Klasszikus

Akinek két életrajza van, két élete és két hazája – Vajda Gergely

2018.11.27. 09:10
Ajánlom
Karmesterként és zeneszerzőként éppolyan sikeres, mint magyarként és amerikaiként, a korábbi zeneszerző-generációhoz hasonlóan nemzetközi és kortárs jelenség. Vajda Gergely a KULT50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Két életrajza van, két élete és két hazája: Vajda Gergely karmesterként és zeneszerzőként éppolyan sikeres, mint magyarként és amerikaiként. Angol címmel írt párdarabot Bartók Kékszakállújához, idejét többek között Hunstville és Budapest között osztja meg, a korábbi zeneszerző-generációhoz – Ligeti Györgyhöz, Eötvös Péterhez – hasonlóan nemzetközi és kortárs jelenség.

1973-ben született Budapesten muzsikuscsaládban. Édesapja, Vajda József a Magyar Rádió Szimfonikusainak szólófagottosa volt, annak a zenekarnak, amelynek élére pár évtizeddel később a fia áll majd. Édesanyja Kincses Veronika Kossuth-díjas operaénekesnő, Bartók Juditjának emlékezetes megformálója.

Vajda Gergely a Zeneakadémián Kovács Bélánál klarinétozni, Lukács Ervinnél pedig vezényelni tanult. Még nívósabb sort alkotnak azok, akik zeneszerzésre oktatták: az intézményen belül Kocsár Miklós, magánúton pedig Eötvös Péter, Tihanyi László, Sári József és Jeney Zoltán. Eötvössel azóta is gyakran dolgozik együtt, mesterkurzusainak előbb hallgatója volt, majd egyik előadója lett, Eötvös-operákat pedig világszerte vezényelt sikerrel.

A hangszer, amit valóban bensőségesen ismerek, a klarinét, a másik (...) pedig maga a szimfonikus zenekar”

vajda_gergely_2-161222.jpg

Vajda Gergely (Fotó/Forrás: Szalóky Béla )

– mondta a Fidelió nak adott interjújában. Pályája is ennek jegyében indult. 1993-ban szakmai és közönségsikert aratott egy szólóklarinét-darabbal (Fényárnyék-remegés) , 2001-ben már első operáját, a Déry Tibor abszurd-dadaista drámájából készült Óriáscsecsemő t mutatták be Budapesten. A zenés színházi művek sorát A gólem gyarapította 2005-ben, egy évvel később készült Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című egyfelvonásosának párdarabjaként a Barbie Blue . A cím, amely egyébként Garaczi László író ötlete volt, szójátékos allúzió az archaikus mese francia címére (La Barbe-bleue) , az opera pedig annak posztmodern, ironikus átirata.

Nem venne ki hosszabb alkotói szabadságot, hiszen a zeneszerzéshez szüksége van a vezénylésre, emiatt azonban két életrajza van, „az egyikben a zeneszerző a lábjegyzet, a másikban a karmester”.

Thomas Mann A varázshegy című regényét azonos címmel dolgozta fel az operaszínpadon. Az Egyesült Államokban mutatták be – 2017-ben pedig hazánkban is – a Georgia Bottoms című operát, amely az ország déli részébe kalauzol, és egyike a kevés, ott játszódó eredeti operáknak. A komikus történetnek egyaránt szereplője a Katrina hurrikán és a szeptember 11-i terrortámadás, illetve egy kisvárosi asszony, aki nem is olyan erkölcsös, mint ahogy azt a szűk környezete gondolja. Az első szerzői lemezén szereplő Gulliver Faremidóban egy Karinthy-novella nyomán készült, 2016-ban írt Klarinétszimfóniájában pedig sikerrel ötvözte muzsikus létének három oldalát.

Vannak olyan művek, amelyeket egy zeneszerzőnek kötelező megírnia, ha úgy érzi, hogy ilyen formában csak ő tudja őket létrehozni.” (Fidelio)

Vajda Gergely és az Óbudai Danubia Zenekar

Vajda Gergely és az Óbudai Danubia Zenekar (Fotó/Forrás: Óbudai Danubia Zenekar)

Vajda egy montreali fellépés után vált nemzetközi szinten ismert karmesterré, 2011-ben pedig egyszerre két szimfonikus zenekar vezetésével bízták meg: Huntsville-ben Gregoryként, a Magyar Rádió Szimfonikusainál pedig Gergelyként. A magyar együttes egy kritikus időszak után nyerte vissza régi fényét általa. Zeneigazgatója volt a Music in the Mountains fesztiválnak Kaliforniában és a Portlandi Fesztiválzenekarnak, 2014 óta a nemzetközi Armel Operafesztivál művészeti vezetője. Fellépett a Budapesti Wagner-napokon, az utóbbi három évben tucatnyi zenekar élén állt Észak-Amerikában, dirigált a budapesti Operaházban, rendszeresen koncertezik az Óbudai Danubia Zenekarral. Miközben itthon főként kortárs zenei produkciók fűződnek a nevéhez, amerikai munkája a teljes repertoárt követeli tőle. Saját bevallása szerint a két terület egymást segíti. Nem hisz abban, hogy a kortárs érthetetlen stílus lenne, számára az energia és a hitelesség számít.

2018 márciusában Szabadi Vilmos mellett őt tüntették ki a Bartók–Pásztory-díjjal, az átadón Fekete Gyula zeneszerző az európai és amerikai hagyományokat ötvöző, virtuóz kompozíciós nyelvét méltatta. Nem csodálkoznánk, ha néhány éven belül Vajda Gergely Liszt-díja is a családi vitrinbe kerülne a szülőkéi mellé.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Fejléckép: Vajda Gergely (Fotó: Szalóky Béla)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Könyv

11 különleges könyv az Ünnepi Könyvhétről

Az idén nagyon hányatott sorsúra sikeredett könyvhetet végül részben online tartják meg, de ez nem jelenti azt, hogy a könyves újdonságokból ne lehetne csemegézni!
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Klasszikus hír

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.
Klasszikus interjú

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.