Téma:
A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt lehet.
A Fidelio.hu fórumszabályzata itt olvasható.
Új hozzászólás   Új téma


  1. 1279 12:44 2014.04.20
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    http://www.amazon.co.uk/Brahms-Complete-Edition-Various-Artists/dp/B00HYO8HSW

     

    A Brilliant Classics újra kiadott Brahms-összesében már a Kristófék szonátái vannak, de a külön CD még nincs piacon. 

  2. 1278 00:19 2014.04.20
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Körülnézek az Amazonon.

  3. 1277 09:26 2014.04.19
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Újabb kritika a Beethoven Hármasversnyét is magába foglaló rendkívüli koncertről. Jól hallottuk!

  4. 1276 19:07 2014.04.18

    A kevéssé jó mű kifejezés csak a teljes munkásság ismeretében használható, mert ahhoz viszonyítani, amit még meg sem írt, badarság. Ezért hallgatom mindig önmagában még a nagy szerzők műveit is, mert csak így élvezem az adott darabot. Nekem a hármasverseny az említett előadásban óriási élmény volt, és ezt megerősítette a profi kritikus is, akinek értékelését most olvastam itt a Fidelión. Hozzá is szóltam, de újat már nem mondhattam.

     

    Viszont most hallgattam meg a Brahms-szonáták már nagyon várt új kiadását, ami határtalan élményt nyújtott, a harmónikus összjáték csúcsteljesítménye ez a lemez. Würtz Klára remek, értő zongorista, Kristóf sem adta alább a megszokottaknál, a pécsi Kodály Központhoz tartozó felvétel is kifogástalan, az egész hű a kiadó nevéhez: brilliáns!

    Nagy sikere lesz a lemeznek. 

  5. 1275 14:45 2014.04.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    "esik, az az," Zavarban van

  6. 1274 14:44 2014.04.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Kedves mindegy, mindenkinek jogában áll kevésbé jó művek komponálása, feltéve, hogy nem tárja a széles nagyközönség elé. Arról nem ő tehet, hogy a hálás utókor mikroszkóppal böngészi át az életművét.

    Így nézve Beethoven életében csak egy tisztességtelen időszak van. Három nagy "malinconiá"-jából a középsőt feltehetőleg a Halhatatlan Kedves okozta. Beethoven ekkor hatalmas tömegű nép- és műdalt dolgozott fel, ami önmagában véve csak kicsit erkölcstelen (mert fordíthatta volna jobbra is az idejét - ámde, ámde, épp ezek a feldolgozások bizonyítják, hogy azok az idők rosszak, meddők voltak). Ami komolyabb megítélés alá esik az az, hogy bizonyos átiratokat korábbi műveiből a magáénak ismert el. Ezt a tényt szerencsénkre nem hangsúlyozzák agyon, de ennek a tiszta léleknek az életében ez egyike az erkölcsileg legalábbis vitatható epizódoknak. 

  7. 1273 09:26 2014.04.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Tegnap este újból karmesterként mutatkozott be Baráti Kristóf a közönségnek, nevezetesen Debrecenben a Kodály Filharmonikusokkal és Balog Józseffel. Mozart Don Giovanni - nyitányával nyitottak, majd Beethoven III. (c-moll) zongoraversenye hangzott el, végül Mendelssohn V., (Reformáció) szimfóniájával zártak. Bővebben innen!

    A Hajdú-Bihar megyei Napló "Most sem volt „másodhegedűs” cím alatt  egyelőre csak néhány sort írt a hangversenyről, de további (nem karsimogatós :) képek láthatók egy ingyenes regisztráció után.

     

     

  8. 1272 07:22 2014.04.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Félreértettél: nem megváltoztatásról írtam, hanem a megfejtés utáni előadás, eladás, megjelenítés, megszólaltatás módjáról, azaz formájáról, ami lehet unalmas, érzéketlen, izgalmas, érzelmes, giccses, magával ragadó, azaz elragadó stb., ahogy a koncertek vagy felvételek többsége sem egyforma

  9. 1271 00:51 2014.04.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A zenei anyag nem azért van hogy megformázzák-formálják. A zenei anyag az van, csak kopokutya módra követni kell, meg kell fejteni, aztán békén kell hagyni.

  10. 1270 23:33 2014.04.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    ...Pisti, Jenci, Pista...

     

    :) ez a megfejtés:)

  11. 1269 21:48 2014.04.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Megpróbáltam megfejteni macska hozzászólását. Nem sikerült.

  12. 1268 14:42 2014.04.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Érdekes dolog a viszonyítás...

     

    http://www.papiruszportal.hu/site/?lang=1&f=&p=9&n=13792

     

    CSK írásához annyit, hogy a hegedűszonáták nem a sokat játszott Brahms-repertoár részéhez tartoznak.

    Biztos, hogy jó lehet a lemez, de konkrétumot nem látok, csak frázispuffogtatást, szépen cizellált közhelyeket, ezt eddig is tudtuk Baráti játékáról.

  13. 1267 13:35 2014.04.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Most pedig eljutott hozzám az újabb kritika a Brahms hegedűszonátákról. Ebből nem emelek ki semmit, mert akkor az előadásról szóló rész szinte egészét kivastagíthatnám. A kritikus persze elfogult, amire minden alapja megvan, és csak azért dícsér felsőfokon, mert olyanok az előzmények és ez az interpretáció is.

     

     

    BARÁTI ÉS BRAHMS

    Hanglemezkészítő tevékenysége során Baráti Kristóf (1979) a hegedűirodalom alapműveit rögzíti: az elmúlt évek során lemeze jelent meg Bach összes szólóhegedű-szonátájából és -partitájából, Paganini D-dúr és h-moll versenyművéből, Beethoven összes hegedű–zongora-szonátájából, illetve Eugène Ysaÿe hat szólószonájátából. A felvételeket a nemzetközi kritika szuperlatívuszokban méltatta – teljes joggal. Tavaly augusztus 19. és 21. között, a Pécsi Kodály Központban Brahms összes hegedű–zongora-szonátáját vette lemezre a nemrég Kossuth-díjjal kitüntetett művész – partnere az a Würtz Klára (1965) volt, akivel már a Beethoven-összes felvételének sikerében is osztozott, és a kiadó is azonos: a holland Brilliant Classics. A három szonáta (G-dúr, op. 78; A-dúr, op. 100; d-moll, op. 108) Barátit a művészi érettség csúcsán mutatja. Teljesítményét a technikailag tökéletes hangszerjáték és az elmélyült zenei gondolkodás legteljesebb egysége jellemzi – az a harmónia, melyet játékában a kezdetektől csodálunk, s amely művészetének mára védjegyévé lett. Egyetlen szóval mindezt úgy jellemezhetnénk: természetesség. Nincs felesleg, nincs öncélú hatáskeltés, az előadói személyiség maradéktalanul érvényesül, de csakis a szerző és a művek által. Baráti az érett pályaszakasz letisztult, bölcs Brahmsát tolmácsolja, szemlélődő hajlammal, olyan indulatos felcsattanásokkal, amelyeket megbékít a líra. Salaktalan és árnyalatokban gazdag, dús hangszeres tónus (Baráti az 1703-as „Lady Harmsworth” Stradivarit szólaltatja meg), makulátlan intonáció, választékos vonókezelés, melynek jóvoltából a dallamok a hegedűművész hangszerén mindig beszélnek. Würtz Klára teljes jogú, inspiráló partner, aki tökéletesen együtt gondolkodik és együtt lélegzik a nagy hegedűssel. Ezekkel a felvételekkel Baráti Kristóf újabb etalon-értékű tolmácsolást tett le a zenei világ asztalára – s ez a rendkívül sokat játszott Brahms-repertoárban kiváltképp nagy teljesítmény.

    Johannes Brahms: Violin Sonatas – Kristóf Baráti, Klára Würtz. Brilliant Classics, 1 CD, 2014

     

                                                                                                                                  Csengery Kristóf 

    * * * * *

    [értékelés: öt csillag] 

     

  14. 1266 13:18 2014.04.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Beethoven műveit legtöbbször saját magához viszonyítják, így vannak kevéssé jó alkotásai, de másokkal is így van, különben csak a műfajonkénti legjobbakat szabadna megtartani, a többi megsemmisítésével. Vannak persze ún. egyműves szerzők, akiktől szinte csak azt az egy igazit játsszák, de itt most a legnagyobbakról van szó. A Karfantázia is a IX. szimfónia alatt van, de annak előképe, nélküle biztosan nem ugyanaz jelenik meg a IX.-ben, és persze a szimfóniák sem azonos színvonalúak, de mindegyik Beethoven-mű, amelyeket lehet jól és rosszabbul előadni. 

    Amit megéreztek ezek a zsenik a Hármasversenyben, az a triózás és a zenekarral való összjáték magasiskolája, a felszabadult és így végig egymásra figyelő kamarázás, mert végig azt éreztem, még a nagyobb létszámú zenekar mellett is. Ehhez kellett az értő karmester, a fiatalokhoz korban nagyon közelí művész, aki alávettette zenészeit a csodálatos dallamok ilyen hatású előadásának.. Eszembe sem jutott, hogy akkor akár a hegedűversenyhez vagy más Beethoven-művekhez hasonlítsam a darabot, mert a magas színvonalú játék végig lekötött, és ahogy éreztem és hallottam, másokat is. A megfejtéssel nem kellene nagyon törődni, elragadóan formázták meg az adott zenei anyagot. Mások talán másként játszották volna, ahogy a legutóbbi nekem kevéssé tetszett, amikor pár éve u.ott BK helyett Lendvay József volt a hegedűs (a zongorista Zsoldos Bálint), de éppen azt a szerves közösséget nem éreztem, ami most annyira felemelő volt.

    Nem fogok most további példákat felsorolni, amikor ilyen felállások mellett egymás melletti zenélést éreztem az együttzenélés helyett, tehát főleg kamarazenében.  

  15. 1265 09:31 2014.04.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    hát igen, a Bétóven Lajcsi nem volt mindig a spiccen, kedves jenö

  16. 1264 02:31 2014.04.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    :)))) az az érdekes, hogy amikor Várday Pisti, Koppándi Jenci, s én 2005-ben  Trierben játszottuk ezt Dénes Pistával, akkor mi sem tudtunk igazán mit kezdeni a darabbal.:))  Kéne jönni valaki zseninek, aki megfejti ezt a darabot. Egy dolog ugyanis tuti. Beethoven nem írt rossz darabot ezzel a darabbal, mint ahogy sokszor hangoztatva van. Ugyanez érvényes a Hegedűversenyre is.

  17. 1263 20:35 2014.04.16
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Baráti Kristóffal volt beszélgetés hétfőn a Pécsi Riport-ban: 

    http://www.pecsiriport.hu/kultura/zene/4911-barati-kristof-most-nagyon-valtozatos-szezont-elek-meg.html

     

    Nekem a legjellegzetesebb kijelentése: hogy a két megtisztelő kitüntetés nem változtatta meg a hozzáállását.

    Csak így tovább!

    Ez a megszólalás is beleillik a többi sorába: szerényen, de céltudatosan, sok munkával és koncerttel - mindannyiunk örömére is

  18. 1262 13:19 2014.04.16
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    El sem tudok képzelni gyerekkort az illusztrációi nélkül. Függ néhány képe a lakásomban is, ez a világ "nem enged el" azóta sem.

  19. 1261 13:16 2014.04.16
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Kedves mindegy, kíváncsian és örömmel várom én is. Különösen az előző "sorozatok" után! 

  20. 1260 13:12 2014.04.16
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A papiruszról:

     

    "Az op. 100.-as, A-dúr szonáta keletkezési ideje 1886–1887, ez a darab is visel melléknevet (Meistersinger-szonáta), a bizonyos témát Wagner operája III. felvonásában szereplő Walther versenydalában is hallhatjuk. Ne felejtsük el, hogy Brahms a szonátát korábban írta!"

     

    - mármint minél korábban? :)

     

Kiemelt cikkeink

Nem kell félni, nem robban

A környezettudatos élet sokkal inkább a játékosságról szól, mint az aszkézisről - vallja Nagy Réka az Ökoanyu című könyv szerzője. INTERJÚ

Teve jobbra, autó balra

Ilyesmi lehet, amikor a fotós fest, zenét komponál és regényt ír egy képen. Marc Riboud kiállítása a Mai Manó Házban. KRITIKA

Kiderül a 2014-es Fölszállott a páva győztese

Április 19-én szombaton tartják a Fölszállott a páva című népzenei és néptáncos tehetségkutató döntőjét.

Ismét megtelnek a tantermi színházak

Április 24-én csütörtökön kezdődik a III. Tantermi Színházi Szemle a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorházban.

Tűzvörös lélekkel

A Pannon Filharmonikusokat mostanában többször hallhattuk Budapesten: a Tavaszi Fesztiválon kétszer, majd a "tűzvörös" állomásán is. KRITIKA

Öt szakmai kitüntetést adtak át az Operában

Hárman az Oláh Gusztáv emlékére 1977-ben alapított plakettet nyerték el, átadták továbbá az idei Ferencsik- és Gela-plakettet is.

"Van igény a hip-hop kultúrára"

Az Operettszínházban április 21-én megrendezésre kerülő hip-hop versenyről Balogh-Barta Viktória táncos-koreográfussal beszélgettünk. INTERJÚ

Rátermett nagyapáink zenéje

Április 24-én Bëbocsātlak címmel a Parapács zenekar lemezbemutató koncertjét tartja a Hagyományok Házában.

Elbúcsúztatták Szabó Gyulát

Gerard Mortier (fotó: Javier del Real/Teatro Real)

Családja, pályatársai, barátai, tanítványai és tisztelői szerdán kísérték utolsó útjára a nemzet színészét.

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG 

Tisztelt olvasóink!

Megváltozott fórumszabályzatunk értelmében a jövőben a cikkektől független témák indítására nem lesz lehetőség. Megértésüket köszönjük.

A Fidelio szerkesztősége