Jazz/World

Omara, a napfény hangja

2019.05.21. 16:00
Ajánlom
Omara Portuondo, a Buena Vista Social Club egykori dívája valószínűleg utolsó koncertjét adta Budapesten május 18-án és 19-én, amin beteljesítette az összes Kubáról alkotott pozitív előítéletünket: napfényt hozott az esős budapesti vasárnapba.

A Youtube-on van egy koncertfelvétel Omara Portuondo 2005-ös montreáli koncertjéről, amiben szimfonikus zenekarral, halványrózsaszín selyemruhában, széttárt karokkal, hatalmas vibrátókkal énekli repertoárja egyik gyöngyszemét, Maria Teresa Vera a Veinte Años című számát, amit még a szüleitől tanult. „Hoy represento al pasado” – szól a dal egyik sora, vagyis „ma már a múltat képviselem”. Tizennégy évvel később a MOMKult színpadán ugyanabban a halványrózsaszín selyem köntösben, néhány centivel kisebb fizikai testben, bárszéken ülve énekli ugyanezt, szűkebb gesztusokkal, de ugyanolyan dinamikai ívekkel, miközben már nem csak a szerelemre vonatkoztathatjuk a fenti sort.

60392437_978568432338803_4806194538823548928_o-145027.jpg

Omara Portuondo és Roberto Fonseca (Fotó/Forrás: Kelb Attila / Get Closer Concerts)

Omara Portuondo minden elénekelt hangjával és gesztusával visszautal régi önmagára, egy lassabb életre, a Buena Vista fénykorára, mégsem mondhatjuk, hogy árnyéka önmagának; ez a múltbéli Omara és a 88 éves ugyanolyan fénnyel ragyog. Még a hangja sem csorbult sokat, csupán a tudás helyeződött át máshová. Amikor a zenészek, művészek saját egyediségüket bizonygatván arról beszélnek, hogyan feszegetik a határokat, nagyon messze állnak attól, amit Omara Portuondo ezen a két májusi estén megvalósított, ahogyan a szemünk láttára tüntette el a határokat, legyen szó ütemmutatóról, vagy harmóniai struktúrákról. Mégsem volt kívül a zenén.

A kotta börtönén felülemelkedve lebegett a zene erőterében, sajátos időtlenséget teremtve a koncertteremben.

Omara Portuondo free style improvizatőröket megszégyenítő módon mutatta be, milyen az, amikor nem külső, hanem szabályt követ valaki: ez pedig neki azt diktálta, hogy a dalokat hangzó önvallomássá alakítsa, amiben a ritmus és a hangtisztaság másodlagos tényezővé váltak.

60834897_978568925672087_8889781480297857024_o-144803.jpg

Omara Portuondo és a zenekar (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Clsoer Concerts)

Szinte szétfeszíti az Adiós Felicidad , a Drume Negrita vagy a Lagrimas Negras szerkezetét az ő parlando-rubato előadásmódja, de pont az adja az izgalmát is, ahogy a zenészek feszített figyelemmel, gondolatolvasási képességeiket is bevetve próbálják követni a tempó sajátos irányvételeit. A zenészek (Roberto Fonseca – zongora, ének, Andres Coayo – ritmushangszerek, Ruly Herrera – dob, Yandy Martinez – bőgő, basszusgitár és Omara unokája, Rossio Jimenez – vokál) profizmusa és alázatossága akkor válik igazán tapinthatóvá, amikor két instrumentális szám erejéig odateszik a „múlt” mellé a jelent is, az afro-kubai tradíció elemeiből mozaikszerűen felépített kortárs jazzdarabjaikat, amikben katartikus szintre emelik virtuóz összjátékukat. Hogy nem másodrangú session-zenészeket látunk, Roberto Fonseca jelenléte is bizonyítja, aki a kubai jazz-zongorista középgeneráció egyik legjobbika.
60888398_978568365672143_2829309955348103168_o-144728.jpg

Yandy Martinez (bőgő), Rossio Jimenez (vokál) és Andres Coayo (ütőhangszerek) (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Closer Concerts)

Arról is ő gondoskodik a koncert során, hogy Omarának egy percre se kelljen leszállnia a neki fönntartott piedesztálról: minden egyes színpadra lépését és dalát csibészes kedvességgel exponálja be, de rá nézve a „hot” és a „the sexiest” jelzők aligha hatnak túlzásnak. Omara belső tüze láthatóan alig csillapodott, ettől

a generációk közötti cinkos összekacsintástól pedig hirtelen mind Omara unokáinak érezhetjük magunkat, és együtt ünnepeljük azt, hogy valaki még 88 évesen is színpadra lép, méghozzá otthoni papucsban.

Omara Portuondo már megengedheti magának ezt az otthonosságot, ha azt nézzük, hogy 73 éve áll a színpadon, hiszen 15 éves korában lépett fel először a havannai Tropicana Clubban, ahol még Nat King Cole-lal is szerepelt, a Buena Vista-karrierje pedig csak nyugdíjas korában indult be.

60625290_979499112245735_307719322833256448_o-144726.jpg

Omara Portuondo és a zenekar (Fotó/Forrás: Kleb Attila / Get Closer Concerts)

Így neki engedelmesen tapsolunk, ha arra szólít fel, ha pedig azt akarja, hogy táncoljunk, hát táncolunk, és századjára is szolgalelkűen, örömmel énekeljük vele a Guantanamera vagy a Besame Mucho refrénjét. És lelkesen reagálunk sokadjára is elsütött poénjára, hogy még mindig meg tudja érinteni a földet. Omara Portuondo kora ellenére sem áraszt magából „földszagot”, minden megnyilvánulásával frissességet sugároz. Talán ez az a feketemágia, amire 1959-es szólóalbumával, a Magia Negra címével utalt, és ami nem ismer fizikai határokat.

(Címlapkép: Kleb Attila)

„Ezzel az utolsó csókkal a zenét és az életet ünneplem” – Interjú Omara Portuondóval

Kapcsolódó

„Ezzel az utolsó csókkal a zenét és az életet ünneplem” – Interjú Omara Portuondóval

Omara Portuondo nevéhez sok állandó jelzőt kapcsoltak már: a bolerók és habanerák királynője, a filin menyasszonya is ő, Roberto Fonseca szerint pedig a sziget lelke az ő hangján szól. A 88 éves énekesnő azt szeretné, ha május 18-án és 19-én táncolnánk is zenéjére a MOMSportban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Színház

Kétszáznál is többen támogatják az SZFE-t

Már több mint kétszáz oktató és kutató írta alá az ELTE petícióját, amit azért indítottak, hogy támogassák a Színház- és Filmművészeti egyetemet és kiálljanak az egyetemi autonómia mellett.
Klasszikus

„A halál életünk igazi célja” – írta Mozart haldokló apjának

Mozart haldokló apjához írt levele került a salzburgi Mozarteum Alapítvány tulajdonába. Két másik levéllel is gazdagodott a gyűjtemény.
Könyv

Szeressük meg a saját történetünket! – interjú Tompa Andreával

„Tompa Andrea (1971) Kolozsvárott született. Budapesten él” – olvasható a lakonikus életrajz a Haza borítóján. Ez azonban tökéletesen összefoglalja a kötet alapproblémáját. Az írónő térben és időben szabadon mozogva vizsgálja a hazatérés lehetőségét, legyen az az új otthon, Magyarország, vagy a régi, Kolozsvár, ahol már az a kérdés, hogy van-e még visszatérés.
Színház

Szellemes és hátborzongató – interjú Pass Andreával

Pass Andrea A Jelentéktelen után újra Gogolhoz fordult inspirációért, ám ezúttal nem egy köpönyeg alá férkőzik be a Pétervári Fagy, hanem a ma színházában találjuk magunkat, ahová egy revizor, a kormánybiztos érkezik és reformokat követel. Az író-rendező a Nyakunkon a revizor munkafolyamatáról, karanténról, színházról és az emberekben lakozó frusztrációkról mesélt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Jazz/World interjú

Nagy Emma: Akik minket kedvelnek, nyitottak a változásra

A Nagy Emma Quintet már az alapítás évében, 2018-ban alakult elnyerte a II. Belvárosi Jazzverseny fődíját, a következő évben pedig a Müpa Jazz Showcase szakmai díját. Eközben megjelent első lemezük Set to Face címmel, amellyel felléptek a Müpa, a Sziget Fesztivál és az Opus Jazz Club színpadán is. Idén az NKA Hangfoglaló Program jóvoltából elkészítették második, LFO (Low Frequency Oscillator) című albumukat. A zenekar énekesnője, Nagy Emma a Fidelio.hu-nak mesélt. Október 24-én a Partitúra kulturális kalandtúra bajai adásában a Duna tévén a Novák Péter által rendezett videóklipje is megtekinthető.
Jazz/World ajánló

Balkáni hév, magyar népdal és cigány hallgatók – Bemutatjuk az idei WOMEX fellépőit

Öt magyar együttest mutatunk be az idei WOMEX-ről, akiket élőben hallhat a Müpában. Ők a hazai világzene fűszerei: izgalmas és színes előadók, egyik lábukkal a tradícióban, másikkal a modernitásban.
Jazz/World magazin

John Zorn zenei víziói

John Zorn frivol módon bánik a zenei formákkal, épp csak addig használva őket, amíg kiszívja a velejüket. A végeredmény azonban nem csak egy életmű, több annál. Egy korszak lenyomata.
Jazz/World lemez

10 lemez Londonból, ami után mást fogsz gondolni a jazzről

Az Egyesült Királyságban reneszánszát éli a jazz. Ahogy az lenni szokott, a műfaj időről időre kidugja a fejét az ágyásból, felbukkan itt-ott, néhány éve pedig szárnyakat kapott az olyan könnyebb műfajoktól, mint a hiphop, a dub, a techno és a trance. Összeszedtem azokat az albumokat, amiket hallanod kell, ha London és a jazz új arcára vagy kíváncsi.