Téma:
A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.
Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt lehet.
A Fidelio.hu fórumszabályzata itt olvasható.
Új hozzászólás   Új téma


  1. 1381 21:03 2014.09.15
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Ráadásul találtam még kettőt, az Ámerikából jöttem c. albumból

     

     

     

     

  2. 1380 20:50 2014.09.15
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Két dolog miatt is érdemes volt szeptember 13-án Győrbe menni: előző nap nyitották meg az Esterházy palotában Baráti Kristóf fotókiállítását, este pedig a Richter teremben volt az idei koncertévadjuk első előadása, és rögtön kitűnő műsorral (Hacsaturján jól ismert Onedin családos filmzenés adagiója a Spartacusból; majd ugyanő David Ojsztrahnak ajánlott hegedűversenye, végül a Kékszakállú pódiumváltozata) a Bogányi Tibor vezette Pannon Filharmonikusokkal és Baráti Kristóf szólójával, illetve Komlósi Ildikó és Palerdi András fellépésével. A műsort két nappal előtte Pécsett is előadták, és az ilyen ismétlések szerencsések, mert a második alkalomra érettebb lesz az előadás, bár itt a győri terem akusztikája nem versenyezhetett a Kodály Központéval, de Bogányi elég hamar megtaláltatta zenészeivel a kellő összhangot a kicsi és alacsony, így kissé zajos teremben a tüneményes szólistával. Előrebocsátom, hogy csak az első részről írok pár sort, mert a szünet után haza kelett jönni, mivel aznap már nincs normális vonat a fővárosba.

     

    A fotókiállítás jellemző volt Kristófra: az első terembe lépve egy függöny mögül ő maga hegedülte nekem is Ysaÿe szólóballadáját (ez az Enescu tiszteletére írt remek szólódarab), majd megismerhettem újabbb fotóit, hogyan látja a saját szemszögéből fellépéseinek helyszíneit. A képek többsége színes, az ellesett pillanatok és a rögzítés módja hasonlatos zenei interpretációihoz, hiszen jó érzékkel közvetíti a nézőnek saját látomásait azokban a helyzetekben is, amelyeket mi is elérhetünk. Jó szeme van, miként a kottaképek olvasásakor is. Képei a világ számos városában születtek (Osaka, Neubrandenburg, Budapest, New York, Chicago stb.), csodálatos hegedűjét is megkomponálva néhányon, és közben szól a remek ballada a háttérből. Kb. ennek időtartama alatt nézhető meg akár többször is a néhány tucat nem tucat kép, amikhez csak gratulálni lehet. Ami szomorú, hogy a gyönyörű Esterházy palotában lévő teremben egyedül bóklásztam, majd közel a záráshoz kiderült, hogy aznap én voltam a 8. látogató, este viszont a pannonosokkal beszélgetve az is, hogy ők voltak a délelőtti hetek. Az épületben pedig további remek képeket és szobrokat lehet látni, a híres Radnai Gyűjtemény gazdag anyagát (Egry, Szőnyi, Medgyessy, Vilt, Bornemissza stb. műveiből), habár utóbbiak egy állandó kiállítás anyagát képezik.

    Ráadásként megnéztem a közeli Borsos Miklós kiállítást is, benne számos zenei tárgyú művel (érmek, szobrok, rézdomborművek), így kellően jó hangulatban mentem a hangversenyre.

    Győr belvárosa különben káprázatosan szép, szerencsére napfényes szép esete volt.

     

     

     

    A koncert majdnem teltházas bérleti előadás volt, a nyitódarab felejthető, a hegedűverseny viszont egészen kimagasló, nem hiába azért mentem főleg. Az 1940-ben komponált mű egyedülálló hangvételű, klasszikus, népzenei beütésű és modern, második tétele pedig egy fájdalmas sirató. A szélső tételekben bőségesen van lehetőség a szólista virtuóz játékára, és Kristóf állta a versenyt, meggyőzően építve fel szólamát a zenekar remeklése mellett. Nem részletezem a darabot, mert a Pándi Marianne-féle Hangversenykalauz érzékletesen ír erről, de elmondhatom, hogy fiatal korom egyik kedvenc lemeze volt az Ojsztrahos felvétel, bár mostanában csak Kristóffal hallgattam meg kétszer (a korábbi a szombathelyiekkel volt 2008 elején, amiről a Fidelio is írt érzékletesen). Ez a megfogalmazás mindegyiknél jobb volt. Mindenkinek nagyon tetszett, és Kristóf a két ráadással még inkább elkápráztatta a közönséget ( a d-moll partita sarabande-ja és a lidércnyomásos, dies irae-s Obsession-tétel, mint Fehérvárcsurgón is pár hete). 

  3. 1379 11:55 2014.09.06
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Megkaptam a Liszt Ferenc Kamarazenekar legújabb hírlevelét, benne az alább említett fehérvárcsurgói koncert képeivel. Az ide illőket beemelem - elöl az eredeti aláírásokkal

    Baráti Kristóf hegedül (láthatóak bal keze ujjainak kápráztató elektromos kisülései...) 

     

    Megérdemelt siker 

     

    BK közeljövő hazai fellépései:

     

    2014. 09. 11., 19 óra - Pécs, Kodály Központ
    Hacsaturján: Hegedűverseny

    A Pannon Filharmonikusokkal (km.: Bogányi Tibor)

    2014. 09. 13. - Győr, Richter terem
    Ugyanaz


    2014. 09. 22., 19 óra - Bp., MOM Kulturális Központ
    Az Anima Musicae Kamarazenekarral; BK vezényel is

    Vivaldi: C-dúr szimfónia, RV 192
    Corelli: B-dúr Concerto grosso, Op. 6. No. 5
    Vivaldi: e-moll 'Il Favorito' hegedűverseny, RV 277

    C. Ph. E. Bach: h-moll szimfónia, Wq 182/5
     Mozart: g-moll szimfónia, KV 550

     

    Erre az ingyenes koncertre már nincs jegy! 


    2014. 09. 26. 18 óra - Budapest, Bartók Emlékház
    Farkas Gáborral (zongora) 

    Bartók: Szonáta szólóhegedűre
    Kreisler: Szerelmi bánat
    Kreisler: Szerelmi öröm
    Kreisler: A szép rozmaring
    Sarasate: Cigánydalok
    Ravel: Tzigane


    2014. 09. 29., 19 óra - Szolnok, Aba Novák Kulturális Központ
    Saint-Saëns: 3. (h-moll) hegedűverseny, Op. 61

    A Szolnoki Szimfonikus Zenekarral (km.: Gulyás-Nagy György) 

  4. 1378 16:59 2014.09.02
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Augusztus 31-én a Liszt Ferenc Kamarazenekarral lépett fel BK a fehérvárcsurgói Károlyi Kastélyban.

    A műsorfüzet szinte hibátlan volt, a műsor pedig kiváló: a III. Brandenburgi verseny, majd két BK-s hegedűverseny (BWV 1041 és Vivaldi Il Favoritója), szünet után pedig v4-átirat Mendelssohntól és a Wolf Péter átírta Liszt 6. magyar rapszódia. Kristóf ráadásai: egy szokásos Bach-tétel, most éppen az 1004-es partita sarabande-ja, majd a mindig közönségsikert arató Ysaÿe-Obsession a II. szólószonátából.

    A kastély és környezete gyönyörű, de a hangulatos díszterem nem mindegyik darabra vagy tételre volt kifogástalan, mivel a kb. 15 x 30 x 6 méteres tér akusztikája inkább a kisebb előadói létszámra és kisebb hangerőre épülő részeknek kedvezett. 120 személy hallgatta áhitattal a remek LFKZ-t és a szólistát.

    Dinyés Soma volt a csembalista a barokk részben, és a kisebb apparátust igénylő brandenburgiban nagy élmény volt az átkötő-tétel hosszabb szólója, ami abban a térben éppen kiválóan érvényesült. Külön említem a nagybőgős Horváth Bencét, aki nem csupán kiváló hangszeres, de érzékletes testbeszédével színésznek is remek volt, mindenféle allűrtől mentesen élte át a csodálatos darabot. A 3-3-3 többi vonós is nagyszerűen játszott, még Rolla nélkül.

    A két versenyműben BK a megszokott nívót nyújtotta, ami a legmagasabbat jelenti, és ezzel a kitű-nő, egy-nő-s, zenekarral most is elkápráztatta a közönséget, értve ezalatt az említett ráadásokat is (a második ott is lidércnyomásként hatott, mintha ketten játszottak volna).

    A vonósnégyes (a-moll, op. 13; 1827-ből) vonószenekari átiratában, főleg a gyorsabbb tételekben, megegyezően a versenyművekkel, kissé szűk volt a terem a hangokhoz, és ezt tetézte be a zenekari ráadás, Brahms 4. magyar tánca, ami majdnem szétvetette a termet. A lassú tételek viszont finomak, költőiek, oda passzolók voltak. Összhangjuk persze tökéletes, zeneiségük varázslatos volt, és az egész nagy élmény, de kifogásaimat nem hallgathattam el. Én különben inkább az eredeti vonósnégyeseket stb. szeretem hallgatni.

  5. 1377 15:52 2014.09.01
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Ma délelőtt kisértük örök nyugalomra Baráti Andrást a Farkasréti temetőben. A Fidelión is megjelent megemlékezésen túl természetesen elhangzott, hogy zenész gyermekeiben él tovább a szülői tehetség, szorgalom. A temetési szertartásban elhangzott a 22. (23.) zsoltár is:

     

    Az Úr az én pásztorom, nem szenvedek hiányt, 
    zöldellő réteken legeltet.

    A nyugalom vizéhez terel és felüdíti lelkemet.

    Az igaz úton vezérel, nevéhez híven. 
    Ha sötét völgyben járok is,

    nem félek a bajtól, hisz te velem vagy.

    Botod, pásztorbotod biztonságot ad. 
    Számomra asztalt terítettél,

    ellenségeimnek szeme láttára.

    Fejemet megkented olajjal,

    s a poharam színültig töltötted. 
    Kegyelmed és jóságod vezet

    életemnek minden napján,

    s az Úr házában lakhatom

    örök időkön át. 

  6. 1376 11:33 2014.08.29
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A

       tegnapi számában jelent meg az alábbi cikk az itthon már korábban forgalomba került lemezről, Claus Friede billentyűiből:

     

    Brahms hegedűszonátái - Meleg, bensőséges hangzás 

     

     

     

    A Baráti Kristóf - Würtz Klára kettős tavaly augusztusban játszotta lemezre Brahms hegedű-zongora szonátáit a délmagyarországi Pécs díjazott akusztikájú Kodály Központjában. A holnaptól kapható lemez itt van előttem, és ez alapján ismertetem a három szonátát.

    Johannes Brahms (1833-1897) ezen kamaraműveivel mélyen merült a romantikába, az érzékenység és az istenhit világába, valamint a születés és az elmúlás folyamatába. Az életkedv egyszerre jelenik meg a romantikában a morbiditásal. Az ember ezáltal központi szerepet kap a természet és az Isten között; alázatosan és visszafogottan. Mindhárom szonáta önéletrajzi, igen bensőséges vallomás, és a zeneszerző a műdalban találta meg a legközvetlenebb önkifejezési formát.

     

     

    Brahms 1878-79-ben írta első szonátáját (G-dúr, op. 78). Folyamatosan követi a romantikus diskurzust, költői hangvétellel tükrözi vissza a legbelsőbb nyugalmat. Semmilyen ellenszenves érzelemkitörés, alig van dráma, és csak egy kevés melankólia érződik, vagyis semmi olyan nincs, ami arra utalna, hogy Brahms ezzel a művével ne életének megszokott és mégis valószínű pillanatait közvetítette volna. Max Kalbeck, Brahms életrajzírója, szerint a szonáta lényege: egy olyan hangulat," amely soha vissza nem adhatóan szól a szívünkhöz".

    Varázslatos a zongora és a hegedű váltakozó megszólaltatása, majd bensőséges harmóniában való azonnali egyesülésük. Egy kiegyensúlyozott élet vonul el fesztelenül a belső szemeink előtt, minden mozgásban van. Mindkét hangszer meleg hangja és a mondanivaló lényegét tekintve az előadók narratív játéka rendkívül közel hozza Brahms zeneszerzői szándékát.

    A második szonáta (A-dúr, op. 100) 1886/87 keltezésű és Richard Wagnerre emlékeztet, amikor előjön a Nürnbergi Mesterdalnokok 3. felvonásának egy motívuma. Miközben a hegedűs széles és nyugodt zenei íveket jelenít meg, a zongora virtuózan szól. Ugyenez érződik mindhárom tétel dal- és táncformáiban. Brahms barátja, a zenekritikus és esztétaprofesszor Eduard Hanslick (1825-1904), úgy vélte: "a szonáta egy szép és nyugodt romantikus nyárestét idéz". Würtz Klára tecnikailag kifinomult játéka a vele 2011-ben felvett Nyolc Schubert- impromtu hangszínére emlékeztet, ami nem is meglepő, hiszen Brahms és Schubert zeneileg elég közel állt egymáshoz.

    A harmadik szonáta (d-moll, op. 108) 1886 és 1888 között íródott. A négytételes mű a "Nagy szonátaként" jelenik meg és a három felvétel legempatikusabb és legdrámaibb darabja. A romantikus Brahms búcsúja, hiszen benne már az első modernista jelek is hallhatóak.

    A d-moll szonáta inkább a zongoráé mint a hegedűé, de azért a versengésük is megjelenik benne. Baráti Kristóf és Würtz Klára zenei megfogalmazásának szerkezete jól adja vissza e szonáta magyaros jellegét. Az öregedő Brahms viszonylag sűrűn hallgatta a bécsi Práter csárdás-zenekarait. Brahms "a harmadik hegedűszonáta stílusával és hangvételével nemcsak ezen együttesek zenéjét használja fel, hanem túl is tesz rajtuk" - jelenti ki Karl Böhmer a Villa Musica zenei portáljában, hozzátéve: "nem véletlenül ez a három hegedűszonáta  legnépszerűbbike".

     

    Brillant Classics
    1094824BRC

     

    Utána két decemberi koncertre hívja fel a kritikus a figyelmet, és ajánl egy videót a művészekkel, bár az egy korábbi és itt már hivatkozott beszélgetés a holland "szabad hangok" studióból, a Beethoven-lemezükkel kapcsolatban. Ekkor vették fel a két legismertebb Beethoven-szonáta egy-egy tételét is: Tavaszi szonáta és a Kreutzer szonáta lassújait - teszem hozzá, mert bárhányszor érdemes ezeket meghallgatni!  

     

     

         

  7. 1375 17:52 2014.08.28
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte
  8. 1374 17:47 2014.08.28
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A legközelebbi Baráti-fellépés augusztus 31-én lesz a fehérvárcsurgói Károlyi Kastélyban 17 órakor kezdődő koncerten. Kristóf egy-egy J. S. Bach és Vivaldi hegedűverseny szólistája lesz, telt ház előtt, jelzi a Liszt Ferenc Kamarazenekar honlapja, ahol a további műsorszámok is megismerhetők.

    Az említett honlapon Baráti Kristóf bemutatásához néhány kiegészítést kell fűzzek: a moszkvai győzelem a Paganini-versenyen volt;  én megemlítettem volna a 2009-es Junior Príma-díját, a 2014. évi Kossuth-díjat és a szintén idei Bartók-Pásztory-díjat.

    Eddigi kamarapartnerei közé néhány kiemelkedő muzsikus neve azért még elkelne, főleg a hiányos diszkográfia miatt is, ahonnan 3 kiváló mínősítést kapott lemeze hiányzik, köztük kettőn Würtz Klára a zongorista; míg az alábbi kijelentés után nem szabadna igen hiányos névsort közölni: "A következő karmesterekkel dolgozott együtt:" 

     

    Tetszik a kastély videós bemutatása, és kíváncsian várom a koncertet, mivel még nem voltam ott, de megmosolyogtam a megközelíthetőséget, hiszen csak Budapestről várják körültekintően a vonattal vagy személykocsival utazókat :-)

     

    Szeptembertől pedig BK újabb fellépései, ahogy az előttem szóló is jelezte! 

     

  9. 1373 16:26 2014.08.28
  10. 1372 19:44 2014.08.18
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A Duna Palota közleménye alapján: 2014. augusztus 12-én elhunyt a Duna Szimfonikusok cselló szólamvezetője, Baráti András; 59. évében, súlyos gyógyíthatatlan betegségben.

    Nyugodjék békében! Együttérzésem a hozzátartozóknak!

     

     

     

    Baráti Kristóf ismert életrajzából: "zenész családból származik, édeasanyja hegedűs, édesapja csellista"..., így tudjuk, honnan örökölte tehetségét, kik indították el pályáján, és - többek között - kik egyengették azt.

     

     

  11. 1371 12:12 2014.08.08
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Közben megint eszembe jutott egy barátis koncert, és mivel azon (2012.május 26-án) éppen nem voltam jelen, külön örömmel hallgattam meg a felvételt. Ide illik az archívumba! A muzsika lelke, a lélek muzsikája! Velük legközelebb a MOM-ban találkozhatunk, szeptember 22-én, amikor BK megint vezényel (akkor éppen a nagy c-moll Mozart-szimfóniát), és közben egy Vivaldi-versenyt, a Favoritót, is eljátszik.

    Később hallgattam több vezénylését, fejlődik :-)

  12. 1370 13:21 2014.08.07
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Bizonyos cica mellém fekhetne, akivel cicázni lehetne, de igazi nincs otthon, ide meg be sem engednék, és nem is szeretem őket.

    Most éppen Fischer Annie zongorázik, majd Beethovenről olvasok, és van itt vagy 10 jó lemez is (hogy a fórumtémánál maradjak: a BK-tól is 5 szonátalemez).

  13. 1369 12:43 2014.08.07
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Így van, a zene is gyógyít!

     

    Esetleg nincs cicád?  Ha valaki beteg itthon, mindig melléfekszik, kíséri a WC-re, dorombol (a nagyobb cicánk).

  14. 1368 08:43 2014.08.07
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Köszönöm az együttérzést, és ahogy írtam: a zene is gyógyít. Az 1364 alatti műsorból felidéztem az 1802-ben írt Beethoven-hegedűszonátát, az op. 30/3-as G-dúrt (Baráti-Würtz). Üdítően szép!

  15. 1367 02:44 2014.08.07
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    @mindegy

    Kedves mindegy, nekem nem mindegy a hogyléted! Gyógyulj meg szépen, gondolj a versekre is, az is jót tesz, akárcsak a szép, zöld smaragd szín!

  16. 1366 21:42 2014.08.06
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Jobbulást kívánok!

  17. 1365 21:13 2014.08.06
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    illetve: szerepeltek, ha nem maradt el a koncert :-)

  18. 1364 21:12 2014.08.06
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Az előbbi miatt nem említettem eddig Baráti Kristóf nyaralása előtti utolsó fellépését a kiváló zongorapartnerrel, Farkas Gáborral, a svájci kisvárosban, Haudéres-ben, augusztus 2-án. Slágerdarabjaikkal szerepelnek.

     

    A koncertek helyszíne

    Az ottani beharangozó Várdait és őt említi a 9 napos sorozat legkiemelkedőbb vendégeiként, de Várdai 4 nappal utánuk játszotta Poulenc csellószonátáját.Julien Quentinnel.

     

    Jó pihenést mindnyájuknak!

  19. 1363 20:40 2014.08.06
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Természetesen: beharangozával :-), miként feljebb a rövidebb bell szót már hibátlanul írtam. Mentségemre: egy kórházi ágyon ülök a 4 napja diagnosztizált tüdőembólia szerencsés és gyors múlása alatt. A zene is gyógyít: könyveim, a Bartók Rádió és lemezek segítenek, és persze a Fidelio sem marad el.

    Csók

  20. 1362 20:29 2014.08.06
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    A CCA, azaz a Classical Concert Agency, vagyis a több kiváló magyar muzsikust foglalkoztató ügynökség zenészeinek többsége megérdemelt nyári pihenését tölti vagy fogja kezdeni, mivel közülük csak az általunk is jól ismert és szeretett Várjon Dénes és Várdai István fog holnap, illetve holnapután még Salzburgban, illetve Sopotban (ejtsd: szopot!) fellépni (Várjon Joshua Bellel Debussy hegedűszonátáját, Várdai pedig a lengyel kamarafilharmonikusokkal. Haydn C-dúr csellóversenyét játssza).

    Baráti Kristóf pedig készül a francia szonátákra (Debussy, Ravel és Franck egyedülálló műveivel), amelyeket Würtz Klárával visznek lemezre Pécsett a Brilliant Classics számára - augusztus 18-án, 19-én és 21-én. Társát már hallhattuk vele koncerten, és a nagysikerű CD-iken a Beethoven- és a Brahms-összesekkel, szintén a Brilliant neve alatt.

    A kiemelt Brahms szonátákkal sem győzök betelni (mert itthon már kaphatók, míg kint előbb a teljes Brahms-sorozatban jelent még csak meg), és bár az élő hangversenyek élménye nekem többet jelent, sokszor egyszerű rákeresni e kitűnő felvételre is. Újabb elismerést kapott a felvétel a lemez hivatalos megjelenésének (2014. augusztus 29.) beharangozával, amit az alábbi linken lehet eredetiben olvasni.

    A lényeg az összefoglalóan ragyogónak minősített, technikailag tökéletes és méltó empátiával átélt érzékeny játékban van, és a többit sem nehéz megérteni :-)

    Nagy kiváncsisággal várom a franciás felvételeket, amelyeket Kristóftól, de más partnereivel már többször hallottam, nagy örömömre. 

Kiemelt cikkeink

Kellenek a hősök

Eperjes Károlyt a versekben rejlő zeneiségről, az opera népszerűségéről és Jirí Menzelről is kérdeztük. OPERA MAGAZIN

Ma van a Színházak éjszakája

Bohém légy-ott (forrás: Gilvesy Pincészet)

Az eseményen 27 budapesti színház vesz részt mintegy 300 programmal. Az érdeklődők a színfalak mögé is bepillanthatnak.

Világpolgár németek

Vajon mi köti össze Muffat és Händel műveit? BFZ barokk zenei együttesének szeptember 16-i koncertjéből kiderült. KRITIKA

Járt már a Louvre üvegpiramisa alatt?

Albert Tootie Heath (fotó: Sánta István Csaba)

A föld alatti fogadócsarnokot ugyanis teljesen átalakítják, hogy még jobban tudja kiszolgálni az évi 9 millió látogatót.

Induló zenekarod van? Pályázz!

Az NKA hamarosan közzéteszi a magyar könnyűzene támogatására meghirdetett Cseh Tamás Program két új pályázatát.

Buczkó Martin: "Ami a technikán felül kezdődik"

A fiatal táncos-koreográfus Berlinben és Németország szerte már learatta a balett-babérokat, most pedig saját társulatát építi. INTERJÚ

Mun Taeguk: "Meg kell érinteni az emberek lelkét"

Dél-koreai versenyző nyerte a Budapesti Nemzetközi Zenei Versenyt. Hogy mi volt a titka, az az alábbi beszélgetésből kiderül.INTERJÚ

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG 

Tisztelt olvasóink!

Megváltozott fórumszabályzatunk értelmében a jövőben a cikkektől független témák indítására nem lesz lehetőség. Megértésüket köszönjük.

A Fidelio szerkesztősége