Jazz/World

Klippremier - Margo: Barefoot love

2018.08.10. 10:40
Ajánlom
A Fidelión debütál a Margo első saját szerzeményéhez készült videoklip, melynek kapcsán Jéger Dorottya énekes és Bihari Márton gitáros meséltek zenei elképzelésükről.

Kezdetben duóban játszottatok. Mi volt akkor a koncepció és milyen irányba változik ez most?

Jéger Dorka: Akkoriban, pontosan három évvel ezelőtt Marci ötlete volt a duózás. Az volt az elképzelésünk, hogy saját stílusban megformálva adjuk elő kedvenc számainkat, főleg azokat, amikből inspirálódunk, tanulunk, és nem utolsósorban gyakorlásra is alkalmasak. Miután kész lett a repertoár, elkezdtünk sokfelé játszani, pesti éttermekben, bárokban, pubokban. Azóta sok minden változott, legfőképpen kialakult az igény saját számok írására. 

Bihari Marci: Leginkább az volt a jó benne, hogy sokat lehetett csinálni, tehát jó színpadi rutint szerezhettünk belőle, sok kapcsolatot építettünk, és anyagi megfontolásból sem volt utolsó. Az elmúlt évben szinte minden héten játszottunk, sokszor minden nap.

Tehát eddig főként feldolgozásokat játszottatok, most viszont saját szerzeménnyel jelentkeztetek. Ez az első komoly lépés az egyedi hang kialakítása felé?

JD: Gyakorlatilag igen. Persze a sok közös zenélés által észrevétlenül felépült a közös hangzás, együtt ’lélegzés’, szavak és metakommunikációs jelek nélküli sajátos zenei párbeszédünk. Talán ezen fejlődést, jelenlegi „megérkezési pontot” hívnám egyedi hang kialakulásának, amit innentől saját számainkba viszünk tovább.

Új tagokkal - Bartók Vince basszusgitárossal és Baki József dobossal - is kiegészültetek. Állandósulni látszik a kvartett felállás?

BM: Mivel elképesztően sokat játszottunk duóban, már megvolt az igény arra, hogy ezt kibővítsük, amint csak lehet. Így nem is volt kérdés, hogy hosszútávon zenekari felállás lesz a nyerő. Az tehát egyértelmű volt, hogy az ének-gitár felállásból ki fogunk lépni. A zenekari tagok állandósága még kérdéses viszont.

A Margo kettőnk szólóprojektje lényegében, így nem Margo zenekarban gondolkodunk egyelőre, hanem mi ketten csináljuk a saját dolgainkat, és ehhez felkérjük azokat, akikkel úgy érezzük, zeneileg a legjobban tudunk kapcsolódni.

Emiatt ez a projekt sokszínű marad, ugyanis az emberek így nem feltétlen bizonyos felállást és hangzást várnak majd el tőlünk, hanem mindig mutathatunk valami újat, izgalmasat.

IMG-6741-104233.jpg

Margo (Fotó/Forrás: Fidelio)

Ketten szerzitek a dalokat és hangszerelitek a feldolgozásokat. Hogyan zajlik a közös munka?

JD: A pontosítás végett: a Margóval kizárólag saját számokat fogunk írni, ezért hívtuk életre. Azonban való igaz, hogy bemutatkozó videónk egy feldolgozás volt, Justin Timberlake slágere. A ’Say something’ sok emberhez eljutott, ennek nagyon örültünk. Remélhetőleg a saját szerzeményekre is ekkora lesz az érdeklődés. A közös munka minden egyes alkalommal kávéval és beszélgetéssel indul, a lépcsőház ablakában. Nevetgélünk, viccelődünk, közben igyekszünk a napi teendőkre és a tervekre is koncentrálni. Általában együtt alkotunk, tehát nincs előre hozott ötlet, a próbán születnek a dalok. Személy szerint ebben a folyamatban nagyon komfortosan érzem magam, szeretek közösen dolgozni bármilyen zenei anyagról legyen szó. Szuperül lehet inspirálódni a másik ötletei által. Ezáltan mindkettőnk személyisége beépül a zenénkbe, így válik sajáttá, közössé, egyedivé, számunkra igazán szerethetővé.

Miről szól és hogyan készült a Barefoot Love című számotok?

BM: Mikor megbeszéltük, hogy kezdjünk el egy saját dalt, én nagyon megörültem, ugyanis épp akkortájt kezdtem beleásni magam abba, hogy hogyan lehet a számítógépet a legjobban kihasználni dalszerzés céljából. Csináltam is hozzá egy alapot, ami egyébként szörnyű lett, de arra jó volt, hogy szöveget írjunk hozzá.

JD: Nem is lett szörnyű! Ahogy Marci mondja, ő szerkesztette a zenei alapot, aztán megíródott az ének. Hogy miről szól? Túl sok gondolatom fűződik ehhez a kérdéshez. Röviden: elmélkedős, bolyongós, érzelem-mozaikokra épül a szöveg. Ketten írtuk, először külön-külön, majd összegyúrtuk. Szóval válaszra váró kérdések, gondolat foszlányok, természeti képek, valóságból kiszakított pillanatok, asszociációk. A refrén kifejti a Barefoot Love lényegét: Hogyan hat, milyen érzések köthetők a szerelemhez?

Saját élményből táplálkoztunk, mindketten egy bontakozó kapcsolat elején jártunk, tudat alatt nagyjából ennek a szépségét örökítettük meg.

Dorka, te zongorázol is, ezt a képességedet a későbbiekben fogod még kamatoztatni?

JD: A Margo-ban azt hiszem a zongora nem fog szerepet kapni, azonban szeretnénk majd kibővíteni a hangzást különböző eszközökkel.

BM: Igen, mert elképzelhető, hogy a repertoárból idővel két személyes liveact is lesz.

Azt olvastam, hogy a nemzetközi színtérre is szeretnétek eljutni. Szerintetek mi a kulcsa a nemzetközi ismertségnek, egyáltalán a külföldi koncertezés beindításának?

BM: Amennyire én látom (szerencsére tanultam is erről valamelyest, és figyeltem valós életből vett tapasztalatokat is), sok idő kell hozzá, ütőképes angol nyelvű zenei anyag illetve produkció, és összességében egy profin összeállított terv erre. Külföld nem egy könnyű terep, viszont sokkal több lehetőség rejlik benne. Én egy olyan családban nőttem fel, ahol teljesen egyértelmű volt, hogy mindenkinek angolul tudnia kell. Aztán végül úgy is alakult, hogy magyarul írt/énekelt zenével nem is nagyon tudtam soha azonosulni, így a zene nyelve nekem az angol lett. Ennek nagy előnye a külföldi terjeszkedés lehetősége, ami lényegében korlátlan (persze nagy hátránya is, hogy itthon annyira nem lehet vele érvényesülni, mint a magyar zenével).

JD: Álomszerű a terv, de efelé törekszünk.

A videó a SoundCam Stúdióban készült

Zene és szöveg: Jéger Dorottya & Bihari Márton

Jéger Dorottya - ének

Bihari Márton - gitár

Bartók Vince - bőgő

Baki Józsi - dobok

Keverés, masterelés - Józsa Örs (SoundCam Productions)

 

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Könyv

„Digitális boomot várok” – beszélgetés Rózsa Dáviddal, az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatójával

Az OSZK új főigazgatója tavaly márciusban lépett hivatalba, azóta felgyorsultak a digitalizációs folyamatok a nemzeti könyvtárban. Erről, és az augusztus elején nyíló, Babits Mihály és Török Sophie több mint 6600 dokumentumból álló levelezését feldolgozó adatbázisról is kérdeztük Rózsa Dávidot. 
Klasszikus

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World lemez

Jazz, punk attitűddel: itt a Barabás Lőrinc Quartet új lemeze!

A világ nyitott tér a játékra a Barabás Lőrinc Quartet új lemezén, amelyet nem utolsósorban Miles Davis fúziós hangja ihletett. Hallgassa meg az Open című album dalait!
Jazz/World interjú

Kizökkenés a mából – Megjelent Orbán Bori első albuma

A Kaláka Kiadó gondozásában látott napvilágot Orbán Bori első lemeze Ma chanson címmel. Az album készüléséről, terveiről és vágyairól faggattuk a fiatal énekesnőt.
Jazz/World ajánló

Sztárprodukciók a Vajdahunyadvárban

A Budapest Bár és a 100 Tagú Cigányzenekar koncertjeivel zárul a 29. Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál, amely idén összesen 8 koncerttel örvendeztette meg a közönséget.
Jazz/World ajánló

Nyári jazz meglepetés a Müpa videócsatornáján

Újranézhetők az idei Jazz Showcase felfedezettjeinek koncertjei, péntektől kezdve három héten át minden pénteken két koncertfelvételt tesz elérhetővé a Müpa videómegosztó felületén.
Jazz/World ajánló

Nyitottság, képzelőerő, sokoldalúság – Stanley Jordan ismét Budapesten koncertezik

Július 21-én a Margitszigeti Színházban igazi örömzenélésre számíthatnak a jazzrajongók, hiszen a legendás Stanley Jordan mellett, Laurence Cottle, Horváth Kornél és Dörnyei Gábor is színpadra lépnek.