 nappal utánuk játszotta Poulenc csellószonátáját.Julien Quentinnel.

     

    Jó pihenést mindnyájuknak!

  16. 1363 20:40 2014.08.06
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Természetesen: beharangozával :-), miként feljebb a rövidebb bell szót már hibátlanul írtam. Mentségemre: egy kórházi ágyon ülök a 4 napja diagnosztizált tüdőembólia szerencsés és gyors múlása alatt. A zene is gyógyít: könyveim, a Bartók Rádió és lemezek segítenek, és persze a Fidelio sem marad el.

    Csók

  17. 1362 20:29 2014.08.06
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A CCA, azaz a Classical Concert Agency, vagyis a több kiváló magyar muzsikust foglalkoztató ügynökség zenészeinek többsége megérdemelt nyári pihenését tölti vagy fogja kezdeni, mivel közülük csak az általunk is jól ismert és szeretett Várjon Dénes és Várdai István fog holnap, illetve holnapután még Salzburgban, illetve Sopotban (ejtsd: szopot!) fellépni (Várjon Joshua Bellel Debussy hegedűszonátáját, Várdai pedig a lengyel kamarafilharmonikusokkal. Haydn C-dúr csellóversenyét játssza).

    Baráti Kristóf pedig készül a francia szonátákra (Debussy, Ravel és Franck egyedülálló műveivel), amelyeket Würtz Klárával visznek lemezre Pécsett a Brilliant Classics számára - augusztus 18-án, 19-én és 21-én. Társát már hallhattuk vele koncerten, és a nagysikerű CD-iken a Beethoven- és a Brahms-összesekkel, szintén a Brilliant neve alatt.

    A kiemelt Brahms szonátákkal sem győzök betelni (mert itthon már kaphatók, míg kint előbb a teljes Brahms-sorozatban jelent még csak meg), és bár az élő hangversenyek élménye nekem többet jelent, sokszor egyszerű rákeresni e kitűnő felvételre is. Újabb elismerést kapott a felvétel a lemez hivatalos megjelenésének (2014. augusztus 29.) beharangozával, amit az alábbi linken lehet eredetiben olvasni.

    A lényeg az összefoglalóan ragyogónak minősített, technikailag tökéletes és méltó empátiával átélt érzékeny játékban van, és a többit sem nehéz megérteni :-)

    Nagy kiváncsisággal várom a franciás felvételeket, amelyeket Kristóftól, de más partnereivel már többször hallottam, nagy örömömre. 

  18. 1361 17:29 2014.07.21
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Július 23-án Baráti Kristóf újabb (egyórás) fellépése lesz a brazíliai São Paulóban, a hozzánk képest mínusz öt órával számolt ottani este 9-kor. Kellemes idő várható :-)

    A koncert helyszíne az 1.122 férőhelyes Teatro Municipal Paulo Machado de Carvalho lesz.

     

    A főbejárat

     

    Ez talán a művészbejáró 

     

     

     

    A színház is ugyanarról az 1901 és 1992 közt élt helyi hírességről kapta nevét, mint a stadion, hiszen az ügyvédből lett újságíró a brazil fociban is nevet szerzett, elismert vezető volt.

     

    Műsoron szólódarabok lesznek, feltehetően a márciusi zeneakadémiai anyag, mivel közeleg a jövő január közepei nagy sorozat az Amerikai Egyesült Államokban. A jegyek alapára: 30 és 60 Real közötti (1 Real 103 Ft).

     

  19. 1360 11:36 2014.07.11
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Beethoven a Városligetben, a Kollár Imre-dirigálta vasutasokkal, Baráti Kristóf szólójával. Vonzó műsor, meg is telt a Vajdahunyadvár udvara, ahol a szokásos helyen állították fel a pódiumot a gyönyörű platán alatt. A fa akár a fenyegető eső elől is védte volna a zenészeket, de megúsztuk - víz nélkül. A múlt hetinél fél órával későbbi kezdés, beleszámítva a lassan rövidülő nappalokat, azt eredményezte, hogy a környék madarai most nem keltek versenyre a zenészek hangjaival, mindössze a környező légtér egyéb zajai zavarták az ihletett játékot.

    A szünet nélkül elhangzott szép darabok közül nekem a versenymű volt a legfontosabb, egy újabb Baráti-megfogalmazás, amit az említettek ellenére is nagyon élveztem. Ott ez volt a maximum, a jól ismert remekmű mélységeinek újbóli méltóságteli megszólaltatása, kivételes élményt nyújtva.

    A jó részt külföldiek ugyan megtapsolták a versenymű első tételét, ami meg is érdemelte, de vagy a szokásaikkal éltek, vagy nem ismerik a darabok szerkezetét, viszont ők is élvezhették az egészet, éreztem a reakcióikból.

    Összefoglalva: remek este volt, a két másik Beethoven-mű elegáns megszólaltatását is beleértve.

    Gratulálok! 

  20. 1359 17:26 2014.07.04
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Újabb zenei örömünnep: Baráti Kristóf itthon és a fővárosban játszik, hozzánk közel. A műsor és a partner a Keller András vezette Concerto Budapest is vonzó volt, így vonzották is a népeket, akikkel madarat lehett fogatni, hogy bejutottak :-) Bent persze már nem fogták össze őket...

    Szabadtéri előadás a kellemes és majdnem szélcsendes udvarban, a Pesti Vármyegyeháza ölelésében. 

    A bevezető Haydn-szimfónia (London) sikeres ráhangolás volt, vonzotta is a sok szép hang a környék madarait, akik versenyt muzsikáltak a zenészekkel, mint megannyi mobil-csengőhang ezzel a természetes és változatos dallammal.

    Nagyon együtt volt a 6+6+5+4+3 vonós és a 10-11 fúvós és ütős, de a hely aurája is okozta a néha vékony vonóshangzást, amihez hamar hozzászoktunk, ismerve a dolgot. Élvezetes volt hát a játék, amelyben csupán egyetlen helyen volt hiányérzetem, amikor a második tételben nem hallottam a szekund szólamvezető szólóját, pedig a második sorban és éppen vele szemben ültem, füleltem. Ez persze annyira jelentéktelen apróság, hogy csak kiemeltem vele az egész kitűnő előadást.

    A Baráti Kristóftól még nem hallott Mozart G-dúr hegedűverseny (K216) - ugyancsak madár- és repülőgéphangokkal körítve - újabb egyedülálló élménnyel gazdagította rendszeres hallgatóit, szerezve újabb híveket ehhez a szinte földön túli interpretációhoz, illetve neki. A tökéletes játék mellé most is olyan mesés értelmezést, alázattal teli költői előadást élvezhettünk, ami a legigényesebb ínyenceket is kielégítheti, és aki nem volt ott, és kételkedik e sok dícséret alaposságában, az jöjjön máskor is BK-t hallgatni. Az általa sokszor választott ráadás, az áhitatos Bach-largo újból elvarázsolta a közönséget, így alig mertünk tapsolni a befejezése után beálló mennyei csendben.

    Igen, ott voltunk, a mennyekben, mert ennél szebbet nem tudok elképzelni, és eddig még nem hallottam. Értve ezt a versenyműre is. Az első tétel hosszú és a második rövid kadenciája lélegzetelállító volt, hogy valamit külön is kiemeljek még.

     

    Az előadás főpróbája volt a Fertődön ma rendezendő koncertnek, és ehhez csak egyet teszek hozzá: a Fidelión megjelenő ismertetőben nem említik BK idei két kitüntetését, amit valakinek pótolni kellene a jövőre nézve , de az archívum miatt is. 

    Jövő héten (július 10-én) pedig ismét egy szabadtéri előadás Kristóffal, de a helyszín akkor a Vajdahunyadvár udvara lesz, ahol Beethovent hozza közelebb a MÁV Zenekar (km.: Kollár Imre), nem akármilyen műsorral:

    Coriolan nyitány, a Hegedűverseny és a IV. szimfónia.

    Utóbbiról azért nem írtam a tegnapi kapcsán, mert az említett varázslatos játék után nem kívántam mást hallgatni, de ez éppen nem a Concerto miatt volt. Talán a Beethoven-hegedűverseny után megpróbálom, remélve a hasonlóan jó időt :-) Van összehasonlítási alapom, mert hallottam már a hegedűversenyt tőle Martonvásáron, ahol a 311 éves lady hangja győzte a szabadtér elszívó hatását (akkor a Kovács János vezette NFZ volt a partner).

Kiemelt cikkeink

Visszaadni az eredeti színeket

Bohém légy-ott (forrás: Gilvesy Pincészet)

Midori Seiler közreműködésével Muffat és Händel darabjait játssza Európai Hidak című sorozatában a BFZ szeptember 16-án. INTERJÚ

Írj kritikát és utazz Japánba!

A Grencsó Kollektíva vendége Mezei Szilárd - Opus Jazz Club (fotó: Zipernovszky Kornél)

Van véleményed az előadásokról és meg is osztanád azt a szélesebb közönséggel? Akkor jelentkezz kritikapályázatunkra!

Balázs Péter Szolnokon marad

Roberta Milevoj (fotó: Dinko Baz)

A szolnoki Szigligeti Színház igazgatója bejelentette: harmadszorra is pályázik a posztot.

Hagyományápolás és megújulás a Radnótiban

Tompa Andrea (fotó: eMasa)

Az évadnyitó társulati ülésen Bálint András igazgató elmondta: a színház alappillérei a hagyomány, a megújulás és a nyitottság.

Nyitott kapuk hétvégéje Bécsben

Csaknem hetven köz- és magánépület nyitja meg kapuit a látogatók előtt szeptember 13-án és 14-én az osztrák fővárosban.

Klezjazz többlettartalommal

Párniczky András jazzgitáros, a Nigun alapítója szeptember 2-án a Zsidó Nyári Fesztiválon ad koncertet zenekarával és Frank Londonnal. INTERJÚ

Így ünnepelt az Örkény Színház

Bohém légy-ott (forrás: Gilvesy Pincészet)

Kegyes volt az időjárás augusztus 30-án, az Örkény Színház évadnyitó zenés piknikjén, az Örkény kertben. GALÉRIA

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG 

Tisztelt olvasóink!

Megváltozott fórumszabályzatunk értelmében a jövőben a cikkektől független témák indítására nem lesz lehetőség. Megértésüket köszönjük.

A Fidelio szerkesztősége