Jazz/World

Tizenhét ember szíve egy akkordban - Beszélgetés Bacsó Kristóffal

2020.08.05. 10:50
Ajánlom
Elvégezte a Liszt Ferenc Zeneakadémiát és a Berklee College of Music-ot, bizonyított a francia és az amerikai komolyzenei színtéren, londoni, barcelonai és pescarai jazz fesztiválokon nyűgözte le a szakmát, Orszáczky- és Artisjus-díjban részesült, és különböző formációival eddig négy saját lemezt jelentetett meg. Bacsó Kristóf szaxofonista és zeneszerző jelenleg a Modern Art Orchestra művésze – zenei pályafutásáról, a MAO-val közös munkájáról, jövőbeni terveiről beszélgettünk.
Bacsó Kristóf

Bacsó Kristóf (Fotó/Forrás: Vancsó Zoltán)

Mesélj egy kicsit a kezdetekről! Emlékszel arra a pillanatra, amikor beleszerettél a szaxofonba?

Már kisgyermek koromban érdeklődtem a zene iránt, és szerencsére ezt a szüleim is teljes mértékben támogatták. Hat évesen kezdtem el hegedülni, azonban nem sok sikerélményem származott belőle. Tizenegy éves korom körül úgy éreztem, hogy hangszert szeretnék váltani. Nagyon tetszettek a fúvós hangszerek és azok közül is a szaxofon, így alakult, hogy elkezdtem szaxofonon tanulni.

Az egész világot beutaztad már, több helyen is éltél, végül mégis visszatértél Magyarországra. Miért döntöttél így?

Első hosszabb külföldi tartózkodásom a franciaországi tanulmányaimmal kezdődött, majd ösztöndíjjal az Egyesült Államokba kerültem, ahol három évig éltem. A lelki egyensúlyom megtartásához a zene mellett biztos családi háttérre is szükségem van. Így kalandos és sűrű öt külföldi év után úgy éreztem, hogy egy kicsit megemésztem a látottakat, és átgondolom az életemet. Ekkor találkoztam feleségemmel, akivel azóta három gyönyörű gyermeket nevelünk boldogságban. De szerencsére a fellépések miatt az utazások megmaradtak az életemben, így rengeteg országba eljutottam a zeném által. Az egyik ilyen friss élményem az a tavaly októberi brazíliai koncertsorozat volt, amelyet a triómmal a Bacsó Kristóf Triaddal adtunk Brasilia városban és Sao Paolóban.

Hihetetlen érzés volt, hogy mennyire értették és szerették a zenénket a világ másik felén.

Milyen a magyar zenei színtér összehasonlítva a franciával és az amerikaival?

Az alapvető különbség az, hogy mindkét országban jóval több zenész dolgozik, jóval nagyobb közönségnek. Így a közönség kultúrájához sokkal inkább hozzá tartozik a jazzkoncertre járás, mint szórakozási forma. Azt is látom, hogy a modern zenei stílusok áradatában sehol sem könnyű a nem tömegízlésnek behódoló zenészek élete. A globális összefonódások azonban számos olyan izgalmas nemzetközi projektet segítenek létrehozni, amelyek korábban talán nem jöhettek volna létre.

Bacsó Kristóf3 fotó VancsóZoltán

Bacsó Kristóf (Fotó/Forrás: Vancsó Zoltán)

Több formációban zenélsz, többek között a Modern Art Orchestránál is. Hogy kerültél kapcsolatba a zenekarral?

Fekete-Kovács Kornél a zenekar alapításakor hívott fel, hogy szeretne meghívni a zenekarba mint szólamvezető, mint szólista és mint zeneszerző-hangszerelő. Nagy öröm volt ez számomra, hiszen egy szakmailag rendkívül igényes és kreatív közegbe kerültem, amelyben a mai napig hatalmas öröm dolgozni, a mai napig tanulunk és fejlődünk az újabb és újabb feladatokból.

Hogy néz ki a közös munka Kornéllal? Miből áll az alkotói folyamat?

Kétféle munka adódik Kornéllal. Az egyikben szabad kezem van és rám van bízva az egész zenei koncepció. Ilyenkor meghallgatjuk egymás véleményét és számos esetben megfogadom a kollégák tanácsát, de alapvetően én mondom ki az utolsó szót. A másik megközelítés, amikor Kornél gondol ki  egy projektet a zenekarba és szétosztja a feladatokat. Ez szintén nagyon izgalmas kihívás, amelyben sok szabad kezet kapunk, de a végső szót Kornél mondja ki és elsősorban az ő elképzelései érvényesülnek. Az alappillére az együttműködésünknek mindkét eseteben a bizalom:

teljesen megbízunk egymás zenei ízlésében és felkészültségében, így a végeredmény csak jól sülhet el.

Hat évvel ezelőtt szerzői lemezt adtál ki a MAO-val, amit a kritikusok is elismertek. Tervezel hasonlót a jövőben?

Nagyon szeretem ezt a lemezt, és nagyon büszke is vagyok rá, mert rengeteg munkám volt benne, és elmondhatom, hogy ez volt az egyik legelső szerzői lemeze a MAO-nak. Azóta bőven született annyi zeném, hogy egy albumnyi anyag kijönne belőle. Bízom benne, hogy a közeljövőben erre is sor kerül.

Mivel számtalan zenekarban megfordultál, már jócskán van összehasonlítási alapod. Kisebb felállásokban vagy nagyzenekarral muzsikálsz szívesebben?

Mindkétféle felállást más miatt szeretem és más dolog miatt kihívás számomra. A kisebb formációkban jóval több terem van az improvizációra, a szabadságra és több spontán dolog jöhet létre egy koncert alatt. A nagyzenekar hangzásával azonban nem lehet betelni: a nagyzenekar olyan sokféleképpen tud megszólalni egyszerre, ahogyan egy kisebb formációban elképzelhetetlen. Mindemellett a MAO egy nagy család, és ez a zenekar hangzásában is érződik: amikor tizenhét ember szívét és lelkét és teljes koncentrációját egyként teszi bele egy akkordba, az az érzés hihetetlenül felemelő.

Támogatott tartalom.

Szaxofon Különkiadás – Modern Art Orchestra

Kapcsolódó

Szaxofon Különkiadás – Modern Art Orchestra

Fekete-Kovács Kornél, a Modern Art Orchestra művészeti vezetője a karantén időszakában sem hagyta unatkozni közönségét: minden második szerdán egy lemezhallgatással egybekötött beszélgetést hallgathatunk tőle a MAO Facebook-oldalán. Az adásokban a zenekar Legendás Albumok sorozatának egy-egy koncertjét játsszák le, a trombitás-zeneszerző pedig ehhez igazítva hív meg énekeseket, zenészeket, fotósokat, szobrászokat, tanárokat vagy akár IT szakembereket.

Modern Art Orchestra

Tizenötödik évadát kezdi a széles körben elismert hazai jazz big band, a Modern Art Orchestra.

A nem mindennapi formáció 2005 októberében, a zenekarvezető Fekete-Kovács Kornél kezdeményezésére alakult meg a magyar jazz- és klasszikus zenei élet akkori legkiválóbb fiatal muzsikusaiból. A zenekar alapítása óta kizárólag kortárs zenei repertoárral rendelkezik, amely esztendőről esztendőre növekszik, köszönhetően elsősorban a MAO körül tevékenykedő szerzőknek, akik az együttes létezését is elegendő inspirációnak érzik a komponáláshoz. A kortárs zenei műhelyként működő együttes példaértékű tevékenységet folytat, hiszen fennállása óta már több, mint huszonöt órányi olyan új kompozíció született meg, ami kifejezetten a Modern Art Orchestra számára íródott. Ez a minden túlzás nélkül rekordnak mondható adat nem csupán statisztika, de az együttes kiemelkedő alkotó- és inspiráló tevékenységét is kellőképpen illusztrálja.

A trombitaművész zeneszerző célja a big band megalapításával a kortárs klasszikus zene és a jazz határainak kitágítása és ezeknek a műfajoknak a népszerűsítése. Emellett a zenekar központi szerepet vállal a fővárosi jazz és kortárs komolyzenei életben, hiszen az aktív jazz zenészek nagy részét foglalkoztatja. A ma már nem csak jazz-kedvelő körökben elismert MAO az évek alatt rengeteg díjjal, elismeréssel gazdagodott, számtalan koncertet adtak: Budapesten rendszeresen fellépnek a Budapest Music Centerben, turnéztak Európában, az Egyesült Államokban és Izraelben, valamint játszottak már olyan legendás művészekkel, mint Tom Harrell, David Liebman, Bob Mintzer, Rhoda Scott, Adam Nussbaum és Ennio Morricone.

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Zenés színház

Koronavírussal került kórházba Anna Nyetrebko

Az orosz szopránnak a koronavírussal összefüggő tüdőgyulladása van, ezért orvosi felügyeletre szorul.
Könyv

11 különleges könyv az Ünnepi Könyvhétről

Az idén nagyon hányatott sorsúra sikeredett könyvhetet végül részben online tartják meg, de ez nem jelenti azt, hogy a könyves újdonságokból ne lehetne csemegézni!
Klasszikus

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World hír

Íme a járványhelyzet-kompatibilis szórakoztatás: indul a Raktárkoncert-sorozat

Zenei legendák, fesztiválzenekarok és a mulatós zene képviselői is feltűnnek a szeptember 21-től kezdődő sorozatban, amelyet a könnyűzenei ipar támogatására indítottak el.
Jazz/World lemez

Budapesti koncertjének felvételét adja ki lemezen Keith Jarrett

Keith Jarrett 2016-ban a Müpában lépett fel. Most duplaalbumon jelenik meg a teljes improvizációs szólókoncert az ECM kiadónál.
Jazz/World ajánló

Szerdán indul a Fonó születésnapi sorozata

A nyári szabadtéri Teraszkoncertek után az idén 25 éves Fonó egy különleges jubileumi válogatással indítja útjára az évadot. A Fonó25 Folkfőváros szeptember 16-19. között egyfajta mixe a zeneház több kedvelt sorozatának.
Jazz/World guessous mesi

Premier: Guessous Mesi a gyermeki énünkről mesél új dalában

Az egzotikus, népi hangzásvilágáról ismert Guessous Mesi, Junior Príma Díjas énekesnő új dallal és videoklippel jelentkezik szeptember 12-én a Fidelio felületén. "Lüktet a lét" című új dala az anyává válás izgalmas és egyben ismeretlen terepe mellett, a saját belső gyermeki énünk megélését dolgozza fel.
Jazz/World lapszemle

Neves szaklap méltatja a Budapest Music Centert

Hosszú cikkben mutatja be a Budapest Music Centert az egyik legolvasottabb jazz-szaklap, az All About Jazz. Nemcsak magáról az intézményről, hanem a körülötte lévő művészi csoportról és az általuk készített hanglemezekről is szó van az írásban.