Klasszikus

A név kötelez: bemutatkozott a Hungarian Quartet

2019.01.07. 16:40
Ajánlom
„Érzelem és értelem, utak és történetek találkoztak ezen az estén” – kritikusunk szerint ilyen volt az újjáalakuló Hungarian Quartet bemutatkozó koncertje a Zeneakadémián.

Új kezdet címmel adott koncertet az újjáalakuló Hungarian Quartet a Zeneakadémia zsúfolásig telt Nagytermében január 4-én. A vonósnégyes tagjai, Keller András, Pilz János, Homoki Gábor és Fenyő László a zenészóriásokból álló Magyar Vonósnégyes (Hungarian String Quartet) örökségét szeretnék továbbvinni.

E hagyomány folytatása felelősséggel jár, profizmust és igazi kamarazenei szellemiséget kíván.

Az este műsora, amit az új formáció névjegyként letett a hallgatóság elé, minden darabjával ugyanezeket az igényeket támasztja az előadók felé. A zenészek vállára tehát nem kis felelősség nehezedett.

HungarianQuartet_ZAK_foto_valuskagabor-35565-151646.jpg

Keller András, a Hungarian Quartet első hegedűse. (Fotó/Forrás: Valuska Gábor)

Az első mű, Beethoven op. 133. Nagy fúgája eredetileg a zeneszerző op. 130-as B-dúr vonósnégyesének zárótétele volt. Mai füllel hallgatva a művet nem meglepő, hogy a szerző különleges jelentőséget tulajdonított neki, hiszen komplexitása elképesztő, és rendkívüli figyelmet igényel. Ennek súlyát akkor lehetett igazán megérezni, amikor a kavargó zenei motívumok sokaságából váratlanul kibontakozott egy-egy zárlat – és az előadók közt teljes volt az összhang. Ha a korabeli kritika „kínainak” nevezte ezt a zenét, akkor a vonósnégyes beszéli az egzotikus nyelvet.

A sűrűn változó karakterek, az egyik szólamból a másikba röppenő motívumok a hallgatót is a folyamatos koncentráció kihívása elé állították. Az eltérő hangulatok uralta zenei területek közt a zenészek jól érzékelhető különbséget tettek, a kulcsfontosságú zenei pillanatokban pedig szinte tapintani lehetett az egymásra figyelést. Amellett, hogy a befogadó intellektuálisan bevonódott, az előadást szenvedélyes közölni vágyás jellemezte, erős hatást gyakorolva az érzelmekre is.

HungarianQuartet_ZAK_foto_valuskagabor-35515-151644.jpg

A Hungarian Quartet január 4-én a Zeneakadémián mutatkozott be. (Fotó/Forrás: Valuska Gábor)

Másodikként Bartók V. vonósnégyese (BB. 110) hangzott el. Hallgatóként azt éreztem, hogy talán soha nem ragadott még így magával Bartók-mű. Az előadók bátran vetették magukat minden extrém hangszeres effektusba, megmutatva annak különlegességét, legyen szó egy füstös, titokzatos, sordinóval játszott frázisról, egy groteszk glissandóról vagy egy váratlan pizzicatóról. A mű beszédszerűen szólalt meg, mint egy idegen nyelv, amit egyre jobban értünk, ahogy a vonósnégyes tolmácsolását hallgatjuk.

A hangszerek közt vándorló, kifejező motivikát úgy vették körül az effektus-szerű hangok csillogó fényei és komor árnyai, mintha az emberi lélek egy álomszerű éjszakai tájon barangolna.

A tételek szimmetrikusan fogják körül a kompozíció magját, a táncos 3. tételt. A 2. tétel és szimmetriapárja, a 4. tétel is földöntúli szépséggel hangzott el. Az 5. tétel Beethoven művéhez hasonló szervezett káoszában, akár a vonat ablaka előtt elsuhanó tájak, új zenei képek bontakoztak ki és tűntek el, gyorsan váltva egymást. A tétel tele van meglepetésekkel, amit a zenészek maximálisan átadtak. Az extrém, nehéz gesztusok bravúrosak, a kontrasztok élesek voltak, az összkép mégis koherensnek hatott, mert a vonósnégyes játéka mindvégig gyönyörködtetett, még a groteszk pillanatokban is.

HungarianQuartet_ZAK_foto_valuskagabor-35637-151646.jpg

A Hungarian Quartet és Perényi Miklós (Fotó/Forrás: Valuska Gábor)

Az este második felében Schubert C-dúr vonósötösének (D. 956) érzelemmel telített előadását hallhatta a közönség. Ebben a műben két cselló szerepel, így Fenyő László mellett Perényi Miklós is színpadra lépett. Az első két tételben szólamának ugyan meglehetősen kevés szerep jutott, de amit csinált, azt tökéletesen csinálta. Puha pizzicatóival és élénk figyelmével ő volt az előadás lüktető szíve.

Gyönyörű dolog, amikor egy szólista hatalmas sikerekkel, gazdag karrierrel a háta mögött beül egy együttesbe, és mindenkinek példát ad az igazi kamarazenész alázatosságából.

Nem kisebb öröm látni, hogy a fiatalabb zenészgeneráció is nyitott erre a szellemiségre. A két csellista játéka az unisono frázisokban egyetlen hangszer hangjának tűnt. Homoki Gábor pedig mindig megbízhatóan, de soha nem rutinból brácsázott, a szólisztikus részekben megcsodálhattuk nemes hangképzését. Derűs összemosolygásokat is elkaphattunk, talán valamilyen bennfentes vicc, talán csak az együtt zenélés öröme hatására.

A koncert vége felé időnként ugyan akadtak intonáció szempontjából instabil pillanatok – de valóban csak pillanatok. És még ezek is hozzájárultak az előadás mélyen emberi voltához. Érzelem és értelem, utak és történetek találkoztak ezen az estén. A közönség pedig gazdagabb lett – és hatalmas tapssal jutalmazott.

HungarianQuartet_ZAK_foto_valuskagabor-35653-151647.jpg

A Hungarian Quartet január 4-i bemutatkozó koncertje. Az együttessel játszott Perényi Miklós is. (Fotó/Forrás: Valuska Gábor)

Január 4. 19:30 Zeneakadémia

Új magyar szuperkvartett alakul Keller Andrással

Kapcsolódó

Új magyar szuperkvartett alakul Keller Andrással

Rendkívül elismert művészekkel alapít vonósnégyest Keller András: az új Magyar Kvartett tagjai Pilz János, Fenyő László és Homoki Gábor lesznek. Első koncertjüket 2019 januárjában tartják.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

„A szolgája vagyok a könyveknek” - Interjú Gálos Viktor fotóssal

Hatvan egérfogó, kétszáz tojás, egy halfarok, esetleg egy kiszuperált tévé porcelánnyuszival, felkészülésként pedig több ezer oldalnyi szépirodalmi szöveg elolvasása – alig két hét alatt. Gálos Viktor fotós mesél a néhol vidám, néhol szürreális munkáról, ami a Libri irodalmi díj köteteinek fotói mögött áll.
Klasszikus

A mi Kodályunk – A héten kerül a mozikba a zenetudósról szóló dokumentumfilm

Az elmaradt márciusi premier helyett július 9-től látható Petrovics Eszter zenés ismeretterjesztő filmje.
Plusz

Freund Tamás a Magyar Tudományos Akadémia új elnöke

A neurobiológus a hat év után leköszönő Lovász Lászlót váltja a Magyar Tudományos Akadémia élén.
Klasszikus

„Nincs rossz zenekar, csak rossz karmester” – vallotta a ma 160 éve született Gustav Mahler

160 éve született a budapesti Operaház egykori igazgatója, a későromantikus zene utolsó nagy mestere, Gustav Mahler.
Plusz

Kőbányára kell utaznunk a legújabb Kolodkóért

A gerillaszobrász két új alkotásával gazdagodott Budapest: ezúttal a Dreher Sörgyárak története ihlette meg Kolodko Mihályt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A 24 éves finn sztárkarmester, Klaus Mäkelä lesz a párizsi filharmonikusok új vezetője

Klaus Mäkelä lesz 2022-től az Orchestre de Paris zeneigazgatója. A 24 éves finn dirigens már szeptembertől zenei tanácsadóként dolgozik a filharmonikus zenekarral, amellyel tegnap adta első koncertjét.
Klasszikus hír

A mi Kodályunk – A héten kerül a mozikba a zenetudósról szóló dokumentumfilm

Az elmaradt márciusi premier helyett július 9-től látható Petrovics Eszter zenés ismeretterjesztő filmje.
Klasszikus magazin

„Nincs rossz zenekar, csak rossz karmester” – vallotta a ma 160 éve született Gustav Mahler

160 éve született a budapesti Operaház egykori igazgatója, a későromantikus zene utolsó nagy mestere, Gustav Mahler.
Klasszikus hír

Ennio Morriconénak szentelte a járvány utáni első koncertjét a milánói Scala

A 91 évesen elhunyt olasz zeneszerzőnek, karmesternek szentelte az újranyitás utáni első, közönség előtt tartott koncertjét a milánói Scala operaház hétfő este.
Klasszikus hír

Balogh Máté különdíjas lett a CESQ Nemzetközi Zeneszerzőversenyén

22 ország 53 pályaműve közül választotta ki a zsűri a nyerteseket a Central European String Quartet II. Nemzetközi Zeneszerzőversenyén.