Téma:
A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt lehet.
A Fidelio.hu fórumszabályzata itt olvasható.
Új hozzászólás   Új téma


  1. 1537 21:12 2015.03.06
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Csengery Kristóf kritkájában Füst Milántól idéz: elfelejtettem beemelni a forrást, amit érdemes elolvasni! Baráti Kristóf bizonyára olvasta...

     

    http://dia.jadox.pim.hu/jetspeed/displayXhtml?offset=  Látomás és indulat a művészetben (1948, 1963, 1997)

  2. 1536 17:23 2015.03.06
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Az elmúlt hétvége ide illő nagysikerű koncertjeiről egymás után emelem be a beszámolókat, kritikákat, megemlítve, hogy a március 2-i wuppertali - iskolásoknak tartott - Beethoven-idézetekről és a március 4-i elmaui (nem Hawaii helyszín :) előadásairól egyelőre nincs hír.

    Visszaidézem a programokat: Würtz Klára, Baráti Kristóf és Várdai István duózott és triózott, előadva a beethoveni irodalom talán három legszebb kamaradarabját, a két F-dúr duószonátát és a B-dúr triót.

     

    Előrebocsátottam a zongorista nevét, ahogy a wuppertali ismertetők is tették, mert ő mindhárom darabban játszott, és persze tiszteletből is nagyszerű és érzékeny játéka okán.

     

    A Magyar Narancs e heti számában Csengery Kristóf beszámolóját olvashatjuk:

     

    Kamarazene, ahogy a legjobbak játsszák

     

    Beethoven, három az egyben

     

     

     

    A Bartók Emlékház, amely hangversenyteremként Szirányi János igazgatói működésének tizenkét éve (2002–2014) alatt vált fogalommá, a jelek szerint a stafétát átvevő Király Csaba vezetésével is megőrzi presztízsét. Nemcsak kortárs komponisták örülnek, ha itt lehet szerzői estjük, de olyan világhírű magyar muzsikusok is visszatérnek ide, mint Várjon Dénes vagy Fenyő László. Február elején az Emlékház korunk legfontosabb Bartók-előadója, Kocsis Zoltán zongora-mesterkurzusára invitált. A hónap utolsó napján, egy szép szombat este pedig a termet zsúfolásig megtöltő közönség úgy érezhette, két órára a Csalán úti épület lett a világ legfényesebb kamarazenei központja. Akik eljöttek, életre szóló emlékként vitték magukkal Baráti Kristóf, Várdai István és Würtz Klára Beethoven-estjének élményét.

     

    Három műtípus, három kivételes darab, rendkívüli előadásban: F-dúr („Tavaszi”) hegedű­–zongora-szonáta, op. 24; F-dúr gordonka–zongora-szonáta, op. 5, No. 1; B-dúr („Erzherzog”) trió, op. 97 – a zeneszerző három arca. Akit a hírnév és a siker vonz, arra gondolhatott, hogy ezen az estén (a Bachtrack internetes oldal éves listája szerint) a világ legkeresettebb hegedűse és második legkeresettebb csellistája vendégeskedett az emlékház termében, előbbi a 2010-es moszkvai Paganini Verseny, utóbbi a tavalyi müncheni ARD Verseny nagydíjasa. De nem a statisztikák és díjak számítanak, hanem amit hallunk. Az pedig ezen az estén minden várakozást felülmúlt. Olyan ihletett, magasrendű kamarazenélés volt ez, amelyet a világ bármely pontján mindenki ámulva hallgat, olyan hangszeres kivitelezéssel párosulva, amelyre csak a hegedű és a cselló legnagyobb tigrisei képesek. De Würtz Klárát se tekintsük csupán „kísérőnek”. A Hollandiában élő magyar zongoraművésznő, akivel Baráti már több hanglemezt készített a Brilliant Classics cégnél (Beethoven és Brahms összes hegedű–zongora-szonátája) kezdeményező, szuverén partner, aki gazdag hangon, érzékeny billentéssel, s ha kell, sistergő virtuozitással játszik.

     

    Különleges élmény egy ilyen meghitt atmoszférájú teremben kamarazenét hallgatni. A közönség a szó szoros értelmében karnyújtásnyira ül a muzsikusoktól, hallja a lélegzetüket. Ilyenkor a hangindításoknak és befejezéseknek, egyáltalán: a hang „anatómiájának” megnövekszik a szerepe, sőt minden, ami a hangzás terén zajlik (mert persze egy zenei előadás nemcsak hangzásból, de tempókból, karakterekből, hangsúlyokból, Füst Milánnal szólva: látomásból és indulatból is áll), fokozottan előtérbe kerül. Hogy is ne kerülne, hiszen még azt is halljuk, ahogy a hang megszólaltatása előtt a vonó finoman ráfekszik a húrra. Az intim közelség akadályozhatná is a feltárulkozást, szemérmesebbé is tehetné a művészt a kelleténél – most azonban nem így történt: a három muzsikus keze alatt felizzott a zene.

     

    Baráti vonója alatt a Tavaszi szonátában megragadott a könnyedség és elegancia, az apró ritmusértékek lágy és gördülékeny pergése; az éneklő nyitótétel, a karcsú tónus, a pontozott ritmusok kihegyezettsége. A bölcs-filozofikus Adagio után felüdített a feszes scherzo és a virtuóz finálé élénk hangzása, kontrasztgazdag karakterizálása. Baráti játékában azonban ezúttal az intellektuális fegyelmet, az Egész megvilágítását éreztem legfontosabbnak. Vele ellentétben Várdai az op. 5 No. 1-es F-dúr szonátában maga volt a spontaneitás és robbanékonyság – miközben persze a kontrollt ő sem adta fel egy pillanatra sem. A nyitótétel lassú bevezetésében feszültséget teremtve, a gyors főrészben grandiózusan csellózott – s itt ugyanúgy, mint a rondófináléban, játékának döntő tényezője volt az elementáris hangzásigény. És az Erzherzog-trió? Eufónia és eufória, a melódiák valószínűtlen, már-már schuberti bőségét adekvát módon felszínre segítő, mámoros dalolás a saroktételekben, a zene gáttalan érzelmi és érzéki áradása, az Andantéban a kései Beethoven variációs formáinak átszellemült imahangja. Hallgattuk volna még sokáig.



    xxxxx


    Ehhez csak emlékeztetőül a hivatkozott kitételek némelyikére a Magyar Narancs korábbi Csengery-kritikáiból:

    http://magyarnarancs.hu/kereses/?search_txt=W%C3%BCrtz+Kl%C3%A1ra&type=0&szerzo=Csengery&hely=0&lapszamev=0&lapszam=0&kulcsszo=&datefrom=&dateto=&ujkeres=1

     

     

     

    Ugyanerről a budapesti koncertről Malina János is írt kritikát, hasonló hangnemben.

    http://www.revizoronline.com/hu/cikk/5456/barati-vardai-wurtz/

     

    A két írás önálló, de egymásután olvasva kaphatunk teljes képet az előadásról, és ehhez most egy amatőr beszámolót csatolok a saját élményemről, amit másnap szereztem Wuppertalban, a régi városháza Mendelssohn  termében. Hivatkozni fogok közben a fenti két szakíró megjegyzéseire is.

     

    Németországban Beethoven a köbön, volt a beharangozó címe, és Klára Würtz spielt Beethoven egy másik lapban, majd a műsorfüzetben balra a revizoros linkben lévő fotókon látható kép a művésznőről, és mellette a feleakkora képek a fiatal magyar társakról. A műsorfüzetben persze részletesen bemutatták mindhármukat és a darabokat, amelyek közül a csellószonátával kezdtek és ugyanúgy a trió zárta a koncertet. A hegedűről is írtak, de Várdai most használt hangszeréről nem, pedig érdemes azzal kezdeni.

    Ez a negyedik cselló, amit megszólaltatott ismeretségünk óta, és a korábban is megszokott zenei előadói élmény mellett ennek már a látványa is megfogott, majd első hallásra egészen rendkívüli hatással volt rám, ránk. Most az arányairól, pompás idomairól, csillogó felületéről csak említést teszek, míg a hangja hasonlóan elragadó mint a Lady Harmsworthé. Együtt aztán még izgalmasabb volt e két klasszist ezekkel a hangszerekkel hallgatni, hátterükben pedig a sziporkázó zongorahang, néha hangözön.

    Jövőre, június 24-én ünneplik Domenico Montagnana születésének 330. évfordulóját, és a nevével fémjelzett kitűnő vonóshangszerek is kb. 300 évesek, köztük a csellók a leghíresebbek. Velencében készítette azokat.

    A Várdainál lévő hangszer 1720-as évjáratú, elbűvölően szól a keze alatt, fogjuk még hallani, nem szabad kihagyni!

    Maga Montagnana éppen ma hunyt el 1750-ben. A lenti zenei mintákban idézek csellóival.

     

    Visszatérve a koncertre:

    A régi városháza

      A Mendelssohn terem 10 m magas, kb. 400 férőhelyes

     

    A akusztika nagyon jó, több mint 300 hallgató ült ebben az ideális kamarateremben, végig élvezve a nagyszerű előadást. Ahogy említettem, a csellószonátával kezdtek, és már a cselló első megszólaltatása is jelezte e rendkívűli együttállást, vagyis a hálás hangszer jó kezekbe került. A műről írtak a műsorfüzetben, tételeit elemezte a két kritikus, miként a jól ismert hegedűszonáta esetében is. Nagy volt a siker.

    A szünet után jött a tripla élmény, és ha valaki nem tudta az előzményeket, azt hihette, hogy ezek a művészek már vagy huszadszor játszották együtt a triót, s miután kiderült, hogy az előző napi volt az első alkalom, nem beszélve az addigi próbáról, tehát csodálkozhattunk e társaság zsenialitásán. A darab is parádés, játékuk pedig a kamarázás magasiskolája volt, így nem véletlenül választották ráadásnak a látványos scherzót belőle. A technikai, agogikai stb. megjegyzéseket elfogadom a kritikusoktól, én csak egy közönséges hallgató vagyok. 

    Kifogástalan alapokon három egymást kitűnően érző muzsikust hallhattunk, és fergeteges volt a siker, bravózás, éljenzés... Társaságunk magyar, német és lengyel tagjai, köztük további Baráti- és Várdai-fanok is, nagyon örültek az estének. A zenészek is érezték a hely szellemét, az érdeklődő közönséget, a kitűnő előadást, így lelkileg már készülhettek a másnapi plusz fellépésre, amikorra a trió első tételét tervezték a gyerekeknek.

      

    Néhány felvétel másokkal, ha valaki nem ismerné a műveket:

     

    www.youtube.com/watch?v=Ss7faArgl7M   Casals és Horszowski (1939)

     

    www.youtube.com/watch?v=O9YLAZujNpE   Starker és Sebők (1959)

     

    https://www.youtube.com/watch?v=5tl6_O9Pp9o   Tortelier és Heidsieck (1972)

     

    www.youtube.com/watch?v=VQV5RCgRgXc   Yo-Yo Ma és Ax (1985)

     

    https://www.youtube.com/watch?v=tf0FSQ0RMSc   Maisky és Argerich (1994)

     

    stb. stb.

     

    A Baráti-Würtz-féle Tavaszi szonáta nekem egyedülálló, etalonfelvétel... a sok-sok jó meghallgatottból, felvételen és élőben is. Az ellenoldalon ez pl. nagyon nem tetszik: https://www.youtube.com/watch?v=PGFs7n6n3-8

     

    A Főherceg trióból is számos remek felvétel van:

     

    https://www.youtube.com/watch?v=GCS9bURe3y8   Cortot-Thibaud-Casals (1928)

     

    https://www.youtube.com/watch?v=gR9AF4ZaV5s  Fischer-Schneiderhan-Mainardi (1952) 

     

    https://www.youtube.com/watch?v=4_FnLhBcPBU   Gilels-Kogan-Rostropovich  (1956)

     

    https://www.youtube.com/watch?v=iwXljRJNN74   Barenboim-Zukerman-Du Pré (1969)

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  3. 1535 23:09 2015.03.02
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Egyre több helyen hallani, olvasni interjút a mi Kristófunkkal, zene a fülemnek minden okos, felelősségtudattól átitatott, értékelvű gondolata. Külön nagy érdeklődéssel nézek karmesteri pályafutása elé Nem mintha hegedűsként nem szolgálna kápráztató meglepetésekkel hihetetlen finom, árnyalt játéka, csak az valami új lesz teljesen, amit ő belegondol egy zenekar megszólalásába, és ha azt ki is tudja csalni belőlük, az is fantasztikus lesz.

  4. 1534 14:07 2015.03.01
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Várom a repülő indulását, megyek néhány újságot venni a kintieknek, és szembeköszön a Relay-nél a Kristóf. Kezében féltett hangszere, csak úgy tok nélkül, tokmindegy...

    https://digitalstand.hu/olvaso/39375

     

    Mondom az eladónak, vevő vagyok egy interjúra: ismerős jó szöveg, a képen a Farkas Gabival a BMC-ben:

    http://www.demokrata.hu/cikk/hegedus-topon

     

    Ahogy hallottam, nagysikerű volt a tegnapi koncert, mi meg lassan indulunk, hogy időben elérjük a wuppertali ismétlést, már vár a nagy magyar csapat, az itteni lelkes érdeklődők, rajongók.

  5. 1533 22:53 2015.02.27
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A február 18-i - Gyulán tartott - koncertről már bemásoltam azt a cikket, amelyhez most egy sorozat képet is csatoltak a kinyitható cikk után: tehát a Baráti Kristóf-Farkas Gábor kamaraest fotói

     

  6. 1532 16:28 2015.02.26
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A Baráti - Farkas kettős bizonyára befejezte a Hungartonos felvételeket amelyek egy kis lazítást jelenthettek a szigorú koncertezés eseményei között. Elképzelem a már sokszor játszott virtuóz ráadásdarabok csiszolgatását, hogy a brilliáns további szögekkel bővülve még jobban elbűvölje a majdani hallgatókat. Az elképzelést megtámogatta a stúdió, ahogy a felvétel egyik jelenetében képesítették is a hangokat.

    https://www.youtube.com/watch?v=-0uuWUccuwY  Sarasate Malagueñac. spanyol tánca a terítéken, jókedv és vidámság! Hugo Bossorkányos játék :-)






    Megállás persze nincs Kristóf számára, a hétvégi Beethovenek után (Budapest és Wuppertal) március 4-én még egyszer ugyanez a bajor elmaui kastélyban, szintén Németországban, ahol még javában tél van, majd kétszer Írország következik: március 6-án és 7-én Limerick és Cork helyszínekkel Joseph Haydn C- és G-dúr hegedűversenye a Takács-Nagy Gábor vezette Ír Kamara Zenekarral.












    https://fideliosuite8webconnect.com/DE-Schloss-Elmau/Img/Cache/2267.jpg

    A Schloss Elmau hirdetésén a 3 magyar muzsikus: http://www.schloss-elmau.de/news-webcam/

     

    Az Írország déli részén lévő koncertekről ezt írják a magyar mesterekről és a programról:

    Limerick Post Newspaper

     

    http://www.limerickpost.ie/2015/02/24/hungarian-maestros-final-honour-to-haydn/

    University Concert Hall in Limerick

    A közel 22 éves Egyetemi Koncert Hall Limerickben

     

    Takács-Nagy Gábor volt a szezonnyitó koncert irányítója is Haydnnel, majd Bartók I. v4-ese és Wagner stb., most pedig a rendkívüli hegedűs honfitárs Baráti a szólistája Haydn szenzációs és virtuóz 1. és 4. hegedűversenyének.

    Ezek mellett Beethoven Nagy Fúgája és Bartók 1. divertimentója került a műsorba.

    A zenekar ezt írta a fészekklubba: https://www.facebook.com/IrishChamberOrchestra

    "The Irish Chamber Orchestra flies high with the virtuosic violinist, Kristóf Baráti…….

    The Irish Chamber Orchestra, with maestro Gábor Takács-Nagy, perform two great concerts at UCH, Limerick (Friday 6 March) and CIT Cork School of Music (Forte Festival) on Saturday 7 March with the amazing Hungarian violinist, Kristóf Baráti. They perform two stunning seldom heard concerti by Haydn, Bartók’s emotive Divertimento alongside Beethoven’s powerful Grosse Fuge.

    Barati’s playing is flawless and he loves to engage with his audience. Besides music, Barati likes to fly and sees parallels to playing his instrument. “You see the world from a completely different angle. ….flying is a wonderful thing for a musician who probably has always some kind of music spinning in his head. During your flight you are definitely not thinking of any symphonies, or violin concerto – at least it would not be a good idea.”


    Az utolsó idézetet eredetiben is hallottuk pár hete Barátitól.


    A másnapi corki fellépés az ottani új (március 5. és 8. közötti) klasszikuszenei fesztivál részeként várható:

    Southern Star Logo

     

    http://www.southernstar.ie/News/First-classical-music-festival-in-Cork-city-in-a-decade-19022015.htm

     

    ... a fiatal sztár-hegedűssel a Zeneiskola Curtis Auditóriumában.

    Stack Theatre

    Curtis Auditorium

     

    Ha már Limerick, ne felejtkezzünk meg a limerickekről:

    "A limericknek három fajtája van:

    1. a nők jelenlétében is elmondható limerick,

    2. az olyan, amelyet nő nem hallhat, de papi személy igen, és végül

    3. a limerick." (Várady Szabolcs meghatározása és példái)

     

    „Ki áll a hullámok taraján?
    Nem más, mint Herbert von Karajan!
    Ott áll és vezényel
    mind a két kezével.
    Hollári-hollári-hó!”

     

     

    "Volt egy nő, úgy hívták, Emese.

    Nem tudni, pór volt vagy nemes-e.

    Egyszerre két úr jól

    elölről-hátulról...

    Mit mondjak? Nem rebbent szeme se."

    Volt egy nő, úgy hívták, Emese.
             Nem tudni, pór volt vagy nemes-e.
             Egyszerre két úr jól
             elölről-hátulról...
             Mit mondjak? Nem rebbent szeme se.

    (Várady Szabolcs definíciója) limericknek három fajtája van: 1. a nők jelenlétében is elmondható limerick, 2. az olyan limerick, amelyet nő nem hallhat, de papi személy még igen, és végül 3. a limerick.A limericknek három fajtája van: 1. a nők jelenlétében is elmondható limerick, 2. az olyan limerick, amelyet nő nem hallhat, de papi személy még igen, és végül 3. a limerick.„A limericknek három fajtája van: 1. a nők jelenlétében is elmondható limerick, 2. az olyan limerick, amelyet nő nem hallhat, de papi személy még igen, és végül 3. a limerick.”A limericknek három fajtája van: 1. a nők jelenlétében is elmondható limerick, 2. az olyan limerick, Írország térképén Limerick
    Sírdogál, mert sokan rímelik:
    Kész delír! Feszt átír,
    És elír Edward Lear!
    Íróság irtóra kimerít.

     

    (Kovács András Ferenc)

     

    Nyolcadik Henrik a nevem,
    Volt egykor hat hites nejem,
    Önfejük sorba
    Hullott a porba,
    Hatszoros csapás ez nekem.

     

    (Bencze Imre)

  7. 1531 12:36 2015.02.24
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Jelenleg még a Hungartotonnál vesz fel rövidebb darabokat Baráti Kristóf és Farkas Gábor, de Baráti már újból koncertezik e hét végén: február 28-án a Bartók Emlékházban, majd  március 1-jén Wuppertalban, ugyanazokkal a partnerekkel (Würtz Klárával és Várdai Istvánnal) és ugyanazzal a műsorral.

    "Beethoven a köbön" - hirdeti a rendezőség, hiszen egy-egy cselló- és hegedűszonáta után egy triót játszanak, méghozzá a talán legjelentősebb kamarazenei darabokat. Mindegyik életvidám dúr-darab, a kér duó egyenesen F, de a trió is közel áll ehhez. Még süketsége előtt írta Beethoven az első csellószonátát, ami a szokatlanabb lassú tétellel kezdődik, és örömzenével teli élményt fog nyújtani, miként Várdai majd május végén a Zeneakadémián is előadja Frankl Péterrel a teljes sorozat kezdő darabjaként (jegy már alig van arra a koncertre).

    A Tavaszi szonáta, a két előadó összehozója, nekem a legkedvesebb mű Beethoven hegedűszonátái között, a két partner számos alkalommal játszotta itthon és külföldön.

    A trió pedig, kitöltve a teljes második részt szintén sikerre született alkotás, habár 1811-ben fejezte be Beethoven, és sokszor maga is zongorázott benne. Itt a II. és a III. tétel már egy nagyon összetett, néha meditatívabb, de szintén felszabadult ragyogó muzsika.

     

    Sok-sok remek felvétel van a tubuson, 1928-tól napjainkig! Kristófékét már többször idéztem a Tavaszi szonáta elérhető részletével.

     

    Az egyik wuppertali helyi újság a zongorista bemutatásával hirdeti az eseményt: http://www.derwesten.de/staedte/velbert/ungarische-pianistin-spielt-beethoven-hoch-drei-aimp-id10348200.html

     

    Magyar zongoraművésznő játszik a "Bethoven a köbön" sorozatban

     

    Ungarische Pianistin spielt „Beethoven hoch drei“

     

    A wuppertali kamarazenei sorozatban ("Húrok muzsikája") március 1-jén 18 órától kezdődik a "Beethoven a köbön" program a régi városháza Mendelssohn termében.

    A remekműveknek szentelt koncertszezon műsorából nem hiányozhat Beethoven neve sem.  A koncert a 25 éves szerző ambiciózus csellószonátájával kezdve, a népszerű Tavaszi szonátán át a már érett zeneszerző Főherceg alcímű triójáig ível.

    A magyar Würt Klára az utolsó tíz évben felbukkant legjobb zongoristák közé számít. 1985 óta Európában és az Amerikai Egyesült Államokban is elismerik, főleg mint Mozart, Beethoven, illetve a német romantikusok tolmácsolójaként. Wuppertalban most a már többszörös elismerésben részesült virtuózokkal, Baráti Kristófal és Várdai Istvánnal lép fel. Március 2-án délelőtt még a kisiskolásoknak is muzsikálni fognak a "Beethoven még három" cím keretében iskolai koncerteken.

     

    A cikk címe találó, hiszen a hoch a legkiemelkedőbb, legragyogóbb valami(k) jelzésére is szolgál...

    Nagyon várom már a koncertet a sokat hallott és eléggé ismert művekkel, e kitűnő zenészekkel!

     

  8. 1530 12:05 2015.02.23
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Az elmúlt hét utolsó három napján két olyan esemény volt Baráti Kristóf (BK) életében, amiről szót ejtek.

    BK a Magyar Művészeti Akadémia levelező tagja, és - az előírás szerint - a beválasztása utáni egy éven belül székfoglalót kell tartson. Ez volt február 20-án kora délután a Pesti Vigadó Makovecz termében, ahol közel 80 érdeklődő hallgatta meg érdekes és értékes előadását.

    Sok-sok ismerős arc: muzsikusok, zenetudósok, zeneszerzők, zenepedagógusok, újságírók, rokonok és ismerősök előtt nyitotta meg az ülést Dubrovay László, majd Záborszky Kálmán mondta el rövid laudációját, ismertetve megismerkedését az előadó, oktató és vezénylő művésszel, bemutatva pályája fontosabb állomásait.

    Baráti előadása az előadóművészi kiválóságra törekvés legfontosabb elemeit foglalta össze, zenei és egyéb anyagokkal illusztrálva gondolatait. Alapvetőnek tekintem, miként az utóbbi időszak interjúiban, majd a vasárnapi tévéfilmben is hallhattuk, hogy bár Baráti életének egyértelmű célja a mindig magasabb szintre törekvő előadóművészi karrier, megnyilvánulásaiban semmiféle ún. karrierizmus nem érezhető, és ezzel az alázattal közelítette meg témáját. Az MMA honlapján bizonyára meg fog jelenni ez az előadás is, így csak a lényeget vázolom, némi hanganyaggal.

    A mai zenei képzés, előadóművészi környezet talaján a zenei pályára alkalmas fiataloknál és oktatóiknál a következő elemeket tartotta legfontosabbnak: hangszerismeret, játékelemek begyakorlása, zeneművek tanulása (beleértve a szerző és kora, ill. a mű keletkezésének megismerését is), közös zenélés tásakkal, zenekarokkal, koncertezés, esetlegesen versenyeken szereplés, a pályacél helyes megválasztása; mindezek között  legfontosabbnak tartva az előadásra szánt zenemű megértését, és ezen értelmezés érthető közvetítését a hallgatóság felé.

    Természetesen alapos hangszerkezelési tudásra van szükség, de az öncélú, tehát a mű lényegétől elszakadó virtuózitást nem tartja helyesnek, bár tudja, hogy sok előadó és a közönség jelentős része vevő erre. Állítja, hogy az ismert konkurenciaharcban a műben elmélyült felkészülés és az említett közlésmód a fontos, amikor megnyílik egy darab. Ebben az előzetes feltáró munkában legtöbbször megtalálható az egyes művek vagy műrészletek sarokpontja, vagyis az a rész, ahol a leginkább megérthető a zeneszerző szándéka a kottában lévő utasításokon túl. Mivel Barátit érdekli a karmesteri munka, a zenepedagógia, még inkább látja ennek a megközelítési módnak az eredményét. Sok-sok elemző munkát igényel, de nagyon hatákonnyá teszi az előadói, oktatói stb. munkát.

     

    Néhány illusztráció az eltérő karakterű előadói, pedagógiai megközelítésekről::

    https://www.youtube.com/watch?v=hCfKIyi9XvQ,

       

    https://www.youtube.com/watch?v=_IUKjQWbGt0,     

    https://www.youtube.com/watch?v=pV-kbAydcwk

     

    https://www.youtube.com/watch?v=hImLpvjv8yA

     

    https://www.youtube.com/watch?v=dlQrVBdtcuw

     

    Egy pedagógiai (ellen)példát nem tudtam felidézni; ha eszembe jut, pótlom ...

     

    xxxxx

     

    A lejjebb beemelt lemezkritikákban is visszaköszönt ez az attitűd, és ahogy említettem, a Szerelmes földrajz vasárnapi (február 22., Duna Tv) adásában is ebben a szellemben folyt a beszélgetés.

     

    Nagy élvezettel néztük az adást, amely bizonyára elérhető lesz egy időre a NAVA archívumában. A kérdező riporter és a vállán hegedűt hordó fiatalember járja a várost, a szeretett Budapestet, megpróbálva egy egész élet egyéb tereit is bemutatni, érzékeltetni. Gyerekkor, tanuló- és előadói évek, benne a családi, az oktatói háttér helyszínei, és persze az érintettekkel való kapcsolat lényege, a művészi pályán való előrehaladás érdekében. A sikerek állomásairól is beszéltek, majd a hobbikról is (fotózás, repülés). Sok ismeretlen képet, zenét láthattunk, hallhattunk, hiszen Kristófot csak alig kilenc éve ismerem, és így újabb és újabb részletek tették teljessé véleményemet, hogy egy kiemelkedő tudású, de elmélyült és céltudatos, szerény fiatalembert szeretünk minél többször meghallgatni, mert előadóművészet nincs közönség nélkül, a lemezfelvételeket is beleértve. Kristóf pályája példaértékű, benne van minden előzmény (személyek, események) hatása, előrehaladásában már láthatók az újabb csúcsok, amelyek megközelítésmódja eredményesnek tűnik. Büszkék lehetünk rá! 

     

    Ebben a műsorban is voltak zenei betétek korábbi és későbbi eseményekről, végül a Zenekakadémia Solti termében, a volt Kisteremben még a Bach-chaconne hangjait is élvezhettük BK-tól. 

     

  9. 1529 11:01 2015.02.22
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Kristófék sikerrel játszották a márványtermi műsort Gyulán is, amiről a Gyulai Hírlap közölt beszámolót!

     

    A trió-koncert egyik pillanata a lapból

     

    http://www.gyulaihirlap.hu/index.fcgi?rx=&nyelv=hu&stype=1&stype2=&;menuparam_28=105813&mtitle=Bar%E1ti%20Krist%F3f%20%E9s%20Lady%20Harmsworth%20els%F6pr%F5%20sikert%20aratott%20Gyul%E1n&hozzaid=551891

     

    A videón Paganini Mózes fantáziája hallható, de a youtube-on írt címen már csak ketten játszottak , illeteve arattak elsöprő sikert :-) Néha ez is örökmozgó, klassz!

    A fantázia ihletője a Mózes Egyiptomban vagy a Mózes c. Rossini-operájából Mózes imája:

    https://www.youtube.com/watch?v=MEjnUbRE0Hg

     

    Ráadásként egy ismétlés megint:

     

     

             M Ó Z E S   I M Á J A


    Hatalmas úr, sziklás erősség,
    te láthatatlan nagy titok.
    Intesz, s a földi munka hősét
    dörgő szavaddal elhivod.

    Te fenn a csillagoknak ormán                               
     Dal tuo stellato soglio,

    trónolsz ragyogva, komolyan.
    Mi itt törődünk lenn mogorván,
    s tűn életünk, mint a folyam.

    Te tündökölsz a másvilágon
    magánosan, győzhetlenül.
    A mi sorsunk csak röpke álom,
    mely az idővel elrepül.

    Ránk csapsz dúló, sötét haraggal,
    s mi hervadunk, miként a fű,
    mit a kaszás vígan levagdal,
    te végtelen vagy s tiszta, hű.

    Kevés időig sírva élünk,
    s aztán a sírra rábukunk.
    Légy szörnyű harcainkba vélünk,
    s taníts meghalni, ó urunk.

     

    /Kosztolányi Dezső, 1905/ 

     

     

     

     

  10. 1528 18:49 2015.02.21
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Kedves Edmond Dantes!

    Egyelőre menthetetlen vagy, és jobb is, hogy abbahagyjuk ezt a hozzád méltatlan beszélgetést.

  11. 1527 18:45 2015.02.21
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Ahogy egyre több kritkushoz jut el Baráti Kristóf Korngold lemeze, úgy jelennek meg a jobbnál jobb elismerések, szerintem is teljesen megérdemelten. A legújabb értékelés a klasszikuszenei világ legfontosabb magazinjában olvasható. Belinkelem Adrian Edwards írását, de le is fordítottam, és ugyan követtem a kiemeléseket, de természetesen nem csak Kristóf játszik a lemezen, de az ő neve fémjelzi ezt a kiemelkedő felvételt, amelyben a közreműködő zenekart, karmesterét, és a zongorista partnert is megemlítik.

     

    Home

     

    KORNGOLD Hegedűverseny. Hegedűszonáta

    Amikor Korngold hegedűversenyének egy új felvétele a kritikusok kezébe kerül, és ilyenek sűrűn és egymás után bukkannak fel, a Jasha Heifetz szólójával megjelent első felvétel ingerel tapsra. Most pedig itt van a Baráti Kristóf nevével fémjelzett komoly kihívó, egy élő felvétel az eindhoveni Muziekgebouw-ból, amelyhez a Budapest Music Center-ben felvett studiófelvétel társul Korngold korai hegedűszonátájával.
    Baráti ugyanazzal a kiegyensúlyozottsággal fogalmazza meg a hegedűverseny frázisait, mint Heifetz, de hangszínei és érzelemmegnyilvánulásai kifejezőbbek, mivel inkább magáénak érzi a finálé második témájának vágyakozó hangulatát, amelynél Heifetz egyszerűbb.
    Részletesebben: a gyönyörűséges indításban Baráti finoman színez, egy kis visszafogottsággal az első tizenhatod menetben, és a brácsák - piano espressivo jelzésű - egyetlen ütemében (- ahol a dinamikai előírás is árnyaltabb hangzást kér), nagyfokú összhangban Otto Tausk karmesterrel. Baráti - néha káprázatos játékkal - végig megtartja az első tétel kadenciájának tüzes és mégis igen mozgékony jellegét. A rákövetkező románc - a szükséges mértékig - csábos hangulatú, amiben a szólista és a zenekar igazán misztikus, éjszakai zenét sugalló átmenettel játszik a 47. ciffertől kezdve. A magabiztosan előadott zűrzavaros finálét kitörő örömmel fogadta a közönség, bár aki otthon is meghallgatja a lemezt, észreveheti a zenekari bakit a 4' 45"-nél. Korngold úgy vélekedett, hogy hegedűversenye inkább a hegedű Carusójának, mint egy Paganini típusú hegedűsnek való, hozzátéve, hogy Heifetzben - szerencsére - mindkét attitűd megvolt, és ezt a dicshimnuszt most Barátiról is elmondhatjuk.
    A készeres időtartamú korai hegedűszonáta első hallásra egy elnyújtott és szenvedélyes ütközetnek tűnt. Mindazonáltal a zongorista Farkas Gábor sosem bizonytalankodott a számára mérhetetlenül többszörösen rendelkezésre álló és az összes tétel során bőségesen használandó húr megütése során, és mindketten megvilágították Korngold ködös gondolatait, elegánsan és mértékteljesen játszva a szélső tételek végét.
    A köztük lévő kiegyensúlyozottság példaértékű.

     

    xxxxx

     

    Ugyanerre a kritikára hivatkozott közben az ORIGO :) http://www.origo.hu/kultura/20150221-fantasztikus-kritikat-kapott-barati-kristof.html  A kisérő egyik képen a Kristó is látszik...

     

    Egyszer már megtettem, hogy a referenciának számító első felvételre hanganyaggal is hivatkoztam, és mivel más Heifetz-felvételeket is ismerek, a fenti kritika okán újból hivatkozom a felvételre, ahonnan a további tételek is elérhetők:

    https://www.youtube.com/watch?v=yEs3GMEAqYA

     

  12. 1526 16:48 2015.02.21
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Kedves mindegy, mivel előző (1525) hszodról ordít h bár nekem írtad, valójában a még a fórumon maradt csapattagoknak szól, olyan "majd megmutatom én is, milyen f*sz@ legény vagyok" - alapon, ezért a további reagálástól el is tekintek.

     

    A lényegi közlendőm változatlan, igaz, az nem neked szól(t):

     

    Wow, kedves Kristóf, muszáj volt? (mármint az MMA-tagság)

     

    Üdv ED

     

     

  13. 1525 11:48 2015.02.21
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Örülök, hogy örültél válaszomnak, és sajnálom, hogy csk azért nem örültél jobban, mert rád vonatkozónak gondolt szavakat találtál reagálásomban. Kielemzehtjük a nem kihagyott és valóban veled kapcsolatos megjegyzéseimet, amelyek a mondandódra, a tömör és sanda, vagdalkozó és tudatlanságból, vagyis tájékozatlanságból fakadó idétlen kötözködő kitételeidet.

    Az idétlenséget kifejtettem, a többinél a te politikai beállítottságod süt a néhány tömör sorból, számon kérve egy kiváló művésztől egy tagság elfogadását. A többi ebből fakad, mert ahelyett, hogy az előadásaival foglalkoznál, személyeskedsz, és ehhez társítottam az alaptalan, igazságtalan jelzőket. A véleményedre vonatkozók, amik hogyan is lehettek sértők, ha csak megállapítottam szabadon kinyilvánítható megjegyzéseid jellemzőit.

    Ha magadat érezted sértve, az abból fakadhat, hogy nem tetszett a szembesítés, és ez sokszor fájdalmas. Olvasd el még egyszer válaszomat!

    Bár te is hivatkoztál arra, hátha kihagytál valamit a bántónak érzett szavaimból, egyre visszatérek, amit a tőled idézett és a következőkben idézett sanda szavakra tettem: " az életkor önmagában nem dicsőség", ami sanda, igazságtalan, meggondolatlan, idétlen, közvetve ócsároló.

    Érdemi válaszaidra pedig - szintén csak - szokásos tömörségemmel :)

    1. Örülök, hogy örülsz, és erre is javaslom az illető elmélyült hegedűhangjának hallgatását, élvezetét.

    2. A kérdésed számonkérő volt, és persze feltehetsz ilyeneket, de milyen választ vársz, vártál rá: a megszólított nem fog válaszolni, én pedig csak azt kérdezem: gondolod, hogy muszáj volt, hogy egy nagy művész bármit is muszájból tesz? A belső kényszer mozgatja ezeket a nagyságokat, hiszen a magas színvonalú előadásokra fordítják figyelmüket és energiájukat, és maradva csak Barátinál, a szerinted és elsősorban feltételezett mozgató rugókban megintcsak a sandaságot, a vagdalkozást érzem az utolsó bekezdésedből.

    Amikor pedig a lényegre érkeztél: én a helyhatározó helytelen használatát figuráztam ki, te pedig megint csak a valszeg mögé tett megállapításoddal bizonyítod, hogy egy ide nem illő vagdalkozással tusz csak reagálni valakinek a kitüntetésére.

     

    Viszatérve rövid válaszaidra:

    3. Hovatartozásodat nem kértem számon, kijelentésedet elfogadom, megjegyzéseidet vitattam, és magamhoz méltatlannak tartanám sehova sem tartozó mivoltodat jellemezni. Olvasom néhány megjegyzésedet más témában is, magáért beszélnek. Szabad ember vagy, aki sosem igazságtalan, aki mindenkit úgy fogad el, ahogy magára nézve is elvárja.

    4. Nem tudtam egyáltalán az ajánlott linkről, így elolvastam: tiszteletre méltó névsor, sajnálatosan sokan mentek el közülük, sokukat ismerem, olvasom, hallgatom, nézem, szeretem, idézem, és nem vitatom senkinek a tagságát, se itt, se máshol. Sok egyéb szerveződésnél is lehetnek, vannak párhuzamosságok. És mivel a már említett utolsó bekezdésed ezzel a szervezettel és az MMA-val kapcsolatos, újból nem minősítem az abban való kommentjeidet.

     

    Megnéztem az MMA tagságát is (288 személy): ugyancsak tiszteletre méltó névsor, sajnálatosan sokan mentek el közülük, sokukat ismerem, olvasom, hallgatom, nézem, szeretem, idézem, még olyat is találtam, amelyik az előbbinek is tagja.

    Mindegyikben tisztelettel az elhunytak iránt, nem jutna eszembe döntésüket vitatni, számon kérni, alkotásaik vagy előadásaik kapcsán pedig csak a produktum érdekel.

    Javaslom: hagyjad a kurzusozást, az izézést, a kizárólagosságok hangoztatását, az apanázsozást, az alaptalan következtetéseket, és pottyanj le a földre!

  14. 1524 10:19 2015.02.21
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Kedves mindegy, tőled -noha szellemi hovatartozásodat illetően nem lehetnek kétségeim- többet várok, vártam mint attól a "kedves hszó"tól (meg még 1-2 itt ragadt kartársától), aki bármely, igen, kivastagítva: bármely pl témaindító/érdemi is hszomra csak tartalmatlan, gyakran goromba félszavakban válaszol és a "félszó" is többnyire kimerül a gyurcsányozásban és idiótázásban. Úgy látszik, tévedtem. Jobban örültem volna válaszodnak, ha az alábbi, a fentihez hasonló színvonalú és szellemiségű, rám vonatkozó szavakat kihagyod: vagdalkoz(om), értelmetlen, tudatlan(ság), sanda, ócsárol(ok), kötözköd(öm), idétlen, lehet h kifelejtettem 1-2t, ez sem kevés egy pár soros "válaszban". Talán nem ok nélkül feltételezi az ember h akinek ennyi sértett és sértő megjegyzése van egy másik "kedves hszó" számára=számomra, ott, őnála (is) valami baj van. Pl az h nincs jobb érve. Alig hiszem h maga az érintett (BK) ilyen sértett és sértő megjegyzésekkel reflektálna ugyanerre a dologra.

    Ugyanazt idézhetem, amit te: "Szeresd felebarátodat, mint tenmagadat!" ...akkor is, ha nem tetszik, amit hallasz tőle, teszem hozzá. "... ne ítélj igazságtalanul!" Te se! Se a fent idézett szavakkal, se máshogyan.

     

    Érdemi válaszom pedig röviden.

    1) Nagyon örülök h keresett művész. Nem elemeztem, nem elemzem a jelzőt (sem): hol, hogyan stb.

    2) Nem tiltottam meg neki h elfogadja a tagságot, ("engedd már meg") csak feltettem egy kérdést:muszáj?

    3) Nem tartozom sehova. Remélem, te nem süllyedsz (le) a gyurcsányozás szintjére (sem).

    4) Bizonyára tudod: létezik a http://mta.hu/szima_cikkek/szechenyi-irodalmi-es-muveszeti-akademia-104911

    Végignézve a névsort (tagság, vezetőség stb), nem állítható h egy bizonyos értékrendhez kapcsolódna: ha alpári akarnék lenni, mint mások, itt és másutt, írhatnám így is: nem komonisták! "Bűnük" valszeg csupán annyi (volt) h léteztek és nem a jelenlegi kurzus hozta létre ezt a testületet. Ezért létrehoztak, létre kellett (kellett??) hozniuk egy másik testületet, amelyhez tartozni viszont, és ezt talán senki nem vitatja, igenis egyetlen értékrend melletti elköteleződést jelent, éspedig (sajnos) nem csupán a "konzervatív-keresztény" vagy milyen izé melletti elköteleződést, hanem nézetem szt és elsősorban a jelenlegi kurzus melletti, jelentős (döntő?) mértékben politikai elköteleződés. szédületes apanázs, ingatlanok stb. ölükbe pottyantásával, persze közpénzből. És ezzel el is érkeztünk a lényeghez: ez az a bizonyos "ide" (vagy "oda", mindegy is), ahová egy harmincas, világszerte keresett fiatal előadóművésznek nem muszáj csatlakoznia és ami ezzel valszeg jár: elköteleződnie. Még egyszer: nem tilos, csak nem is muszáj. Ebben az életkorban különösen nem.

    Köszönöm figyelmedet, üdv. ED

  15. 1523 22:06 2015.02.20
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Csak rövien, együtt a két hozzászólásodra: igazad van, az életkor önmagában nem dicsőség. Ismered azt emberiled, zeneileg, akiről írsz, vagy csak itt is vagdalkozni akarsz?

    Abban is igazad van, hogy ez nem egy egyszemélyes blog, azt írhatsz, amit akarsz, és ha értelmetlennek tűnőket, csak magadat jellemzed.

    Eléggé körültekintően próbálom Baráti Kristóf pályájának, főleg az előadóművészi állomásait bemutatni, így van lehetőséged személyesen is megismerni játékát, akár közelebb kerülni személyiségéhez, mert előadásai is nyilvánosak, nem sok pénzért adják a jegyeket koncertjeire.

    Fogok írni a mai akadémiai székfoglalójáról is, ahol laudációt hallhattunk, majd érdekes és értékes előadását, aminek nagy sikere volt.

    Vastagításaid mögött mindössze a tudatlanság okozta sanda szándékot fedeztem fel, de erről már írtam, bolgszerűen rövid véleményt. A világ legkeresettebb hegedűművésze kitételt már kitárgyaltuk, mindenki érti ennek a mennyiségi adatnak a minőségi oldalát is, és nem értem, mi fáj neked ebben.

    S ha ennyire kényes vagy a topikok jogosan szabad használatára, engedd már meg ennek a kiváló hegedűművésznek, hogy elfogadjon egy ilyen akadémiai tagságot, megtartsa székfoglalóját! De úgy látom, te is oda tartozol vagy oda tartozónak érzed magad, különben másként használtad volna a helyhatározó szót. Magadat akartad ócsárolni vagy csupán kötözködsz?

    Ez a téma, topik kibírja idétlenségedet (szerintem rössz elképzelésedet, ötletedet, ideádat), ennyit illett válaszolnom.

     

    Kiegészítésül: vasárnap (február 22-én) 14.55-től adja le a Duna Tv a Szerelmes földrajz című népszerű sorozatának újabb epizódját, és ebben éppen Baráti Kristóf lesz a főszereplő. Nézd meg!

    Ha pedig van időd, hallgasd meg felvételeit a tubuson, a spotify-on, hátha megérint a jó zenéknek általa közvetített lelkülete, utána pedig ide is megírhatod persze észrevételeidet élményeidről, amit a tavalyi év legkeresettebb hegedűse, egyben az MMA legfiatalabb tagja, egy szerény és kiváló hegedűs sugall neked is!

    Végül két jó tanács, csak úgy eszembe jutottak az idézet:

    "Szeresd felebarátodat, mint tenmagadat!"     " ... és  ne ítélj igazságtalanul!" Régi történetekből maradtak fenn, holmi léviták hagyták ránk, és sokan elfogadták azóta is.

     

    xxxxx

     

    Kristóf  itt folyamatosan bemutatott sűrű koncertprogramjába belefért egy gyulai fellépés is, ugyanazzal a műsorral, amelyet előző nap a Márványteremben hallottunk, és amit a Bartók Rádió kétszer is le fog adni, tehát hosszú ideig élvezhető lesz a rádió hangtárában. A Gyula Televízió egy rövid össszeállításban érintette az ottani koncertet:

    https://www.youtube.com/watch?v=DLVlHwMQcFs

     

    Ezután jönnek a videó-interjúban is említett lemezfelvételek, majd egy wuppertali koncert főpróbájaként Beethoven-koncertet ad a Bartók Emlékházban Würtz Klárával és Várdai Istvánnal (február 28-án), ahol egy-egy hegedű-zongora- és cselló-zongora-szonáta és egy zongorás trió lesz hallható.

    Megidézem a topikban is olvasható kitűnő kritkákat kapott Beethoven-albumukról az említett hóvégi programban szereplő Tavaszi szonáta finom adagióját, amiben igazán érezni a molto espressivo tempójelzést. A felvétel egy interjú után vagy közben - nem koncertteremben készült. Nekem szinte eláll a lélegzetem, amint hallom.

     

    https://www.youtube.com/watch?v=Q5nx5yLNr8A

     

    S ha már róla szól a topik, egy szólószonátát is egy kamaratermi koncertről.

    https://www.youtube.com/watch?v=07SAPRMTnLc

  16. 1522 14:44 2015.02.20
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Azt hiszem, megírtam már: ez itt egy fórum, abban ez egy topik. Nem pedig (egyszemélyes) blog. Fórumokon kommentelni lehet, egyébként blog(ok)ban is. Valós véleményt nyilvánítottam egy konkrét ügyben egy konkrét személynek ott, ahol tudtam. Ilyen egyszerű.

  17. 1521 12:36 2015.02.20
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Ezt talán hagyjuk, kedves hszó. Ne forgasd fel az idáig normálisan működő topicot.

  18. 1520 12:10 2015.02.20

    Wow, kedves Kristóf, muszáj volt?

    A világ legkeresettebb hegedűművészének? Ide?

    Te lettél a legfiatalabb,  igaz, de az életkor önmagában nem dicsőség...főleg ebben a (többnyire) senior közegben nem az..Üvöltés

  19. 1519 11:43 2015.02.20
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Baráti Kristóf mint a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) tagja, ma tartja akadémiai székfoglalóját a Pesti Vigadóban. Kíváncsian várom a témát és magát az előadást.

    Akadémia sok van: alapvetően a felsőbb szintű oktatást jelenti Platón és követői akadémiája alapján elnevezve. Valamiféle kötetlenséget is jelent, mint egy mai szabadegyetem, emiatt volt is, hogy betiltották.

    Bizonyos iskolát végzettek búcsúdalából csenghet a fülünkben a "Vivat academia!", de a magasabb tudományok figyelői is ismerik a különféle területeken működő akadémiákat, hiszen hivatalos vagy nem hivatalos intézményeik neveiben, irányvonalában is benne van a név.

    Tehát: aki még nem tartotta meg székfoglalóját, az álló tagnak minősülhetne, és ma közülük hárman, Bánsági Ildikó és Bogányi Gergely is székfoglalót tart vagy tartott, esetleg éppen most tartja.

    Majd beszámolok Kristóféról, lassan indulni kell...

  20. 1518 11:48 2015.02.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

     

    Ahogy lejjebb írtam, más lett Baráti Kristóf és Farkas Gábor tegnapi programja, és az is más sorrendben hangzott el, de mindez mit sem számított, mert káprázatos muzsikálást hallhatott a Márványterem és a mögötte megnyitott előtér (háttér :) kb. 160 hallgatója.

    A művek közül sokat és többször hallottam már Kristóftól és Gáborral is, és ebben a sorrendben remekül építkeztek, folyamatosan fokozva a hatást, a vérpezsdítőbb táncokkal kiváltva az osztatlanul kitörő lelkes éljenzést a koncert végén is.

    A koncertet majd leadja a Bartók Rádió, de addig is:

     

    Csajkovszkij: Emlékek egy kedves helyről

    Meditáció

    Scherzo

    Melódia

    Wieniawski: Scherzo-tarantella

     Legenda

    Schubert- Ernst: A rémkirály

    Ernst: A nyár utolsó rózsája

    -

    Paganini: Cantabile

                              Moto perpetuo

                              Mózes fantázia

    Sarasate spanyol táncaiból: Andalúz románc

                                            Malagueña

                                            Zapateado

    -

    Ráadásként - Bartók: Román népi táncok

    (a zongorára írt sorozat hegedű-zongora átirata, Székely Zoltántól) 

     

    Kezdem megint a körülményekkel: az első részben fúvosok is bekapcsolódtak az előadásba, mivel a légfúvósok keményen nyomták az ablak melletti sávban zavaróan hallhatóan, holott a tüzes zene és a közönség hevült figyelme kb. 12 KW energiával bőven pótolta volna az elavult fütőrendszert. A szünetben lekapcsolták.

     

    A többnyire rövidebb ráadásdarabokból összeállított romantikus programban főleg a hegedű dominált, a két Ernst-darab persze szólóhegedűn szólt), hiszen a szerzők egy része virtuóz hegedűs is volt (Paganini, Ernst, Wieniawski, Sarasate, Székely Zoltán), de Csajkovszkij is igazán értett a hangszer nyelvén: a finom sorozat, amelynek tételeit külön is kiadták és önnállóan is szokták játszani, nem is igen passzolt a többi "ráadás"-darabhoz. Együttes előadásukban viszont mindig a fenti a sorrend). A zongorista többnyire a háttérbe szorult, de a kiváló szólistaként is ismert Farkas Gábor ezt probléma nélkül teljesítette, hiszen kamarapartnerként sem akárki: alázatos partner, tudja szerepét. A hegedűs előtt ugyan volt egy kottatartó, rajta egyetlen lap (Wieniawski Legendájának kottája), de ahhoz sem használta, ahogy a teljes műsort fejből, többbnyire behunyt szemmel, egészen elképzelhetetlen bravúrral. Játéka a tökéletesség szintjén mozgott: volt tökéletes, még tökéletesebb és kevéssé tökéletes :) része is, betudhatóan a darabok koncertjein előforduló gyakoriságának, az adott előadásnak stb. Egy élő előadásban így is van rendjén, és az említett szinten való apró hullámzást maga a hegedűs is érezte, testbeszéde közvetítte a töménytelen hang ööszhatásán túl. Persze ezt csak a vájt fülűek és ő vette észre, és mivel lemezfelvételre készülnek, ahhoz jó előkészület volt a hangverseny. És lesz a ma esti Gyulán, ugyanezzel a műsorral.

    Némelyik darab elképesztő tempót igényelt: Scherzo-tarantella, Moto perpetuo pl., és elképzeltem azt a sportversenyt, ahol egy gátfutó szinte megállás nélkül és töretlenül kell lefusson váltakozva magas- és alacsonygátas hosszakat, a 60-110-400-3000 méteres távokat felváltva - és mindezt behunyt szemmel, csúcsidővel! Mint egy varázsló, bűvész, akinek csak a kezét kell figyelni,  de így is hihetetlen volt a játéka. Az említett jól felépített sorrend mellett az egyes művekben is kiváló volt az építkezés, mindig éreztem a tudatosságot, a zenei íveket, akár az egyes hangok kifuttatása terén is, amik így együtt igazán élményteli koncertet eredményeztek. Ahogy többször is hallhattuk interjúkban, kritikákban, ez a hangszer és művésze annyira összeforrt, hogy szinte elválaszthatatlanok, a kifogástalan hangzás kifejezetten barátis, ahol már csak a muzsika mondanivalójára kell összpontosítani.

     

    Mintaként az általam kevéssé ismert Wieniawski Scherzo-tarantella egy-egy remek felvételét ajánlom:

    https://www.youtube.com/watch?v=5BsSfKl2B0g, közben a tranquillóra és a cantabilére nagy szükség van, nehogy felizzon a húr vagy meggyulladjon a vonó!

    https://www.youtube.com/watch?v=K629l6hv0Pg  :-)

     

    Végül egy korábbi Baráti-Rémkirályt, egy másik hangszerrel, mert azért nem a hangszer a meghatározó:

    https://www.youtube.com/watch?v=O_8M9Ycd35k - hát ez rémes :-), hátborzongató; a barvók elejét lehetett csak hallani!

    És akkor már az eredeti dalt is, amit ennél drámaibban már nem lehet!

    https://www.youtube.com/watch?v=8noeFpdfWcQ

     

    A még inkább eredeti Goethe-ballada nagyszerű, magyarra fordítása számos költőt megfogott, és különböző címekkel (még Tünde-királlyal is :) próbálták visszaadni a visszaadhatatlant. Egy összefoglalása ennek innen:

    http://epa.oszk.hu/00000/00011/00117/pdf/iskolakultura_EPA00011_2007_08_10_133-142.pdf

     

     

     

Kiemelt cikkeink

Flashmob a Zeneakadémián

Amsterdam Sinfonietta február 24-én este beviharzott a színpadra. Fel sem tűnt, hogy kevés szék található ott. KRITIKA

"Ugyanúgy hisztiznek a férfiak, mint a nők"

Tim Riese

Március 6-án a Mindenütt nő rendezvénysorozat keretében lesz újra látható Góbi Rita Ne hisztizz! című darabja. INTERJÚ

Opera készült minden idők legszebb sci-fijéből

Stanislaw Lem Solaris című regényéből készült művet március 5-én mutatják be Párizsban.

Kóristából díva

Tóth Evelin énekesnőként ismert, de színésznőként is bemutatkozott már. A Tóth Evelin Trióval nemrég jelentették meg első lemezüket. INTERJÚ

Mit bír el az emberi test?

A bécsi akcionizmusról szóló kiállítás sokkoló kisfilmeket is bemutat.

Andorai Péter: "A filmes munkáim miatt kaphattam a díjat"

Xantus Barbara - Vagina monológok (Forrás: PORT hu, Szerző: Puskel Zsolt)

Váratlanul érte a Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművészt a nemzet színésze cím.

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG