Jazz/World

Úgy kísérletezni, hogy a kishúgom is bulizzon rá – Itt van Balogh Tomi új lemeze

2020.02.02. 17:00
Ajánlom
A mai napon jelenik meg Balogh Tomi új lemeze, a Young Feelings, amely különös kirándulás a hiphop felé. Zenei névjegy, mondja róla a jazz-zongorista, aki fiatalságát is meg szerette volna örökíteni az albummal.

A jazz és a hiphop régóta együtt fejlődnek, és az új lemezeden sem választható el a két stílus. Miért inspiráltak?

Valóban régen összefonódott már a két stílus, egyik nagy példaképem, Herbie Hancock is otthon van mindkettőben. Benne azt szeretem, hogy bátran nyúl elektronikához, most, nyolcvanhoz közel is kipróbál újat. Azért csináltam meg ezt a lemezt, mert ez a zenei világ foglalkoztat most leginkább.

Szerettem volna az absztrakt ötleteket, a kísérleti hangzásokat úgy beültetni a zenébe, hogy mondjuk a kishúgom is bulizzon rá.

A lemezen ugyanis van egy csomó szám, amik kifejezetten táncolhatók. Jó dolog volt megmutatni a számokat barátoknak, a családomnak. És hogy kicsit popos a hangzás, az nem kompromisszum, mert nem kellett kihúznom semmit csak azért, mert merész. Sőt, arra törekedtem, hogy minden ötletet meg tudjak tartani.

Volt olyan is, hogy kompromisszumot kellett hoznod?

Ezen a lemezen nem, amúgy hangszerelőként, producerként igen. Jellemző volt, hogy ha összeraktunk egy dalt, és beletettem valami merész ötletet, akkor azt mondták, hogy aha, ez nagyon jó, de vegyük ki, mert a hallgatók úgysem fogják érteni. Azt hiszem, nyugatabbra sokkal több minden belefér a könnyűzenébe. Hallgass meg a Justin Timberlake-számot, tele vannak jobbnál jobb harmóniákkal. Pharrell Williams mondta egy interjúban, hogy arra törekszik, hogy olyan akkordmeneteket hozzon létre a zenében, ami teljesen új érzéseket vált ki, ami valami más.

Sokszor meg elég egy jó riff, és meg is van a popszám, a te dalaid viszont tömörek, tele vannak ötlettel.

A popzenében vannak három-négy akkordos nóták, amivel nincs is baj. Robert Glasper például gyakran hajlandó ilyen párakkordos történetekre, de Miles Davisnek vagy John Coltrane-nek is vannak olyan szerzeményei, amik tulajdonképpen két akkordból állnak. (Például a So What? vagy az Impressions.) Csak az nem mindegy, milyen az a két akkord. A formát is szabadabban kezeltem a lemezen, mint a popzenében szokás, nem feltétlenül úgy épülnek fel a dalok, ahogy az megszokott. Ebben meg Kendrick Lamar és Tyler the Creator inspirált.

Kepernyofoto2020-01-27-211805png-204221.jpg

Balogh Tomi (Fotó/Forrás: Hatvani István)

Jellegzetes hangzása van a lemeznek. Ez hogyan alakult ki?

Nem használtam máshonnan származó sample-t, minden saját. Azt szerettem volna, ha a számokat a hangszín alapján akár egyetlen másodpercből is fel lehet ismerni.

A komponálás és a felvételek készítése mennyiben fonódik össze?

Most többnyire először csináltam meg a hangszereléseket, tehát a dalok vázát, aztán utána a dallamot és a szöveget. Ez azt is jelzi, hogy sokkal fontosabb volt a groove, a beat. Általában az fog meg egy zenében, hogy mennyire dög, milyen jó akkordok vannak benne.

Említetted például Lamart, akinél a hiphop elválaszthatatlan a fekete gyökereitől, és tematikus szinten is foglalkozik a kisebbségi kérdésekkel. A te zenédben ilyenről nyilván nem lehet szó.

Lehetőségként éltem meg, hogy van egy zenei stílus, ahhoz tartozik egy tematika, és a hallgató most nem azt kapja. Szeretem Kendricket, de rögtön más témái vannak például Tylernek, aki hétköznapi, banális „hülyeségeket” is simán rappel, vagy Common, akinek a szövegei sokszor szerelmes témákról szólnak, mégsem durvák vagy nyálasak, inkább emelkedett hangvételűek, erősek, és szintén nem a hiphopra jellemző, sokszor a nőket degradáló stílusban íródtak.

Szerettem volna megörökíteni, ami bennem van, innen a cím: Young Feelings. Egyrészt a fiatalkori érzéseket, másrészt az érzéseknek a fiatalságát, frissességét is jelenti.

Mennyi idő alatt készült a lemez?

2018 szeptembere óta dolgoztam rajta, még a Berklee-n [Berklee College Of Music-on], ahol volt egy produceri szoba, ott kezdtem el alapokat gyártani. Minden nap csináltam kettőt-hármat, össze is jött vagy negyven, azok közül válogattam. De a többi ötlet is megtalálja majd a helyét.

Mennyiben tett hozzá a lemezhez, hogy Amerikában jártál?

A főtárgytanárom, Kevin Harris nagyon jó tanácsokat adott, minden észrevétele gondolatgazdag volt.

De volt, hogy csak annyit mondott, hogy hallgassam meg ezt meg ezt a számot, aztán sétáljak ki az óceánpartra.

Nem mindennapi pedagógiai tanács.

Felszabadító volt, hogy nem kell mindig a technikai vagy elméleti részleteket görcsölni, hanem egy tanárt érdekli, hogy művészi szempontból mit rejt egy dal. Nem akarok senkit megsérteni, de itthon gyakran éreztem, hogy a kísérletezést nem mindig fogadják jól, és nem díjazzák.

Hiphopnak neveznéd a lemezt, vagy csak én címkézem most fel?

Valóban inspirálta a hiphop, illetve az R&B… de nem szívesen kategorizálok. Viszont azzal sincs bajom, ha valaki be akarja sorolni. Ha meghallgatod, úgyis hallod, hogy nem csupán hiphop, kicsit más.

Akkor az sem érdekel, ha azt mondják, hogy Balogh Tomi beadta a derekát a kurrens hiphopnak?

Nem, mert én azért csináltam ilyen lemezt, mert ez érdekelt. Azért használtam autotune-t, mert tetszett a hangzása. És amúgy sincs értelme azzal vádolni, hogy a népszerűségre hajtanék. Erre a zenére egy jazzklub szervezője azt mondja, hogy hiphop, egy popmenedzser meg azt, hogy jazz.

A teljes album

Balogh Tomival legutóbb Junior Prima Díja kapcsán készítettünk interjút.

„Nem szeretnék kimaradni a jelenlegi áramlatokból”

Kapcsolódó

„Nem szeretnék kimaradni a jelenlegi áramlatokból”

A zongorista-zeneszerző Balogh Tamás szemtelenül bátran nyúl a zenéhez, és folyton új zenei projekten töri az agyát. Akusztikus jazzkvartettje mellett most éppen egy elektronikus hatásokkal teleszőtt szólóalbummal jelentkezett, aminek Visit Planet Earth a címe. Nem mellesleg nemrég megkapta a Junior Prima díjat.

Olvass tovább a témában! (1) (2)

Hogyan kezdődött a jazz és a hiphop házassága?

Kapcsolódó

Hogyan kezdődött a jazz és a hiphop házassága?

A jazz egyik legmarkánsabb irányvonala mára a jazz rap, vagy jazz hiphop lett, aminek az USA-ban olyan népszerű előadói vannak, mint Robert Glasper, Kamasi Washington, Christian Scott és még sokan-sokan mások. De hogyan kezdődött a kettő kapcsolata?

Mit jelent egy Pulitzer-díjas hip-hop zenész a „magaskultúra” számára?

Kapcsolódó

Mit jelent egy Pulitzer-díjas hip-hop zenész a „magaskultúra” számára?

Kendrick Lamar az első nem klasszikus, nem jazz előadó, aki zenei Pulitzer-díjat kapott. A díjtestület szerint a hip-hop művész DAMN. című albuma „a modern afroamerikai élet hiteles lenyomata”. Lamar klasszikus zeneszerzők elől vitte el az elismerést. Mit jelent ez a „magaskultúra” képviselőinek?

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Beintett a teknős a fotósnak, díjat ért

Átadták az idei Comedy Wildlife Photography díjakat, ami immár hat éve díjazza az év legviccesebb természetfotóit. A rangos megmérettetésre ebben az évben 44 döntős kép közül választották ki a legjobbakat.
Klasszikus

Korán megkapta Kocsis áldását – Berecz Mihály a Kult50-ben

„Születésem óta a zene állandó része életemnek”, írja az 1997-es születésű Berecz Mihály rövid önéletrajzában. Valóban így van. De a zene kezdetben nem a klasszikus műfaj köntösében volt jelen az életében, hanem a népművészet révén.
Klasszikus

Egmont-nyitány tízezer tüntető előtt – interjú Juhász Bence karmesterrel

Október 23-án hatalmas tömeg állt ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem mellett. A Független Zeneakadémisták Szimfonikus Zenekara pedig egy olyan zeneművet vitt utcára, amellyel történelmi időket idézett: Beethoven forradalmi Egmont-nyitányát. Juhász Bence karmester beszélgetésünkben felelevenítette a különleges előadást.
Klasszikus

Éneklő apácák a klasszikus zenei listák élén

Az egyik legnagyobb zenekiadónál jelent meg a Poor Clares of Arundel kóruslemeze, az apácák pedig rögtön az eladási listák élére törtek.
Jazz/World

Gyönyörű népdalok mai hangon – Megjelent a Dalinda új lemeze

Kísérletező hangzású albumot ígért a Dalinda, most megérkezett. Az a capella női énektrió lemezén természetesen népdalok szerepelnek, gyönyörű és mai feldolgozásban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Jazz/World gyász

Elhunyt Tornóczky Ferenc jazzgitáros

Életének 77. évében elhunyt Tornóczky Ferenc Artisjus-díjas jazgitáros és zenetanár - közölte a Kőbányai Zenei Stúdió pénteken.
Jazz/World lemez

Gyönyörű népdalok mai hangon – Megjelent a Dalinda új lemeze

Kísérletező hangzású albumot ígért a Dalinda, most megérkezett. Az a capella női énektrió lemezén természetesen népdalok szerepelnek, gyönyörű és mai feldolgozásban.
Jazz/World womex

Egyedülálló kiadvány foglalja össze, amit a hazai nép- és világzenéről tudni érdemes!

Hungarian World Music Guide címmel készített átfogó körképet a magyar nép- és világzenei piacról az NKA Halmos Béla Programiroda olyan fontos hazai szereplők segítségével, mint a Hagyományok Háza, a Fonó és a Hangvető.
Jazz/World ajánló

50. születésnapját ünnepli Oláh Kálmán

Oláh Kálmán zongoraművész és komponista idén ötvenéves. Ennek apropóján a Müpában ad koncertet, amelyen az erre az alkalomra írt, Return to Pangea című szerzeményét is bemutatja zenésztársaival. A koncerten John Patitucci amerikai basszusgitáros is fellép.
Jazz/World gyász

107 évesen elhunyt a női dobosok úttörője, Viola Smith

Elhunyt a női dobosok úttörője, Viola Smith. A zenész, aki a harmincas-negyvenes évek amerikai szving és big band korszakában ért el sikereket, novemberben lett volna 108 éves, múlt szerdán a kaliforniai Costa Mesában halt meg.