Klasszikus

Beethovent, ahogy kevesen – Jevgenyij Kiszin koncertjéről

2019.11.11. 14:40
Ajánlom
Jevgenyij Kiszin az ötvenhez közelítve is csodagyerek maradt. Nem Beethoven-játékosként ismerjük, de olyan órákat okozott a Müpában, amilyent csak a legnagyobbak tudnak.

Jevgenyij Kiszin gyorsan a zongorához ül, és szinte azonmód megszólal a vaskos c-moll akkord. A játékos ráomlik a billentyűkre, semmi sincs abból a komoly, mértéktartó, grave hangból, amit mondjuk Wilhelm Kempff, Alfred Brendel vagy más kollégák produkáltak ezekben a szakaszokban.

Kiszin még mindig az a wunderkind, akit a kilencvenes évek végén megismertünk, a kész fegyverzettel érkező virtuóz.

A játékában pedig megvan az a régimódiság, amit illőbb lenne a régi idők nagyságának nevezni. Kiszin tisztában van vele, hogy ma a tisztaság és a világosság a menő, de azzal is, hogy a szabadabb, harsányabb és rikítóbb romantikus manírral kevesen bírnak.

Kissin_Mupa_szollosi_4-141806.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

A Patetique-szonáta első c-moll akkordját rögtön úgy üti le, mintha be akarná repeszteni a billentyűket, és figyelmen kívül hagyja a fortepiano dinamikai jelzést. Nem működne, ha nem lenne benne ennyi stenk, de szerencsére van, és az a nagy lendület, amit Kiszin magának parancsol, a B-témában, az alla breve allegro szakaszban csak újabb löketet nyer.

Ezeket a hangokat tényleg nem sokan tudják úgy megszólaltatni, mint ő, és lehet, hogy hallottunk már tudósabb – tudálékosabb – Beethovent, de Kiszin, akit egyébként nem Beethoven-játékosként tartunk számon, interpretációja a kiforrott virtuózé, és ezért revelációt jelent.

Kissin_Mupa_szollosi_3-141805.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

S ha már itt tartunk, érdekes, hogy Kiszin az Eroica-variációkkal egy olyan darabot vett műsorra, amely virtuóz ugyan, de nem hálás; mutatós, de csak a vájtabb füleknek, s ironikus, gyakran gúnyos hangvételével túlmutat mind a romantikán, mind a klasszicizmuson. Mintha Beethoven – akit egyébként mindig is lenyűgözött a variációs forma – a harmadik, eredetileg bonapartista szimfóniájával járó terhein szeretett volna csökkenteni.

A Beethoven-évfordulóhoz közeledve érdemes egy kicsit gondolkodnunk a Mesterről, aki – ezt gyakran elfelejtjük – maga is ember volt.

S amikor egy variációsorozatban cincálja szét a saját, heroikus szimfóniatémáit, az mégiscsak azzal a szórakoztató tanulsággal szolgálhat, hogy nem lehet örökké hősködni.

Kissin_Mupa_szollosi_2-141805.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

Beethoven Vihar-szonátája alighanem tévedésből kapta meg a shakespeare-i melléknevet – a titkár, Anton Schindler legendagyártása van ebben is –, ez azonban nem változtat azon, hogy Jevgenyij Kiszin valóban vihart támaszt a bal kezével. Ez is az orosz iskola sajátossága, az erőteljes basszus – szokták írni, de mióta Andrej Korobejnyikovot kikérdeztem a témában, elbizonytalanodtam. A koncert legmélyebben ihletett pillanatait ennek a d-moll szonátának a lassú tétele jelentette. B-dúrban vagyunk, Beethoven egyik szívesen használt hangnemében. Kecses, de büszke zene ez, a megvívott küzdelmek után érzett örömé, amelyben még benne van a szenvedés, a szenvedély. (Gondoljunk csak a IV. szimfóniára vagy az op. 130-as vonósnégyesre.) Ez a fragmentált, lírai fanfár szólalt meg Kiszin zongoráján.

Kissin_Mupa_szollosi_5-141805.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

A Waldstein-szonáta nyitó, Allegro con brio tétele olyan gyors, hogy a tempó egy kevésbé technikás művésznél sietségnek hatna.

Kiszin tempói nem nyugodtak, de a hangok elhelyezése pontos, az időkezelése izgalmat, de nem ziláltságot közvetít.

Az utolsó tétel pedálkezelése figyelemreméltó, mondhatni kísérletező. Nevezhetném forradalminak is, de az képzavart jelentene egy lidérceket, tündéreket, pirkadatot megjelenítő zenei tétellel kapcsolatban. A moderato jelzésből szinte misterioso válik Kiszin előadásában, az előadói bátorság jutalma pedig a lelkes taps, aztán a standing ovation. Jövőre Beethoven-emlékévet ünneplünk, s én csak azt kívánom, bár minden muzsikus ilyen meggondolással nyúlna a bonni mester zenéjéhez.

Kiszin aztán nem tud ellenállni ennek a tapsnak, és több ráadást is ad. Azt hiszem – úgy hallom –, valóban azért, mert nagyon szeret zongorázni.

Kissin_Mupa_szollosi_6-141805.jpg

Jevgenyij Kiszin (Fotó/Forrás: Szöllősi Mátyás)

 

2019. november 5. Müpa - MVM Koncertek: A Zongora

A fotókat Szöllősi Mátyásnak köszönöm.

Zenehallgatás

Jevgenyij Kiszin két éve Beethoven műveit vette lemezre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Zenés színház

Koronavírussal került kórházba Anna Nyetrebko

Az orosz szopránnak a koronavírussal összefüggő tüdőgyulladása van, ezért orvosi felügyeletre szorul.
Könyv

11 különleges könyv az Ünnepi Könyvhétről

Az idén nagyon hányatott sorsúra sikeredett könyvhetet végül részben online tartják meg, de ez nem jelenti azt, hogy a könyves újdonságokból ne lehetne csemegézni!
Klasszikus

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zene

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Klasszikus hír

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.
Klasszikus interjú

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.
Klasszikus ajánló

Komolyzenei piknikkel búcsúztatja a nyarat a MÁV Szimfonikus Zenekar

Szeptember 17-én 18:30-kor ismét részt vehetünk a Music ül a fűben komolyzenei pikniken, mely a Millenáris Park és a MÁV Szimfonikus Zenekar közös rendezésében valósul meg.