Klasszikus

A nagyok titkai

2022.05.19. 15:50
Ajánlom
Vezető karmesterük, Kirill Petrenko vezényletével adta elő a Berlini Filharmonikusok Csajkovszkij Pikk dáma című operáját, saját koncerttermében, Berlinben. Az április 21-i, koncertszerű előadáson megpróbáltuk kideríteni, mit tudhat az a dirigens, akit egy ilyen jelentőségű zenekar mindenáron magának akart.

Ha a világ legjelentősebb zenekarát kellene megnevezni, a legtöbben alighanem a Berlini Filharmonikusokat mondanák. A nagy múltú együttesnek az idők során mindig a legnagyobb karmesterek álltak az élén, neve ma is a minőség szinonimájának számít. Hasonlóan egyedi az a módszer, ahogyan a zenekar megválasztja vezető karmesterét,

a zenészek titkos szavazással voksolnak, és bárkit lehet jelölni a nemzetközi színtér dirigensei közül – nem véletlen, hogy sokan a pápaválasztáshoz hasonlítják a folyamatot.

Legutóbb 2015-ben fordult a világ figyelme Berlin felé, akkor Simon Rattle utódját keresték a muzsikusok, és bár visszanézve a korabeli cikkeket, több jelölt neve is forgott a köztudatban, a nem hivatalos források szinte mind a német karmestert, Christian Thielemannt valószínűsítették.

BPhil_Pique_Dame_210422_024-154826.jpg

Pikk dáma-előadás a Berlini Filharmóniában (Fotó/Forrás: Monika Rittershaus / Berlini Filharmonikusok)

Az első, eredménytelen szavazás után jött a nagy meglepetés, ugyanis a zenekar az akkor a müncheni Bajor Állami Opera zeneigazgatói tisztségét betöltő Kirill Petrenkót választotta, akit a fogadások is csupán a közepesen esélyesek közé soroltak (a hírek szerint feszültség is támadt a két karmester között a döntést követően, legalábbis az alulmaradt fél részéről). Az orosz származású, de tanulmányait már Ausztriában végző dirigens Magyarországon is járt már, ám jóval több online közvetítésből ismerheti a hazai közönség, legyen szó akár a müncheni időszak opera-előadásairól, akár a berliniek saját digitális koncerttermének kínálatáról vagy más alkalmakról. Magam is azok közé tartozom, akik most hallották először élőben Petrenkót, a Berlini Filharmonikusok április 21-i Pikk dáma-előadásán.

Csajkovszkij operáját a megelőző hetekben több alkalommal is játszotta a zenekar Baden-Badenben, ám „otthon” csak két koncertszerű alkalomra került sor. Akadtak persze, akik már ezen is csodálkoztak, hiszen az orosz kultúra ellen fellángolt indulatok akkortájt éppen a tetőpontjukra hágtak, ám elég volt néhány pillanat, amikor a neves karmester színpadra lépett, hogy világossá váljon,

a Berlini Filharmonikusok közönsége olyan mértékben rajong érte, hogy szinte bármilyen zeneművet érdekesnek és szerethetőnek találna az ő interpretációjában.

A korábbi, online szerzett pozitív tapasztalatok után ez a reakció csak fokozta az elvárásokat, vajon mit tudhat az a művész, akit a világ egyik legigényesebb közönsége is feltétlen csodálattal hallgat?

BPhil_Pique_Dame_210422_003-154824.jpg

Aigul Akhmetshina és Jelena Sztyihina a Berlini Filharmonikusok Pikk dáma-előadásában (Fotó/Forrás: Monika Rittershaus / Berlini Filharmonikusok)

Az első jellemző, amit Petrenko valóban létező varázásból érdemes kiragadni, a karmester természetessége. Olyan érzésünk lehetett, mint amikor valaki egy kényelmesen hömpölygő folyamban úszik – szinte semmit nem kell tennie, csak teljesen átadnia magát az áramlásnak. Petrenko olyan értelemben nem irányította a zenei folyamatokat, mint amilyen aktív, alkalomadtán küzdelmes tevékenységet ez a kifejezés sejtet, inkább azt a benyomást keltette,

mintha valóban eggyé vált volna a muzsikával, és valamilyen szimbiózis jött létre köztük.

Elképzelni is nehéz, milyen komoly munkát, a zenekar és vezetője közötti összhangot feltételez ez a természetesség, hogy a hallgatóság úgy érezze, vezényelni igazából nem is nehéz, hanem a legmagátólértetődőbb dolog a világon.

Ha a művészi hozzáállástól az elhangzó zenei minőség felé fordulunk, feltűnő volt az a minden értelemben gazdag hangzás, amit a zenekar produkált. A kissé elcsépelt zenei kategória általános jelentésénél sokkal intenzívebb, érzéki síkra ható zengés varázsolta el a hallgatóságot. A darab valóban úgy szólt, ahogyan azt legszebb álmainkban elképzelhetjük, még ha egyesek fel is róhatták volna azt a már túlságosan szőrszálhasogatónak ható kifogást, hogy mindez túl tökéletes, hiányzik belőle az az egyediséggel járó tökéletlenség, ami emberi mivoltunkból következik.

BPhil_Pique_Dame_210422_016-154826.jpg

Arsen Soghomonyan a Berlini Filharmonikusok Pikk dáma-előadásában (Fotó/Forrás: Monika Rittershaus / Berlini Filharmonikusok)

Operáról lévén szó, természetesen a karmester és a zenekar mellett az énekes szólisták is jelentősen hozzájárultak az élményhez és a produkció színvonalához. Hermann szerepét az örmény tenor, Arsen Soghomonyan énekelte, aki igen foglalkoztatott énekes, mégsem volt még hozzá szerencsém – és ezt most nem udvariasságból írom, hanem

valóban nagy öröm egy ilyen értékes adottságokkal rendelkező művészbe váratlanul belefutni.

A tenorista hangja kellően stabil ahhoz, hogy a szólamnak a karakter őrületéből következő, szélsőséges tartományait is megingás nélkül énekelje, emellett a drámai csengés sem szenvedett soha csorbát. Lisát beugróként Jelena Sztyihina énekelte, akinek eleinte túl vibratósnak tűnt a hangja, ám később igen szép pillanatokat okozott, és képes volt a hősnő teljes érzelmi skáláját megmutatni. A grófnő szerepében egy igazi nagyágyú lépett színpadra. Doris Soffelen úgy látszik, nem igazán fognak az évek, mert hangja még mindig impozáns, emellett

olyan erős színpadi jelenség, hogy Hermann-nal való összecsapásakor valósággal megfagyott a levegő a teremben.

A középszerepekben is akadtak igen kiváló énekesek. A Polinát megformáló Aigul Akhmetshina például delejezően sűrű és sötét mezzoszoprán hanggal rendelkezik, miközben a magasságai is kiválóak. Jeleckij egyáriásnak tartott szerepét szépen énekelte Borisz Pinkaszovics, és a Tomszkijként színre lépő Vladiszlav Szulimszkij is zengő mélységekkel rendelkezik. Kiemelkedett még a több mellékkaraktert is megformáló Christophe Poncet de Solages kiművelt tenorja. Elismerés illeti a kórusokat is, telt és egységes hangot szólaltatott meg a Szlovák Filharmónia Kórusa, a Karlsruhei Cantus Juvenum Gyermek- és Ifjúsági Kórus is frissen és üdén énekelt.

BPhil_Pique_Dame_210422_019-154826.jpg

Jelena Sztyihina a Berlini Filharmonikusok Pikk dáma-előadásában (Fotó/Forrás: Monika Rittershaus / Berlini Filharmonikusok)

Amikor valaki először hallgatja meg a Berlini Filharmonikusokat és vezető karmesterüket a saját koncerttermükben, a titkot akarja kitudni. Mitől olyan nagyszerűek ezek a művészek? A zene persze bonyolultabb világ annál, hogy egyetlen este alatt ráleljünk, mit tudnak a nagyok. De talán az sem elhanyagolható szempont, hogy kifejezetten jó hangulatú előadásnak voltunk tanúi, ami után – néhány elkapott pillanat szerint – a közreműködők is felszabadultan ünnepeltek. A zene öröm. Ezen az estén minden jelenlevő számára az volt.

Fejléckép: Doris Soffel a Berlini Filharmonikusok Pikk dáma-előadásában (fotó/forrás: Monika Rittershaus / Berlini Filharmonikusok)

Don Giovanni metoo-botránya

Kapcsolódó

Don Giovanni metoo-botránya

Áprilisban mutatta be a Berlini Állami Operaház Mozart Don Giovanniját, Vincent Huguet rendezésében, aki a jelenkor zaklatási ügyeire építette a koncepcióját. Április 20-án, a széria utolsó előadásán jártunk.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Pénteken kezdődik a Magyar Színházak 34. Kisvárdai Fesztiválja

Június 24. és július 2. között rendezik meg a Magyar Színházak 34. Kisvárdai Fesztiválját, amelyen a versenyprogram előadásait idén is egy öttagú zsűri értékeli majd, a hagyományok szerint. A zsűriben két színész, két rendező és egy költő-drámaíró foglal helyet. A versenyprogramok végeztével ők ítélik oda a fesztiváldíjakat. A fesztiválon látható versenyelőadásokból szemezgettünk, amelyeket kísér egy-egy videóinterjú is.
Vizuál

Bereményi Géza belemegy a játékba

Élvezetes, szerethető és szívet melengető portréfilm lett a Bereményi kalapja, amelyet elsősorban az irónia hat át, mintsem a túlzott komolyság és drámaiság. Mindazonáltal szép, őszinte pillanatoknak is szemtanúi lehetünk a napjaink egyik legnagyobb alkotójáról szóló filmben.
Vizuál

10+1 kihagyhatatlan program a Múzeumok Éjszakáján

Tárlatvezetések, komoly- és könnyűzenei koncertek, filmvetítések, táncelőadások, kézműves foglalkozások és még táncház is vár minket a 2022-es Múzeumok Éjszakáján. Összegyűjtöttünk 10+1 helyszínt, amelyet semmiképp sem érdemes kihagyni június 25-én. 
Vizuál

Corgi-miniszobor őrzi mostantól az Allee bejáratát

Plank Antal alkotásával a XI. kerületi bevásárlóközpont szeretne mosolyt csalni a vásárlók arcára.
Vizuál

„Úgy határol el, hogy közben befogad” – Beszélgetés Balogh Eleonóra üvegművésszel

Világszerte múzeumok, galériák, magán- és közgyűjtemények ünneplik a stúdióüveg-mozgalom immár 60 éves indulását, itthon mégis sokan az iparművészet területére sorolják az üvegművészetet. A művészeti ág különleges helyzetéről beszélgettünk Balogh Eleonóra üvegművésszel az üveg nemzetközi éve alkalmából.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus beszámoló

Visszatérés a Walhallába

A Covid miatti kényszerű kihagyás miatt idén végre visszatérhetett a Budapesti Wagner-napok közönsége a Müpába, ahol már az első fanfárként felcsendülő Walhalla-motívum közben sokan érezték, ismét egy különleges utazás részesei lehetnek. Beszámoló az első Ring-sorozatról és a Rienziről.
Klasszikus hír

Fiatal művészeknek szervez mesterkurzust Miranda Liu

A New Millenium Nemzetközi Akadémia (NMIA) minőségi oktatást és online tanulási lehetőségeket kínál feltörekvő kreatív művészeknek, akik egy mesterkurzus keretein belül tanulhatnak világhírű zenészektől, művészmenedzserektől és szakértőktől.
Klasszikus ajánló

Újabb fellépőket jelentett be a Liszt Ünnep – jön az első Isolation Budapest 

Elton John kedvenc előadóját, a berlini Berghaint is meghódító, sötét, intim hangulatú balladáiról ismert torontói énekesnőt, és a brit The Times 2021-es favoritját is elhozza Budapestre a Liszt Ünnep és az Akvárium Klub vadonatúj zenei minifesztiválja, amelyre június 24-én kezdődik meg a jegyértékesítés.
Klasszikus hír

Schiff András kapta az idei Bach-medált

A Lipcse városa által 2003-ban alapított díjat Johann Sebastian Bach műveinek kimagasló interpretációjáért ítélték oda Schiff Andrásnak. Korábban többek között Gustav Leonhardt, Sir John Eliot Gardiner, Ton Koopman, Nikolaus Harnoncourt vagy Robert Levin munkásságát ismerték el a díjjal.
Klasszikus ajánló

Országszerte ingyenes koncerteket adnak a Magyar Rádió Művészeti Együttesei

Június 24-én Budapesten, 25-26-án pedig számos vidéki helyszínen hallgathatja meg a közönség a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és Énekkarának művészeit. A Zenélő Magyarország keretében tartott hangversenyeken barokk darabok, vonós kamarazene, rézfúvósegyüttes és énekszó is szerepel majd.