Téma:
A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt lehet.
A Fidelio.hu fórumszabályzata itt olvasható.
Új hozzászólás   Új téma


  1. 1420 08:26 2014.11.24
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Bekukkantottam BK fészekodújába is, és jó volt a mai napot ezzel a felvétellel indítani, ami valahogy elkerülte eddig a figyelmemet... A fiatal zenekarban is gyönyörködtem. A ráadást is érdemes megvárni!

  2. 1419 07:51 2014.11.24
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Nem tudtam róla, csak most. Terveztem a koncertet, de aztán nem jött össze, amit sajnálok szintén.

  3. 1418 17:22 2014.11.23
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Kedves mindegy, nem említetted, hogy Fenyő László koncertjén Vilde Frang megbetegedése miatt többek közt Kristóf is beugrott egy Brahms zongoranégyes erejéig. Szenzációs volt mindenki!!! Nevetés

  4. 1417 13:14 2014.11.23
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Most jutott eszembe, hogy már a jövő évi koncertjeit is hirdetik Baráti Kristófnak. Erről meg az, hogy pénteken kiment az eszemből a BMC-s koncertje a Haffner szerenáddal, annyira belemerültem a kis virtuózjelöltek versengésébe, pedig nem szeretem kihagyni fellépéseit. Sajnálom, de aki ott volt, írhatna róla!

     

    De hogy le ne maradjak, illetve maradjunk a következő hazaiakról:

    2014. december 1., 19:30: Zeneakadémia, NFZ (Kovács János) - J. Haydn C-dúr hegedűverseny

    2014. december 6., 19:00: Festetics palota, Brahms összes h-z szonátája (Würtz Klárával, mint a CD-n is)

    Jegyek persze már nincsenek.

     

    Majd két moszkvai fellépés: december 8-án szólóest, ugyancsak a januári sorozat jegyében Bartók, Bach és Ysaÿe -művekkel is; másnap pedig Nina Kogannal 1-1 Beethoven-, Schubert- és Brahms-szonáta.  

     

    Az említett későbbiek közül - mert éppen az jutott most az eszembe - a 2015. január 15-i szólóestet említem, amelyik a második lesz a várt észak-amerikai turnén, éppen a kanadai Kitchener-Waterloo-ban.

    Íme a rövid beharangozó:

    Kristóf Baráti
    Upcoming > Concert Listings
    January 15, 2015 7pm | The Music Room | Waterloo
    Advanced: $20 - $30+Fees. All Ages.
    Buy Now
    Kristóf Baráti, violin [solo] This brilliant young man plays world-wide. His many achievements include First Prize at the 6th International Paganini Violin Competition in Moscow, considered one of the most prestigious violin competitions in the world. Kristóf Baráti plays on the 1703 "Lady Harmsworth" made by Antonio STRADIVARIUS, kindly offered by the Stradivarius Society of Chicago.

    Műsor (a szólóhegedű-irodalom három legragyogóbb műve): 

    J. S. Bach: E-dúr partita 

    Bartók: Szólószonáta

    J. S. Bach: d-moll partita (a híres chaconne-nal a végén

    (http://www.k-wcms.com/KWCMS/Concerts/Entries/2015/1/15_Entry_1.html)

     

    A koncert helyszíne egy gyönyörű parkba lévő terem, 85 férőhellyel:

     

     

    Az ilyen intimebb előadásokra jellemzően beírom a szervezők máskorra is vonatkozó kéréseit: megszívlelendő lenne itthon is :-) Nyilván az előadóra is vonatkoznak az alábbiak :-)

    1. Silence! (Csendet kérünk!) e.g.: During the music, please do your best not to cough (Ne köhögjenek!). (We have a stock of cough drops on hand, and kleenex (Szopogassanak gyógycukorkát és használják a papírzsepkendőt!). Almost all coughing is avoidable, but if you absolutely can’t avoid coughing turn and cough as quietly as possible into your sleeve. (Ha meg végképp nem bírják ki, zsenkendőbe köhögjenek, tüsszentsenek!) Make sure your cell phone is Off (A mobiltelefonokat kapcsolják ki!). Our programs are deliberately minimal - don’t rattle them! Don’t wear noisy ear jewelry (Ne viseljenek zörgő fülbevalókat!). We are famed among musicians for our quiet audiences. Don’t be an exception! Mintha csak a Jakobit hallanám, de van mit tanuljon :-)

    2. PLEASE don’t wear perfumes or colognes, or deodorants (Ne használjanak parfümöt, kölnit vagy dezodort!) that are easily detectable by the person next to you. Many people are allergic to them (...mert sok ember allergiás ezekre), and in a small room (a terem meg kicsi), they’re very hard to avoid. Thanks!

    Jakobi úr figyelmébe ezt is a Festetics palota Tükörtermében rendezendő szonátaestre! 

    3. Dress (Öltözet): very much optional (különösen ajánlott). Street clothing is just fine (Csak egészen finom utcai viseletben...). You’re welcome to dress “up” if you like. You’ll probably be the only ones in the room who do - but the rest of us will be glad to admire your outfit! (Ön ugyan "ki is öltözhet", ha úgy tetszik, de akkor esetleg csak Ön lesz az egyetlen, aki ezt teszi, és a többiek ezt meg fogják csodálni!) (Note: at our rare full houses, it can get very warm. We ARE air-conditioned and if the weather is predictably hot, the a/c will keep things from getting stifling - but it’s not up to getting 85 people really cool.)

     

    Kedves figyelmeztetések, és ami a ruházatot illeti, eszembe jutott egy régi (februári) vitorlásbál, még a Szabadság szállóban, ahová a meghívó ezt javasolta: Megjelenés sötétben! Némelyek csak úgy jutottak be farmerben stb., hogy a késői kezdéskor már egyértelműen érezhető sötétre hivatkoztak, miszerint ők így értették. Persze ez még a cucilista időkben volt.  

  5. 1416 21:31 2014.11.13
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Tegnap Beethoven hármasversenyében szerepelt a nagy hármas: Baráti Kristóf, Várdai István és Várjon Dénes. Beszámolót még nem olvastam erről.

    16-án Kristóf  Frankfurtban játssza a Lalo-hegedűverseny (Spanyol szimfónia) szólóját.

     A Goethe Egyetem Casino nevű ünnepi terme 

     

    Itthon legközelebb jövő pénteken (november 21-én este fél 8-kor) a BMC-ben a Haffner szerenád hallható vele és a budafokiakkal. Ízelítőül... 

  6. 1415 11:16 2014.11.12
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Kristóf lehetne a 2014. év embere a Baranya megyei népszavazáson, amelyhez tegnap óta levélben vagy a kezdeményező Dunántúli Napló fészekklubjában lehet voksolni, lájkolni. Utóbbinál negatív véleményt is adhatnak a népek, a szavazók (ki tudja, hogy egy szavazó hányat?), de ettől függetlenül - nagyon izgalmas a dolog.

    Én mint ősdunántúli, közreadom a felhívást, fogok szavazni is, de az eddig látható szavazatok alapján is biztos vagyok benne, Kristóf nem lesz a lassan lejáró év ottani embere.

    Hogyan is lehetne, amikor a szépséges siket modell és tolmács már most kenterbe veri a többieket, tizenkétszer több szavazatot kapva Kristófnál, bár eddig 18 ellenszavazatot kapott, talán egy szépségverseny lemaradóinak irígy híveitől. A pécsi-komlói Dalma asszony is alig fele annyit söpört be kosarába, de ő nem modellalkat, bár szépségdíjas kosarait sokszor láttam. A többiek is inkább ismert pécsi vagy tágabban véve megyei kiválóságok, ki a politikában, ki a sportban, ki a tudományban, ki a színpadon, de a világjáró muzsikust, aki csak onnan nézve dunántúli angyalföldi lakhelyével, kb. az előbbi arányban ismerhetik e játékos szavazás résztvevői, ami természetes. A ZSÖK (Zsolnay Örökségvédelmi Központ) rezidens művésze, Pécsett diplomázott (be klassz volt a diplomahangversenye!), ott tanít és játszik időnként a Kodály Központ pódiumán hegedűje húrjain és a mi idegeinken; varázslatosan!

    No, nem számít, ilyen a sajtó, a fészekklub, a közönségszórakoztatás, de már az is nagy dolog, hogy a megyei kulturális élet szereplői közül csak a mi kedvencünk neve került a jelöltek közé, pedig vannak ott szorosabb helyi kötődésűek, mint utaltam rá. 

    Szavazzatok bárkire!, én Kristófra fogok, bár azt sem tudom, hogyan kell lájkolni :-)

     

    Tehát a cikk, ahonnan a fészek közé (a fészekbe) lehet lépni; a szavazás pillanatnyi állása a képekre kattintva látható. A cikkben meg is nevezik a jelölteket, érdemes elolvasni, mert bár ősdunántúli vagyok, nekem innen nézve ősdunáninneni, nem ismerhettem én sem mindenkit. 

    Annak pedig szintén örülhetünk, hogy a fényképalbumot BK vezeti! Az egész szavazásra jellemzően írnak róla.

    Az idei győztes képét közreadom :-)

    A link mögötti bevezető videó szerint is énekelnivalóan gyönyörű! Mint egy Strad-hang... egy másik ladytől.

     

     

  7. 1414 17:59 2014.10.30
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Még egy nap és bezárják Baráti Kristóf Reflexiók című győri fotókiállítását, amiről ma jutott eszembe az alábbi írás. Magam a megnyitó másnapján néztem meg, néhány szóban megemlékezve a hangulatos kiállításról és egyebekről az itteni 1380. és 1381. beírásban. Remélem sokan megnézték, köztük az alábbi beszámoló szerzője, akinek írását érdemes elolvasni. Az említett híd egyébként a Brooklyn. 

    http://www.ambroozia.hu/index.php/kepzomuveszet-1404/barati-kristof-kiallitasa-ele 

     

    A cikk címe most már az alábbi is lehetne: Baráti Kristóf kiállítása alá, de inkább mögé.

    Érdemes volna a képeket és továbbiakat máshol is kiállítani, vannak ötleteim!

     

    Hogy a tárgynál maradjak, más képeit keresve találtam most rá a Győri Szalon Pont Hu beszámolójára, a galériában további képekkel illusztrálva az idézett szöveget:

     

     

    "Ki mondta, hogy csak egy dologban lehet sikeres az ember? És ki tudná pontosan megfogalmazni, hogy mi is valójában a siker? A Junior Prima díjjal (2009), Liszt Ferenc-díjjal (2011), Kossuth-díjjal (2014) és Bartók-Pásztory-díjjal (2014) elismert Baráti Kristóf sok más elődjéhez hasonlóan nem csak egy művészeti ágban sikeres. Az oroszországi Paganini-verseny első helyezettjének (melyet a szakma a zenei élet Oscarjának nevez) hegedűjátékát csodálták már szerte Belgiumban, Franciaországban és Oroszországban, a győri kiállításon azonban teljes (szín és érzelem)pompájában mutatkozik meg a vizuális látásmódhoz, az elkapott pillanatokhoz való tehetsége.
    Fényképein egyszerre jelenik meg a múlt, a jelen, a pillanat, az elmúlás, a pezsgő élet és a kiszámítható magány. Alkotásain jól megfér egymás mellett Stravinsky kottája, a 21. század modern fülhallgatója, vagy akár az utca művészete és a hegedű klasszikus mivolta." 

  8. 1413 16:42 2014.10.27
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A weimari szereplésekről innen lehet bővebben olvasni, bár a csellista szereplőváltozást nem említik.

  9. 1412 13:38 2014.10.25

    Kristóf fellépéseinek többsége külföldi pódiumokon történik, így mindig örömteli a hazai szereplése. Az év hátralévő részében is a 10-ből 6 alkalommal játszik idegenben (Weimar, Houston, Wiesbaden, Frankfurt, Moszkvában 2-szer, Köln), egyre több új helyen, de vannak visszetérő helyszínek is. Követni azért érdemes ezt a sűrű programot, mert jó olvasni széleskörű elismertségéről, a fellépéseire való várakozásokról, partnereiről, műsorairól. Közeledik a január közepei nagy észak-amerikai turné, így pl. az első moszkvai koncertjére választott három mű nem  véletlenül a szólókoncertjei műsorából lesz hallható a Csajkovszkij teremben.

    Ma este lesz a második megszólalása Weimarban, kapcsolódva Liszt Ferenc születésnapi ünnepségeihez (Perényi Miklóssal és Szokolay Balázzsal Brahms B-dúr trióját adják elő), majd november 1-jén Houstonban lép fel az ottani hagyományos mesterkurzuson való oktatás utáni hangversenyen a Houstoni Egyetemhez tartozó Moores Zeneiskola zongoratanárával,, Timothy Hester-rel.

    Műsoruk:
    Brahms::d-moll szonáta (op. 108)
    Paganini: La Campanella
    Saint-Saëns: Bevezetés és rondo capriccioso
    Sarasate: Malagueña
    Sarasate: Andalúz románc
    Sarasate: Zapateado

     

    A műsorszámokat már számos alkalommal hallottam tőle különböző partnerekkel is, legtöbbször nagy élményt jelentve. A spanyol táncokat különleges érzékkel szólaltatja meg.

     

    Erről a koncertről jelent meg az alábbi cikk az ottani egyetem honlapján, és abban a szokásos életrajzi adatok  mellett néhány dícsérő mondattal mutatják be a művészeket, majd Kristófról a következőket mondja T. Hester: "Baráti a  klasszikus zene világának felívelő csillaga, akivel megtiszteltetés fellépni, és a mesterkurzus résztvevői is bizonyára sokat fognak tőle tanulni. A houstoniakat el fogja kápráztatni ez a hegedűvirtuóz" 

     

    A koncert helyszíne a 800 ülőhelyes Moores Operaház:

     

     

  10. 1411 12:48 2014.10.20
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    22-én Várdai István, 25-én Perényi MIklós lesz a partner. Az egyetem honlapja még nem követte a változást.

  11. 1410 12:20 2014.10.20
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Azt nem említettem, hogy Kristófék weimari fellépése a zeneszerző születésnapján kezdődő ünnepségsorozat (Liszt meets Liszt) keretében lesz, ahol az ottani és a budapesti társintézmények oktatói és hallgatói is szerepelnek, de lesz régizene is Kállayékkal, míg az október 25-i koncert a gálaelőadás lesz, bár az egyetem honlapja szerint  Fenyő László fog csellózni. 

  12. 1409 12:00 2014.10.20
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Nem csak azért mentem el a vasárnap délelőtti BMC-s fesztiválra, hogy újból meghallgassam Baráti Kristófot, de kíváncsi voltam az újabb kamarapartnerével, Fejérvári Zoltánnal műsorra tűzött Ravel-szonátára, nem sokkal a Pesti Vigadóban hallott után.

    Talán csak százhúszan lehettünk, pedig a terem kiváló: akusztika, formája, anyagai, felületei stb.

    A kiemelt mű előtt elhangzottakról is egy pár szót: Fauré csellószonátája más hangvételű, megszólaltatója most is végig magába rejtette érzelmeit, de hangszerének hangjaiból sugárzott az a belső tűz, ami érlelte a most is szép és egyre érettebb játékát. Partnere neki is az említett fiatal zongorista volt, itt nem annyira tökéletes összhangban, mint a Ravel-darabban. Az összhangban főleg a hangokra céloztam.

    Alekszej Ljubimov varázslatos két zongoraművel kápráztatott el: az elsőben, az orosz Galina Ustvolskaya (1919-2006) 5. szonátájában, szinte újból átéltem egy alpesi élményemet, amikor a nagy hegyek között rejtélyesen érkezett, majd lecsapott egy nyári vihar, és félelmetes hangjai és visszahangjai után lasasan elvonult, hogy visszatérjen a ragyogás, a nyugalom, az addigi élet.

    A másik darab a közel 80 éves ukrán Valentin Silvestrov modernebb műve volt; egy kubista szoborkompozíció vagy festmény elevenedett meg a szépen billentett vagy a nyitott fedélen át bal kézzel pengetett hangokkal,  kitűnő pedálozással, ahogy ez az alig 70 fölötti lenyűgöző, alázatos művész e műveket megfogalmazta és érthetően közvetítette felénk. Jó darabok, remek előadás!

     

    E hosszabb bevezetés után jött, amiért szinte bárhova érdemes elmenni, de a 28 km biciklizés is megérte a kb. 17 perces előadásért (bár nagyon örültem a kiegészítő zenéknek is, mint írtam). Az említettek miatt is a tegnapi jobban tetszett a múlt szombatinál, mert akár azonnal lemezre vehették volna a kifogástalan játékot, amiben a Kristófnál néhány évvel fiatalabb zongorista úgy játszott, mintha bevált partnere lett volna a hegedűsnek, pedig most játszottak először együtt, és arról sem tudok, hogy ezt a szonátát játszotta-e már koncerten.

    Az egész atmoszféra adott volt e két fiatal és e különleges szonáta találkozásának. Valamilyen ösztönös alázattal szólalt meg a két szólam, és olyan kamarázást produkáltak, amelyben  a hegedű ugyan előtérben volt, de végig érezni lehetett a zongora aláfestését, ha meg önállóan szólalt meg, tökéletes összhangban volt az is a művel. Hihetetlen érzékenységgel érezték egymást, és ez eredményezte ezt a kiemelkedő élményt. Sok (legalább tíz) partnerrel hallottam már Kristófot kamarázni, és közöttük Fejérvári Zoltán méltó helyre került, remélhetően további együttes fellépésekkel. Az említett szűkszámú hallgatók is így érezhették, mert a siker kirobbanó volt, Fejérvári megilletődve fogadta a - különben maximálisan megérdemelt - tapsokat és éljenzést! Kristóf játékát nem tudom elemezni, elmondhatatlan hatással van mindenkire, tömény zeneiség, tökéletes interpretáció, óriási élmény hallgatni előadásait.

     

    Kristóf legközelebb Weimarban lép föl két alkalommal az ottani Liszt Ferenc Zeneakadémián, és október 25-én a Ravel-szonáta is műsoron lesz, Szokolay Balázzsal. A másik darabban Brahms B-dúr trióját játsszák Várdai Istvánnal. Szívesen meghallgatnám a programot és megnézném Weimart.

     

     

    Carl August nagyherceg (1757-1828) szobra áll a téren

     

  13. 1408 20:42 2014.10.16
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    minél többször: csak egyszer :-)

  14. 1407 20:37 2014.10.16
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A lejjebb említett leányfalusi program kitűnően sikerült: Jovián György kiforott és elgondolkoztató képei bemutatása után, mint számos más megnyitón is tapasztaltam, nívós muzsikával festtették alá az eseményt. Itt Baráti Kristófot kérték fel, aki a d-moll partita sarabande-jával kápráztatta el az őt addig még nem ismerő népes közönséget is a hangulatos és modern Aba-Novák Galériában.

    Az alapvető művészeti ágak (irodalom, zene, képzőművészet, tánc) kapcsolata közismert, emiatt is használtam a zenei aláfestés kifejezést, ahogy a magyarban több hasonló fogalom is erre utal.

    Debussytől szokták idézni, hogy „A zene ott kezdődik, ahol a szó hatalma véget ér.” vagy „A zene az egyetlen világnyelv, melyet bárki, bárhol megérthet.” Számos hasonló idézet ismert, és éppen Debussy volt az, aki 

    úgy festett a zenéjével, mint kortárs festőbarátai a saját kifejező eszközeikkel. Utóbbiak színekkel, ecsetvonásokkal, egy hegedűs pedig a vonójával produkál hasonlót, érzelmeinkre, szívünkre-lelkünkre hatóan. A fenti Debussy-idézettel szemben, a szavak hatalma utáni zene még is csak zeneszóval szólal meg, ahogy a hegedűszó és a szólam szavakban is használjuk. Több hasonlóság is van az oda-vissza kapcsolatokra: hangszín, hangok árnylata, mélysége és magassága, zenei szerkezetek, tónusok vannak, a megszólaló zene szinte kézzel foghatóan plasztikus stb.

    Az említett művészeti ágakból pedig számtalan példa a megzenésített versekre, festményekről és/vagy szobrokról írt költeményekre, zenei tárgyú képzőművészeti alkotásokra stb. Nagy kedvenceim ezek a művek.

     

    A megnyitót követő koncert a 100 éves és hangulatosan átalakított vendégházban volt (Székely Villa), a meghirdetettől kissé eltérő műsorral, 2 x 28 perces csodálatos örömzenéléssel. A záró Bartók-szonátához kapcsolódó Bach-szonáta (g-moll) után csak a d-moll partita chaconne-ja hangzott el, majd a legvégén ráadásként az E-dúr partita üdítő gavotte-ja. Utóbi három a decemberi-januári nagy sorozat anyagában is szerepel.

    Kristóf elbűvölően játszott. A Bach-szonáta adagiójával megadta az a minőségi szintet, amit végig tartott, és csak az egyes darabok, tételek hangulata fokozta ezt az érzelmi töltetet. A fúgában tökéletesen építkezett, a sicilianóban játékos, végül a gyors tételben virtuóz volt, végig kifogástalan játékkal. A chaconne egyedülálló előadásában, és tökéletességben csak néhány korábbi óriás fogható hozzá. Felfoghatatlanul érti és közvetíti ezeket a varázslatos alkotásokat, és tulajdonképpen e megszólaltatásokkal lesznek varázslatosak a kottában leírtak. 

    A Bartók-szonátát egyre többször hallhatjuk tőle, hiszen az idei év fordulójának két hónapjában ezt fogja legtöbbször játszani a nagy turnéján (december 8. és január 25. között 8 helyen lép fel a carnegies-debüt kapcsán, és ebből 7 alkalommal játsza el ezt az egyedülálló és nehéz darabot (Moszkvában, 6-szor Észak-Amerikában, végül a németországi Östringenben). A sokaknak disszonáns mű nekem egyre inkább kibomlik, és feltárul a jól megalapozott és felépített szerkezet, a káprázatosos részletek, rendkívüli összhatást eredményezve, mint Bartóka részben jóval korábbi vonósnégyeseiben.

     

    A siker kirobbanó volt, Krsitóf pedig most is szerény és alázatos, ahogy kell ezen óriások megszólaltatása alkalmával. Játéka mennyei és ördögi, az egyes darabok után néhány súlyos másodperc kellett, hogy visszazökkenjen körünkbe, mi pedig meg merjünk szólalni. Akár lehetett volna a világ legnagyobb pódiumainak bármelyikén - holott csak kb. 70 hallgatója volt egy kisebb teremben -, annyira elmélyülten játszott.

     

    Az említett nagy sorozatban bizonyára óriási sikere lesz, és addig is érdemes minél többször meghallgatni a január végéig tervezett 23 koncertből minél többször, hiszen számos esetben játszik itthon is - nagyzenekari , szóló- vagy kamaraesten. Legközelebb október 19-én d.e. 11 órakor a Várjon-Simon Kamarafesztiválon, a BMC-ben, ahol újból meghallgatható a Ravel-szonáta, de most Fejérvári Zoltánnal a zongoránál. Az egész műsor innen!

  15. 1406 20:44 2014.10.13
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

  16. 1405 18:33 2014.10.13
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Jegy már nem volt az október 11-i koncertre, de azért néhány széket üresen hagytak a tulajdonosai, de nem ez a lényeg. 

    Az 1396. beírásba tett képet rosszul választottam, mert még nem voltam a felújított épületben. Íme:

     

    A gyönyörű főlépcsőn a Költészet és a Szerelem között mentünk fel a nagyterembe, ahol - mint a kép is mutatja - az északi oldalra tették át a pódiumot, balra pedig egy szép folyosó nyílik Duna-parti kilátással. Utóbbira még visszatérek...

    Baráti Kristóf és Würtz Klára farncia szerzők szonátaestjére várt minket, a tavaly nyáron Pécsett felvett művek bemutatására. Debussy 1917-es, halálközeli g-moll darabja pasztellszínekkel és finom harmóniákkal adta a bevezetést, de sajnos ennek a műnek, főleg a lassú tételnek nem kedvezett a Vigadó korábban sem tökéletes akusztikája, hiába a hátsó és felső hangvetők. Néha szinte elenyésztek a hangok, pedig egyébre nem lehetett panasz.

    A tíz évvel későbbi Ravel-mű már ebből a szem(fül :)pontból is kifogástalan volt, így zavartalanul élvezhettük a szívet-lelket gyönyörködtető dallamokat ettől a két kiváló előadótól. Kristóf most is, de a záró Franck-szonátában is, oly könnyedséggel játszott, hogy csak a közlendő mélységeire és árnyalataira kellett figyeljünk, mint egy varázslatban, amikor felfoghatatlan az esemény háttere. A szünet utáni monumentális záró darab persze teljesen betöltötte az óriási teret, és a ráadásként eljátszott zárótétel a Debussy-szonátából most  jobban érvényesült. Talán emiatt is választották ezt közönség szünni nem akaró tapsaira.

    Partnere is nagyon magas színvonalon játszott, így együtt a világ ma legszebb hegedűhangja és a hol aláfestő, hol egyenértékű kiséret egy rendkívüli estét eredményezett. Legközelebb, december 6-án a Festetics Palota Tükörtermében lesznek hallhatók, ahol a már piacon lévő Brahms-szonátalemezük anyagát fogják előadni.

     

     

     

     

     

    Csak a sorok alatt említem meg a kissé ünneprontó fogadtatást a rendezők részéről: először nem tudták eldönteni, melyik a bal és a jobb oldal, majd a szünetben a fent említett folyosóra a baloldali szektorokból kiment kb. 40 vendéget érte kellemes majd kellemetlen meglepetés. A panoráma lenyűgöző volt, mivel az esti díszkivilágított budai oldal nagyon látványos volt, de annál érthetetlenebb egy rádióval ellátott szigorú őrszemélyzet kitessékelő viselkedése, aki - valamilyan felsőbb utasításra - szó szerint eltávozásra szólított fel a folyosóról, és bármennyire is értetlenkedtünk, el kellett hagyni ezt a teret, ami pedig egyértelműen a nagyterem szerves tartozéka. Ez "magánterület" közölte, és  idős embereket állított föl a kárpitozott puffokról, és ha ellenálltak volna, talán ki is vezette volna őket. Furcsa eljárás a nekünk 5000 HUF plusz kezelési költség mellett, de egyébként is!

    Javaslom, hogy zárják be máskor a magánterületre nyíló ajtókat!

    A koncert után, amikor szinte ugyanaz a 15-20 lelkes hallgató szeretett volna gratulálni a művészeknek, mint máskor máshol, az említett cerberus oda sem engedett be először senkit, amire eddig csak a felújított Zeneakadémiában volt példa, de itt aztán győzött a túlerő, és a renitens népség bement a "műszaki térbe". Kérem ezeket az elvetemült személyeket kitiltani e csodálatos intézményből, amihez ujjlenyomatot kell tőlük venni!

    Persze nem volt harag, csak értetlenség e furcsa gesztusok miatt. Együtt örülhetett néhány közelebbi hallgató a boldog művészekkel. 

     

    Kristóf legközelebb október 15-én Leényfalun lép fel: először ő fogja a nyitózenét adni Jovián György festő- és garfikusművész kiállításának ünnepélyes megnyitóján, majd egy órával később a közeli Székely Villában kb. 60-70 szerencsés hallgató előtt szólódarabokat fog játszani, nyilván a januári észak-amerikai turnéja jegyében. Most Bach d-moll partitája, a 2. Ysaÿe-hegedűszonáta és Bartók szólószonátája lesz a programban.

     

    Hogy képünk is legyen a dologról! 

  17. 1404 14:20 2014.10.11
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Ma este valószínűleg teltházas lesz a BK - WK kettős francia szonátaestje: már csak 31 hely látszik üresen a Pesti Vigadó térképén.

  18. 1403 21:35 2014.10.10
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Tisztelt Baráti Kristóf,

     

    látom, nem volt kibékülve Korcia Brahms-játékával (én sem).

    A ráadást viszont fantasztikusnak hallottam.  Szeretném tudni, Ön milyennek érezte? Létezik, hogy ennyire kétpólusú valakinek a játéka?

  19. 1402 10:36 2014.10.07
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Miket tudsz te! De tanulok, köszönettel.

  20. 1401 22:50 2014.10.06
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Semmi kétség, fiatal fővel is érett művész, és káprázatos tehetség.

     

    Véletlenül sikerült a képet kicsit eltorzítanom.:( Ha beteszel egy képet, ami túl nagy, a hozzászólás elküldése előtt klikkelj a képre, akkor négy négyzet jelenik meg a képernyőn, ami jelöli a betett kép négy sarkát, és az egyiknél fogva átlósan húzd összébb, és minden látható lesz. Utána küldd el.

Kiemelt cikkeink

Ember Ildikó: "Rembrandt él és hat ránk"

Democracia (Fotó: Nemzeti Galéria)

A Szépművészeti legújabb kiállításának kurátorával múzeumok közötti kölcsönzésről és a Rembrandt-kutatás fejleményeiről beszélgettünk. INTERJÚ

"Visszanézve szinte lehetetlennek tűnik"

A gyerekkorától csodadobosnak nevezett Tommy Vig vibrafonos egy sikeres, tavaszi koncert ismétlésére készül november 29-én a BJC-ben. INTERJÚ

Világhírű sztárbalerina érkezik az Operába karácsonykor

A nemzetközi balettvilág igazi állócsillagáról van szó: a tehetséges és gyönyörű Polina Szemjonova a Diótörőben lép színpadra.

A mi kubai lepkevirágunk

A tündöklő Elsa Valle, a Magyarországon élő kubai énekesnő új könyvében megnyílik mint ember is, így nem csak rajongóinak ajánlható. TAKE7

Francia kapcsolat

A párizsi zenei élet pezsgése kihagyhatatlannak bizonyult az elmúlt két évszázadban. Így volt ez a PFZ koncertjével sem. KRITIKA

Orth Péter: "Nem akarok mindenképpen tetszeni"

A friss Junior Prima Díjas beszélt arról is, miért nem meri még ma sem egyértelműen színésznek nevezni magát. INTERJÚ

Tokody Ilona életműdíjat kapott

November 24-én ünnepélyes keretek között átadták a Gundel Művészeti Díjakat.

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG 

Tisztelt olvasóink!

Megváltozott fórumszabályzatunk értelmében a jövőben a cikkektől független témák indítására nem lesz lehetőség. Megértésüket köszönjük.

A Fidelio szerkesztősége