Jazz/World

„Itt, Budapesten valójában csak imitáljuk a népzenét” - Interjú Kuczera Barbarával

2019.06.10. 08:15
Ajánlom
Minden év júliusának első hetében rendezik meg a Méta népzenei tábort, más-más helyszínen, rendszerint apró falvakban. Idén Karádon, nem messze a Balatontól lesz a tábor, a Partitúra forgatásán Kuczera Barbara mesélt róla.

1991-ben indult a Méta népzenei tábor, amit azóta is minden évben, július első hetében rendeznek. A táborban intenzíven, koncentráltan lehet népzenét tanulni, és mindenki megtalálhatja a magának megfelelő szintű tanulási lehetőséget. Kuczera Barbara a Magyar Állami Népi Együttes táncosaként kezdte pályafutását, "közel a tűzhöz" de valójában mindig is népzenész akart lenni - ahol egy nőnek szerinte nehezebb dolga van, ha érvényesülni akar. Jelenleg az Óbudai és a Budafoki Zeneiskola népi hegedű tanára, és a Méta Tábor oszlopos alakja a kezdetek óta.

IMG_1168-184855.jpg

Méta Tábor (Fotó/Forrás: Kuczera Barbara)

 
Hogy kerültél a népzene, a táncház világába? A legtöbben beleszületnek.
 
Törökszentmiklóson születtem, én is zenészcsaládból származom, de nem népzenei környezetből jövök. Már jó ideje klasszikus hegedűt tanultam, amikor elkezdtem járni az ott működő néptánc együttesbe táncolni. Ez utóbbi alapozta meg a népzenei élményeimet, mert egyedül itt hallottam népzenét, de még akkor sem kapcsoltam össze magamban, hogy tulajdonképpen ezt én is csinálhatnám. Egyszer hegedűtokkal mentem a táncházba, ahol épp zenekari próba volt. Látták, hogy nálam van a hangszerem, és kérték, gyorsan szálljak be, mert szükség lenne még egy hegedűsre. Úgy gondolom, ha valaki belekerül valamibe, nagyon fontos egy személy jelenléte, aki gyakorlatilag "belehúzza", aki példaképként motiválja és inspirálja őt. Az enyémet Antal Gabriellának hívják. Nagyon meghatározó személy az életemben, ő kezdett el tanítani, és emiatt kezdtem el magamtól is népzenét hallgatni otthon.

Fontos állomás volt egy Halmos Béla lemez - annyira elvarázsolt, hogy először nem is tudtam, hogy mi ez, de éreztem, hogy innen nem lesz megállás.

A klasszikus hegedű tanárom mondjuk ennek annyira nem örült. Akkoriban vidéken még nagyon kevés helyen lehetett népzenét tanulni intézményi keretek között, de Óbudán és Budafokon volt már intézményszerű népzeneoktatás.  A tánc miatt elkezdtem Pestre járni, egy tanfolyamra, amit Tímár Sándor vezetett, aki a Magyar Állami Népi Együttes vezetője volt. 15 évesen kaptam egy ajánlatot az Együttestől, hogy felvennének táncolni.

Hazamentem és azt mondtam a szüleimnek, hogy ott hagyom az iskolát, Pestre költözöm és néptáncos leszek.

Az igazi vágyam azonban nem ez volt: népzenét akartam tanulni, közel lenni a tűzhöz. Kiborultak, de látták bennem az elszántságot. Érezték, hogy most nem tudnak mit csinálni. Nem egyedül voltam, akiket ilyen korban vettek fel, az Állami Népi Együttes biztosított középiskolát, ahol természetesen le is érettségizhettünk. Apámnak egy kérése volt, hogy szerezzek diplomát - ezt a kérését teljesítettem, van egy táncpedagógusi és egy népzenei tanári diplomám.

DSC_1442-185341.jpg

Miklósa Erika, Kuczera Barbara és Batta András a Partitúra forgatásán a stábbal (Fotó/Forrás: Gál Bereniké)

 
Tanárként látsz különbséget a "zenészcsaládból jövők" és az "első generációs" zenészek közt?
 
Egész más olyan gyerekkel foglalkozni, aki már pici gyerekként ott volt a táncházban és sok népzenét hallott otthon. Azért is jók a népzenei táborok, mert segítenek ebben azoknak, akinek ez nem adatott meg. Szoktam mondani a tanítványaimnak, hogy ne haza menjenek és gyakorolják, amit én játszom, hanem igyekezzenek passzívan is körülvenni magukat népzenével, hogy beleivódjon a fülbe, a bőrbe. A zenészgyerekeket tanítani viszont nagyobb kihívás, mert a szülő részéről magasabb az elvárás.
 
Kiemelted Antal Gabriellát, aki prímás, első hegedűs egy népi zenekarban, egyben a zenekar vezetője is. Mennyire gyakori a női prímás?
 
A népzene alapvetően a férfiak műfaja volt, 2019-ben persze ez már nem ennyire egyértelmű.

Ez a kultúra egy falusi közegből jön, ahol más életmódot élnek az emberek. Mi ezt a városban valójában csak imitáljuk.

A muzsikálások általában éjszakába nyúlnak és nagyban hozzátartozik az ivászat is - ebben egy nőnek nehezebb elköteleződni és érvényesülni még a népzenészek körében is. De egyre többen vannak, vagyunk, az Akadémián is sok női népzenész van, és a oktatásban is jól helyt állnak.

DSC_1485-185341.jpg

Miklósa Erika, Kuczera Barbara és Batta András a Partitúra forgatásán (Fotó/Forrás: Gál Bereniké)


A klasszikus hegedű tanárod anno nem örült annak, hogy népzenei irányban folytatod. Mennyire kiélezett a helyzet a népzenészek és a klasszikus zenészek között?
 
Inkább úgy mondanám, hogy hozzáállásbeli különbségek vannak.

A saját bőrömön azt tapasztaltam, hogy egy klasszikus zenész előtt nehéz volt érvényesíteni a népzenei munkásságomat, nem vettek komolyan.

Azt hiszem, ez már kezd kiegyenlítődni, főleg így, hogy akadémiai szinten is lehet népzenét tanulni, és szerintem nagyon jót tesznek a népzenei mozgalomnak az olyan tehetségkutató műsorok, mint a Fölszállott a páva - de a mai napig találkozom előítéletekkel. A népzenében - a jazzel és a klasszikus zenével ellentétben -, nem a technika és a hangszerkezelés a legfontosabb, de akit sikerül elcsábítanom egy táncházba, dob egy hátast.

Olyan közösségi élmény és energia-áradat, amit kevés más tud előidézni. Talán ebben rejlik az ereje.

Elindítottunk a Fonóban (Fonó Budai Zeneház- a szerk.) egy kamaszoknak szóló táncházat velük egykorú zenészekkel, ahol nagyon jó közösség alakult ki. Dolgozunk rajta, hogy a következő, felnövő népzenész- generációnak már könnyebb dolga legyen ilyen téren.

DSC_1556-155213.jpg

a Méta táborban "felnőtt" Bara Zenekar a Partitúra forgatásán (Fotó/Forrás: Gál Bereniké)

 
Te is említetted, hogy régen kevés helyen lehetett intézményi keretek közt népzenét tanulni. A népzenei táborok - köztük a Méta tábor, ahol te is tanítasz - viszont nagyon jó, egyben talán az egyetlen alkalmak voltak erre.
 
A táborok mellett már voltak hétvégi tanfolyamok, állandóan azokat lestük, vártuk - ha törik, ha szakad, ott voltunk. Nehezebb volt zenésszé válni, megszerezni a tudást. Egy népzenésznek nagyon fontos ismernie az eredeti felvételeket, amikhez szintén nem volt könnyű hozzájutni.

Ezekben a táborokban koncentráltan lehet népzenét tanulni, egy teljes héten keresztül csakis ebben lehet élni, ami a tanításban nagyon fontos elem.

Egy hét alatt gyakorlatilag egy teljes évnyi tudást magára szedhet az ember. Nekem tanárként is célom, hogy a diákjaim egyszer mind elmenjenek egy ilyen táborba: akkor áll össze a fejükben, hogy tulajdonképpen miről is van szó.
 
Milyen korosztálynak szól a Méta?
 
Teljesen vegyes. Nekem egyaránt van öt és ötven éves tanítványom is. Nincs korhatár.

IMG_1169-184855.jpg

Méta Tábor (Fotó/Forrás: Kuczera Barbara)

A Partitúra következő adása június 12-én, szerdán este 21.35-kor a Dunakanyarba kalauzol el a Duna Televízióban.

Az előző adások megnézhetők ide kattintva >>> 

 

Fejléckép: Kuczera Barbara a Partitúra forgatásán (Fotó: Gál Bereniké)

 

Visszatanulni az identitást – A Cserehát rejtett kulturális értékei

Kapcsolódó

Visszatanulni az identitást – A Cserehát rejtett kulturális értékei

A Partitúra stábja legutóbb Borsod-Abaúj-Zemplén megyében járt, ahol javában zajlik a Miskolci Egyetem Kreatív Régió névre hallgató kutatási projektje. A forgatás szünetében Gyulai Éva egyetemi docenssel, történész-muzeológussal beszélgettünk.

Partitúra

Partitúra – kulturális felfedezőút Magyarországon, nyitott szívvel, együtt. Ez a mottója a Virtuózok zsűrijéből is jól ismert páros, Miklósa Erika operaénekesnő és Batta András zenetörténész műsorának. A Partitúra alkotói Novák Péter rendezésében olyan országos túrára csábítják a nézőket, ahol a muzsika és más művészeti ágak, a hagyományok és az új teremtések, a mesterek és a fiatal tehetségek turistajelzését követhetik nyomon.

A népszerű tévéműsor legújabb szériája szeptember 12-től várja a nézőket a képernyő elé. Az új részek szombatonként 14.30-kor kezdődnek a Duna Televízióban.

Tartsanak velünk virtuális felfedezőtúránkon, amely során Magyarország meseszép tájain kutatunk közösségi élmények, közös értékek és kiemelkedő emberek után!

A korábbi részek itt érhetők el>>>

A műsorral kapcsolatos kommunikáció az NKA támogatásával valósulhatott meg.

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Könyv

11 különleges könyv az Ünnepi Könyvhétről

Az idén nagyon hányatott sorsúra sikeredett könyvhetet végül részben online tartják meg, de ez nem jelenti azt, hogy a könyves újdonságokból ne lehetne csemegézni!
Zenés színház

Koronavírussal került kórházba Anna Nyetrebko

Az orosz szopránnak a koronavírussal összefüggő tüdőgyulladása van, ezért orvosi felügyeletre szorul.
Klasszikus

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Íme a járványhelyzet-kompatibilis szórakoztatás: indul a Raktárkoncert-sorozat

Zenei legendák, fesztiválzenekarok és a mulatós zene képviselői is feltűnnek a szeptember 21-től kezdődő sorozatban, amelyet a könnyűzenei ipar támogatására indítottak el.
Jazz/World lemez

Budapesti koncertjének felvételét adja ki lemezen Keith Jarrett

Keith Jarrett 2016-ban a Müpában lépett fel. Most duplaalbumon jelenik meg a teljes improvizációs szólókoncert az ECM kiadónál.
Jazz/World ajánló

Szerdán indul a Fonó születésnapi sorozata

A nyári szabadtéri Teraszkoncertek után az idén 25 éves Fonó egy különleges jubileumi válogatással indítja útjára az évadot. A Fonó25 Folkfőváros szeptember 16-19. között egyfajta mixe a zeneház több kedvelt sorozatának.
Jazz/World guessous mesi

Premier: Guessous Mesi a gyermeki énünkről mesél új dalában

Az egzotikus, népi hangzásvilágáról ismert Guessous Mesi, Junior Príma Díjas énekesnő új dallal és videoklippel jelentkezik szeptember 12-én a Fidelio felületén. "Lüktet a lét" című új dala az anyává válás izgalmas és egyben ismeretlen terepe mellett, a saját belső gyermeki énünk megélését dolgozza fel.
Jazz/World lapszemle

Neves szaklap méltatja a Budapest Music Centert

Hosszú cikkben mutatja be a Budapest Music Centert az egyik legolvasottabb jazz-szaklap, az All About Jazz. Nemcsak magáról az intézményről, hanem a körülötte lévő művészi csoportról és az általuk készített hanglemezekről is szó van az írásban.