Klasszikus

A fickó, aki megcsinálta a zenetörténet legdurvább áprilisi tréfáját

2019.04.01. 12:15
Ajánlom
Barokk és klasszika, komoly komolyzene. Ezekből az összetevőkből akarta megalkotni Peter Schickele professzor a tökéletes Bach-gyermeket, véletlenül azonban a nevetőgáz is részt vett a reakcióban. Így született P. D. Q. Bach.

A neve azt jelenti: PDQ, Pretty Damn Quick – az az átkozottul gyorsan. A húszgyermekes Johann Sebastian Bach huszonegyedik gyermekét azonban soha nem ismerték el a nagy zeneszerzők között, sőt, sokan úgy vélik, nem is létezett. Persze nem véletlenül.

„P. D. Q. Bach életének legvitatottabb aspektusa, nos, a létezésén túl, hogy mikor létezett. (…) Mára szokássá vált úgy feltüntetni születési és halálozási dátumát, ahogy első sírján szerepelt: 1807-1742; ez viszont, valljuk be, nem véletlenül vezetett zavarodottsághoz és egy csomó magyarázkodáshoz a zenetudomány részéről.”

Ezekkel a szavakkal kezdődik P. D. Q. Bach mintegy háromszáz oldalas monográfiája, amely egyszerre paródiája a zenetudománynak, az intézményesült klasszikus zenének, s mellette még izgalmas olvasmányként is szolgál.

A fiktív zeneszerző, P. D. Q. Bach alakját Peter Schickele fiatalon, a Juilliard School hallgatójaként alkotta meg a hatvanas években. A furcsa, groteszk zenei humort alkalmazó művek és a koncertek annyira népszerűek lettek, hogy Schickele és zenésztársai hamar a Lincoln Centerben találták magukat. Ahhoz, hogy P.D.Q. Bach alakja valóban önálló életre keljen, életrajzra is szükség volt. S ahogy a fenti szemelvényből is kitűnik, a „zenetudósok” épp élete két végpontjának dátumában nem tudtak megegyezni. Illetve dehogynem:

az biztos, hogy Pretty Damn Quick Bach április 1-én született.

Mi lenne, ha egy Beethoven-szimfónia úgy zajlana le, mint egy focimeccs?

De még ennél is fontosabb, hogy mit tartogat PDG életműve. Ha megnézzük az életrajzából szereplő műjegyzéket, rögtön látjuk, hogy a zene számos területén pionír volt. Dudára, kazoo-ra, főtlen manicottira is írt műveket, sőt, egy hangszer is feltalált, a harsona és a fagott keresztezéséből hozta létre a hargottot (angol nyelven: tromboon). A csodálatos instrumentum borzasztó hangja révén méltán lett népszerűtlen.

Ne higgyük, hogy PDQ egy csapásra az lett, aki.

Három periódusra osztható alkotói pályája. Az első, amelyet a „zenetudomány” csak a Kezdő Fejesugrásként emleget, több halhatatlan opuszt adott a világnak. Ezek közé tartozik például az Echo Sonata két, egymással barátságtalan hangszercsoportra, valamint a Bölöm concerto búvárokra, fuvolistákra, két trombitára és vonósokra. Második alkotói periódusa az Alámerülés Korszaka, olyan zseniális darabokkal, mint a Pervertimento, a Pucerenád (Serenude), A civillai borbély-szvit és a Concerto zongorára zenekar ellen. Hallgassuk meg ebből a periódusból az Erotica-variációkat, amely, mint azt a cím sem jelzi, Beethoven nyomán íródott.

PDQ harmadik alkotói periódusát a Bűnbánat Korszakának nevezi a tudomány, hiszen a művész élete alkonyán egyre inkább a vallásos témákhoz fordult. Ekkor készült az Iphigenia Brooklynban, Haydn Évszakok című oratóriuma nyomán a Ízszagok (The Seasonings), a négykezes Brácsaszonáta, Beethoven Nagy fúgájának ihletésére a Legbölömebb fúga, a Fanfár a közönséges náthához, a Missa Solemnis nyomán pedig a Missa Nevetségesch. Ez utóbbi jegyzésszáma – no. N20 – a nitrogén-oxidra, azaz a nevetőgázra utal.)

P.D.Q. Bach művészetét sajnos soha nem tartották nagyra. Nagyon ritkán adják elő a műveit, és akkor is többnyire nevetnek rajta. Álljon itt néhány alkotása, hogy lerójuk tiszteletünket géniusza előtt!

Az elégtelenül hangolt zongora és egyéb diszfunkcionális művek billentyűkre (részlet)

1712 – nyitány

Főtéma és szonáta két barátságtalan hangszercsoportra

Egy kis édi zene

Traumarai magányos zongorára

Concerto csak zongorára és zenekarra

A legviccesebb komolyzenész Veszprémbe jön, és elhúzza a nótánkat

Kapcsolódó

A legviccesebb komolyzenész Veszprémbe jön, és elhúzza a nótánkat

Aleksey Igudesman az a hegedűs, aki pár évtizede Victor Borge volt a zongoristák számára: nem csak vicces, hanem intelligens és muzikális, de nem kell szofisztikált, garbós értelmiséginek lenni ahhoz, hogy nevetni tudjunk rajta.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Jazz/World

Elhunyt Juliette Gréco, akinek Boris Vian, Albert Camus és Jean-Paul Sartre írt dalszöveget

Kilencvenhárom éves korában szerdán meghalt Juliette Gréco, a francia sanzon nagyasszonya, Léo Ferré, Jacques Prévert és Serge Gainsbourg dalainak előadója - közölte családja az AFP francia hírügynökséggel.
Zenés színház

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Színház

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.