Jazz/World

Korb Attila, a harsonás-zeneszerző

2020.08.10. 11:30
Ajánlom
A Modern Art Orchestra harsonása – a zenekar számos tagjával egyetemben – zeneszerzőként is közreműködik a MAO alkotói műhelyében. Attila már gyermekként egy professzionális nagyzenekari projekt harsonása volt, melynek köszönhetően belföldön és külföldön is építhette koncertrutinját. A húszas évek big band vénáját tanulmányozva a harsonás-zeneszerző több hangszeren játszó művésszé érett, s ennek a zenei utazásnak egy mérföldköve a nemsokára megjelenő Swinging on the Danube című szerzői lemez.

Hogyan kerültél ilyen közeli kapcsolatba az archaikus jazz-zenekar ideájával?

Tizenhárom éves koromban léptem be a Bohém Ragtime Jazz Band-be, ahol édesapám szaxofonozott. Minden szempontból nagy iskolát jelentett ez számomra. Magas szintű hangszeres képzésem is nagyjából ekkor kezdődött Kuna Lajos mentorálásával, de már túl voltam egy fellépésen az oslói jazz fesztiválon, amikor elkezdtem órákat venni.

Ezek szerint úgy tanultál bele a professzionális zenélésbe, hogy elkezdted csinálni?

Végülis igen. Ez lehet az oka annak, hogy balkezes pozanos lett belőlem. (nevet)

9F3A1168-112015.jpg

Korb Attila (Fotó/Forrás: MAO)

Honnan ered a különböző hangszerek felé irányuló vonzalmad?

A szaxofon iránti érdeklődésemet Frankie Trumbauer inspirálta, akinek talán leghíresebb szólóját a Bix Beiderbecke közreműködésével rögzített Singin’ the Blues című felvételen lehet hallani. Egy jó barátom segítségével szert is tettem egy C-melody szaxofonra, melynek hangfekvése a tenor- és az altszaxofon között helyezkedik el, igen ritka. Így jutottam hozzá a basszusszaxofonhoz is, ami – Adrian Rollini hangszeres játékával karöltve – a Concerto-t inspirálta. A Concerto ballada tételét egyébként Adrian’s Dream-nek szoktam nevezni, ha nem a szvitten belül játsszuk.

A harsona és a szaxofonok mellett milyen hangszereken játszol még?

A kezdetekkor kölcsönkértem édesapám klarinétját, hogy még közelebb kerüljek a korai jazz-zenekarok hangzásvilágához és előkészítsem a terepet a szaxofonozásnak. Ezen kívül nagyon érdekelt a swing zenekarok pulzálásában fontos szerepet játszó gitárkíséret mikéntje is;

tudni akartam, miért szól úgy a Count Basie big band, ahogy és mit csinál Freddie Green pontosan. Emellett zongorázom is.

9F3A1124-112019.jpg

Korb Attila (Fotó/Forrás: MAO)

Mit lehet tudni a nemsokára megjelenő szerzői lemezedről, a Swinging on the Danube-ról?

A címadó szerzemény mellett – ami egyébiránt az utóbbi néhány évben már fel-felbukkant a MAO koncertjein – egy jazz szvittet is hallhatunk majd rajta, melynek a címe Concerto. Ez egy háromtételes mű, gyors (medium swing), lassú (ballada) és gyors (uptempo swing) részekből tevődik össze. Ehhez a szerzeményhez különösen sok inspirációt szolgáltatott Adrian Rollini basszusszaxofonozása. A lemez zárószáma egy Irving Berlin dal, melynek big band-re készítettem egy hangszerelést. A lemezanyag egy részével már augusztus első felében, a MAO Street Music köztéri koncertsorozaton is lehet találkozni.

Lehet téged hallani mostanság valamelyik kuriózum hangszeren is?

A Concerto főszereplője a basszusszaxofon, így a lemezbemutató alkalmával azon is fogok játszani.

Modern Art Orchestra

Tizenötödik évadát kezdi a széles körben elismert hazai jazz big band, a Modern Art Orchestra.

A nem mindennapi formáció 2005 októberében, a zenekarvezető Fekete-Kovács Kornél kezdeményezésére alakult meg a magyar jazz- és klasszikus zenei élet akkori legkiválóbb fiatal muzsikusaiból. A zenekar alapítása óta kizárólag kortárs zenei repertoárral rendelkezik, amely esztendőről esztendőre növekszik, köszönhetően elsősorban a MAO körül tevékenykedő szerzőknek, akik az együttes létezését is elegendő inspirációnak érzik a komponáláshoz. A kortárs zenei műhelyként működő együttes példaértékű tevékenységet folytat, hiszen fennállása óta már több, mint huszonöt órányi olyan új kompozíció született meg, ami kifejezetten a Modern Art Orchestra számára íródott. Ez a minden túlzás nélkül rekordnak mondható adat nem csupán statisztika, de az együttes kiemelkedő alkotó- és inspiráló tevékenységét is kellőképpen illusztrálja.

A trombitaművész zeneszerző célja a big band megalapításával a kortárs klasszikus zene és a jazz határainak kitágítása és ezeknek a műfajoknak a népszerűsítése. Emellett a zenekar központi szerepet vállal a fővárosi jazz és kortárs komolyzenei életben, hiszen az aktív jazz zenészek nagy részét foglalkoztatja. A ma már nem csak jazz-kedvelő körökben elismert MAO az évek alatt rengeteg díjjal, elismeréssel gazdagodott, számtalan koncertet adtak: Budapesten rendszeresen fellépnek a Budapest Music Centerben, turnéztak Európában, az Egyesült Államokban és Izraelben, valamint játszottak már olyan legendás művészekkel, mint Tom Harrell, David Liebman, Bob Mintzer, Rhoda Scott, Adam Nussbaum és Ennio Morricone.

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Fidelio Tours

A Gyógyítókerttől a Pajtaszínházig – Partitúra az Őrségben

Az Őrségben kalandozik a Partitúra kulturális felfedezőműsor szeptember 26-án, szombaton 14.30-tól a Duna tévén. Egyébként az Őrség onnan kapta a nevét, hogy a honfoglaló magyarok őrállókat telepítettek ide az ország nyugati kapujának védelmére.
Színház

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.
Jazz/World

Frissítette minden idők legjobb 500 albumának listáját a Rolling Stone

Tizenhét évvel első kiadása után napra kész állapotba hozta a Rolling Stone magazin minden idők legjobb 500 albumának listáját, amelynek élén Marvin Gaye What's Going On című albuma felváltotta a Beatles együttes Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band című albumát.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World interjú

„Gyakran maga a hangszer ihlet meg" – Bögöthy Ádámmal beszélgettünk

Bár Bögöthy Ádám zenei tanulmányait gitáron kezdte meg, hamar kiderült, hogy a nagybőgő hangja is közel áll a szívéhez. A Kodolányi János Főiskolán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen is jazz tanszéken tanult – a két képzést párhuzamosan végezte el –, azóta pedig számos versenyen bizonyította tehetségét. Három éve csatlakozott a Modern Art Orchestrához, ennek kapcsán beszélgettünk vele a zenekarról, jazzről, vallásról.
Jazz/World hír

Frissítette minden idők legjobb 500 albumának listáját a Rolling Stone

Tizenhét évvel első kiadása után napra kész állapotba hozta a Rolling Stone magazin minden idők legjobb 500 albumának listáját, amelynek élén Marvin Gaye What's Going On című albuma felváltotta a Beatles együttes Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band című albumát.
Jazz/World hír

Újabb rangos elismerést gyűjtött be a készülőben lévő Magyar Zene Háza

A világ legjobb zenei célú ingatlanfejlesztéseként díjazták a Liget Budapest projekt keretében épülő Magyar Zene Házát a világ egyik legrangosabb zenei-szakmai találkozójának megmérettetésén, az amerikai Music Cities Awardson.
Jazz/World gyász

Elhunyt Juliette Gréco, akinek Boris Vian, Albert Camus és Jean-Paul Sartre írt dalszöveget

Kilencvenhárom éves korában szerdán meghalt Juliette Gréco, a francia sanzon nagyasszonya, Léo Ferré, Jacques Prévert és Serge Gainsbourg dalainak előadója - közölte családja az AFP francia hírügynökséggel.
Jazz/World hír

Lakatos Mónika kapja a Womex életműdíját

Lakatos Mónika, a Romengo és a Cigány Hangok énekesnője kapja a Womex idei életműdíját a budapesti világzenei expón október 24-én. Az előadó, aki a Muzsikás (2008) után a második magyar díjazott a Womex történetében, fellép a rangos eseményen a Müpában.