Téma:
A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt lehet.
A Fidelio.hu fórumszabályzata itt olvasható.
Új hozzászólás   Új téma


  1. 1361 17:29 2014.07.21
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Július 23-án Baráti Kristóf újabb (egyórás) fellépése lesz a brazíliai São Paulóban, a hozzánk képest mínusz öt órával számolt ottani este 9-kor. Kellemes idő várható :-)

    A koncert helyszíne az 1.122 férőhelyes Teatro Municipal Paulo Machado de Carvalho lesz.

     

    A főbejárat

     

    Ez talán a művészbejáró 

     

     

     

    A színház is ugyanarról az 1901 és 1992 közt élt helyi hírességről kapta nevét, mint a stadion, hiszen az ügyvédből lett újságíró a brazil fociban is nevet szerzett, elismert vezető volt.

     

    Műsoron szólódarabok lesznek, feltehetően a márciusi zeneakadémiai anyag, mivel közeleg a jövő január közepei nagy sorozat az Amerikai Egyesült Államokban. A jegyek alapára: 30 és 60 Real közötti (1 Real 103 Ft).

     

  2. 1360 11:36 2014.07.11
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Beethoven a Városligetben, a Kollár Imre-dirigálta vasutasokkal, Baráti Kristóf szólójával. Vonzó műsor, meg is telt a Vajdahunyadvár udvara, ahol a szokásos helyen állították fel a pódiumot a gyönyörű platán alatt. A fa akár a fenyegető eső elől is védte volna a zenészeket, de megúsztuk - víz nélkül. A múlt hetinél fél órával későbbi kezdés, beleszámítva a lassan rövidülő nappalokat, azt eredményezte, hogy a környék madarai most nem keltek versenyre a zenészek hangjaival, mindössze a környező légtér egyéb zajai zavarták az ihletett játékot.

    A szünet nélkül elhangzott szép darabok közül nekem a versenymű volt a legfontosabb, egy újabb Baráti-megfogalmazás, amit az említettek ellenére is nagyon élveztem. Ott ez volt a maximum, a jól ismert remekmű mélységeinek újbóli méltóságteli megszólaltatása, kivételes élményt nyújtva.

    A jó részt külföldiek ugyan megtapsolták a versenymű első tételét, ami meg is érdemelte, de vagy a szokásaikkal éltek, vagy nem ismerik a darabok szerkezetét, viszont ők is élvezhették az egészet, éreztem a reakcióikból.

    Összefoglalva: remek este volt, a két másik Beethoven-mű elegáns megszólaltatását is beleértve.

    Gratulálok! 

  3. 1359 17:26 2014.07.04
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Újabb zenei örömünnep: Baráti Kristóf itthon és a fővárosban játszik, hozzánk közel. A műsor és a partner a Keller András vezette Concerto Budapest is vonzó volt, így vonzották is a népeket, akikkel madarat lehett fogatni, hogy bejutottak :-) Bent persze már nem fogták össze őket...

    Szabadtéri előadás a kellemes és majdnem szélcsendes udvarban, a Pesti Vármyegyeháza ölelésében. 

    A bevezető Haydn-szimfónia (London) sikeres ráhangolás volt, vonzotta is a sok szép hang a környék madarait, akik versenyt muzsikáltak a zenészekkel, mint megannyi mobil-csengőhang ezzel a természetes és változatos dallammal.

    Nagyon együtt volt a 6+6+5+4+3 vonós és a 10-11 fúvós és ütős, de a hely aurája is okozta a néha vékony vonóshangzást, amihez hamar hozzászoktunk, ismerve a dolgot. Élvezetes volt hát a játék, amelyben csupán egyetlen helyen volt hiányérzetem, amikor a második tételben nem hallottam a szekund szólamvezető szólóját, pedig a második sorban és éppen vele szemben ültem, füleltem. Ez persze annyira jelentéktelen apróság, hogy csak kiemeltem vele az egész kitűnő előadást.

    A Baráti Kristóftól még nem hallott Mozart G-dúr hegedűverseny (K216) - ugyancsak madár- és repülőgéphangokkal körítve - újabb egyedülálló élménnyel gazdagította rendszeres hallgatóit, szerezve újabb híveket ehhez a szinte földön túli interpretációhoz, illetve neki. A tökéletes játék mellé most is olyan mesés értelmezést, alázattal teli költői előadást élvezhettünk, ami a legigényesebb ínyenceket is kielégítheti, és aki nem volt ott, és kételkedik e sok dícséret alaposságában, az jöjjön máskor is BK-t hallgatni. Az általa sokszor választott ráadás, az áhitatos Bach-largo újból elvarázsolta a közönséget, így alig mertünk tapsolni a befejezése után beálló mennyei csendben.

    Igen, ott voltunk, a mennyekben, mert ennél szebbet nem tudok elképzelni, és eddig még nem hallottam. Értve ezt a versenyműre is. Az első tétel hosszú és a második rövid kadenciája lélegzetelállító volt, hogy valamit külön is kiemeljek még.

     

    Az előadás főpróbája volt a Fertődön ma rendezendő koncertnek, és ehhez csak egyet teszek hozzá: a Fidelión megjelenő ismertetőben nem említik BK idei két kitüntetését, amit valakinek pótolni kellene a jövőre nézve , de az archívum miatt is. 

    Jövő héten (július 10-én) pedig ismét egy szabadtéri előadás Kristóffal, de a helyszín akkor a Vajdahunyadvár udvara lesz, ahol Beethovent hozza közelebb a MÁV Zenekar (km.: Kollár Imre), nem akármilyen műsorral:

    Coriolan nyitány, a Hegedűverseny és a IV. szimfónia.

    Utóbbiról azért nem írtam a tegnapi kapcsán, mert az említett varázslatos játék után nem kívántam mást hallgatni, de ez éppen nem a Concerto miatt volt. Talán a Beethoven-hegedűverseny után megpróbálom, remélve a hasonlóan jó időt :-) Van összehasonlítási alapom, mert hallottam már a hegedűversenyt tőle Martonvásáron, ahol a 311 éves lady hangja győzte a szabadtér elszívó hatását (akkor a Kovács János vezette NFZ volt a partner).

  4. 1358 20:30 2014.06.26
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A másik a rendező egyetem beszámolója:

    http://www.magazin.uni-halle.de/16061/beifallsrufe-fuer-virtuose-solisten-in-der-aula/ 

    A viharos tetszést arató előadók... 

     

    Lélegzetelállító előadás..., technikailag impozáns és brilliáns játék..., mindketten bizonyították, de különösen Baráti, óriási tehetségüket a Beethoven-szonáta második tételében..., a Schumann-szonátában érzelmileg elmélyülten szólalt meg a hegedű, kiegészülve a két előadó szenvedélyes, virtuóz és hatásos, ugyanakkor szuverén együttműködésével..., műsoruk csúcspontja a Bartók-szonáta volt...:  Von der abstrakt-träumerischen Atmosphäre des Kopf- und Mittelsatzes bis hin zu dem an spieltechnischem Anspruch kaum zu überbietenden Schlusssatz folkloristischen Charakters beeindruckte das Duo durch eine Ausdeutung höchster Virtuosität bei gleichzeitiger expressiver Klarheit.
    Auf das von spannungsreichen Pizzicati vorbereitete, stürmische Finale der Komposition reagierte das Publikum mit aufbrausendem Applaus und lautstarken Beifallsrufen, ...két ráadással.

     

     xxxxx

     

    Úgy tűnik, ugyanazon az előadáson volt a két kritikus  :-), és ők is azt hallották és érezték, mint mi a Márványteremben, csak szakszerűen fogalmazták meg - természetesen. Most is ajánlom a rádiós hangtárból való meghallgatását  e műsornak (ld. 1352 alatt!)

  5. 1357 18:02 2014.06.26
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Csak ennyire izgat a foci, hiszen az USA válogatottja játszik a német csapattal :-) Nekem mindegy...

  6. 1356 17:57 2014.06.26
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A választ is csak közvetítem, mert mindösze két nappal az említett hallei koncert után már a második kritika jelent meg, amelyek szövege önmagéárt beszél. Csak néhány jelzőt, illetve részt emelek ki, fordítani sem érdemes: csupa dícséret! Gratulálok.

    A fontosabb kitételeket kiemeltem. A focimeccs után pedig a korábban megjelentet is beemelem, mert nálam is fontos most a foci. jön a Németország-Ghana meccs.

     

    Manuela Schreibert is elvarázsolta a két kitűnő magyar muzsikus, és az alábbiakat írta:

     

    Die ungarischen Ausnahmemusiker Kristóf Baráti und Gábor Farkas faszinierten im letzten Aula-Konzert vor der Semesterpause mit Werken von Beethoven, Schumann und Barók.
    In großen Schritten durchmaßen die beiden ungarischen Ausnahmemusiker Kristóf Baráti und Gábor Farkas im letzten Aula-Konzert des Sommersemesters die Geschichte der Sonaten für Violine und Klavier. Konsequent endeten sie bei Bartóks Sonate Nr. 1, op. 21 - einem Bravourstück der modernen Kammermusikliteratur aus dem Jahr 1921/22. Die Tongebung von Klavier und Violine war außergewöhnlich.

    Fußball hält Gäste fern
    Ob Flageoletts oder Arpeggien, ob starke Akkorde oder schnelle Läufe, rhythmische Verschiebungen oder harmonische Reibungen. Jedes Detail war glasklar, ohne Zweideutigkeiten und fügte sich zu einem hypnotisch-fluoreszierenden Ganzen. Das Publikum, auch wenn durch die zeitgleich laufenden Fußballspiele der Weltmeisterschaft um einiges reduziert, verfolgte das musikalische Geschehen im lichtdurchfluteten Saal der Universität mit steigender Faszination und geradezu mit angehaltenem Atem als im 2. Satz, dem Adagio, die makellose Violine von Kristóf Baráti wie eine einsame Stimme anhob, die über das Leben sinniert, weit weg auf einem fernen Berg. Das Klavier, stets am Tastengrund, gab dorthinein pastellige Farben.

    Geigenklang steht im Mittelpunkt
    Mit Weichheit reagierte es auf die den fragenden Violinklang. Auch der 3. Satz stellte Fragen, aber solche, die schon Antworten in sich trugen, sich verbunden zeigten mit der Erde und den tiefverwurzelten kulturellen Traditionen und daraus Kraft schöpften. Hier war dann auch jede taktisch kluge Konzentriertheit aufgehoben. Ein entfesselter musikalischer Dialog bestimmte des Ende dieses Bartók-Werkes, ebenso wie die beiden virtuosen Zugaben aus dem unerschöpflichen Repertoire eines Pablo de Sarasate. Am Beginn allerdings stand bei Beethovens Sonate Nr. 8 G-Dur aus op. 30 wie auch bei Robert Schumann erster Sonate für Klavier und Violine der berückende Geigenklang im Fokus.

     

    A ráadásokat bizonyára a már sokszor előadott, rövidítv Malagueña, Zapateado és Andalúz románc című spanyol táncokból választották.

    Die Tongebung durch Kristóf Baráti war klar und unverstellt, warm, weich, genau - kurzum von betörender, wahrhaft selten zu hörender Schönheit. Wobei genau das noch ein Quäntchen besser zum Klassiker Beethoven passen wollte als zum Romantiker Schumann, um dann bei Bartók wieder in zeitloserer Moderne aufzustrahlen. 

     

     

  7. 1355 13:30 2014.06.24
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A június 12-i márványtermi műsorral (Beethoven op. 30/3; Schumann op. 105 és Bartók I. hegedű-zongora szonátája) lép fel ma este egy hallei halléban a világjáró és -hírű Baráti Kristóf és Farkas Gábor. A közelebbi helyszín: Martin Luther University Halle-Wittenberg: Löwengebäude

    A mai egyetem 1817-ben alakult két jóval régebbi (több mint 500 éves) és ismert elődből, és számtalan híressé vált hallgatóval, köztük zenészekkel büszkélkedhet.

     Egy 1836-os metszeten az egyetem

     A kibővült egyetem később oroszlánokkal őríztetett épülete manapság 

    Az Aula, ahol játszani fognak 

     

  8. 1354 09:49 2014.06.24
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte
  9. 1353 09:47 2014.06.24
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Bizonyára nemsokára a Fidelio is közli: 74 éves korában tegnap elhunyt Baróti István. A frissebb Bartók Rádióban már egy órája beszámoltak a szomorú hírről, és ez a hangtárban még 3 hétig visszahallgatható. Az itteni közvetítés oka, hogy a zenei illusztrációban egy közel 20 éves felvételt hallhattunk az akkor 16 éves Baráti Kristóffal, aki máskor is játszott orgonistával, és bizonyára emlékszik erre a közös fellépésre Liszt Koronázási miséjében, amiből a benedictus tétel hangzott el.

    Benedictus qui venit in nomine Domini! Valóban áldott jó ember volt Baróti, aki hosszú ideig volt a közeli kis bazilika orgonistája, karnagya.

    A beszámoló a Muzsikáló Reggel kb. 8:15-től kezdődő kulturális híreiben található meg. 

  10. 1352 16:09 2014.06.21
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Ma 17 órától adja le a Bartók Rádió a márványtermi (június 12-i) BarátiKristóf - Farkas Gábor kamaraest műsorát.

    Utána 3 hétig hallgatható vissza a hangtárból.  Tehát közel 50 perc múlva kezdődik!

  11. 1351 17:53 2014.06.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Én lehettem a 8. hallgatója, illetve nézője, a tavaly óta Kossuth-díjas Dubrovay Lászlóról készítendő portréfilm előzetesének, és nem véletlenül, mert ami e fórumtéma címzettjével kapcsolatba hozható, az időnként eszembe jut, megörökítendő itt is az utókornak.

    A tavaly márciustól már hetvenkedő fiatalos zeneszerzőről nincs fórumtéma, és egyelőre nem is lehet a sokak által méltán kifogásolt fideliós szerkesztők rosszvoltából, de azért megszámoltam: 87 alkalommal fordul elő a neve a Fidelio általános keresőjében, míg a fórumon 80-szor olvasható a név a 2004-től kezdődő elmúlt 10 évben. Számos és egyre csak születő érdekes és jó művek, bemutatók és hétköznapi ünnepi előadások és válogatott előadóművészek kapcsolódtak ehhez az évtizedhez, benne általam is résztvevőként üdvözölt különféle művek. A Zeneköltészet, ... témában az ihlető költeményeket is megidéztem, de a remek versenyművekkel is foglalkoztam, mert a III. zongora-, a II. hegedű- és az I. csellóversenyt magam is elsők közt hallhattam. Az említett  hegedűverseny kivételesen nagy hatással volt rám - éppen a szólista Baráti Kristóf miatt is, nem beszélve a kitűnő karmester által vezetett vasutasokról, és alapvetően az első hallásra is élvezetes és egyedi remek hangzás okán. A továbbiakban még jobban tetszett, hiszen a Bartók Rádió Hangtárából többször is behívtam.

    Mindez csak a Dubrovayt és Barátit is megszólaltató  fenti videó körítése, és kíváncsian várom a teljes filmet, a további hallgatható darabok mellett.

     

    Baráti Kristóf idén két komoly művészeti díjat kapott, de tavaly december elején éppen a Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti Tagozatának díját vehette át, és ezzel kapcsolatban is készült videó, ahol Dubrovay méltatása olvasható a kisérő szövegben.

    Jók ezek a zenei találkozások, amelyek részeseiként a közönség is felemelő élményhez juthat!

     

    xxxxx 

     

    Baráti Kristóf holnap a Kyoto Concert Hall-ban játssza Paganini D-dúr hegedűversenyét a helyi szimfonikusokkal, James Judd vezényletével.

     

    A korábbi japán főváros mellett közel 20 évvel ezelőtt avatták fel az épületet 

     

     

    Ezt fogja látni BK jóval az előadás vagy a próba előtt :-), de további képek is láthatók innen. A férőhely1833. 

     

     

  12. 1350 15:02 2014.06.13
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Derék volt, tegnap este volt: a Világjáró muzsikusok sorozatban Baráti Kristóf és Farkas Gábor márványtermi előadása két ismert és (nekem) egy ismeretlen darabbal.

    A kinti rekkenő hőségben jó volt a benti klíma, pedig még a szomszéd termet is megnyitották a nagy érdeklődés miatt, és nagy szeretettel köszöntöttük  művészeket. 

    A végén csak Beethoven op. 30-ként bemondott, a sorozat 3. szonátája (G-dúr) a harmonikus és felszabadult zeneszerző csapongó fantáziájának örömteli megjelenítése volt, megfelelően a két gyors szélső tétel assai és a vivace tempójelzésének, utóbbi virtúóz részeivel, köztük az elegáns tánc megnyugtató eleganciájával. Igazi kamarazenélést hallottunk, a két előadó kitűnő egymásra figyelésével. 

    Schumann a-moll szonátáját már többször hallottam tőlük az utóbbi években, és ez volt a kivételesen sikerült Baráti-Pace est egyik száma is, így a jól ismert fülbemászó dallamok megint nagy élményt szereztek, és a zaklatottabb mondanivalójú szélső tételek közti lassú annyira költői volt, hogy ezt választották végül ráadásként is.

    Bartók I. szonátája volt a nekem ismeretlen és egyelőre és így egyszerre nem is emészthető, valószínűleg a művészeknek is nagy figyelmet jelentő darab, ami az eljátszása utáni pillanatokban látszott is rajtuk. Ezután fogom többször meghallgatni, miként Bartóknál a hasonlóan összetett vonósnégyesekkel tettem, amihez kiváló felvételeket találtam, és ezzel nyíltak meg e művek. Barátiék előadása kellő alap egy ilyen mű/műkedvelő kapcsolat elmélyítéséhez. Az 1922 tavaszán bemutatott szonáta a tíz év különbséggel írt II. és III. vonósnégyes közt félúton keletkezett, a mostani előadók technikai és értelmezési kvalitásai alapján várom a felvétel meghallgatási lehetőségeit a Bartók Rádióban. A tubuson számos jónevű párostól vannak felvételek. Például...

     

    Itthon legközelebb szabadtéri koncerteken fogom Kristófot meghallgatni: július 3-án a Pesti Vármegyeháza,  majd július 10-én a Vajdahunyadvár udvarán (előbb a Concerto Budapesttel a K216-os Mozart-versenyt, majd a MÁV Zenekarral a Beethoven-hegedűversenyt. Utóbbit már hallottam tőle szabadban, ami különleges élmény. A kiegészítő műsor is vonzó.

  13. 1349 09:58 2014.06.12
    -
     
    -1

    De rég volt, derék volt, és még mostanában is megjelent kritika az alábbi előadásról:

     

    A képről lemaradt Várjon Dénes volt a harmadik szólista Beethoven Hármasversenyében a Pannon Filharmonikusokkal, és előző nap Pécsett is megszólatatták a darabot. Az utóbb említett előbbiről is olvashattunk, most pedig a Muzsika júniusi számából Csengery Kristófot idézem a budapesti fellépés kapcsán: 


    Baráti, Várdai, Várjon


    Gyerekkorom egyik hanglemez-favoritja volt Beethoventől a Hármasverseny a Richter-Ojsztrah-Rosztropovics trió előadásában, a Karajan vezényelte Bécsi Filharmonikusok kíséretével. Szerettem ezt a felvételt, és a művet is - később ez a szeretet tanított meg arra, hogy a fontoskodás ama fajtáját elutasítsam, mely nagy zeneszerzők kevésbé jelentősnek kikiáltott műveit használja nyeivköszörűnek. Ennek közismerten a Hármasverseny az egyik céltáblája a klasszikus repertoárbóI. Számomra a darab remekmű a javából, egészében és az egyes tételek kúiön is. Sajnos ritkán játsszák - szökőévben egyszer jön össze olyan hármas, amely elég jelentős, hogy képes legyen felnőni e ,,jelentéktelen" mű tolmácsolásának feladatához.
    Most akadt egy méltó trió (pedig nincs is szökőév :-). Várjon Dénes, mindössze négy nappal a zeneakadémiai Várjon-Bell-Isserlis-est után saját hazai együttesével, Baráti Kristóf és Várdai István társaságában adta elő a művet a Pannon Filharmonikusok koncertjén, Vass András vezényletével.

    Ezen a pénteki estén valami hasonló történt a Müpában, mint hétfőn a Zeneakadémián. Ismét zárt
    áramkörök, tökéletes egymásra hangoltság, a legteljesebb hangszeres perfekció - és feltétlen azonosulás a művel. No meg a közös játék felszabadult, ellenállhatatlan öröme. Baráti szinte második karmesterként ve-
    zényelt hegedűvel kezében, testmozgásával és mimikájával is átsugározva saját lelkesedését a Pannon Filharmonikusok muzsikusaira. Kristálytiszta hangok, világos dallamvonalak, a legnemesebb egyszerűség és büszkeség, délceg erő, Várdai most is úgy csellózott, hogy minden hangjával mondott vaiamit, a hosszúakkal
    különösen - azok nála mindig valóságos történeteket mesélnek. Várjon zongorázása pedig maga volt a plaszticitás, transzparencia, tagoltság és szabatosság.
    A nyltó Allegróban leginkább a feszülő energiát, a tétel savát-borsát adó, remekül beosztott crescendókat, az előrefúródó lendületet, az éneklő legato-dallamok széles ívét élveztem. A Largo bevezető csellódallama Várdai tolmácsolásában bensőséges volt és tökéletesen letisztult, s az egész tétel a legszebb beethoveni vallomások légkörét felidézve szólalt meg. Szilárd és rugalmas ritmikai tartószerkezetet szolgáltattak a finálé, a Rondo alla polacca számára a délceg daktilusok, és az egész tételt átjárta a beethoveni jubiláció fénye. 

    A Beethoven-mű megszólaltatását követően a három szólista közül csak kettő csomagolhatta el hangszerét, Vár-
    dainak a második rész elején még hálás feladatot adott Dvořák Az erdő csendje (Klid) című tételének tolmácsolása. Mindenre alkalmasan képlékeny, lágy hang, lefegyverezőn személyes zenélés, éneklő dallamformálás, áradó érzelemgazdagság - ez volt teljesítményének mérlege.
    A Pannon Filharmonikusok nem kísérték igazán rugalmasan és pontosan a Hármasverseny szólistáit, ez azonban nem hagyott jelentősebb nyomot az előadás összhatásán, és az sem vált kétségessé, hogy az együttes karmestere, Vass András (1979), hitelesen éli meg a mű tempóit, karaktereit, érzékletesen képes közvetíteni színeit és rltmikáját. Kulturált és színgazdag volt a Klid kísérete is. A marosvásárhelyi születésű muzsikus igazi kvalitásait azonban a két önálló zenekari szám mutatta meg. Muszorgszkij (és az átdolgozó Rimszkij-Korszakov) szimfonikus látomása, az Éj a kopár hegyen kellőképpen nyers és robusztus olvasatban elevenedett meg, a boszorkányszombat zenei ábrázolásának megvolt a kellő élénksége, tarkasága. Az Éj a kopár hegyen a koncert bevezetőjeként funkcionált: jól illett hozzá a műsor végén a színes és egzotikus orosz meseromantlka egy másik nagy alkotása, Stravinszky Tűzmadár szvitje.

    ........................................................

     

    Talán tévedett a kritikus, mert a berlini zenekarral ismert a remek előadás a nevezettekkel. Az április 11-i is hasonló felemelő élményt nyújtott :-)  




     




     

     

  14. 1348 23:06 2014.06.09
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Nagyon édesek, köszönöm:)

  15. 1347 20:42 2014.06.02
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A Fészekklubból idézek egy képet a rotterdami sikeres előadásról:

    Balra a zenekar művészeti vezetője: Wim Ruitenbeek 

     

     

    Közben megjelent a Bartók Rádió műsorában Baráti Kristóf március 10-i operaházi fellépésének lejátszási és annak ismétlési időpontja. Ion Marin dirigálta a Filharmonikusokat a II. Prokofjev-hegedűversenyben.

     

    2014. június 6.  19:35

    és

    2014. június 18. 12:05

     

    Ezek a hangfelvételek aztán 21-21 napig még a Bartók Rádió Hangtárából is meghallgathatók. Az előadásról annak idején több írás is megjelent e fórumtémában. 

     

  16. 1346 23:09 2014.05.31
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Ma este Rotterdamban az Oude- of Pelgrimvaderskerk-ben játszott BK a helybeli filharmónikusok vonószenekarával, és talán már vége is a koncertnek.

    A műsor ez volt: 

    F. Mendelssohn (1809 – 1847) Capriccio op. 81 
    S. Barber (1910 – 1981) Adagio vonósokra
    J. S. Bach (1685 – 1750) E-dúr hegedűverseny (BWV 1042)

     

    A gyönyörű templom belseje
     

  17. 1345 16:18 2014.05.29
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Lehet, hogy én vettem meg a márványtermi koncert utolsó jegyét, aminek háttere is mutatja, mennyire közismertté vált a közönség körében Baráti Kristóf. Valószínűleg megnyitják a hátsó termet is a hallgatók előtt, így nagy élményben lesz részünk.

    Közben már reklámozzák a következő évad eseményeit, köztük újabb barátis fellépésekkel, amelyek közül már  most kinéztem egyet, nehogy lemaradjak a várható nagyszerű élményről: ha hegedűverseny, akkor a legjobbak közt Csajkovszkijé, ha hegedűs szólista, akkor nekem Baráti, és ha mindez itthon és éppen a Pletnyov dirigálta Orosz Nemzeti Zenekarral, akkor ott kell legyek, legyünk. Összesen közel kétezren, mert az Erkel Színházban lesz ez a 2015. január 14-i koncert a Filharmónia Magyarország Unikum bérlete keretében. A sorozat további előadásain is kivételes műveket fog megszólaltatni a sok-sok neves előadó a különleges helyszíneken.

     

    xxxxx

     

    Ugyancsak ma jelent meg a BAMA online kiadásában egy cikk, amelyben a Pécsi Tudományegyetem néhány náluk diplomázott neves hallgatójukról ír, illetve közli személyes véleményüket az alábbi címen:

    Én is Pécsett diplomáztam

    Az egyetem bevezetője a következő: 

    A PTE egykori diákjai mesélnek az egyetemen töltött évekről. (x)
    Én is Pécsett diplomáztam – sokan mondhatják ezt el magukról hazánk híres személyiségei közül, akik teljesítményükkel, karrierjükkel öregbítik Magyarország első egyetemének hírnevét. Szeretnénk közülük néhány, saját területén maradandót alkotó, pécsi diplomást az olvasó figyelmébe ajánlani, bemutatni. Az természetes, hogy a Pécsi Tudományegyetem büszke a most bemutatandó végzettjeire, de az is kiolvasható az általuk elmondottakból, hogy ők is büszkék alma materükre, hiszen karrierjük, pályafutásuk során kamatoztatni tudták az egyetemen megszerzett tudást, gyakorlati tapasztalatot. 

     

    Bakos Piroska újságíró, Horváth Zsolt focista és Háber István informatikus, mérnök mellett és előtt Baráti Kristóf alábbi szavait olvashatjuk, amihez majd kiegészítést fűzök. 

     

    Baráti Kristóf, hegedűművész: A szakmai fejlődést a közösség ereje is folyamatosan felerősíti, a diákok egymástól is tanulnak

    – A Művészeti Karról mindig azt gondoltam, hogy az a családias légkör, az a hangulat, az az infrastruktúra, amely itt megtapasztalható, egyedülálló ebben az országban. A lehetőségek többek között ezeknek is köszönhetően adottak, a diákok feladata az, hogy éljenek is velük. Az inspiráló környezet mindenkiből a legjobbat hozza ki – a Kodály Központ kapcsán már sokan elmondták, de én is megerősítem, hogy Magyarország egyik, ha nem a legjobb koncertterme, itt zenélni önmagában is óriási élményt jelent. Nekem megadatott, hogy a diplomamunkámat itt adhattam elő, mit mondjak, felejthetetlen volt csupa ismert muzsikus és karmester közreműködésével zenélni. A Művészeti Karra visszatérve, ez a Zeneakadémiához képest kis intézmény, sokkal kevesebb növendékkel és tanárral. Itt nagyobb hangsúlyt kap az a fajta szemlélet, amit én hasznosabbnak érzek, mint ami a zenei felsőoktatási struktúrában általános – gondolok itt a kamarazenei, vagy a zenekari tudásra, illetve a hangszerhez való egyfajta metodikai hozzáállásra, ha úgy tetszik, a hangszer eszközeinek a megtanítására. Azt gondolom, hogy a Pécsi Tudományegyetem egyik erőssége az, hogy a szakmai fejlődést a közösség ereje is folyamatosan felerősíti: a diákok segítik egymást, s örülnek egymás sikereinek. A tanárok szakmai tudásához kétség sem fér, ám emellett emberként is fel lehet nézni rájuk.

     

    xxx

     

    Az általunk is ismert nagyszerű és szerény hegedűs említett diplomakoncertjére (2012. május 31.) visszatérve először is Bánfalvi Bélát említeném, mint a tanszak nagytudású és kiemelkedő pedagógusi érzékkel rendelkező vezetőjét, aki mellett BK most már óraadóként dolgozik is a karon: nagy élmény volt abban a kiemelkedő akusztikájú térben meghallgatni a műsort, és közben látni az igazán baráti társaság együttes játékának jeleit, érezve az említettek együttesen nagyszerű hatását. Akkor is eszembe jutott, amit most megemlítek: már Várdai István zeneakadémiai diplomakoncertjén is a Berkes Kálmán vezette Győri Filharmonikus Zenekar volt a háttér a Brahms-hegedűversenyben, illetve Baráti Kristóf volt a Brahms-kettősverseny másik szólistája, míg a szünet előtti kamaradarabban a máskor is sokszor együtt fellépő remek társaság hozta az igen magas színvonalat a monumentális Schubert C-dúr  kvintettben (Bánfalvi Zoltán, Bársony Péter, Bogányi Tibor és Várdai István). A koncertről és a ráaddásokról már írtam e témában, ez most csak ismétlés, hogy el ne felejtsem :-) és ebben a beszélgetésben videórészlet is van az említett vonósötösből.   

     

     

  18. 1344 23:47 2014.05.26
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Előbb olvastam a kiváló Várdai István szólóestjéről a Fidelión, illetve a New York Timesban egy közeli koncertről. Közel egyidőben jutott el hozzám egy baranyai könyvtár honlapjáról egy megkésett kritika arról a pannonos pécsi hangversenyről, amelynek másnapi pesti előadásáról már sokat írtunk és olvastunk e témában: kiemelten Beethoven Hármasversenyéről, amelyben a Várjon-Baráti-Várdai trió rendkívüli, katartikus játékát ugyancsak felsőfokon említi a szerző. http://www.baralib.hu/zenei-kritikak-2014-aprilis1

     

    Baráti Kristóf legközelebb (június 12-én, csütörtökön) a Márványteremben Farkas Gáborral lép fel, Beethoven, Schumann és Bartók egy-egy szonátájával.

  19. 1343 17:37 2014.05.24
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    További beszámoló a német turné utolsó helyszínén (Villingen-Schwenningenben) adott koncertről:

    http://www.suedkurier.de/region/schwarzwald-baar-heuberg/schwarzwald-baar-kreis/Bar%E1ti-zeigt-sich-als-Geiger-der-Extraklasse;art372502,6958657 (ahol az Á=%E1:)

     

     

    Amit az előbbi beírásban említettem, megjelent a fenti kritikában is: Das Ungarische Kammerorchester ist für Baráti ein vorzüglicher Partner. 

  20. 1342 14:38 2014.05.24
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Méltóképpen koronázta meg az új Magyar Kamarazenekar és Baráti Kristóf németországi sorozatfellépését a tegnapi zeneakadémai koncertjük, hiszen a kinti 18 nap alatt 16 fellépésen legtöbbször előadott programmal üdvözölték újra itthon közönségüket, és a hely szépsége, akusztikája még inkább kiemelte a tökéletesre csiszolt játékot. Kristóf és a zenakar brillirozott, semmilyen kifogás nem merülhetett fel az előadáson, ahol a szólista két Bach-tétellel /az g-moll szonáta sicilianójával és az E-dúr partita szonáta gigue-jével/, a zenekar pedig egy Haydn-tétellel és a záró Csajkovszkij-mű áhitatos lassú tételével köszönte meg a szünni nem akaró tapsokat, a méltó elismerést. Külön szólok a zenekar kiemelt szerepet kapott tagjairól; a cselló szólamvezető játéka egészen elragadó volt most is. Kíváncsi vagyok a 10 nőből és 7 férfiből álló zenekar átlagéletkorára, de 40 alattira becsülöm. Összharmóniájuk csodálatos, játékuk szívet melengető, felemelő volt.

    A koncert utáni pódiumbeszélgetésen a két főszereplőt szólaltatta meg Mona Dániel, ahol az eddigiekről és terveikről volt szó, és csak azt nem említették, hogy az együttest vezető Bánfalvi Béla nem csupán kiváló előadó, hanem különleges pedagógus is, akinek a család 5 tagját magába foglaló társasággal olyan a kapcsolata, mint a legideálisabb tanár-tanuló viszonyban, ami persze kissé túlzás a részben profi zenekarokban játszó művészekre vonatkoztatva, de az alig több mint két évvel ezelőtti Nádor termi bemutatkozás óta hallott műsoraik alapján érezni a folyamatos fejlődést, ami most a legmagasabb színvonalat érte el. Baráti Kristóffal való együttműködésük is az előbbieken alapuló, már sokszor bizonyított lehetőség.   

Kiemelt cikkeink

"Nagyon várom a felelősségteljes munkákat"

A Grencsó Kollektíva vendége Mezei Szilárd - Opus Jazz Club (fotó: Zipernovszky Kornél)

Nevet változtatott a Honvéd Táncegyüttes és turnéra indul a Székely Dózsa György című tánckrónikájával. Zsuráfszky Zoltánt kérdeztük. INTERJÚ

Megszólalt a Szabadság téri emlékmű alkotója

A szobor felállításáig nem akart nyilatkozni a német megszállási emlékművet jegyző Párkányi Raab Péter.

Gál Kristóf: "Megtaláltam a helyemet"

Philharmonie de Paris

2014 nyarán folytatódik Horvai István és Máté Gábor egykori osztályájának egymást bemutató sorozata. INTERJÚ

Ki szavatol?

Édes éjen édent remélsz, ám egy szimpla nyári estén nagyjából beéred egy kellemes szabadtéri My Fair Lady-előadással is. KRITIKA

Koós-Hutás Áron fújhatja a takarodót

Bohém légy-ott (forrás: Gilvesy Pincészet)

Július 27-én, vasárnap világszerte egy időben szólaltatják meg neves trombitások az Il Silenzio dallamait.

Händelt is párbajra hívta

Domenico Scarlatti zeneszerző,a szonáta műfajának úttörője 255 éve, 1757. július 23-án halt meg. MAGAZIN

Két belevaló altos

Bacsó Kristóf (fotó: Burger Barna)

Két kiemelkedő altszaxofonosunk, Bacsó Kristóf és Tóth Viktor eltérő karakterek, de hasonlóan magas művészi ambícióikat követnek. TAKE7

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG 

Tisztelt olvasóink!

Megváltozott fórumszabályzatunk értelmében a jövőben a cikkektől független témák indítására nem lesz lehetőség. Megértésüket köszönjük.

A Fidelio szerkesztősége