Klasszikus

7 klasszikus zenemű húsvét ünnepére

2018.03.30. 09:26
Ajánlom
A húsvét a kereszténység legfontosabb ünnepe. Jézus halálának fájdalma és feltámadásának öröme számos zeneműben is megjelenik. Tallis, James MacMillan, Mahler, Arvo Pärt és Bach a Fidelio húsvéti zeneajánlójában.

Thomas Tallis: Jeremiás próféta siralmai

Gloriana Chamber Choir, karig. Andrew Raiskums

A reneszánsz nagy angol mesterének zenéje ma is ugyanolyan hatásos, mint a maga korában, a Jeremiás siralmai pedig különlegesen gyönyörű és szívbemarkoló. Tallis 1565-70 között írta a művet szentírási szövegekre, ami egyébként általános gyakorlat volt a kor zeneszerzőinél. Az angol komponista a kor legmodernebb kompozíciós technikáit felhasználta a Siralmak írásánál, és valószínű, hogy azokat a nagycsütörtöki anglikán egyházi szertartásokon is előadták.

Johann Sebastian Bach: Máté-passió

A Máté-passió az a zenemű, amelyről mindenki hallott, de kevesen ismerik valójában és teljes egészében. Ez egyike Bach két fennmaradt alkotásának a műfajban (a másik a János-passió), és 1727 nagypéntekén adták elő először Lipcsében. Pilinszky János, Bach egyik legnagyobb költőrajongója így ír a műről és szerzőjéről:

„Bach hitében nem az rendít meg, hogy hitt Jézusban, hanem hogy műve tanúsága szerint valóban Jézus volt az, akiben hitt. Hiszen már a tehetség se vak energia, hanem fokozottan érzékeny látás. A valódi hit pedig még inkább az, s éppúgy visszafele minősül, mint a tehetség. Gyümölcse vall visszafele a tehetségről, s Istenünk hitünk valódiságáról. Képzelgés nem szül igazi művet, s képzelt Isten se gyümölcsöző hitet. Sose hitünk táplálja ugyanis hitünk tárgyát, se a tehetségünk a valóságot. Hanem fordítva: hitünk tárgya táplálja hitünket, sőt tehetségünket is. Valójában nem Bach teremtő ereje rendít meg hát, hanem az az erő, ami Bachnak a Teremtővel való mély szövetségéből árad.
(...) Ami a Máté-passióban elsősorban megragad hát: az Jézus jelenléte. Ő az, aki ebben a zenében elsősorban revelálódik, ami egyúttal Bach hitének és tehetségének is legfőbb ambíciója és dicsősége.
Művészetében ezt az organikus teljességet szeretjük annyira. Azt a csodálatos erejű, bensőséges egységet, mely semmiféle elemzést nem enged magjáig hatolni, oda, ahol tehetség, tudás, hit a mű »mondanivalójában« a valóság páratlan egységű életét éli. A remekmű magja mindenkor egy magasrendű valóság, melynek napjába nézve elvakul a kutató szem, de boldogan melegednek az áhítattal közelítő századok.”

Bach Húsvéti oratóriumáról tavaly írtunk – gyönyörű zene, érdemes meghallgatni ma is.

Nyikolaj Rimszkij-Korszakov: Nagy orosz húsvét – nyitány

St. Louis Orchestra, vez. Leonard Slatkin

Egészen más jellegű a magát ateistának valló Rimszkij-Korszakov műve, aki monumentális nyitányában a keresztény és pogány elemek keveredését akarta megörökíteni. Nevezetesen azt, ahol a Nagyszombati áhítatból a pogány eredetű húsvét vasárnap lesz az orosz kultúrában. A szimfonikus hangszerelés nagymestere három ortodox éneket dolgoz fel a nyitányban, hegedűszólót szerepeltet, majd káprázatos fesztiváli hangulatot teremt a zárópercekben.

James MacMillan: A hét utolsó szó a keresztfán

Virtuoso String Orchestra, Choir 21, vez. a szerző

Nem csak Haydnt ihlette meg Krisztus utolsó hét szava, amelyet a kereszten mondott. James MacMillian a hatvanas éveihez közelítő angol zeneszerző, akinek katolikus hite számos egyházi alkotást ihletett. Megrázó erejű, mélységesen tragikus mű a Hét utolsó szó, amelyet 1993-ban írt mezzoszoprán és bariton szólistákra, kórusra és zenekarra. „Ez az elmúlt száz év legnagyobb szakrális műve” – mondta róla Nicholas Collon, az Aurora Orchestra vezetője.

Gustav Mahler: II. (Feltámadás) szimfónia

Royal Concertgebouw Zenekara, vez. Mariss Jansons, a Holland Rádió Kórusa, Ricarda Merbeth, Bernarda Fink (ének)

Nem könnyű szimfónia Mahler eme hatalmas alkotása, de minden bizonnyal megéri végighallgatni. Hogy micsoda erők jelennek meg ebben a szimfóniában, arról már írtunk korábban.

Hat éven át írta, és 1895-ben mutatta be Mahler a szimfóniát, és kollégája és mestere, Hans von Bülow temetésén találta meg a szöveget, amit végül megzenésített az utolsó tételben. „Keljetek életre! Keljetek életre, poraim, a rövid pihenés után!” – áll az utolsó tételben. (A videó a teljes szimfóniát tartalmazza, de az utolsó tételtől indul.)

Arvo Pärt: János-passió

Mogens Dahl Kammerkor

Napjaink egyik legnépszerűbb zeneszerzője, a Fidelio olvasóinak kedvence rengeteg egyházi művet alkotott. Az 1989-ben komponált műben Jézust bariton hang énekli, az evangélistát pedig egy férfikvartett. A nagyjából hetven perces zene János evangéliumának 18-19. fejezeteire íródott. Amikor Pärt Észtországból Ausztriába költözött, már nála voltak a János-passió első vázlatai, a zenét pedig többek között a középkori passiózenék ihlették.

Ezeket a kortárs zenéket kell hallgatni az olvasóink szerint

Kapcsolódó

Ezeket a kortárs zenéket kell hallgatni az olvasóink szerint

Arvo Pärt, Philip Glass és Ola Gjeilo a legnépszerűbb kortárs komponisták között a Fidelio olvasói szerint. Van még egy-két meglepetés is a listában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Fel kell találni magunkat” – Interjú Bretz Gáborral

Bretz Gábor az Opera állandó művésze, aki az elsők között kapta meg a Kamaraénekesi címet, egy-egy évad során több szerepet is alakít. Legutóbb a – címlapfotót is inspiráló – Don Carlos online premierjén láthattuk. A világhírű basszbaritonnal a pandémia teremtette kihívásokról, az énektanítás rejtelmeiről és arról is beszélgettünk, mit kívánna egy jótündértől.
Vizuál

Nézze meg ingyenesen az európai film legjobbjait a Lux-díj online csatornáján

A Lux Közönségdíj online mozicsatornáján május 16-ig ingyenesen megtekinthető három sokszorosan díjazott európai film: az Oscar- és Európa-díjas Még egy kört mindenkinek, az Oscar-jelölt Kollektíva és a Corpus Christi című alkotás. A közönség szavazatait is várják.
Klasszikus

„Újraéled a karanténba zárt kultúra”- kihirdette a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadát

Fischer Iván rendezte új operaelőadás, Richard Strauss-maraton és nemzetközi sztárok, köztük Danyiil Trifonov vagy Jordi Savall is szerepelnek a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadjában.
Színház

Lehoczky Zsuzsa a Nemzet Színésze

Május 11-én új tagot választottak a Nemzet Színésze cím birtokosai. A Törőcsik Mari halálával megüresedett helyre Lehoczky Zsuzsát választotta a jelenlegi tizenegy tag.
Színház

Új bemutatókkal kezdi jubileumi évadát a Vígszínház

Több mint 90 éves hagyományát követve a Vígszínház május 1-jén megkezdte a következő évad bérleteinek értékesítését. Bár egyelőre csak decemberig hirdettek műsort, az elmúlt időszak közönség előtt be nem mutatott előadásai mellett újdonságokat is tartogat a 2021/2022-es szezon.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Haydn és magyar nóta az Óbudai Danubia Zenekar online kínálatában

Az Óbudai Danubia Zenekar május 15-én a Best of BMC sorozat keretében Haydn műveit szólaltatja meg, míg május 22-én a magyar nóta értékeit felvillantva, Liszt Ferenc valamint Brahms művei mellett, Ott Rezső kifejezetten erre az alkalomra írt szimfonikus magyar nótacsokrát játssza.
Klasszikus hír

„Újraéled a karanténba zárt kultúra”- kihirdette a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadát

Fischer Iván rendezte új operaelőadás, Richard Strauss-maraton és nemzetközi sztárok, köztük Danyiil Trifonov vagy Jordi Savall is szerepelnek a Budapesti Fesztiválzenekar 2021–22-es évadjában.
Klasszikus hír

A Liszt Ferenc Kamarazenekar Juliane Banse operaénekessel és Várdai Istvánnal búcsúztatja az évadot

Nemcsak különleges vendégekkel, hanem izgalmas átiratokkal is készül a 2020/21-es zeneakadémiai évad online szezonzáró koncertjére a Liszt Ferenc Kamarazenekar. Az együttes május 14-én először Várdai Istvánnal Bach-szonátát játszik kamarazenekari felállásban, ezt követően a világhírű Juliane Banse közreműködésével Mendelssohn jól ismert dalai csendülnek fel új köntösbe bújtatva.
Klasszikus hír

Mesterhangszerek használatára lehet pályázni

A Magyar Állami Operaház pályázatot hirdet magyar állampolgárok, valamint felsőfokú zenei végzettséggel rendelkezők számára: állami tulajdonban lévő mesterhangszerek több évre szóló használatára lehet jelentkezni.
Klasszikus újranyitás

A közönséget is várják a Cziffra György-emlékév következő koncertjére

Az első, közönség számára is nyitott koncertet május 11-én tartják Szegeden, a Nemzeti Színházban. Az Hommage a Cziffra elnevezésű esten Szabó Marcell zongoraművész és a Szegedi Szimfonikus Zenekar lép fel, vezényel Medveczky Ádám.