Klasszikus

„Biztos vagyok benne, hogy kiváló együttműködés fog kialakulni köztünk”

2016.12.29. 08:42
Ajánlom
Matuz István 70 éves. Mi mással ünnepelhetnénk ezt meg stílusosabban, mint hogy ellátogatunk január 7-én a Pesti Vigadóba, ahol a magyar fuvolaverseny-irodalom négy kiváló darabját hallgathatjuk meg az ő és a Rácz Zoltán vezényelte Concerto Budapest előadásában? A születésnapos fuvolaművészt a művekkel, a szerzőkkel és a zenész partnerekkel való viszonyáról kérdeztük.

- A koncerten négy modern magyar fuvolaverseny vagy fuvolaversenyszerű darab lesz hallható. Mióta ennyire elszánt tolmácsolója a hazai fuvolairodalomnak?

- Harmincéves korom óta minden tíz évben szervezek magyar művekből álló koncerteket. Ez tehát az ötödik alkalom, és nagyon hálás vagyok a Concerto Budapestnek, hogy eljátszhatok velük négy magyar fuvolaversenyt egy olyan rangos helyen, mint a Vigadó. Méghozzá Bozay Attila nagyon ritkán játszott művét, a Pezzo concertatót, aztán Kocsár Miklós kétfuvolás versenyét, amelyben Kaczander Orsolya, a zenekar kiváló szólistája működik majd közre.

Matuz István

Matuz István

Elhangzik továbbá Dubrovay László Fuvolaversenye, amelyet – ha jól emlékszem – még a '70-es évek végén írt, rádiófelvétel is készült belőle, hangversenyen azonban még nem hangzott el. Ez a mű a fuvola újszerű hangzási lehetőségeit dolgozza fel. Végül Petrovics Emil már-már klasszikusnak számító versenyművével zárjuk a koncertet.

- Mely szerzőkkel állt személyes kapcsolatban? Mesélne ezekről a kapcsolatokról?

- Kivétel nélkül mindegyikőjükkel személyes kapcsolatban voltam. Bozay Attila a tanárom volt: szegedi szakközépiskolásként fakultatív zeneszerzésre és zeneelméletre jártam hozzá. Természetesen később is megőriztük a kapcsolatot. Ezt a művet 1990 körül írta, és még konzultáltunk is akkoriban a darabbal kapcsolatban, de zenekarral most játszom először.

Természetesen Kocsár Miklóssal is személyes kapcsolatban vagyok hosszú évtizedek óta. Repliche című nagysikerű fuvola-cimbalomdarabját például Fábián Mártának és nekem írta. Részt is vett az akkori próbákon. A darabot aztán itthon és külföldön is sokszor játszottuk. Petrovics Emil is többször hallotta előadásomban a saját fuvolaversenyét. Dubrovay Lászlóval is sokat konzultáltunk annak idején, amikor a fuvola újszerű hangzásait felhasználó műveit alkotta.

Matuz István - fuvola, EAR Együttes

Matuz István - fuvola, EAR Együttes (Fotó/Forrás: Óbuidai Társaskör)

- A hangversenyen Rácz Zoltán vezényli majd a Concerto Budapestet. Milyen élményei vannak velük?

- Kíváncsian várom a január 2-i első közös próbánkat. Rácz Zoltánt ismerem személyesen, többször dolgoztam már vele mint ütőhangszeres művésszel. Figyelemmel kísérem az ő Amadinda Ütőegyüttessel való ragyogó pályáját. Mint karmesterrel még nem dolgoztam vele, de teljesen biztos vagyok benne, hogy kiváló együttműködés fog kialakulni köztünk.

- Pályafutása során mi volt a legmeghatározóbb élménye a fuvolával?

- Kiemelkedő például, hogy elég gyakran játszhattam Pierre Boulez vezényletével egy francia kortárs szerző művét, mellyel az egyik nemzetközi fuvolaversenyen első díjat nyertem. A rákövetkező években is játszottam Boulez és Eötvös Péter vezényletével is. Emlékezetes koncertek voltak azok is, mikor Benkő Zoltán nemrég elhunyt zongoraművésszel adhattam elő Bach összes fuvola-zongoraszonátáját, valamint Boulez Szonatínáját – itthon és külföldön egyaránt. Szép emlékem még a már említett, nagyjából tíz évenként ismétlődő, magyar szerzők műveiből összeállított öt koncertsorozatom is, amelyeken összesen, a mostanival együtt, mintegy négyszáz mű került, illetve kerül előadásra különböző itthoni városokban.

- Ha írna egy fuvoladarabot a saját 70 évéről, milyen lenne zeneileg, formailag az a mű?

- Írogatok ún. stúdiumokat, hogy azokon keresztül megmutassam a zeneszerzőknek, milyen újfajta hangzások vannak a hangszeren. Azt hiszem, ha valami újat írnék, az egy humoros, vicces darab lenne, amely olyan effektusokat használna a hangszeren, amelyeket eddig nem nagyon használtak sem a szerzők, sem én magam. Olyat találnék tehát ki, ami könnyed, érthető, humoros, jó hangzású, de azért újszerű.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Könyv

11 különleges könyv az Ünnepi Könyvhétről

Az idén nagyon hányatott sorsúra sikeredett könyvhetet végül részben online tartják meg, de ez nem jelenti azt, hogy a könyves újdonságokból ne lehetne csemegézni!
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Klasszikus hír

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.
Klasszikus interjú

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.
Klasszikus ajánló

Komolyzenei piknikkel búcsúztatja a nyarat a MÁV Szimfonikus Zenekar

Szeptember 17-én 18:30-kor ismét részt vehetünk a Music ül a fűben komolyzenei pikniken, mely a Millenáris Park és a MÁV Szimfonikus Zenekar közös rendezésében valósul meg.