Téma:
A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt lehet.
A Fidelio.hu fórumszabályzata itt olvasható.
Új hozzászólás   Új téma


  1. 1630 14:08 2015.07.30
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Az mai 11 perces kulturális műsorában

     

    http://www.atv.hu/videok/video-20150730-barati-kristof-uj-szerepben mutatkozik be,

     

    hiszen közeleg a Kaposfest

  2. 1629 09:03 2015.07.30
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

     

    Kristóf a nyarat is muzsikálással tölti: a marlborói fesztivál után az északi Norvégiában, de annak déli részén 6 koncerten lép fel Elverum, Moelv, Stange és Hamar rendkívül változatos helyszínein.

    Augusztus 1-jén Elverumban kezd egy d.u. 1 órai szerepléssel, és hogy képet alkothassunk, milyen szép a vidék nyáron, egy téli képet is bemásoltam:

     

     

    Våpen

     

    A közel 20 ezres Elverum címere

    Gaardner Gard, ahol az első és még egy hgv. lesz

     

    Ezekről az elverumi koncertekről a bachtrack-ről: http://bachtrack.com/city/elverum

     

     

    Augusztus 2-án a közeli Moelv egyik temploma a helyszín, szintén parádés magyar(os) műsorral: Brahms 5. és 17. magyar tánc; Bartók Román népi táncai, Alasdair Beatson zongoristával.

     

     Ringsaker templom kívülről

     

    és belülről

     

     

    Ezurán jön a második elverumi koncert (augusztus 5-én), és majd nézegetem a többi helyszínt és a műsorokat...

  3. 1628 16:38 2015.07.29
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Közben az is eszembe jutott, hogy a Kristóf a tubusba is betöltötte egy másik Barber-játékát, amit bármikor meg lehet hallgatni, és persze a két zenekar és dirigens közreműködése is összehasonlítható! Innen:

     

    https://www.youtube.com/watch?v=yNHu3aBYE28


     

    Ez a felvétel a 2012. október 18-i és 19-i koncert valamelyikén készült, ahol Kristóf egy japán szerző kettősversenyében is játszott egy japán partnerrel: http://www.ndr.de/orchester_chor/radiophilharmonie/konzerte/nagahararinga101.html

  4. 1627 21:22 2015.07.28
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    De régen volt! Jó lesz visszaidézni, mert a Bartók Rádió Hangtárában még közel 3 hétig meghallgatható az alábbi koncert, benne Baráti Kristóf szólójával a Barber-hegedűverseny és a ráadás-largo az 1003-as Bach-szólószonátából!

    http://www.mediaklikk.hu/2015/07/26/a-mav-szimfonikus-zenekar-hangversenye-6/

     

     

    A zene pedig innen: http://hangtar.radio.hu/bartok#!#2015-07-27

     

     

    S miközben a koncert felvételét hallgatom és rákerestem a hegedűverseny keletkezési körülményeire, a Barber név előtt megakadt a szemem George Barati (1913-1996), magyar származású zeneszerző nevén, akitől először az 52 éves 1. Szimfóniájának közel 20 éves felvétele ötlött a szemembe:

    George Barati (1913-1996): Symphonie Nr.1, CD

    Minő figyelmetlenség: rövid "o"-val írták a kiejthetetlen nevű magyar dirigens nevét :-)

    A szimfónia pedig innen: https://www.youtube.com/watch?v=QQ391CLyax4

     

    Eddig többet nem tudok a névazonosságon és a következő rövid ismertetőkön túl, de a felvétel nem véletlen:

    https://de.wikipedia.org/wiki/George_Barati

    http://www.bach-cantatas.com/Bio/Barati-George.htm

     

     

    Visszatérve Barberhez: https://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Barber,

    és a hegedűversenyről: https://en.wikipedia.org/wiki/Violin_Concerto_%28Barber%29

     

    Közben persze eszembe jutott a teljes hangverseny, érdemes meghallgatni töbször is!

     

     

    xxxxx

     

    És még mindig a koncert hallgatása közben jutott eszembe a tegnapi Magyar Narancs (Rácz Judit) interjúja Kristóffal, amelyben az alábbi kép körül sok minden aktuális dologról bezsélgetnek:

    false

     

    http://magyarnarancs.hu/zene2/barati-kristof-a-kamarazene-az-eloado-muveszet-esszenciaja-95884

  5. 1626 06:53 2015.07.22
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Tényleg üzent a Kristóf az USÁ-ból: https://www.youtube.com/watch?v=iVa642lEWog

     

    Zenei minta: https://www.youtube.com/watch?v=-_9rLDKHxyI

     

    Köpönyeg.hu, de meleg lesz ma!

  6. 1625 23:21 2015.07.21
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A nyári zenei fesztiválok mellett ne felejtkezzünk meg a turizmusról sem, mert nem csak zene van a világon, bár Kányádi Sándor egyik Bartók-verse így zárul:

     

    "Nagy baj nem lehet,

    míg velünk a zene."

     

    Turizmus: városok, tengerpart, és mi mindenbe ... botlik az ember!

    World's most weird statues

    Amszterdam

     

    world's most strange statues

    U.ott a Marnix Parkban, mert még hűvös tavaszi a kép

    (Azt sem tudom, hol a fejem a sok meghívástól, de megyek...)

     

    Itt a muzsikus sem izzad a hőségben

     

    A Costa Brava egyik nyaralóhelyén, L'Escalában is csak a zene

     

     

     

    Szia Kristóf!

    Üdvözöllek innen Budaligetről, és már nagyon várom a veszprémi és kaposvári programokat, cvsak közben kissé elkalandoztam a világban. Ne felejtsd: augusztus közepe a mienk, a műsor meg majd jön magától!

     

    :-)

  7. 1624 12:33 2015.07.21
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Tudtam közben, hogy időközben Kristóf részt vesz a Marlboro Fesztiválon, amit már említettem. További három magyar is szerepel ott (Fejérvári Zoltán, Simon Izabella és Várjon Dénes). Korábban még nem voltak koncertprogramok, de a re.blog már többször citált Belinszky Annája kiváló összeállítást közölt friss infókkal:

     http://playliszt.reblog.hu/az-ido-ereje

     

    Egyetlen érdeksséget fűzök csak hozzá: a 65 éves fesztivál egyik alapítója, a felejthetetlen Rudolf Serkin Judith nevű csellista lánya is a fellépők között van.

    Édesapja emlékére egy másik példa, éppen a Kristófnál is sokat emlegetett Tavaszi szonáta, Buschsal https://www.youtube.com/watch?v=Y292j7ZFARw - a többi tétel is elérhető innen!

  8. 1623 21:49 2015.07.20
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Az előző Beethovenes-programokhoz és a Kaposfest ismert előkészületeihez kapcsolódnak a következők:

     

    Az élvonalbeli zenészek koncertnaptára általában másfél évre előre már sűrűsödik, legalábbis kb. ennyi idő kell a műsorok megszervezéséhez, beharangozásához stb. A Kaposfest remek műsorát ezek szerint kell értékelni, ahogy a láthatóan hosszú távra lekötött muzsikusaink és segítőik mégis összehozták a fesztivált. A zenészek összeválogatása, összeillesztése is időigényes feladat, sokszor az egyik koncert generálja a másikat, de a fentiek alapján, és ritka a szinte telített hangversenynaptárban új fellépéseket betenni. Ha igen, az növeli a művész leterheltségét, de újabb lehetőségeket is jelent a távlati célok érdekében.

    Csak a közeljövőre és Baráti Kristófra gondolva ebben az általános megállapításban: Kristóf az elmúlt szilveszter délutánját Kölnben töltötte a Jukka-Pekka Saraste vezette WDR Szimfonikusokkal (Ravel és Sarasate cigányos műveivel), és az óriási siker hatására megállapodtak egy most augusztusi újabb együttes játékban, amikor San Sebastianban Bartók Béla 1. hegedűversenyét játsszák. Az ottani sikert megelőlegezi a már korábban lekötött tavaszi japán fellépésük: május 10-én Tokióban a későbbi Bartók-hegedűversennyel arattak nagy sikert.

    Augusztus 26-án tehát az Auditorio Kursaal-ban, de ez azért még messze van, csak eszembe jutott egy beharangozóról: http://www1.wdr.de/radio/orchester/sinfonieorchester/konzerte/gastkonzert-100.html

    Mint olvasható, a kölniek júniusban is koncerteztek Spanyolországban, és a Kristóffal való fellépésük másnapján is adnak egy másik műsort.

     

    Visszatérve a Beethoven-szonátákhoz: a nagysikerű lemezfelvétel előzményét ismerjük, hiszen a megelőző Beethoven-maratonon ismerkedett össze Kristóf az azóta rendszeres partner Würtz Klárával, és a 2012 őszén történt lemezbemutató koncertek (Bartók Emlékház) után többször és több helyen léptek fel a szonáták egy részével vagy a teljes sorozattal. Ezzel az előzménnyel nem csoda, hogy a továbbiakra is van már lekötött szereplésük ezekkel, így a jövő évre már belátható időszak végéig az alábbiak vannak a programjukban:

     

    2016. 03. 31. ZAK - op. 96

     

    2016. 04. 15.: Bruchsal/Németország) - op. 30/3-as és a Kreutzer

     

    2016. 04.25.: Houston/U.S.A. - op. 30/3, op. 12/2 és a Kreutzer

                   26.:             u.ott         op.12/3, Tavaszi szonáta és az op. 96-os

     

              04.27. és 28.: New York - op. 30/3, op. 12/2 és a Kreutzer (mindkét nap u.az) 

     

    És ahogy nem csak a zenészek programja alakul, a koncertszervezők és a szaklapok sem várnak, és már most hirdetik a műsorokat. Az USÁ-ban a Még nem késő...! fordulattal ajánlják már 8 hónappal előre a programokat, kellő kedvezményekkel: 

    így pl. a houstoni Menil Collection (https://www.menil.org/) kamaraműsorait Kristófékkal a szezon fénypontjai között:

     

    A friss hírek között jelent meg ez is:

    Violinist Kristóf Baráti appears at prestigious festival, invited back for concert 1 week later

    Violinist Kristóf Baráti performed on June 14 at the White Nights Festival in St. Petersburg with V. Gergiev and the Marinsky Orchestra. He got a 15-minute standing ovation and several encores. Gergiev and the orchestra were so impressed that Baráti was immediately invited back for another concert on June 20. First time in festival's history that an artist has been invited back for the current festival. He appears on our series in April 2016 playing Beethoven sonatas with pianist Klara Wurtz.


    A cím alatti ...direktor több mint 20 éve szervez, rendez, igazgat kamarazenei programokat, fesztiválokat, egyébként elismert szóló-és kamarazongorista. Az alábbi képen ő van a fő helyen:


    2015-2016 season artists

     

     

     

    Subscribe now and get the best seats, the best value and the most variety of any chamber music series in Houston!

    Beethoven string quartets and violin sonatas; intimate concerts at The Menil Collection; early music from the time of Joan of Arc; the Houston premiere of Jon Kimura Parker's new piano trio; Sarah Rothenberg's newest original production; and more! Get six concerts for as little as $185. Or the entire chamber music series for starting at just $230.

     


    Kristófék rákövetkező Beethoven-programja pedig a több mint 150 éves Park Avenue Armory (NY) patinás termében lesz, ahol tavaly májusban Várdai István már játszott:


        

    Persze erről sem szabad lekésni, ...., de addig is bőven van közeli és kissé távolabbi más program, legközelebb Norvégiában, augusztus 1-je és 8-a között hat alkalommal, amiről majd máskor.

     

     

     

  9. 1622 23:21 2015.07.15
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Mudra László /Zeneakadémia/ fotója a koncertről

     

    A MUZSIKA júliusi számában Bozó Péter kritikája olvasható három összefüggő koncertről, amelyek során

     

     

     

    Baráti Kristóf és Würtz Klára

     

     

     

    ismét eljátszotta Beethoven valamennyi hegedű-zongora szonátáját, ezúttal két nap alatt, három hangverseny keretében. Ismét, hangsúlyozom még egyszer a nyomaték kedvéért, hiszen maratoni vállalkozásuk nem először keltheti fel a zenehallgatók figyelmét, mi több, a szonátákból lemezfelvétel is készült már, méghozzá nem is akármilyen. Egy lemezösszkiadás és az élő koncertek meghallgatása ugyanakkor alapvetően különböző élményt nyújt, s ez látványosan meg is mutatkozott május 15-én és 16-án a Zeneakadémia Solti György termében. Míg egy hangfelvétel esetében a hallgató jó esetben kap olyat, amit az előadók mindenképpen megörökítésre méltónak találtak, addig az élő zenélés kimenetele kockázatosabb: ilyenkor az előadás szükségképpen esetleges jellege, a pillanat soha meg nem ismételhető varázsa az, ami lenyűgözheti a hallgatót. Mindezzel persze a Beethoven-szonáták előadói is maradéktalanul tisztában vannak. Legalábbis ez derült ki számomra szombaton este, amikor egy rövid pódiumbeszélgetés keretében a két művész témába illő megnyilatkozásait is meghallgathatták mindazok, akik a két aznapi koncert után elég erőt és elszántságot éreztek magukban, hogy még egy kis időre a Solti teremben maradjanak. Az általam nem különösen kedvelt hangversenytípus, a koncertmaraton esetében tagadhatatlanul fennáll az egysíkúság veszélye. Egy lemezt az ember bármikor elővehet és újra feltehet, tetszés szerint kiválaszthat vagy átugorhat tételeket. Akár tetszik, akár nem, bizonyos mértékig ilyen a zenehallgatás ma, „a technikai reprodukálhatóság korában”. Hat darabot élőben végighallgatni egymás után ugyanattól a szerzőtől és ugyanabban a műfajban azonban alaposan próbára teszi mind a közönség befogadókészségét, mind pedig az előadók teljesítőképességét, még vitathatatlan remekművek egy ilyen változatos csoportja esetében is, mint amilyenek a szóban forgó Beethoven-szonáták. Baráti és Würtz becsületére legyen mondva: az ő esetükben nem sokszor éreztem a figyelem lankadását. Talán csak az utolsó koncerten, a szünet előtt elhangzó op. 12 no. 3-as Esz-dúr darab esetében volt az a benyomásom, hogy előadásuk egy árnyalattal kevésbé volt koncentrált, mint a hangversenyciklus többi darabjában. Tíz szonátányi tour de force esetében ez, azt hiszem, mindenképpen értékelendő teljesítmény. Ráadásul még csak ezután következett a szombat estét és a teljes sorozatot megkoronázó utolsó műsorszám: a Kreutzer-szonáta remekbe szabott interpretációja, amelyben viszont nyomát sem véltem felfedezni esetlegességnek. Mi több, a variációs középtételt hallgatva úgy éreztem, nem sokszor nyílt még alkalmam ilyen szuggesztív előadásban hallani a darabot.

     

     

     

    Mindössze két dolgot fájlaltam. Egyrészt azt, hogy a közönség egyik tagja éppen az említett variációs tételben a hegedűpizzicatós-zongorfigurációs éteri utolsó változat közben kezdett el keresni valamit a táskájában (jó mélyen lehetett), majd úgy döntött, hogy különös kegyetlenséggel kopogó tűsarkú cipőjében kisétál a teremből. Nem tudom, miért tette ezt, a két muzsikus bizonyosan nem adott rá okot. A másik fájdalmam pedig az volt, hogy Barátiék nem játszották el Beethoven szóban forgó változatainak nyilvánvaló modelljét is: Mozart K 379-es G-dúr szonátájának ugyancsak variációs formában írt zárótételét. Pedig úgy látszik, Beethoven számára különösen kedves volt ez a Mozart-mű: már fiatalkori Esz-dúr zongoranégyesében (WoO 36) is utánozta, s alighanem az op. 47 dúr ciklusban merőben szokatlan, maggiore bevezetést követő moll szonáta-allegrója is erre a mintaképre vezethető vissza. Azért is érdemes lenne egyszer egymás szomszédságában eljátszani ezt a két hegedűszonátát, mert így még világosabb lehetne a gyanútlan hallgató számára, mi az, amiben Beethoven műve eltér a mozarti modelltől – mindenképpen ilyen eltérés például, hogy a Kretuzer-szonátát - „in uno stilo molto concertante” - hegedűszóló indítja, s az is elég feltűnő, hogy a tarantellaszerű zárótételnek nincs előzménye Mozartnál.

     

     

     

    Na jó, azért persze el kell ismernem: egyik említett fájdalmamba sem fogok belehalni. Hiszen persze bőségesen kárpótolt mindenért a teljes sorozat meghallgatásának élménye. Érdekes és tanulságos volt megfigyelni, milyen harmonikusan tud együttműködni két ilyen különböző előadó: Baráti, ez az ízig-vérig szólistaegyéniség, és a született kamaramuzsikus Würtz Klára. Interpretációjukból a Kreutzer-szonáta lassúja mellett különösen emlékezetes marad még számomra a mű nyitótételének és az op. 30 no. 2-es c-moll szonáta zárótételének frenetikus strettája. Ezekben a strettákban élveztem leginkább Baráti érezhetően nagy koncerttermekhez szokott előadásmódját, széles gesztusait és kérlelhetetlen ritmusát. S ha már a moll daraboknál tartunk: érdemes megemlíteni, hogy az egyes művek nem kronologikus rendben szólaltak meg, a három-három szonátából álló op. 12-es és op. 30-as sorozat pedig nem Beethoven saját opusz-elrendezését követve hangzott el. Mint a pódiumbeszélgetés alkalmából kiderült, a művek sorrendje bizonyos mértékig esetlegesen alakult, így nem az előadók, hanem a koncertszervező intézmény döntésének megfelelően. Ettől függetlenül nagyon szerencsésen esett, hogy mindjárt az első koncert kezdetén egymás mellé került az op. 30 no. 2 és az op. 23-as c-moll darab, s az is jól vette ki magát, hogy az op. 47-et a teljes sorozat legvégére illesztették.

     

     

     

    Persze bármennyire kellemes és maradandó élmény volt is számomra Baráti és Würtz Beethoven-játéka, nem értek egyet az American Fanfare többször idézett, finoman szólva végletes kritikusával, aki szerint a két művész játékának meghallgatását követően nyugodt lélekkel megszabadulhatunk más hegedűsök és zongoristák birtokunkban lévő Beethoven-lemezeitől. Azért én azt hiszem, nem fogom kihajítani a kukába Bartók Béla és Szigeti József Kreutzer-szonátájának felvételét. De hát miért is kellene ezt tennem? A zsurnalisztika ilyetén túlzásai megítélésem szerint teljességgel feleslegesek olyan kiváló teljesítményt nyújtó művészek esetében, mint amilyen Baráti és Würtz. Nem szorulnak ők erre, sőt egyenesen degradálóak velük kapcsolatban.

     

     

     

    Végezetül megjegyzendő még, hogy a koncertsorozat voltaképpen kettős lemezbemutató volt: ráadásként mindhárom hangverseny végén egy-egy Brahms-szonáta második tétele hangzott el, vagyis az előadók egy másik közös lemezfelvételükön hallható darabokból is adtak némi ízelítőt. Különösen találónak, sőt egyenesen szimbolikus jelentőségűnek éreztem, hogy az utolsó koncertet az op. 108-as d-moll szonáta lassúja zárta – egy olyan mű, amely a Bartók előtti magyar zenetörténet legjobb hagyományaira emlékeztetett. Nem csak azért, mert Brahms e kompozíciójának ősbemutatója Budapesten volt 1888-ban, hanem azért is, mert – a magyar zeneélet hagyományos multikulturalizmusának szép példájaként – a hegedűszólamot játszó Hubay Jenő partnere annak idején maga a zeneszerző volt a zongoránál.

     

     

     

    Lemezfelvétel és butaságot beszélő lemezkritikus ide vagy oda, mindent összevetve úgy találtam, hogy nagyon is érdemes volt ismét, élőben végighallgatni a Beethoven-szonátákat Baráti és Würtz tolmácsolásában. S lehet persze, hogy tévedek, mindenesetre úgy éreztem, hogy hasonló véleményen volt az az örvendetesen nagyszámú közönség is, amely mindhárom hangversenyen csaknem teljesen megtöltötte a Solti György-termet.

     

    xxxxx

     

    S ha már bemásoltam a kritikát, idézem a hiányolt Mozart-szonátatételt, bár nem értek egyet ennek az esetleges megszólaltatásával egy Beethoven-sorozatban: https://www.youtube.com/watch?v=qmE7s3K4B2k

    A másik felvetésre, és éppen az Amadeus Kvartettel és Christoph Eschenbach-hal:

    https://www.youtube.com/watch?v=i-Et9SugHVc

  10. 1621 10:41 2015.07.13
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Képtalálat a következőre: „Tjedno.hr logo images”

     

             

    Srpanj 10-én, azaz tegnapelőtt jelent meg a HÉT nevű horvát netilap kultúra rovatában Baráti Kristóf és  Enrico Pace július 7-i  zágrábi kamaraestjének kritikája:

     

    http://www.tjedno.hr/razbuktala-samosvjest-savrsenih-umjetnika-enrico-pacea-i-kristofa-baratija/

     

    A horvát szöveg eleje a szokásos: az első műsorszám és a két művész bemutatása, Kristófnál az első versenyszereplés és Eduard Wulfson hatása.

    A második bekezdés első részében a Schubertnél már megjelenő hegedű-zongora kiegyenlítettségről, vagyis az igazi párbeszédet jelentő kamarazenélésről ír a kritikus, kiemelve az andantino tételben Baráti által tökéletesen bemutatott lenyűgöző és merész dallamsorokat. 

    A második részre vonatkozik a kiemelt cím, vagyis a négytételes Janáček-szonáta előadására értett ihletett éneklő interpretációja. A morva népzenét is kutató, 1854 és 1928 közt élő szerző eleinte a két nagy (Smetana, Dvorzsák) árnyékában dolgozott, de tehetsége és Dvorzsák barátsága is a XX. század egyik legeredetibb zeneszerzői közé emelte. Késői hegedűszonátája (1914, átdolgozva 1921). A szonáta (ál)népi ihletésű tömör és változatos zenei anyaga nagy kihívást jelent előadóinak, és ebben Pace és Baráti kitűnően értelmezte a néha provokatív balladisztikus dallamokat a második tételben, az allegretto háromoldalú szerkezete és a pesszimista hangvételű befejezőtétel is kifejezőek voltak.

     

    Találtam a szonátára példát, mert ritkán hallani - tételenként: 

    https://www.youtube.com/watch?v=Xi9KhYceeok

    https://www.youtube.com/watch?v=Jze6pS8Ulc0

    https://www.youtube.com/watch?v=abtbsGX5R5k

    https://www.youtube.com/watch?v=Ai6BsdK_UWc

     

    Izgalmas mű! Ha jól emlékszem, Kristóffal még nem hallottam..

     

    A kritika címe a kifogástalan művészek kiteljesedő bemutatkozása és ezzel kezdődik a szünet utáni Strauss-szonáta recenziója (Teško za sinkronizaciju = Az együttes hagzás nehézségei). A fiatalkori szonáta (op. 18.) bizonyította, hogy a főleg nagyzenekari műveiről ismert szerző szívesen írt kamarazenét, ahol érezni is a zenekari gondolgodást a mondanivaló tömörítésében, az elmélyült harmóniákban, a pontos és lírai részekben, amihez persze, főleg a hegedű szólamában, nagyfokú virtuózitás szükséges. E szokatlan szonátában Baráti, például a bonyolult ritmikájú részeknél szinkronizálni próbálja a zongorát, hogy a lehető legjobban értelmezze a darabot, ezáltal nagyfokú felszabadultságot és muzikalitást produkált. A pompás zárótétel hatására a közönség ráadást követelt, és háromszor hívta vissza a művészeket, amire ők Brahms c-moll Scherzóját és az I. vagy a III. Brahms-szonáta adagióját játszották el.

    Bizots vagyok benne, hogy emlékezetes marad a koncert. (Igor Koruga írása)

     

     

     

    Ezt a darabot tavaly április 30-án a MÜPÁ-ban is nagy sikerrel adták elő Kristófék, és néhány napig még meghallgatható ez is a most június 24-i ismétlés után (13:26-tól):

    http://hangtar.radio.hu/bartok#!#2015-06-24   Most is felüdülés és élvezet a C-dúr fantázia! :-)

     

  11. 1620 15:44 2015.07.08
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Tegnap elnéztem a Bellerive  Fesztivál műsorát: Baráti Kristóf ott nem szerepel, csupán Várdai István a kiemelten követett kedvencek közül. A beemelt link jó volt, de BK már Norvégiába készül, de előtte kicsit pihenhet, ráfér.

  12. 1619 22:04 2015.07.07
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Playliszt

     

     

    Már hivatkoztam a fenti klasszikus zenei blogra, amely tele van aktuális eseményekkel, kritikákkal és érdekssségekkel.

    Igen érdekes az a ma megjelent nagyinterjú, amelyben Baráti Kristóffal beszélget Belinszky Anna.

     

    Jó kérdések, jó válaszok, jó képek: Barátiról, Várdairól, Gergievről, de szóba került Körner Tamás is a Kaposfest szervezése kapcsán, vagyis érdemes elplvasni! A fészekklubban is megemlítik.

     

    http://playliszt.reblog.hu/

     

     

    Nem csak e topikból ismerem BK-t, ahol több más interjú, kritika stb. jelent meg róla, de mindezek mellett is nekem az alábbi kérdés-felelet a meghatározó:

     

     

    "Belinszky Anna: Kis korod óta éjjel-nappal zenével foglalkozol. Megfordult a fejedben valaha is, hogy mást csinálj? Van esetleg olyan, hogy felkelsz, és úgy érzed, hogy eleged van a hegedülésből?

     

    Baráti Kristóf: Hogy lehetne az embernek elege abból, amit imád? A zene lelki utazásokat tesz lehetővé, nagyon sokféle emóciót, intellektuális tartalmat közvetít, koroknak és embereknek a tükrét tárja elénk. Amikor mondjuk egy Brahms-szimfóniába kicsit belelát az ember, foglalkozik vele, és megpróbálja megfejteni, miről is szólhat, mit is akar mondani Brahms, akkor óhatatlanul elkezdi látni, vagy inkább érezni a szerző lelkületét. És ez hihetetlen folyamat, ami tele van izgalommal, energiával, kreativitással, alázattal. Ha valaki ezt szereti csinálni, nem is merülhet fel,hogy ez valamiért fárasztó, vagy nem jó. A dolognak az összes többi része az, ami az embernek néha a könyökén jön ki: reptér, security check-in, check-out, utazás, telefon, szállodák, alvás, gyakorlás, és azután ugyanez visszafelé, sokszor csupán egy-két napos szünetekkel (vagy annyival sem). Ez a része nyilván nem egyszerű, de mindig ott van az az energia, amit az ember a színpadon és a felkészülés során kap, és azt hiszem, hogy egy művész számára ez a legfontosabb, ez tartja életben, ez tartja mozgásban, ez tartja fejlődésben. Innentől kezdve szóba sem jöhet, hogy azon gondolkodjon, fárasztó-e ez, vagy sem."



    A Brahms-szimfóniában való elmélyedés valakiknek azt sugallhatja, hogy BK rendszeresen jár klasszikus zenei koncertekre hallgatóként is, és a zeneirodalomban így akar elmerülni, hiszen az interjúban nem került szóba a pár éve kezdett vezénylés, ahol BK komolyan fejlődik. Brahmsszal legközelebb február 9-én Szegeden fog bemutatkozni a II. szimfóniával a Szegediekkkel, majd  május 21-én a Zeneakadémián a Zuglóiakkal szintén ez is műsoron lesz, de pl. május 6-án Beethovennel, mint Világjáró zeneszerzővel is találkozhatunk, amikor a VII. szimfóniában szintén BK lesz a dirigens a Duna Szimfonikus Zenekarral.

     

     

     

    xxxxx

     

    Holnap pedig már Svájcban lép fel, és éppen az interjúban említett kamarapartnerek közül kettővel, akik a Kaposfesten is ott leszenk (Várdai, Collins):

     

    08/07/2015 - Bellerive, Switzerland
    Ferme de St-Maurice, 8.30 p.m.
    István Várdai
    with
    Alexandra Conunova (violin)
    Kirill Troussov (violin)
    Blythe Teh Engstroem (alto)
    Finghin Collins (piano)
    Zsolt Fejérvári (double-bass)

    Schubert: Piano Quintet in A Major, D 667 ("Trout")
    Brahms: Piano Quintet, Op.34

     

    Be

  13. 1618 10:35 2015.07.06
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Zajlik a 34. Zágrábi Nyári Esték eseménysorozata, amelyen holnap, július 07-én a tavaly tavasszal itthon óriási sikerrel bemutatkozott Baráti Kristóf - Enrico Pace kettős fog kamarázni, részben más művekkel, hiszen csak a Strauss-szonáta szerepel a kiadott műsorban.

    A várható jó idő miatt nem kell a Szent Katalin templomba áttenni a koncert helyszínét, hiszen derült, csapadékmentes, közepes páratartalmú, bár meleg idő lesz, amit az enyhe szellő tehet kedvezőbbé a Klović galéria udvarán.

    A műsor és a szereplők rövid, újdonságot nem adó fényképes bemutatása itt olvasható:

    http://www.kdz.hr/index.php/hr/festivali/zagreba%C4%8Dke-ljetne-ve%C4%8Deri

     

    Újból hivatkozom tavalyi koncertjük  felvételére, amit még egy hétig meghallgathatunk a Bartók Rádió Hangtárában, a kezdési időre hivatkozva. A Schubert-fantázia interpretálásával nem győzők betelni, egészen kiváló!

    http://hangtar.radio.hu/bartok#!#2015-06-24

     

     

    ZLJV2015 Letak 1

  14. 1617 12:40 2015.06.30
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

     

     

    Ma kezdődik a Zágrábi Nyári Esték elnevezésű, immár 34. klasszikuszenei eseménysorozat, amelynek helyszínei: a

     

    photo: croatia.org

    Klović Court atrium

     

     

    és a több mint 380 éves Szent Katalin templom belseje

     

    A 16 napig tartó koncertekről bővebben: http://www.croatiaweek.com/34th-zagreb-summer-evenings-opens-tonight/, ahonnan a térség legrangosabb fesztiváljának honlapjára is eljuthatunk, ha működ-ne:) 

     

    Az előbbi linken külön kiemeltek három előadót, köztük a helyi közönség kedvencét, Baráti Kristófot, aki az itthon sem ismeretlen nagyszerű kamarapartner, a glasovír Enrico Pacéval játszik Július 7-én a fenti udvarban.

    Műsorukon a tavalyi MÜPA-beli Richard Strauss-szonáta után Schubert A-dúr szonátája (D 574) és Leoš Janáček  100 éves hegedű-zongora szonátája. A jegyek 80 HRK (3.400 Ft), diákoknak a fele árban.

     

    Egy ihletett Schubert-interpretáció: https://www.youtube.com/watch?v=bvNgqmHzNu8 

    Ezt még nem ismerem: https://www.youtube.com/watch?v=844CPZILwQg

     

    A Strauss-szonáta még július 15-ig elérhető a Bartók Rádió Hangtárában: http://hangtar.radio.hu/bartok#!#2015-06-24  és itt a kezdési időpontra klikkelve!

  15. 1616 14:18 2015.06.27
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A ma reggeli Új Zenei Újságban többek után az itt már többször említett szentpétervári koncertről beszélgetett a szerkesztő-műsorvezető Kovács Sándor és a riporter Mácsai János. Már vártam egy beszámolót Baráti Kristóf Csajkovszkij-interpretációjáról. A hangverseny a Marinszkij II. "nevű" új és nagy, 2000 fős teremben volt, és Kristóf ekkor játszott először az "abszolút élvonalat" jelentő Valerij Gergiev vezette Marinszkij Zenekarral. Korábban már játszotta a városban ezt a hegedűversenyt, sok évvel ezelőtt az új - feleakkora - Koncert Teremben, de mások közreműködésével.

     

    "Káprázatos volt, fantasztikus, nem találok rá szavakat! Elképzelhetetlenül elmélyült volt" stb., de az alábbin részletesen!

    Illusztrációként a korábban szintén dícsért Korngold-hegedűversenyből idéztek, emiatt utalok a jó néhány évvel ezelőtti operházi előadásra: https://www.youtube.com/watch?v=ES-N8b7B3uw, és innen a további tételek. 

     

    http://www.mediaklikk.hu/musor/zeneiujsag/

  16. 1615 20:27 2015.06.26
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Miközben Várdai Istvánt hallgatom a Bartók Rádióban, eszembe jutott a Veszprémi Auer Hegedűfesztivál, amelyen Baráti Kristóf is fellép a Csajkovszkij hegedűversenyével, és erre még nem vettem jegyet, és a szállásomról sem gondoskodtam. A korábbiakban is jó előadások lesznek!

     

     

     

    A következő linket érdemes elolvasni: http://auerfesztival.hu/program/gala-mark-oconnor-barati-kristof

     

  17. 1614 18:06 2015.06.25
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    " a nagy erőfeszítést igénylő univerzális előadói lét és az említett magatartás hűségének ötvöződését..." akartam írni :-)

  18. 1613 18:00 2015.06.25
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A

    168óra online mai számában interjú jelent meg Kristóffal A zene Oscar-díjasa címmel:

     

    http://www.168ora.hu/itthon/barati-kristof-hegedumuvesz-stradivari-vilaghirnev-korner-tamas-136313.html

     

    A friss és kitűnő képek melletti beszélgetés kérdései és válaszai nem jelentnek újdonságot Kristóf pályáján a követői számára, de oly jó újból olvasni egy minden és mindenki felé alázatos zseni gondolatait zenei pályája fény- és árnyoldalairól.

    Néha egy kezemen meg tudom számolni, hány napot vagyok otthon egy hónapban :)

     

     

    Egy megjegyzését kiemelem:

    " A komolyzene globális, multikulturális piaccá vált, s ebben nehéz "értékállónak'" maradni."

     

    Az eleje egyértelmű, de az értékállóságban benne van az öröklött zsenialitás iránti tisztelet - a szülők, illetve a többi felmenő iránt. Benne van a tanárok, a további segítők megbecsülése, akik szintén tudják, hogyan lehet és kell az értékeket maximálisan kihozni egy zseniből, aki persze nem csodagyerek vagy csodafelnőtt, és ezáltal együtt lesz a ritka gyémántból a még értékesebb briliáns, komolyzenei életünk egyik ékköve.

    A szinte legfontosabbat ő mondja: " Csakis a mű iránti alázat számít, nem az egyéni csillogás." Pedig számtalan előadása során, szakemberek által is érezni játéka ragyogását, csillogását, de ez sosem tűnik öncélúnak.

    A koncertezés és a vele járó terhelések, valamint a szabadidő kapcsolata is jól ismert, főleg az egyre sűrűbb szakmai elfoglaltságok miatt, és ahogy itt is próbálom követni ezt a kivételes pályát, egyre inkább érzem az "értékállóság"-ban a gyökerekhez való visszatérés fontosságát, amiről Kristóf is beszélt fiatalkori döntéseinél.

      

    Eszembe jutott erről Pilinszky János egy furcsa megjegyzése, amit e kivételes költő mondott (Beszélgetés Cs, Szabó Lászlóval éppen egy hangversenyterem, a Queen Elisabeth Hall, pódiumán, 1972-ben, Versünk a világban címmel):

    ............................ Bartók is szóba került...

    "...nem stilárisan kell utánozni,,... stilárisan ... semmi nyoma a verseimben. Annál inkább van a tartásomban. Nem tudatosan, hanem ösztönösen. Észrevettem, hogy származásom, kultúrám, anyám, apám után lehetséges számomra egy hűség: a magatartás hűsége.

    .....

    Mit ennek a tartásnak a lényege? - kérdezte Cs, Szabó, hozzátéve a szerinte az elmondotthoz illő W. B: Teats-mondást, miszerint az ír költő a néphagyományról azt tartotta, hogy ..."Az íratlan hagyomány köti az írástudatlanokat az idők kezdetéhez s a világ fundamentumához."

    Pilinszky válasza: -  "A népművészet addig születik, amíg maga a nép nem lép be a nemzetbe. Mihelyt belép, megszűnik a népművészet. Persze a népnek előbb-utóbb be kell lépnie, bármilyen nagy az a lelki érték, amit maga mögött hagy. De amikor belép, időélménye is megváltozik. Attól, hogy előzőlegő a nemzet leghűségesebb tagja, s nagy tarolások után az ő hűsége menti meg az eltűnéstől, de közben jogilag még sincs a nemzetben, egyfajta gyökértelenség a hazája. És ebben kísértetiesen hasonlít a művészhez. Lelke mélyén minden igazi művész megreked a gyermekkorban, folyton vissza akar térni a paradicsomba, meg akarja őrizni, vissza akarja szerezni a vadember ártatlanságát, valahol az időn kívül. Más az időélménye, mint a felnőtteké. így tud alkotni. írni, festeni. Hűséggel és gyökértelenül. A mű aztán belép, beolvad nemzetének a kultúrájába. De amíg keletkezik, mezítelen emberi tett, mondhatnám: kultúra alatti, állandóan a kultúra alatt születik. Ez a hitem. Ha írok, megpróbálok mindent elfelejteni, mindent, mindent, pőrére vetkőzöm. Nagy mentális erőfeszítés kell hozzá."...


    A furcsa és provokatív kijelentés jól világítja meg a művészek (akár népművészek, vagy a tanult művészek, köztük az előadók) problémáját a művész magatartás, a valahova tartozás (és ez is egyfajta tartás) és a felszabadult művészi tevékenység között.

    Hűséggel és gyökértelenül!... 


    Elnézést a kitérőért, de a cikkbeli megnyilatkozásban is ezt érzem, a nagy erőfeszítést igénylő univerzális előadói lét és az említett magatartás hűségének öntöződését, miáltal az itthon otthon lévő művész bárhol a világban is otthon lehet, és itt most nem sorolok példákat.


    Legközelebb éppen a Marlboro Zenei Fesztiválon, ahol a június 29. és július 26. között több koncertet is tartanak a résztvevő művészek: 

    https://www.marlboromusic.org/

    Csak idézek az idei résztvevők listájábóL: Fejérvári Zoltán, Simon Izabella és Várjon Dénes a 12 zongorista között, Baráti Kristóf a 18 hegedűs között, és további 15 brácsista, 12 csellista, 1 - 1 hárfás és gitáros, 2 - 2 bőgős, fuvolista, oboista és fagottos, 3 kürtös, 4 klarinétos és 9 énekes a főbb közreműködő.

             

    Ha lesz műsor az egyes koncertekről, beemelem.

     

     

     

  19. 1612 12:23 2015.06.24
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Ma 13.26-kor ismétlik a Bartók Rádióban azt a tavaly április 30-i MÜPA-koncertet, amelyen Baráti Kristóf és Enrico Pace adott elő Schumann, Schubert, Suk és Strauss műveiből. A Schubert Fantáziát és Strauss szonátáját játsszák le, a ráadás Brahms c-moll scherzo kíséretében.

    A C-dúr Fantázia elkápráztatóan sikerült, a számtalan (közel 50) elérhető felvételből a legjobbak között van, akár lemezre lehetett volna venni. A másik kettő is remek volt.

     

  20. 1611 13:45 2015.06.21
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Most bajban vagyok, mert lehet, hogy az ajánlott fájl nem is létezik :-), nyilván én találtam ki, a kompjúter meg azért nem találja, de próbálkozom, mert valószínűleg a cím kiszínezése vitte félre a keresőt:  http://www.life.hu/kult/20150619-kaposfest-legsarmosabb-komolyzenei-fellepoit-mutatjuk.html

Kiemelt cikkeink

Öt napig jók lehetünk

Jiří Kylián (fotó: Serge Ligtenberg)

Nyolcadik éve rendezik meg a töretlen népszerűségnek örvendő mezítlábas fesztivált, az Ördögkatlant. MAGAZIN

Benedek Miklós: nagyon erős színész volt Sinkó László

"Intenzív" színészként jellemezte a hetvenöt éves korában elhunyt Sinkó László Kossuth- és Jászai Mari-díjas színészt pályatársa.

Nicole Kidman DNS-t kutat Londonban

A sztár 17 év elteltével áll újra színpadra a brit fővárosban, ahol Rosalind Franklint tudósról szóló darab főszerepét játssza.

"Az első három év teljes mámorban telt Budapesten”

Robert Wilson (forrás: Jersy Arts)

A Deti Picasso énekesnőjével az ellenplakátokról és az azeri gyilkos kavarta diplomáciai botrányról is beszélgettünk. INTERJÚ

Plácido Domingót ünnepelték a Salzburgi Ünnepi Játékokon

Negyven éve lépett fel először a Salzburgi Ünnepi Játékokon Plácido Domingo, aki a jubileum alkalmából gálaestet adott Salzburgban.

Amerika szőke hercege a fehér lovat balettcipőre cserélte

A balett pontosságát érzékeltető videók a Bolsojnál is bizonyított David Hallberg amerikai balett-táncost mutatják be.

 

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG