Téma:
A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt lehet.
A Fidelio.hu fórumszabályzata itt olvasható.
Új hozzászólás   Új téma


  1. 1457 20:42 2014.12.26
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Újabb számot tett fel a tindaltv Kristófék alább említett kamaraestjéről: ez éppen az op. 108-as Brahms-szonáta! 

     

    https://www.youtube.com/watch?v=hZKr291A6qE

  2. 1456 12:02 2014.12.26
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    December 20-án Baráti Kristóf a hollandiai Bussumban lépett föl Würtz Klárával, de a műsor szóló hegedűműveket is tartalmazott, mint pl. 

    Ysaÿe

     2. és 3. szonátáját. A rendező Tindal Villa már fel is tette a tubusra e két csodálatos interpretációt:

    https://www.youtube.com/watch?v=H1uQjznjFHk

    https://www.youtube.com/watch?v=07SAPRMTnLc

  3. 1455 19:07 2014.12.20
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Miközben Baráti Kristóf éppen fellépésére vár a hollandiai Bussumban, vele is foglalkoztam egy zenés vers kapcsán a Zeneköltészet, zene és költészet fórumtémában. Átemelem ide.

     

    E téma indítása és művelése abból fakad(t), hogy a két dolog szétválaszthatatlan: ki így, ki úgy fejezi ki önmagát, illetve közvetíti azt, amit valamilyen különleges adottság és érzék diktál, sokszor megfejthetetlenül.

    A zeneszerzők és az írók, köztük persze a költők alkotók, de előbbiek esetében többnyire szükség van az előadókra, akik szintén művészek, mert ők még a kottát is olvasni tudják, ezáltal megérteni és megpróbálni megértetni az alapos tudásukkal átszűrt csodát, a zenét - nekünk, hallgatóiknak. 

    A legizgalmasabb az, amikor e művészfajták egy műben találkoznak, és erre éppen az utóbbi napokban utaltam, Heine kapcsán, aki zenekedvelő és értő volt több mint másfél századdal is megelőzően, és az akkor uralkodó romantika számos alkotóját vagy előadóját ismerte, és szintén közvetítő szerepet vállalt az olvasók felé. Az 1987-ben kiadott Reclam-kiadványban (Heinrich Heine und die Musik) zenei publicisztikájából és a zenével kapcsolatos költői reflexióiból válogattak, én meg - szokásomhoz híven - továbbgondoltam némelyiket, néha csupán az eredeti és egy fordítás beírásával, és továbbiakra később is fogok hivatkozni. Heine olyan óriásokkal foglalkozott értő kortársként mint Bellini, Rossini, Beethoven, Ferdinand Hiller, Berlioz, Liszt és Chopin, Adolphe Adam, Auber, Weber, Meyerbeer, Mendelssohn, Verdi, Thalberg, Kalkbrenner, Paganini stb., de persze a zeneművészet nagy elődeivel is, mint Bach, Mozart stb., de nem felejtkezhetünk el a zeneköltészetre nagy hatással volt irótársakról sem.

    Írásai különböző médiumokban jelentek meg, illetve önálló verses vagy novellás köteteiben is, és ezek olvastán egy hozzáértő és alapos elemzőt és médiumot ismerhetünk meg, miként az előadóművészeknél is említettem ezt az igen fontos szerepet. Heine persze csak példa volt, és a világ- vagy a magyar irodalomból is számos író-költő nevét említhetném, akiktől már idéztem e témában.

    A fent említett szerzők és előadóművészek közül most nem ismétlem meg egyesek nevét, de az alábbi vers kapcsán egyértelmű némi párhuzam az itt már idézett költő jelen verse és az általam is nagyra tartott, mondhatni zseniális muzsikusok kapcsán. Vasadi Pétert érdemes időnként olvasni, amihez segítség a nekem is éppen most ajánlott költeménye! Ennek szereplőit aligha kell bemutatni, és sajnálom, hogy a tárgybani koncertsorozatot, az idén februárban rendezett Bach-maratont csak a rádióban követtem. 

     

            Zene, vég nélkül

    Teljesség van. Várjon
    Dénes a zongora mellett.
    Baráti Kristóf hegedül.
    Perényi Miklós gordonkázik.
    Játékukban a tökély
    bujkál, mint Nap az
    erdő fái mögött.

    Nem érti az ember,
    miért van más is,
    mint a zene. Nincs
    más, ha más is,
    mert minden, ami nem
    rossz, zeneien van.
    Isten agya – zene,
    írta le Einstein.

    A zsenit nem kell,
    nem lehet, talán
    nem is szabad tudni.
    Angyal-labirintus.
    Üres füllel hallgathatod
    jól: kinyilatkoztat.
    Akkor telítődj vele,
    légy a zenéjévé, légy
    azzá, ami ő, egyetlen;
    ugyanaz, mint mi.
    Nem te cselekszel,
    te csak elviseled
    a monumentalitást.
    Fölfogjuk, föl, de
    kisiklik... Nem baj.
    A talajavesztett meg-
    találja a Földet.
    Ha régi, ha Új.

    Jézus sem az
    igazakhoz jött, sem
    a beavatottakhoz; a
    nincstelenekhez,
    kiknek még nincsük
    sincs, hisz nincs-
    telenek.

    ... Befejezték. Kitör
    a taps. Kiabálás. A meg-
    gazdagítottak – kint s bent –
    ujjonganak. Elszabadult
    láncáról a nemes vad.
    Eddig éhen várakozott.
    ... Mennyire értem őket.
    Bár az a vad lennék.
    Teljesség van.
    Bach a neve.

     

    /A Magyar Napló

    2014. évi júniusi számából/ 

     

     

     

  4. 1454 09:55 2014.12.19
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Ezen a linken Milstein-felvételek érhetők el, hacsak nem tiltották le valamelyiket! A chaconne érzékletesen finom.

  5. 1453 09:40 2014.12.19
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Ahogy lenni szokott, megint elkalandoztam Kristóf ürügyén a zenében: a ma már 70 éves nagyszerű Georges Pludermacher kapcsán rátaláltam egy videóra, amelyen a nála több mint negyven évvel idősebb Milsteinnel játssza a Kreutzer szonátát, illetve a zárótételt. Érdemes rányitni! Három nemzedék, de a zene összeköt...

  6. 1452 09:18 2014.12.19
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Holnap lesz két hónapja, hogy beszámoltam egy óriási élményt nyújtó koncertről, ahol Rohmann Dittát, Fejérvári Zoltánt, Alekszej Ljubimovot és Baráti Kristófot hallhattuk, így magamnak is érdekes volt feleleveníteni a hallottakat-látottakat, miután elolvastam egy igazi kritikus - Malina János - véleményét Ravel h-z szonátájáról, amit Baráti Kristóf és Fejérvári Zoltán adott elő a BMC-ben. A Muzsika legújabb számában ő is elismerően ír az előzményekről, az ide illő rész pedig az alábbi (én a bevezető talánt talán elhagytam volna :)

     

    "De talán a legnagyobb élvezet a koncert végére maradt: Baráti Kristóf és Fejérvári Zoltán Ravel 1927-ben befejezett Hegedű-Zongoraszonátáját játszotta befejezésül. Kristályosan tiszta előadásnak lehetett tanúja a BMC közönsége, amelynek során a nagyszerű kamarazenésszé érett Fejérvári Baráti lökeIetesen egyenrangú partnerének bizonyult. Előadásukban közvetlenül tapintható módon nyilvánult meg Ravel zsenialltása és rendkívüli eredetisége - még egy olyan műben is, amely a jazz, illetve a blues közvetlen hatása alatt íródott. Az előadás nagy élményei közül a különlegesen komplex, groteszkségében és frlvolitásában is hátborzongató, mindeközben a legnemesebb eszközökkel megkomponált második tétel revelatív megszólaltatását szeretném kiemelni." 

     

    Ha van olyan, aki nem ismerné ezt a különleges művet, egy szintén ihletett előadásban meghallgathatja a II. tételt, és onnan az egészet a Kristófnál 6 évvel idősebb és francia, David Grimal előadásában. Nekem Kristófék interpretációja jobban tetszett, de ez is nagyon jó! A felvétel valószínűleg a 2006-ban megjelent lemezről van, ahol a zongorista Georges Pludermacher volt.

     

  7. 1451 21:22 2014.12.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Megjelent a lejjebb már említett hétfői osnabrücki koncert kritikája a helyi újságban.

     

    Hamar Zsolt és Baráti Kristóf bombasztikus vendégjátéka 

     

    Klaus Lindemann fotója a karmesterről

     

    Az Osnabrücki Szimfonikusok 3. koncertjén Hamar Zsolt és Baráti Kristóf Csajkovszkij- és Dohnányi-műveket adtak elő, és némi meglepetéssel is szolgáltak.

     

    Nagyon visszafogottan és meglehetősen lassan indult el a koncert, és a szólista is ezt az éneklő kezdést hangsúlyozta játékával.

     

    Két op. 35-ös hegedűverseny van D-dúrban: az egyik Erich Wolfgang Korngold műve, amelyet nem sokkal korábban Daniel Hope játszott ugyanitt,  és amely Baráti Kristóf - jövő januárban megjelenő - legújabb CD-jén is szerepel. A másik ilyen hegedűverseny Csajkovszkijé, és ennek a darabnak a líraiságát emelte ki inkább a két magyar művész a megszokottnál hangsúlyosabban.

     

    A gyengéd kezdés után viszont igen hamar virtuóz lett a koncert, A szólista eközben varázslatosan könnyedén oldotta meg a helyenként technikailag bonyolult helyzeteket is. Következetesen kerülte a nagy látványosságot, és láthatóan nem a kemény, erőteljes hangzást tekinti elsődlegesnek. Mindezek ellenére rendkívül precízen játszott, a szólókadencia boszorkányos volt, vonóvezetése kivételesen könnyed, és megint csak meglepő vonásokat fedezhettünk fel ebben a Csajkovszkij-koncertben, ami a hegedűvirtuózok harci ménjének mondható. A zenekarral való összhang eleinte nem volt kellően olajozott és rugalmas, vagyis a kelleténél kevésbé volt felszabadult és összehangolt. A második és a harmadik tételben már jobban egymásra találtak. Baráti egy igazi bravúrdarabbal, Paganini 1. caprice-ával köszönte meg az elismerést. 

     

    Mivel nem voltam ott, és nem vehettem fel a ráadást, de nem is találom Kristóftól, illusztrációként más játékára hivatkozom. A 21 éves tajvani fiatalember elődöntős volt a novemberi  Mirecourt Nemzetközi Hegedűversenyen, a franciaországi Lorraine-ben. A négyes döntőbe már nem került be, ahol aztán az első díjat nem adták ki, és a két második díjas egyike egy 16 éves srác volt.

     

    A szünet után a közönség igazi ritkaságra számíthatott, Dohnányi Ernő II. szimfóniájára... folytatta kritikáját Jan Kampmeier, aki alaposan elemezte ki a darabot, illetve annak megszólaltatását, de ebben a témában most inkább Kristóf szereplésére összpontosítottam. Akit érdekel: az egész beszámoló innen! 

     

     

     

  8. 1450 18:09 2014.12.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Hát akkor következzék a lényeg, Fábry szerint az obszesszijo elnevezésű szonáta, amit előttem már 13 érdeklődő meg is nézett, illetve meg is hallgatott. A közönségnek is tetszett, mert a játék most is elragadó volt!

    Fábrynak nem kell a lényegesen több, megmarad pojácának, ez után sem fogom nézni. 

    https://www.youtube.com/watch?v=xQzCm1hYHUo 

  9. 1449 12:03 2014.12.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A Fábry-showban a nem kevésbé énközpontú Fábry a Kristóffal való beszélgetésből lényegesen többet kihozhatott volna. Persze, az is eredmény, hogy egy komolyzenész volt a vendége.

  10. 1448 19:20 2014.12.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    +j

  11. 1447 19:19 2014.12.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Nekem már megvan a jegyem január 24-re az Erkelbe. Kristóf, Pletnyov, Orosz Nemzeti Zenekar, Csakovszkij. Szuper lesz, tudom!

    Ja, és április 8-ra is! Nevetés

  12. 1446 09:23 2014.12.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Tindalvilla ma.

    Régi-eredeti formájában kicsit "sok" (volt), átalakítva-lecsupaszítva kicsit kevés.

     

     

  13. 1445 09:02 2014.12.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Miközben Kristóf készül a szombati bussumi kamaraestre, tegnap levetítették a Fábry-sós szereplését. Benne humorzsák, Paganini és lédik, és utóbbiakról jut eszembe a tavaly megjelent Paganini-könyv, amelynek - közben doktorált - szerzőjétől éppen a napokban olvastam egy 2007. évi tanulmányt a témáról.

    Maiko Kawabata profi hegedűművész és zenetörténész, aki alaposan körüljárta a virtuózitást, érdekes következtetéseket levonva a tárgyban.

     A szerzőről: innen

     

    A 2007-es tanulmány ezen a linken elérhető, és ebből most csak egy karikatúrát emelek be, amely érinti a hangszer körüli ismereteinket, hiedelmeinket és a több mint 300 éves lédit is, akit Kristóf lidércesen meg is szólaltatott a tegnapi adásban.

     

     Hugo von Melchior (1872-1939): A hegedűs 

     

     

    A vasárnapi bussumi koncertről különben újabb beszámoló jelent meg egy médiaközi médiumban: szövegben nem mondva újat, de három aktuális fénykép is látható a linken. 

      

     

  14. 1444 11:19 2014.12.13
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    És még mindig ugyanaz a lemez! Ahogy kiegészítve kellett bemásoljam a hírt, a tegnapi Pécsi Újság is joggal emelte ki a most kitüntetett Brahms-szonáták felvételének körülményeit, amelyek kivételes hátteret biztosítottak a két nagyszerű művésznek: Würtz Klárának és Baráti Kristófnak. Este már át is adták a díjakat a Duna Palotában. Szöveg és kép INNEN.  Az alábbi kép is onnan... 

     

  15. 1443 18:58 2014.12.12
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Lassan lezárul a naptári év, de addig is még több fellépés vagy szereplés vár Kristófra, részben a szinte átmenet nélküli további koncertekre figyelemmel:

     

    December 15-én a németországi Osnabrück-ben, Észak-Rajna Vesztfália és Alsó-Szászország határán játssza a csapattárs (Hamar Zsolt) vezényelte ottani szimfonikusokkal Csajkovszkij hegedűversenyének szólóját.

    A szünet után egyébként Dohnányi Ernő 2. Szimfóniája hangzik el (E-Dúr,  op. 40).

    A koncert helyszíne az OsnabrückHalle 1738 férőhelyes Európa terme lesz. Az egy éve kb. 6 md Ft-nyi összegből modernizált épületről egy diavetítés ITT látható: látványos ! 

    December 16-án este élőben vagy felvételről ránkshowzzák Kristófot Fábryval, majd újabb utazás.

    Miatta azért megnézem :)

     

    December 20-án a hollandiai Bussumban Würtz Klárával kamarázik a múlt század elején épült monumentális Tindal villában, ahol a Kreutzer-szonáta és az op. 108-as Brahms-szonáta előtt a 2. és a 3. Ysaÿe-szólószonátát játssza.

    Az esményhez készített tájékoztatón e képek alatt a szokásos ismertető a művekről és az előadókról. 

    Kristóf Baráti wordt algemeen beschouwd  als een van de meest  talentvolle violisten van zijn generatie. Baráti werd in een muzikale familie geboren in Boedapest in 1979. Hij kreeg zijn eerste vioollessen van zijn moeder en studeerde daarna bij de beroemde Vilmos Tátrai. Een groot deel van zijn jeugd woonde hij in Venezuela, waar hij als achtjarige debuteerde met het Maracaibo Symfonie Orkest. In 1996 ging hij naar Parijs om daar bij professor Eduard Wulfson te studeren. Wulfson, zelf een leerling van Yehudi Menuhin, Nathan Milstein en Henryk Szeryng, gaf hem de beginselen door waarvan zijn beroemde leraren de belichaming waren.

    Baráti won de eerste prijs van het Gorizia Concours in Italië in 1995, wat de eerste stap naar succes in de toekomst zou zijn. In 2001 opende Baráti als solist het Colmar Festival in Frankrijk met een orkest onder leiding van Vladimir Spivakov. Op 18 juni 2002 werd Baráti werd uitgenodigd voor een concert waarin hij Nathan Milstein's legendarische prestatie herhaalde: de uitvoering op één avond van Bach's zes sonates en partita's voor viool solo. De volgende jaren was hij gastprofessor (met Vadim Repin en Natalia Gutman) tijdens de door Eduard Wulfson georganiseerde master classes, eerst in het kasteel van Champs-sur-Marne en in 2005 aan de Sorbonne in Parijs. Op uitnodiging van de Franse Senaat gaf Baráti het slotconcert van de tentoonstelling "Raphael: Grace and Beauty" in het Luxemburgse Museum in Parijs. Hij voerde werken uit die een bepaalde virtuositeit vereisen: twee sonates van Eugène Ysaye, H.W. Ernst's Last Rose of Summer en J.S. Bach's Partita no. 3. Baráti treedt regelmatig op met het Budapest Festival Orchestra o.l.v. Ivan Fischer en het Hongaarse Nationaal Filharmonisch Orkest o.l.v. Zoltan Kocsis. In 2006 maakte hij zijn debuut in Duitsland met de Berliner Philharmonie onder leiding van Kirill Karabits. In oktober 2010 won Barati won het zesde Internationale Paganini Viool Concours van Moskou. 

    Klára Würtz, geboren in Budapest, werd op veertienjarige leeftijd toegelaten tot de Ferenc Liszt Muziekakademie. Zij studeerde bij Zoltán Kocsis, Ferenc Rados en György Kurtág en kreeg een beurs in Engeland lessen te volgen bij András Schiff. Op 20 jarige leeftijd won zij de 1e prijs van het Ettore Pozzoli Pianoconcours in Milaan. Vanaf 1991 stond Klára onder contract bij Columbia Artists Management, New York en gaf concerten in 38 verschillende staten van Amerika, maar ook in Canada en Europa, o.a. met het Tsjechisch Philharmonisch Orkest/Jiri Belohlavek. In  2003 debuteerde Klára Würtz in de Carnegie Hall in New York en de Boston Symphony Hall met het Boston Symphony Orchestra o.l.v. Bernard Haitink, met wie zij Mozart uitvoerde. Zij speelde Rachmaninov’s 2e  pianoconcert tijdens een tournee met de Philharmonia der Nationen o.l.v. Justus Frantz, o.a. in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw. In het Mozart-jaar 2006 werd zij uitgenodigd voor een Mozart recital tijdens de prestigieuze Salzburger Festspiele. Zij speelde o.l.v. Fischer met het Budapest Festival Orkest live op televisie op het Helden Plein voor duizenden toeschouwers. Als kamermusicus is zij zeer actief, o.a. met het Klaviertrio Amsterdam, met celliste Timora Rosler, met violisten als Janine Jansen en Dmitri Makhtin. Zij nam meer dan 30 cd’s op. De opname uit 2012 van de Beethoven vioolsonates met Kristóf Baráti oogstte internationaal de hoogste lof (een belangrijke Duitse krant noemde het de “tot op heden de beste opname ooit”). Klára woont is hoofdvak docente aan het Utrechts Conservatorium.

    Kaarten à €25,- inclusief consumpties, zijn te verkrijgen door overmaking op bankrekening NL94 ABN A0554065681. Kaarten zijn tegen contante betaling ook te verkrijgen bij de vestigingen van Wijnhandel Eduard Mol op de Brinklaan 18 en de Huizerweg 124 en bij Notariskantoor Doude van Troostwijk Meerweg 17 te Bussum
    Contact: info@tindal.nl  Telefoon 035-6922947

    Kristof Barati 2008 in het conservatorium van Moskou:https://www.youtube.com/watch?list=PL715AD95906D9033E&v=D6l5KMeVF2U&spfreload=1
    Klára Würtz & Kristóf Baráti VPRO Vrije Geluiden 

    Kaarten à €25,- inclusief consumpties, zijn te verkrijgen door overmaking op bankrekening NL94 ABN A0554065681. Kaarten zijn tegen contante betaling ook te verkrijgen bij de vestigingen van Wijnhandel Eduard Mol op de Brinklaan 18 en de Huizerweg 124 en bij Notariskantoor Doude van Troostwijk Meerweg 17 te Bussum
    Contact: info@tindal.nl  Telefoon 035-6922947
     
    xxx
     
    Hollandul ugyan nem tudok, de azt értem, hogy a 25 eurós jegyek árában némi frissítő is benne van, de a leírás téved, amikor Kristóf rendszeres fellépését említi a Fischer Iván dirigálta BFZ-vel.
    A műsoron lévő Kreutzer-szonátára is vonatkozik a Würtz Kláránál idézett kritikusi vélemény a Beethoven-összes albumukról: " az eddigi legjobb felvétel"! - A fórumon olvasható a teljes kritika.
     
    Így nézett ki a villa eredeti állapotában... Ó, boldog békeidők!
     

     

     

     

     

     

     

     

  16. 1442 16:08 2014.12.11
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Az előbbi beírás végén említett zenei minta hibás, nem érdemes kinyitni! A többi kifogástalan!

    :-( 

  17. 1441 15:51 2014.12.11
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Ott voltam, remek volt, de a szünet után már nem kívántam  Bruckner Te Deum-át meghallgatni, és mint néha más esetben is, egy öltözői gratuláció után hazamentem. Aztán még egyszer hallhattam Kristóffal a Korngold-hegedűversenyt egy Dohnányi Zenekar-i bérleti előadáson, és ahova csak miatta mentem el.  A llink alatt hivatkoztam a te általad meghallgatott eseményre is, de - most látom - egy évvel elírtam annak dátumát.

     

    Ami most érdekesebb, és aminek keretéről már a 1433 alatt beszámoltam: a 2014. év magyar klasszikus lemezének választották a Baráti Kristóf és Würtz Klára által a pécsi Kodály Központban felvett Brahms-szonátákat. (a piros szöveg közti helyszínt azért említettem, mert Dobos László zenei rendező és Baranyai Zoltán hangmérnök nélkül nem lett volna még tökéletesebb a tökéletes játék).

     

    Az MTI teljes híre, benne első helyen a két Gramofon-díjassal innen! Gratulálok minden díjazottnak, és akkor még egyszer a valaki által közben már tubusolt Brahms-szonáták, hogy tudjuk, miről is voltak szavak!

    op.   78: https://www.youtube.com/watch?v=p35BLqkbtf8  

    op. 100:  https://www.youtube.com/watch?v=kBBJeWfC2gA 

    op. 108: https://www.youtube.com/watch?v=PbWlwpCnPT4  

     

     

    Egy holland lemezbolt is feltett egy gyönyörű mintát a netre!

     

     

     

     

     

  18. 1440 09:04 2014.12.11
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Ezen a koncerten játszotta is Baráti:

    http://www.papiruszportal.hu/site/?f=3&p=9&n=10572

    Ott voltál?

  19. 1439 08:25 2014.12.11
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Közel egy éve vették fel a Brilliant részére Baráti Kristóffal és az Otto Tausk dirigálta Dél-Holland Szimfonikusokkal Korngold hegedűversenyét, és ugyanazon a lemezen adják ki Korngold hegedű-zongoraszonátáját, amelyben Farkas Gábor a partnere. 2015. január 26-tól már kapható is lesz a korong. Ugyanabban a hírben olvasható, hogy a szonátát felvették a Kristófnál 10 évvel idősebb névrokonnal, a német Christoph Schickedanz-cal is.

     

    Egy közel 15 éves cikkben olvastam, hogy remek hegedűsünket már akkor BB-nek nevezték, vagyis Brilliáns Barátinak, és csak időközben került kapcsolatba a hasonló nevű kiadóval.

     

    A Korngold-szonátát a kevéssé ismert Gránát Endrével lehet meghallgatni, aki egy 75. évében lévő és az USÁ-ban élő miskolci születésű hegedűs. Zene innen! 

  20. 1438 08:41 2014.12.09
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Miközben itthon folyamatosan esett, és csúf nyirkos idő volt, Kristóf már több ezer kilométert repült, hogy tegnap este felléphessen a moszkvai Csajkovszkij konzervatórium Rahmanyinov termében. Az előadást a 90 évvel ezelőtt született nagy előd, Leonid Kogan emlékére szervezett fesztivál keretében rendezték:

     

     

    A 252-fős terem persze tele lehetett, a zongorát pedig a sarokba állították 

     

    A műsoron látszik, hogy közeleg az észak-amerikai turné, hiszen a 3. Ysaÿe-szólószonáta, a d-moll partita és Bartók szólószonátája is elhangzott a bemelegítő négy Paganini-caprice után. Nagyszerű lehetett, kár hogy nem lehettem ott.

     

    Ma pedig Kogan lányával, Ninával, kamarázik a Puskin múzeumban, ahol az op. 12/2-es Beethoven-, a D 574-es (A-dúr) Schubbert- és az op. 78-as Brahms-szonátát játsszák.

     

    Karácsonyig még lesz egy német és holland fellépés, de közben lesz egy kis show is Fábryval (dec. 16., 20:20-tól), amiről így számol be a mediaklikk:

     

    Lady Harmsworth lovagja
    Gyermekkora egy részét Venezuelában töltötte, mivel a szülei az Andok lábánál fekvő, Merida nevű városba szerződtek egy zenekarhoz. Ekkor tanulta meg a spanyol nyelvet, amelyet később a francia követett, mivel a művészet Párizsba szólította, az angol, ahogyan ő fogalmaz, csak úgy ráragadt, az olaszt kedvtelésből sajátította el, a koncertturnék alkalmával pedig kénytelen volt néhány német szóval is megismerkedni, hogy kommunikálni tudjon a szószátyár török vendégmunkás taxisofőrökkel. Mindezeken kívül Baráti Kristóf ismer egy olyan nyelvet is, amelyet a világon mindenütt megértenek, igaz, olyan szinten, mint ő csak kevesen bírják: a zene nyelvét. Ez nyitotta meg előtte a világ legnagyobb és legrangosabb koncerttermeinek kapuit, és ennek köszönheti azt is, hogy mindössze 35 évesen a lehető legmagasabb elismerésekkel jutalmazták hegedűművészetét: 2011-ben a Liszt Ferenc-díjjal, idén tavasszal pedig a Kossuth-díjjal. Mi több, tíz éve, a Chicago-i alapítvány az ő gondjaira bízta az egyik legnagyobb kincsét, az 1703-ban készült “Lady Harmsworth” hegedűt, egy eredeti Stradivarit.

    Ha az elmondottak alapján valakiben túl komoly kép alakult volna ki Baráti Kristófról, akkor azonnal hozzá kell tennünk azt is, hogy ő valószínűleg csak a zenében nem ismer tréfát, az élet minden más területén azonban igen. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy mindezeken túl született humorista is. Legyen szó a venezuelai emlékekről, turné-történetekről, vagy éppen másik szerelme, a repüléssel kapcsolatos sztorikról - azt ugyanis elfelejtettük említeni, hogy pilótaigazolványa is van -, Baráti Kristóf úgy tálalja fel ezeket, hogy az bármely színpadi előadóművésznek dicséretére válna.

     

    A fenti nagyon komoly kép és a beszámolóban említett született humorista kép alátámasztására beemelek egy tavaly májusi képet, amikor Kristóf egy kis okostelefon képernyőjéről próbálta Vivaldit megidézni, ami persze nem mindig volt tökéletes.

     

     Azért lassan kivirágzottak a dallamok a lady testéből...

Kiemelt cikkeink

Béla és a Cadillac

Totoro - A varázserdő titka

A Capa Központban megnyílt Külhon - Magyarok New Yorkban című tárlaton jártunk. KRITIKA

Nagyot szólt az I. Berlini Magyar Táncfesztivál

December 15-21. között hozott meg-megújuló energiát a német fővárosba a magyar rendezvány a Bakelit Multi Art Center szervezésében.

Jazzszilveszterrel vár a BJC

Balázs János

A magyar jazz színe-java ünnepli koncertekkel az év utolsó napját a Budapest Jazz Clubban.

Petibon nagy hangja

Pár éve még a régi zenés mozgalom – tehát aránylag kevesek – sztárja volt. Ma Cecilia Bartoli egyik vetélytársa. MAGAZIN

Ókovács Szilveszter: A művészet torzíthatatlan képet ad rólunk

Az árnyék nélküli asszony bemutatója volt az elmúlt évek legfontosabb eseménye az Operaház életében - mondta el a főigazgató.

A bizonytalan hosszúságú kör

2014-ben ünnepelte hetvenedik születésnapját az egyetlen Kossuth-díjas rézfúvós hangszeres művész, Geiger György. INTERJÚ

Szabó Kimmel Tamás: "Nehéz volt elengedni Hamletet"

A Radnótiban bemutatkozó művész nemzedéke dühéről valló Hamletje után két évvel újabb komoly határátlépésre készül. INTERJÚ

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG 

Tisztelt olvasóink!

Megváltozott fórumszabályzatunk értelmében a jövőben a cikkektől független témák indítására nem lesz lehetőség. Megértésüket köszönjük.

A Fidelio szerkesztősége