Téma:
A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt lehet.
A Fidelio.hu fórumszabályzata itt olvasható.
Új hozzászólás   Új téma


  1. 1282 15:26 2014.04.22
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    És éppen ez alatt jutott el hozzám a fórumos ravel barátunk írása a pécsiek legutóbbi fővárosi koncertjéről, a már sokat emlegetett hármasversennyel. Hasonlóan látta és remekül fogalmazta meg: "Baráti Kristóf, Várdai István és Várjon Dénes már képes arra, amit a Beethoven-koncertnél sikeres veszteségnek nevezhetünk. Tudniillik a három karakteres szólista teljes egészében elfelejteti a hallgatóval, hogy zenekar is van a pódiumon...", és persze ez minősítheti megint a művet, de inkább a zenekar tökéletes harmóniát jelentő háttérmunkáját, hiszen bennem is a trió izzó, sziporkázó (tűzvörös) játéka maradt meg inkább.

    Írjál az április végi szonátaestről is! 

    BK szólamszünetbeni színészi játékához: Kristóf és társai együtt próbáltak a zenekarral, és az ott megbeszéltek erősítéésére vagy éppen fékezésére utaltak látványos gesztusai, amivel nem vette át a karmester feladatát, de nyilván a már ismert karmesteri fellépései is hatottak ezekre a reakciókra. Természetesen a három szólista közül csak ő volt abban a fizikai helyzetben, hogy ilyen kapcsolatba is léphetett a zenekarral.

  2. 1281 15:10 2014.04.22
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Közben eszembe jutott: ... az eredetileg Berlin Classics által kiadott CD-t újból kiadta a Brilliant Classics, amelyen a Baráti Kristóf szólójával felvett 1. és 2. Paganini Hegedűverseny van. Ismerjük, csodálatos, és az új kiadás kapcsán jelent meg a minap az alábbi kritika.

    Éppen holnap este fogja a Budafoki Dohnányi Zenekarral játszani Zágrábban az 1. számút, a D-dúrt. Az életrajz és a diszkográfiai sajnos nem teljes. A helyszín: a Vatroslav Lisinski Hall

    1973-ban adták át

    2000 üléssel, mint a Kölni Filharmonia 

  3. 1280 14:46 2014.04.22
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Az 1277 alatti kritika egy részletét kiemelem, mert kiegészítésre szorul:

     

    "Beethoven Hármas versenye különleges, sem a bécsi klasszikában, sem később nem írtak ilyen összeállítású, egyáltalán, kettőnél több hangszerszólós művet." 

     

    Mint zenetörténész-tanuló és általában is kételkedő műszaki, szöget ütött fejembe ez a megjegyzés. Elképzelhető ez a nemtörödömség, holott előtte rengeteg ilyen mű született, és a szerzők fantáziája mindig is csapongott. Talán megijedtek volna, hogy ha már az egyik  legnagyobbnak sem sikerült igazán, nem is szabad megpróbálni?

     

    Ezzel szemben csak az általam ismert ilyen művek, köztük a legtöbb éppen a klasszikusnak és ideálisnak ható zongora-hegedű-cselló felállással, még magyar vonatkozással is. Egyébként: hármasverseny a helyes megnevezés.

     

     A. Zongora-hegedű-cselló hármasversenyek

    1906 - Moór Emanuel op. 70, d-moll; a  Cortot, Thibaud, Casals - triónak ajánlva

    1931 - Alexander Cserepnyin op. 47 (1972-ben átdolgozva), concertino

    1933 - Alfredo Casella op. 56 ez is!, Bele is lehet hallgatni egyik felvételébe!

    1933 - Bohuslav Martinů H 231, szintén egy kiváló zongoratrióval a felvételen,

    de H 232 alatt egy u.ilyen felállású, rövidebb concertino is

    1938 - Gian Francesca Malipiero

    1942 - Henk Badings, concertino 

    1942 - Vagn Holmboe

    1945 - Giorgio Federico Ghedini

    1957 - Berhard Heiden

    1963 - Paul Constantinescu

    1984 - Wilhelm Georg Berger op. 64

    1995 - Lorenzo Ferrero

    1986 - Alun Hoddinott op. 124

    1995 - Ellen Taaffe Zwilich

    1997 - Wolfram Wagner

    2001 - Kevin Kaska

    2005 - Kevin Volans

    2006 - Daron Aric Hagen ("Orpheus és Eurydice"); Ősbem.: 2007.11.11. Chicago

    2010 - Mico Muhly 

    2013 - Pa(u)l Jordan Ősbem.: 2013.03.28. - Thunder Bay, a Gryphon trióval és zenekarral

    Utóbbi is igazolja, hogy egy kamarázásban összeszokott jó együttes alkalmasabb hármasversenyek előadására, és ez volt a tárgybani Beethoven-Hármasverseny és a Várjon-Baráti-Várdai művészhármas esetében is! 

     

    B. Más hangszerösszeállításban és akár még több szólistával

    1910 - Heinrich Ferdinand Thieriot op. 88 Három hegedűre és zenekarra; Ősbem.: 1910. 04.12.

    1945 - Frank Martin Kis Szimf. Concertante Hárfára, csembalóra és zongorára, 2 vonószenekarral

     1949 - Frank Martin Hét (!) szólófúvósra (ob, kl, fg, tr, fv, kürt, harsona), üstdobra, ütőkre és vonóskarra

     

    pl. az egyik felvételük 

     

    1992 - Dubrovay László Trombitára, harsonára és tubára és zenekarra

    2004 - Kevin Kaska Három hárfára és kamarazenekarra ("Knights of the Red Branch")

    2007 - Jeffrey Ryan Három zongorára és zenekarra

     

    Anyag tehát van bőven, hiszen nem biztos, hogy teljes az összeállítás; lehet keresgélni, megtanulni, előadni, mert értékes és látványos művek vannak köztük!  

     

     

  4. 1279 12:44 2014.04.20
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    http://www.amazon.co.uk/Brahms-Complete-Edition-Various-Artists/dp/B00HYO8HSW

     

    A Brilliant Classics újra kiadott Brahms-összesében már a Kristófék szonátái vannak, de a külön CD még nincs piacon. 

  5. 1278 00:19 2014.04.20
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Körülnézek az Amazonon.

  6. 1277 09:26 2014.04.19
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Újabb kritika a Beethoven Hármasversnyét is magába foglaló rendkívüli koncertről. Jól hallottuk!

  7. 1276 19:07 2014.04.18

    A kevéssé jó mű kifejezés csak a teljes munkásság ismeretében használható, mert ahhoz viszonyítani, amit még meg sem írt, badarság. Ezért hallgatom mindig önmagában még a nagy szerzők műveit is, mert csak így élvezem az adott darabot. Nekem a hármasverseny az említett előadásban óriási élmény volt, és ezt megerősítette a profi kritikus is, akinek értékelését most olvastam itt a Fidelión. Hozzá is szóltam, de újat már nem mondhattam.

     

    Viszont most hallgattam meg a Brahms-szonáták már nagyon várt új kiadását, ami határtalan élményt nyújtott, a harmónikus összjáték csúcsteljesítménye ez a lemez. Würtz Klára remek, értő zongorista, Kristóf sem adta alább a megszokottaknál, a pécsi Kodály Központhoz tartozó felvétel is kifogástalan, az egész hű a kiadó nevéhez: brilliáns!

    Nagy sikere lesz a lemeznek. 

  8. 1275 14:45 2014.04.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    "esik, az az," Zavarban van

  9. 1274 14:44 2014.04.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Kedves mindegy, mindenkinek jogában áll kevésbé jó művek komponálása, feltéve, hogy nem tárja a széles nagyközönség elé. Arról nem ő tehet, hogy a hálás utókor mikroszkóppal böngészi át az életművét.

    Így nézve Beethoven életében csak egy tisztességtelen időszak van. Három nagy "malinconiá"-jából a középsőt feltehetőleg a Halhatatlan Kedves okozta. Beethoven ekkor hatalmas tömegű nép- és műdalt dolgozott fel, ami önmagában véve csak kicsit erkölcstelen (mert fordíthatta volna jobbra is az idejét - ámde, ámde, épp ezek a feldolgozások bizonyítják, hogy azok az idők rosszak, meddők voltak). Ami komolyabb megítélés alá esik az az, hogy bizonyos átiratokat korábbi műveiből a magáénak ismert el. Ezt a tényt szerencsénkre nem hangsúlyozzák agyon, de ennek a tiszta léleknek az életében ez egyike az erkölcsileg legalábbis vitatható epizódoknak. 

  10. 1273 09:26 2014.04.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Tegnap este újból karmesterként mutatkozott be Baráti Kristóf a közönségnek, nevezetesen Debrecenben a Kodály Filharmonikusokkal és Balog Józseffel. Mozart Don Giovanni - nyitányával nyitottak, majd Beethoven III. (c-moll) zongoraversenye hangzott el, végül Mendelssohn V., (Reformáció) szimfóniájával zártak. Bővebben innen!

    A Hajdú-Bihar megyei Napló "Most sem volt „másodhegedűs” cím alatt  egyelőre csak néhány sort írt a hangversenyről, de további (nem karsimogatós :) képek láthatók egy ingyenes regisztráció után.

     

     

  11. 1272 07:22 2014.04.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Félreértettél: nem megváltoztatásról írtam, hanem a megfejtés utáni előadás, eladás, megjelenítés, megszólaltatás módjáról, azaz formájáról, ami lehet unalmas, érzéketlen, izgalmas, érzelmes, giccses, magával ragadó, azaz elragadó stb., ahogy a koncertek vagy felvételek többsége sem egyforma

  12. 1271 00:51 2014.04.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A zenei anyag nem azért van hogy megformázzák-formálják. A zenei anyag az van, csak kopokutya módra követni kell, meg kell fejteni, aztán békén kell hagyni.

  13. 1270 23:33 2014.04.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    ...Pisti, Jenci, Pista...

     

    :) ez a megfejtés:)

  14. 1269 21:48 2014.04.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Megpróbáltam megfejteni macska hozzászólását. Nem sikerült.

  15. 1268 14:42 2014.04.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Érdekes dolog a viszonyítás...

     

    http://www.papiruszportal.hu/site/?lang=1&f=&p=9&n=13792

     

    CSK írásához annyit, hogy a hegedűszonáták nem a sokat játszott Brahms-repertoár részéhez tartoznak.

    Biztos, hogy jó lehet a lemez, de konkrétumot nem látok, csak frázispuffogtatást, szépen cizellált közhelyeket, ezt eddig is tudtuk Baráti játékáról.

  16. 1267 13:35 2014.04.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Most pedig eljutott hozzám az újabb kritika a Brahms hegedűszonátákról. Ebből nem emelek ki semmit, mert akkor az előadásról szóló rész szinte egészét kivastagíthatnám. A kritikus persze elfogult, amire minden alapja megvan, és csak azért dícsér felsőfokon, mert olyanok az előzmények és ez az interpretáció is.

     

     

    BARÁTI ÉS BRAHMS

    Hanglemezkészítő tevékenysége során Baráti Kristóf (1979) a hegedűirodalom alapműveit rögzíti: az elmúlt évek során lemeze jelent meg Bach összes szólóhegedű-szonátájából és -partitájából, Paganini D-dúr és h-moll versenyművéből, Beethoven összes hegedű–zongora-szonátájából, illetve Eugène Ysaÿe hat szólószonájátából. A felvételeket a nemzetközi kritika szuperlatívuszokban méltatta – teljes joggal. Tavaly augusztus 19. és 21. között, a Pécsi Kodály Központban Brahms összes hegedű–zongora-szonátáját vette lemezre a nemrég Kossuth-díjjal kitüntetett művész – partnere az a Würtz Klára (1965) volt, akivel már a Beethoven-összes felvételének sikerében is osztozott, és a kiadó is azonos: a holland Brilliant Classics. A három szonáta (G-dúr, op. 78; A-dúr, op. 100; d-moll, op. 108) Barátit a művészi érettség csúcsán mutatja. Teljesítményét a technikailag tökéletes hangszerjáték és az elmélyült zenei gondolkodás legteljesebb egysége jellemzi – az a harmónia, melyet játékában a kezdetektől csodálunk, s amely művészetének mára védjegyévé lett. Egyetlen szóval mindezt úgy jellemezhetnénk: természetesség. Nincs felesleg, nincs öncélú hatáskeltés, az előadói személyiség maradéktalanul érvényesül, de csakis a szerző és a művek által. Baráti az érett pályaszakasz letisztult, bölcs Brahmsát tolmácsolja, szemlélődő hajlammal, olyan indulatos felcsattanásokkal, amelyeket megbékít a líra. Salaktalan és árnyalatokban gazdag, dús hangszeres tónus (Baráti az 1703-as „Lady Harmsworth” Stradivarit szólaltatja meg), makulátlan intonáció, választékos vonókezelés, melynek jóvoltából a dallamok a hegedűművész hangszerén mindig beszélnek. Würtz Klára teljes jogú, inspiráló partner, aki tökéletesen együtt gondolkodik és együtt lélegzik a nagy hegedűssel. Ezekkel a felvételekkel Baráti Kristóf újabb etalon-értékű tolmácsolást tett le a zenei világ asztalára – s ez a rendkívül sokat játszott Brahms-repertoárban kiváltképp nagy teljesítmény.

    Johannes Brahms: Violin Sonatas – Kristóf Baráti, Klára Würtz. Brilliant Classics, 1 CD, 2014

     

                                                                                                                                  Csengery Kristóf 

    * * * * *

    [értékelés: öt csillag] 

     

  17. 1266 13:18 2014.04.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Beethoven műveit legtöbbször saját magához viszonyítják, így vannak kevéssé jó alkotásai, de másokkal is így van, különben csak a műfajonkénti legjobbakat szabadna megtartani, a többi megsemmisítésével. Vannak persze ún. egyműves szerzők, akiktől szinte csak azt az egy igazit játsszák, de itt most a legnagyobbakról van szó. A Karfantázia is a IX. szimfónia alatt van, de annak előképe, nélküle biztosan nem ugyanaz jelenik meg a IX.-ben, és persze a szimfóniák sem azonos színvonalúak, de mindegyik Beethoven-mű, amelyeket lehet jól és rosszabbul előadni. 

    Amit megéreztek ezek a zsenik a Hármasversenyben, az a triózás és a zenekarral való összjáték magasiskolája, a felszabadult és így végig egymásra figyelő kamarázás, mert végig azt éreztem, még a nagyobb létszámú zenekar mellett is. Ehhez kellett az értő karmester, a fiatalokhoz korban nagyon közelí művész, aki alávettette zenészeit a csodálatos dallamok ilyen hatású előadásának.. Eszembe sem jutott, hogy akkor akár a hegedűversenyhez vagy más Beethoven-művekhez hasonlítsam a darabot, mert a magas színvonalú játék végig lekötött, és ahogy éreztem és hallottam, másokat is. A megfejtéssel nem kellene nagyon törődni, elragadóan formázták meg az adott zenei anyagot. Mások talán másként játszották volna, ahogy a legutóbbi nekem kevéssé tetszett, amikor pár éve u.ott BK helyett Lendvay József volt a hegedűs (a zongorista Zsoldos Bálint), de éppen azt a szerves közösséget nem éreztem, ami most annyira felemelő volt.

    Nem fogok most további példákat felsorolni, amikor ilyen felállások mellett egymás melletti zenélést éreztem az együttzenélés helyett, tehát főleg kamarazenében.  

  18. 1265 09:31 2014.04.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    hát igen, a Bétóven Lajcsi nem volt mindig a spiccen, kedves jenö

  19. 1264 02:31 2014.04.17
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    :)))) az az érdekes, hogy amikor Várday Pisti, Koppándi Jenci, s én 2005-ben  Trierben játszottuk ezt Dénes Pistával, akkor mi sem tudtunk igazán mit kezdeni a darabbal.:))  Kéne jönni valaki zseninek, aki megfejti ezt a darabot. Egy dolog ugyanis tuti. Beethoven nem írt rossz darabot ezzel a darabbal, mint ahogy sokszor hangoztatva van. Ugyanez érvényes a Hegedűversenyre is.

  20. 1263 20:35 2014.04.16
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Baráti Kristóffal volt beszélgetés hétfőn a Pécsi Riport-ban: 

    http://www.pecsiriport.hu/kultura/zene/4911-barati-kristof-most-nagyon-valtozatos-szezont-elek-meg.html

     

    Nekem a legjellegzetesebb kijelentése: hogy a két megtisztelő kitüntetés nem változtatta meg a hozzáállását.

    Csak így tovább!

    Ez a megszólalás is beleillik a többi sorába: szerényen, de céltudatosan, sok munkával és koncerttel - mindannyiunk örömére is

Kiemelt cikkeink

Halhatatlanok tárlata

A Vármúzeum Festők a tükörben című kiállításának kurátorával, Fehér Ildikóval beszélgettünk. INTERJÚ

Leláncolni az időt

Modern kori ősbemutatót tartottak a Budapesti Tavaszi Fesztivál utolsó napján, április 6-án. KRITIKA

Shakespeare 450

Gerard Mortier (fotó: Javier del Real/Teatro Real)

1564. április 23-án született a világirodalom egyik legnagyobb drámaírója az angliai Stratford-upon-Avonban.

Ismét "Ki nyer ma?"

Pénteken újra élőben sugározza a "Ki nyer ma? " című komolyzenei vetélkedőműsort a Bartók Rádió.

Jazz Napi fotópályázat

Az amatőr és profi fotósoknak meghirdetett fotópályázatra 2014- május 5-ig lehet jelentkezni.

Szondával is mérhető szépség

A Dresch Quartet legújabb sorlemezét év elején adta ki a Fonó Kapu és Kert címmel. Felkavaró és felemelő - írja Zipernovszky Kornél. TAKE7

Elhunyt Komlóssy Erzsébet

Életének 81. évében, április 22-én elhunyt Komlóssy Erzsébet, a Magyar Állami Operaház örökös tagja és mesterművésze.

Egyesülés

Egy amerikai filmszínész és két kis kesztyűbáb egy színpadon. Fehér Ferenc Morgan and Freeman című táncdarabját mutatta be.

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG 

Tisztelt olvasóink!

Megváltozott fórumszabályzatunk értelmében a jövőben a cikkektől független témák indítására nem lesz lehetőség. Megértésüket köszönjük.

A Fidelio szerkesztősége