Világhírű vendégművészek az Operában

Csillagjárás

Több nagynevű operaénekes vendégszerepel az év végén az Ybl-palotában: Leo Nucci és Ivan Magri a Rigoletto december 21-i és 23-i előadásain fog az Operaház színpadára lépni. Őket kérdezte Oláh András. KETTŐS INTERJÚ

Leo Nucci évtizedek óta a világ egyik legkeresettebb Verdi-baritonja, korunk talán első számú Rigolettója: október elején immár ötszázhetvenedik alkalommal énekelte a púpos bohóc szólamát. Elsőként mi is e szerepéről kérdeztük az idén hetvenéves, ám ma is energikus művészt.

- Egy interjújában azt olvastam, hogy még manapság is újabb és újabb interpretációit ismeri fel Rigoletto karakterének.

- Rigolettót olyan figurának tartom, aki a mai napig is modern tudott maradni, mivel számomra ő testesíti meg az emberiesség minden aspektusát, annak rossz oldalát is beleértve. Verdinek ez a munkája olyan, mint a Sixtus-kápolna: megőrzi az időtállóságát. Ha kilépek a színpadra, már nem foglalkozom az interpretációval, egyszerűen csak Rigolettóvá akarok válni. Amikor rendszeresen más társulattal, eltérő díszletben, különböző karmesterekkel és zenekarokkal, és más közönség előtt énekelek, ez a sok benyomás az újdonság erejével hat rám minden egyes este, ami más és más érzelmeket vált ki. Ilyenkor megfeledkezem Leo Nucciról, és az abban a pillanatban rám ható érzelmek alapján igyekszem Rigolettóként létezni.

Leo Nucci

- Bár az itáliai operairodalom csaknem minden baritonszerepét elénekelte, mégis Verdi-szerepeket énekel a legszívesebben. Mi az, amit ennyire közel érez magához a zeneszerző munkásságában?

- Legfőként Verdi apafiguráit szeretem alakítani. Az ő számára ugyanis nem pusztán a zene vagy az ének volt a fontos, hanem a hiteles, realisztikus ábrázolás. Ez az, amit parola scenicának, vagyis a színpad szavának nevezett. Ahogy Verdi mondta, „nem szolfézsra, hanem értelmezésre van szükségem". Számára talán még lényegesebb volt az, hogy mit mond el a karakter a színpadon, mint az, hogy hogyan teszi ezt. Engem Verdi embersége ragad magával. Ő nem az a fajta híresség, mint Wagner, aki színházat építtetett magának. Verdi kórházat építetett Villanovában és muzsikusotthont Milánóban. Bussetóban szántak neki egy kis színházat, de ő sosem járt benne.

- Pályafutása alatt több magyar művésszel is dolgozott együtt, közülük az Ön pályafutására a legnagyobb hatással Solti György karmester volt. Milyen emlékeket őriz róla?

- Tizenöt éven át dolgoztunk együtt, rengeteg lemezt rögzítettünk közösen, köztük Az álarcosbált, az Otellót, a Traviatát, a Toscát és a Simon Boccanegrát. Nagyon tiszteltem, igazi apafigura volt számomra, fel is kerestem a sírját. Két fontos dolgot tanultam Soltitól. Az egyik, hogy bár eltökélt híve volt a demokráciának, úgy tartotta, a zenében ennek nincs helye. A másik azt volt, mikor azt mondta: „Leo, egyet ne feledj! Lehet pénzed, lehetsz sikeres, mindez rendben van, de akkor leszel egy életen át igazán boldog, ha valódi tudás van a birtokodban és folyamatosan képzed a hangodat". Most már tudom, hogy ez így van. Az igazi boldogság a tanulásból fakad, hogy felfedezünk és megpróbálunk megérteni valamit abból, amit egy nagy zeneszerző kíván közvetíteni az emberiség felé.

 

A Rigoletto két decemberi előadásán a fiatal olasz tenor, Ivan Magri alakítja majd a nőfaló herceg szerepét. A máris nemzetközi hírű énekest egy villáminterjúra sikerült utolérnünk. 

- Önnek a Mantovai herceg az első Verdi-szerepe, korábban döntően Donizetti és Bellini figurái szerepeltek a repertoárján. Milyen szempontok alapján választja meg a szerepeit?

  - Odafigyelek a hangomra, ezért nagy gondot fordítok arra, hogy az ne használódjon el idő előtt és sokáig gond nélkül tudjak majd énekelni. Jelenleg a magas lírikus tenorszerepek állnak hozzám a legközelebb, márpedig ilyen szólamokban Donizetti és Bellini munkássága igen gazdag.

Ivan Magri (forrás: www.ernestopalacio.com)

- Több híres mestere mellett volt alkalma Luciano Pavarottitól is tanulni.

- Hatalmas megtiszteltetés volt tőle leckéket venni. Lelkes rajongója voltam, ő pedig nagyon szerette a hangokat és az éneklést. Többször is megdicsért és sok fontos tanáccsal látott el.

- Az évad során hol és milyen szerepekben láthatja majd a közönség?

- A valenciai Palau de les Arts évadát szintén a Rigolettóval nyitom, és ugyanitt fogok énekelni A két Foscariban, ahol Plácido Domingo partnere lehetek. Ezt követően Berlinben a Traviatában és újra a Rigolettóban állok majd színpadra, Torinóban pedig egy Szerelmi bájital-produkcióban fogok részt venni.

Böngésszen kulcsszavak segítségével!

A témához csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá. Kattintson ide a belépéshez! Regisztrálni itt tud.

Kiemelt cikkeink

"Mi ketten már egy család vagyunk"

A december több okból is különleges hónap Mórocz Adrienn és Kovács Lehel számára. INTERJÚ

Tiltakozás a Velencei Biennale nemzeti biztosa ellen

Democracia (Fotó: Nemzeti Galéria)

Hazai művészeti szakemberek szólították fel lemindásra Balatoni Monikát és egyidejűleg bojkottfelhívást tettek közzé.

Tommy Vig igényes kamarajazzel

A világhírű amerikai-magyar vibrafonos, zeneszerző egy sikeres tavaszi koncert ismétlésére készül a BJC-ben november 29-én.

A balerina, aki nem nézett vissza

Csinády Dóra az 1940-50-es évek meghatározó hazai balettművésze volt, a forradalom után azonban elhagyta az országot. OPERA MAGAZIN

Mozart géniuszának lényege egy 4 centis portrén

273 ezer fontért (104 millió forintért) kelt el Mozart egy apró fiatalkori portréja egy november 20-ai londoni árverésen.

Lovas Rozi: "Ébernek kell lennem"

A Pesti Magyar Színház firss Junior Prima Díjas művészével beszélgettünk. INTERJÚ

Így szédítette a nőket Caruso

Peres iratok, valamint a legendás tenorhoz írt szerelmeslevelek is kalapács alá kerültek.

Minifesztivállal ér véget a Strauss-jubileum

Operaelőadásokból, hangversenyekből és egy balettestből álló minifesztivállal zárja az idei Richard Strauss-jubileumot a drezdai Semperoper.

Programkereső

MIT HOL
 -TÓL   -IG 

Tisztelt olvasóink!

Megváltozott fórumszabályzatunk értelmében a jövőben a cikkektől független témák indítására nem lesz lehetőség. Megértésüket köszönjük.

A Fidelio szerkesztősége