Világhírű vendégművészek az Operában

Csillagjárás

Több nagynevű operaénekes vendégszerepel az év végén az Ybl-palotában: Leo Nucci és Ivan Magri a Rigoletto december 21-i és 23-i előadásain fog az Operaház színpadára lépni. Őket kérdezte Oláh András. KETTŐS INTERJÚ

Leo Nucci évtizedek óta a világ egyik legkeresettebb Verdi-baritonja, korunk talán első számú Rigolettója: október elején immár ötszázhetvenedik alkalommal énekelte a púpos bohóc szólamát. Elsőként mi is e szerepéről kérdeztük az idén hetvenéves, ám ma is energikus művészt.

- Egy interjújában azt olvastam, hogy még manapság is újabb és újabb interpretációit ismeri fel Rigoletto karakterének.

- Rigolettót olyan figurának tartom, aki a mai napig is modern tudott maradni, mivel számomra ő testesíti meg az emberiesség minden aspektusát, annak rossz oldalát is beleértve. Verdinek ez a munkája olyan, mint a Sixtus-kápolna: megőrzi az időtállóságát. Ha kilépek a színpadra, már nem foglalkozom az interpretációval, egyszerűen csak Rigolettóvá akarok válni. Amikor rendszeresen más társulattal, eltérő díszletben, különböző karmesterekkel és zenekarokkal, és más közönség előtt énekelek, ez a sok benyomás az újdonság erejével hat rám minden egyes este, ami más és más érzelmeket vált ki. Ilyenkor megfeledkezem Leo Nucciról, és az abban a pillanatban rám ható érzelmek alapján igyekszem Rigolettóként létezni.

Leo Nucci

- Bár az itáliai operairodalom csaknem minden baritonszerepét elénekelte, mégis Verdi-szerepeket énekel a legszívesebben. Mi az, amit ennyire közel érez magához a zeneszerző munkásságában?

- Legfőként Verdi apafiguráit szeretem alakítani. Az ő számára ugyanis nem pusztán a zene vagy az ének volt a fontos, hanem a hiteles, realisztikus ábrázolás. Ez az, amit parola scenicának, vagyis a színpad szavának nevezett. Ahogy Verdi mondta, „nem szolfézsra, hanem értelmezésre van szükségem". Számára talán még lényegesebb volt az, hogy mit mond el a karakter a színpadon, mint az, hogy hogyan teszi ezt. Engem Verdi embersége ragad magával. Ő nem az a fajta híresség, mint Wagner, aki színházat építtetett magának. Verdi kórházat építetett Villanovában és muzsikusotthont Milánóban. Bussetóban szántak neki egy kis színházat, de ő sosem járt benne.

- Pályafutása alatt több magyar művésszel is dolgozott együtt, közülük az Ön pályafutására a legnagyobb hatással Solti György karmester volt. Milyen emlékeket őriz róla?

- Tizenöt éven át dolgoztunk együtt, rengeteg lemezt rögzítettünk közösen, köztük Az álarcosbált, az Otellót, a Traviatát, a Toscát és a Simon Boccanegrát. Nagyon tiszteltem, igazi apafigura volt számomra, fel is kerestem a sírját. Két fontos dolgot tanultam Soltitól. Az egyik, hogy bár eltökélt híve volt a demokráciának, úgy tartotta, a zenében ennek nincs helye. A másik azt volt, mikor azt mondta: „Leo, egyet ne feledj! Lehet pénzed, lehetsz sikeres, mindez rendben van, de akkor leszel egy életen át igazán boldog, ha valódi tudás van a birtokodban és folyamatosan képzed a hangodat". Most már tudom, hogy ez így van. Az igazi boldogság a tanulásból fakad, hogy felfedezünk és megpróbálunk megérteni valamit abból, amit egy nagy zeneszerző kíván közvetíteni az emberiség felé.

 

A Rigoletto két decemberi előadásán a fiatal olasz tenor, Ivan Magri alakítja majd a nőfaló herceg szerepét. A máris nemzetközi hírű énekest egy villáminterjúra sikerült utolérnünk. 

- Önnek a Mantovai herceg az első Verdi-szerepe, korábban döntően Donizetti és Bellini figurái szerepeltek a repertoárján. Milyen szempontok alapján választja meg a szerepeit?

  - Odafigyelek a hangomra, ezért nagy gondot fordítok arra, hogy az ne használódjon el idő előtt és sokáig gond nélkül tudjak majd énekelni. Jelenleg a magas lírikus tenorszerepek állnak hozzám a legközelebb, márpedig ilyen szólamokban Donizetti és Bellini munkássága igen gazdag.

Ivan Magri (forrás: www.ernestopalacio.com)

- Több híres mestere mellett volt alkalma Luciano Pavarottitól is tanulni.

- Hatalmas megtiszteltetés volt tőle leckéket venni. Lelkes rajongója voltam, ő pedig nagyon szerette a hangokat és az éneklést. Többször is megdicsért és sok fontos tanáccsal látott el.

- Az évad során hol és milyen szerepekben láthatja majd a közönség?

- A valenciai Palau de les Arts évadát szintén a Rigolettóval nyitom, és ugyanitt fogok énekelni A két Foscariban, ahol Plácido Domingo partnere lehetek. Ezt követően Berlinben a Traviatában és újra a Rigolettóban állok majd színpadra, Torinóban pedig egy Szerelmi bájital-produkcióban fogok részt venni.

Böngésszen kulcsszavak segítségével!

A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá. Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt tud.

Kiemelt cikkeink

v4 v 4v

Mozart, Dubrovay, Dvořák – tézis, antitézis, szintézis. A Kodály Vonósnégyes tagjai adtak koncertet a Zenetudományi Intézetben. KRITIKA

"Shakespeare hősei nem szoborrá merevedett lények"

A Julius Caesar címszerepét alakító Hegedűs D. Gézával a nagy alakok színpadra állításáról és a mozdulatlanságról beszélgettünk. INTERJÚ

Az ördög hegedűse 40 éves

Lajkó Félix dolgozott már Varnus Xavérral, a Dresch Quartettel, Mundruczó Kornéllal és Jancsó Miklós még filmet is forgatott róla.

Megjelent a Táncművészet téli száma

Már kézbe vehető a Táncművészet magazin legújabb száma, benne többek között egy Polina Szemjonova-kritikával.

Mi is itt vagyunk – Gubik Petra

Az Operettszínház szeretné közelebbről megismertetni legfiatalabb színész generációja tagjait. Ezúttal Gubik Petráról olvashatnak.

Szél támad Szellemországban

Totoro - A varázserdő titka

Ha márciusig az a szerencse ér minket, hogy Párizsba visz az utunk, kötelezően látogassunk el az Art Ludique-ba. MAGAZIN

Budapesti Tavaszi Fesztivál: íme, a program

2015-ben április 10. és 26. között rendezik meg a Budapesti Tavaszi Fesztivált, a programok egy részére a mai naptól lehet jegyet kapni.

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG 

Tisztelt olvasóink!

Megváltozott fórumszabályzatunk értelmében a jövőben a cikkektől független témák indítására nem lesz lehetőség. Megértésüket köszönjük.

A Fidelio szerkesztősége