Klasszikus

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

2020.06.01. 09:00
Ajánlom
Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.

Glenn Gould 1955-ben, amikor megjelent a Goldberg-variációkból készült felvétele, megváltoztatta, ahogy Bach zenéjéről gondolkodunk. Az excentrikus művész később még egy lemezt készített a variációkból 1981-ben, megtagadva az előzőt. Gould kritikus szemléletét nem csak a saját interpretációira, hanem Bach műveire is érvényesítette.

A Kromatikus fantáziát (BWV 903) például nem szerette, egyenesen úgy tartotta, hogy a darab fúgáját nem is Johann Sebastian, hanem valamelyik fia írta.

Pedig semmi nem utal arra, hogy a mű nem lenne a nagy Baché. A mester kötheni évei alatt, 1717-23 között írta, és a hagyományos tonalitást a hagyomány felől felbontó művet saját korának szakmai körei is nagyra tartották. Számos kéziratban fennmaradt: csak Bach korából öt, összesen 16 kézzel írt kottapéldány. Ezek között persze több különbség van, a zenetörténészek valószínűnek tartják, hogy a szerző több változatot komponált.

A Kromatikus fantáziát az egyik első Bach-újrafelfedező, Felix Mendelssohn is eljátszotta néhány koncertjét 1840 tájékán, kihasználva, hogy a mű széles futamai remekül szólnak a modern zongorán. Hasonlóan Mendelssohnhoz Liszt és Brahms is romantikus játékstílussal szólaltatta meg a darabot, ami megfelelt a kor interpretációs szokásának. Játszotta a művet később Edwin Fischer, Wilhelm Kempff és Alfred Brendel, illetve a csembalista Wanda Landowska is. Glenn Gould interpretációja, amelyet egy lemezfelvétel is megörökít, szakít a romantikus előadási stílussal. A kanadai zongoraművész nemigen használ pedált az arpeggiókhoz.

Gould sosem szerette a Kromatikus fantáziát, és a fúgáról – amit nem is akart eljátszani – azt mondta, valószínűleg valamelyik Bach-fiú műve. „Az a fajta zene, amit Bachnak írnia kellett volna a fiai szerint” – mondta Bruno Monsaingeon tévéshowjában. (A műből stúdiófelvételt is készített, ez itt hallható.)

Gould interpretációjának hatása jól érződik Schiff András játékán.

A Kromatikus fantáziát Kodály Zoltán dolgozta át brácsára. Nem könnyű darab, zenész a talpán, akinek sikerül jól eljátszania. Az alábbi felvételen Nobuko Imai zenél.

A darabot a legendás Jaco Pastorius is feldolgozta Word of Mouth c. lemezén.

Ez a cikk a Koktélparti sorozat része.
Böngésszen érdekes cikkeink között!

Popdalok, amelyeket Bach inspirált

Kapcsolódó

Popdalok, amelyeket Bach inspirált

Mondják, a zenetörténet két részből áll: van a „Bach előtt” és van a „Bach után”. A lipcsei kántor hatása elől a popzene sem térhetett ki, a zeneszerző kedvencei közé tartozott a Beatles tagjainak is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Színház

Kétszáznál is többen támogatják az SZFE-t

Már több mint kétszáz oktató és kutató írta alá az ELTE petícióját, amit azért indítottak, hogy támogassák a Színház- és Filmművészeti egyetemet és kiálljanak az egyetemi autonómia mellett.
Klasszikus

„A halál életünk igazi célja” – írta Mozart haldokló apjának

Mozart haldokló apjához írt levele került a salzburgi Mozarteum Alapítvány tulajdonába. Két másik levéllel is gazdagodott a gyűjtemény.
Könyv

Szeressük meg a saját történetünket! – interjú Tompa Andreával

„Tompa Andrea (1971) Kolozsvárott született. Budapesten él” – olvasható a lakonikus életrajz a Haza borítóján. Ez azonban tökéletesen összefoglalja a kötet alapproblémáját. Az írónő térben és időben szabadon mozogva vizsgálja a hazatérés lehetőségét, legyen az az új otthon, Magyarország, vagy a régi, Kolozsvár, ahol már az a kérdés, hogy van-e még visszatérés.
Színház

Szellemes és hátborzongató – interjú Pass Andreával

Pass Andrea A Jelentéktelen után újra Gogolhoz fordult inspirációért, ám ezúttal nem egy köpönyeg alá férkőzik be a Pétervári Fagy, hanem a ma színházában találjuk magunkat, ahová egy revizor, a kormánybiztos érkezik és reformokat követel. Az író-rendező a Nyakunkon a revizor munkafolyamatáról, karanténról, színházról és az emberekben lakozó frusztrációkról mesélt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.
Klasszikus hír

A Magyar Tehetség Nagykövete lett Várdai István

Várdai István a tehetséggondozásban vállalt szerepe miatt idén októberben megkapta a Magyar Tehetség Nagykövete címet.
Klasszikus ajánló

Várdai István szólójátékával indítja az évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar

A Zeneakadémián nyitja meg az idei évadot a Liszt Ferenc Kamarazenekar október 25-én. Az új művészeti igazgató Várdai István szólistaként is fellép az évadnyitó koncerten. A műsorban J. S. Bach és fia, C. P. E. Bach, valamint Mendelssohn klasszikus darabjai szerepelnek.
Klasszikus kult50

A zenekar lett életének második fejezete – Keller András a Kult50-ben

Keller András néhány éve főként karmesterként áll színpadon, a vonósnégyesezés után a zenekarról szól élete második fejezete. A Concerto Budapest pedig virágzik a kezei alatt, és már számon tartja őket a nemzetközi szakma.