Kovalik világpremiert rendez Németországban

A Bajor Állami Operaháztól Eötvös Péter új opera megírására kapott megbízást. A darab színpadra állítására Nikolaus Bachler, a Bayerische Staatsoper intendánsa Fidelio-rendezése alapján kérte fel Kovalik Balázst, a Magyar Állami Operaház művészeti igazgatóját. A premier február 22-én lesz.

 

Eötvös Péter

Eötvös Péter művei szerves részeit képezik a világ vezető zenekarai, kortárs zenei együttesei és fesztiváljai által játszott programoknak. Öt operája rendszeresen műsoron van Európa és az Egyesült Államok Operaházaiban. Leghíresebb műve - a Három nővér Csehov drámája alapján és Gabriel García Márquez A szerelemről és más démonokról című kisregényéből készült azonos című darabja, valamint a Tony Kushner írásából Angyalok Amerikában címmel írt operája - további művek megírására szóló felkérések hosszú sorát indították el. Vezető zenekarok (az amszterdami Concertgebouw Zenekara, a Berlini Filharmonikusok, a Müncheni Filharmonikusok, a Francia Rádiózenekar, a BBC Szimfonikusok, a Bécsi Filharmonikusok, a Clevelandi, a tokiói NHK zenekar, az Ensemble InterContemporain és az Ensemble Modern) visszatérő vendégkarmestere, 2009-től pedig a Bécsi Rádió Szimfonikus Zenekarának első vendégkarmestere. Eötvös Péter számára a tanítás is kiemelten fontos, különös tekintettel a fiatal karmesterek és zeneszerzők számára alapított Nemzetközi Eötvös Intézet Alapítványában folytatott munkájára. Számos kitüntetés birtokosa - néhány ezek közül: Három nővér című, Lyonban bemutatott operájáért elnyerte a francia kritikusok 1997/98-as nagydíját, a Prix Claude-Rostand Díjat, 1999-ben a Victoires de la Musique Classique et du Jazz díjat, a mű felvételét tartalmazó lemez pedig 1999-ben a Charles Cros Akadémia nagydíját, 2000-ben a Diapason d'Or de l'année díjat, az ECHO Preis 2000 díjat és a Prix Caecilia díjat. 1988-ban a francia kulturális minisztertől az Officier de l'ordre des l'arts et des lettres állami kitüntetést kapta. 1997-ben Budapesten a Bartók-Pásztory-díjjal tüntették ki. 2000-ben megkapta a Christoph und Stephan Kaske Stiftung jubileumi díját. Magyarországon elnyert számos díja közül a legnagyobb a 2002-ben odaítélt Kossuth-díj, 2008-ban a Magyar Kultúra Követe címet kapta.

Az új Eötvös Péter-opera librettóját Albert Ostermaier, a legjelentősebb német drámaíróként számon tartott és igen foglalkoztatott színműíró készítette. Ostermaier költészete szókapcsolatairól, asszociatív témakapcsolódásairól ismert. Albert Ostermaier librettója Madách Imre nemzeti drámáját, Az ember tragédiáját, a "magyar Faustot" ülteti át a 21. századba. Az alapok tehát Madáchtól valók, ám az operai feldolgozásban egészen más a szereplők konstellációja és a darab cselekménye, amelyben Lucifer keresztülvezeti Ádámot és Évát egy konfliktusokkal, félreértésekkel, bizonytalanságokkal teli világon - játék a virtualitás és a science fiction világában. Jóllehet úgy tűnik, hogy mindent ő irányít, a végén mégis kockára kerül Lucifer egzisztenciája: a Gonosz leválik alakjáról és diffundál. Ezáltal Az ördög tragédiája az ember tragédiájává lesz, aki nem képes többé a kordában tartani magában a gonoszt.

 

Az ördög tragédiája (Komikus-utópisztikus opera 12 képben) - Ősbemutató: 2010 február 22., hétfő, 19 óra, Bajor Állami Operaház

A bemutatót a BR-Klassik előben közvetíti; 30 perccel az előadás kezdete előtt beszélgetésekkel, riportokkal jelentkeznek az előcsarnokból.

Szereposztás: Eva: Cora Burggraaf, Lucy: Ursula Hesse von den Steinen, Adam: Topi Lehtipuu, Lucifer: Georg Nigl, Die Jeriko: Julie Kaufmann, Die Rumata: Elena Tsallagova, Heike Grötzinger, Kovács Annamária, Der Skelton: Kevin Conners, Der Strugatzi: Christoph Pohl, Der L: Nikolay Borchev, Der Arkanar: Christian Rieger, Der Boris: Wolfgang Bankl; közreműködik a Bayerisches Staatsorchester.

A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá. Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt tud.
  1. 7 16:44 2010.02.23
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Köszönet a beszámolóért!

  2. 6 12:33 2010.02.23
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    http://www.mr1-kossuth.hu/hirek/kultura-100208/sikeres-magyar-operabemutato-munchenben.html

     

  3. 5 11:04 2010.02.23
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Nekem tetszett, az uramnak nem , ezen aztán jól összevesztünk hazafelé az S-Bahnban.

     

    A libretto nem követi teljesen az Ember tragédiája felépítését; római szín után még két szín jön "Bagdad" és "Shop" cimmel. A finálé zseniális, egy nagy drámai csavarral.

    Két zenekar; kicsi az árokban ütösök, zongora, cseleszta, cimbalom - a szerzö dirigál - nagyobb a színpad hátterében emelvényen áttetszö fehér függöny mögött. Gyönyörü színpadkép, semmibevezetö legalább hatméteres fehér márványlépcsö, hátoldala beomlott boltív, végig lassan forog.

    Az opera két óra hosszat tart, szünet nélkül. Egy szinte észrevétlenül kezdödö nyitány után - engem a Rheingold nyitányra emlékeztetett, kövezzetek meg -  a mennyei prolog ördögök és Lucifer és a nöi démon Lucy párbeszédével. Lucifert Georg Nigl énekli, pink selyemöltöny, hosszú fekete lófarok. Lucy (Ursula Hesse von den Steinen) Àdám ( Topi Lehtipuu)és Èva (Cora Burgggraf) . Ènek és "Sprechgesang" ; atonális (?). Az Ùr nem jelenik meg az egész darabban.

    Bünbeesés után: Èva megkísértése a Boris (remek! Wolfgang Bankl) nevü ördög által. Mátrixra emlékeztetö szerzödés Lucifer és Àdám között: Àdám két tablettát kap, az egyik végigviszi a világon, a másikat megkapja hogy megváltást találjon, de csak ha kiérdemli.

    Az egyiptomi szin=Phosphor City, Pyramidenhotel. Gyönyörü kórus-passzázs; a kosztümök és szinpadkép lenyügözö, fehér ruhák, hatalmas irizáló fehér léggömbök. A Rumaták (három nöi szellem) lirai tercettje.

    Athén és Róma, mint Madáchnál. Remek zenekari részek, ugyszintén az athéni polgárok és nép "együttesei". Lucy minden szinben mint közvetitö ill katalizátor.

    Bizánc=Bagdad. Èva mint katona-lotyó, uj hangokkal. Falanszter=Shop. A shop megint Mátrix, ahol mindenki tetszöleges identitást vesz magának. A test egy gép, egy it-program irányitja az emberek tudatát. Egy virus rendszerösszeomlást okoz, Èva bünbeesését is "kitörli". Erös ütös-passzázsok, Lucifer ´"lágyabb" csöndesebb hangokat kap, hosszú lirai ária " Ich habe einen schnupfen" . Szép!

    Az ürben=A világ tetején Àdám és Èva menekülnek Lucifer elöl, èva mintha halott lenne. Àdám és Lucifer egyre hasonlóbbak, zenei karakterben is. 

    Sivatag/Èdentöl keletre. A finálé

    Lucifer Àdám és Lucy mindenki mindenki ellen. Leleplezés: Lucy azonos Lilith-tel az elsö növel akit az Ùr ugynugy a földböl alkotott mint Àdámot. Ezzel Lucifer feleslegess´vált és lenyeli az Àdámnak szánt második tablettát.

    A hatalmas színpadi lépcsö tetején Àdám és Lilith duettje. Végre "kijön" Hesse mezzoszopránja. Domináns és szenvedélyes. Èva hiába mondja hogy terhes; Àdám vissztér Lilithhez, hogy a vele egyenrangu növel uj nemzetséget alapitson, és megöli Évát. Hatalmas ütös passzázsok, fortissimo. Lucifer záró áriája "ja ich falle" remek!

    A rendezés, inkl. szinpadkép és jelmezek is nagyon teszettek. Az itteni opera szinpada nagyon mély, és magas. Nehéz bejátszani anélkül, hogy lekicsinyítenék, most sikerült.

    Külön respekt az énekeseknek azért hogy a hatalmas szabad lépcsöt milyen atlétikusan uralták. En szédültem, mikor Àdám a fináléban jó hat méterrel a deszkák fölött a keskeny legfelsö fokon állva énekelt és játszott.

    Nagy siker, hosszú taps, szerzöt-rendezöt is sokszor kihivják. A közönségben a müncheni szinházi és zenei élet sok kiválósága (szándékosan nem celebet irtam).

    Aki teheti, jöjjön el, nézze meg, érdemes!

     

     

     

  4. 4 20:40 2010.02.22
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    én hallgatom a rádióban.

    nagyon tetszik, kár, hoyg nem látom... de majd egyszer :)

  5. 3 18:49 2010.02.22
    -
     
    a hozzászólást még senki nem értékelte

    Irigyellek. Majd írsz róla, hogy milyen volt?

Tovább a témához tartozó fórum oldalra.

Kiemelt cikkeink

"Van igény a hip-hop kultúrára"

Az Operettszínházban április 21-én megrendezésre kerülő hip-hop versenyről Balogh-Barta Viktória táncos-koreográfussal beszélgettünk. INTERJÚ

Legendás csókok

Andy Warhol Kiss című filmjét és Klimt Der Kuss című festményét állítja szembe egymással Bécs legújabb kiállítása.

Elbúcsúztatták Szabó Gyulát

Gerard Mortier (fotó: Javier del Real/Teatro Real)

Családja, pályatársai, barátai, tanítványai és tisztelői szerdán kísérték utolsó útjára a nemzet színészét.

"Vad bacchanáliára nem kell számítani"

Két kortárs kisoperát, Dubrovay László és Vidovszky László műveitmutatja be április 17-én az Budapesti Operettszínház.INTERJÚ

Csöppnyi fülek mágiája

Egy gombostűt nem lehetett elejteni Palya Bea új lemezbemutatóján. Mi a titka Bea népszerűségének a magyar világzenészek között? KRITIKA

Shakespeare-t népszerűsítik a Bethlen Téri Színházban

A drámaíró születésének évfordulója alkalmából fesztivált rendeznek április 24. és 27. között, elsősorban a fiatalokhoz szólva.

Budapest Folk Fest ötödször

Ötödször rendezi meg a Budapest Folk Festet a Fonó Budai Zeneház április 21. és 27. között.

"Valódi nagyság nincs játékosság nélkül"

Spiritiszták - sajtótájékoztató (forrás: Magyar Állami Operaház)

A nagyközönség is megcsodálhatja a szecessziós zenepalota játékmását a Zeneakadémián. Szabó Stein Imrét és Fazekas Gergelyt kérdeztük.

Bodrogi Gyulát köszöntjük

A nemzet színésze április 15-én ünnepli 80. születésnapját.

Két héten keresztül tartott a tavasz ünnepe Budapesten

Várakozáson felüli látogatószámmal, világszínvonalú produkciókkal, ősbemutatókkal, újfajta partneri együttműködésekkel április 6-án este Rameau Polümnia ünnepei című opera-balettjének modern kori világpremierjével zárult a 34. Budapesti Tavaszi Fesztivál.

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG 

Tisztelt olvasóink!

Megváltozott fórumszabályzatunk értelmében a jövőben a cikkektől független témák indítására nem lesz lehetőség. Megértésüket köszönjük.

A Fidelio szerkesztősége