Klasszikus

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

2020.09.16. 10:05
Ajánlom
Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.

Számolja még, hogy hányadik előadása lesz ez Bartók Kékszakállújából?

Nem tartom nyilván ilyen pontossággal, de össze tudnám számolni. Az biztos, hogy ezt az operát énekeltem a legtöbbször az összes többi közül.

Mikor énekelte először?

Nem szokványos körülmények között, az aggteleki cseppkőbarlangban, 2006-ban, a miskolci operafesztiválon. A barlangban nagy a páratartalom, 11 Celsius fok a hőmérséklet, nem volt könnyű dolgunk. Egy évvel később, szintén az operafesztiválon debütáltam színpadon a szerepben, 2008-ban pedig már a milánói Scala színpadán énekeltem.

Egy ilyen sokszor énekelt szerepet veszélyeztet az, hogy rutinná válik az előadása?

A rutin nem csak rosszat jelent, arra szükség van.

Ha ennyi éven keresztül énekel valamit az ember, az beül a torkába, még akkor is, ha természetesen semmit nem lehet kétszer elénekelni ugyanúgy.

Hiszen mindig más a környezet, legyen az cseppkőbarlang, a Scala színpada, Jekatyerinburg vagy Budapest, és más zenekar játszik más karmesterrel, más énekli Juditot. És azt hiszem, én is máshogy éneklem a Kékszakállút tizennégy évvel azután, hogy a repertoáromra tettem.

Blaubart_55-100226.jpg

A kékszakállú herceg vára - Nora Gubisch és Bretz Gábor (Fotó/Forrás: Bernd Uhlig / Wiener Festwochen)

Miben változott?

Az embernek az izomzata, a torka, a hangszálai is megérnek a szerepre. Biztosabbá váltam, és remélem, egyre jobbá. Szokták kérdezni, hogy nem unom-e. A válasz röviden: nem. Egyik szerepemet sem untam még meg, igaz, vigyázok, hogy ne énekeljem őket túl sokat.

A Kékszakállú története annyiféle értelmezésre ad lehetőséget, és mindenkinek mond valamit. Önnek miről szól ez az opera?

Gyakran úgy képzelik el a Kékszakállút, mint egy öreg férfit, aki a várába viszi a fiatal, tapasztalatlan Juditot, aki aztán túl sokat visong és kérdezősködik. És akkor megesik, hogy ilyen lesz a karakter is, öreges lesz a jelmeze, az arca, a mozgása.

Nem szabad ennyire leegyszerűsíteni a történetet. Szerencsés vagyok, hogy először Kovalik Balázs rendezésében adtuk elő az operát színpadon, aki alapos karakterelemzéssel kezdte a próbákat.

Abban az előadásban egy fiatal párt alakítottunk Mester Viktóriával, még egy 7-8 éves gyerek is volt a színpadon (ő mondta a Prológot), aki kettőnk jövőbeli gyereke volt, és aki a végén eltűnt, jelezve, hogy a kapcsolat nem virágozhatott ki a Kékszakállú és Judit között. Ez is egy érvényes értelmezés volt, és a sokféle értelmezés révén sem lehet megunni ezt az operát.

Korábban azt mondta az operáról, hogy koncertszerű előadásban is kiválóan működik. Miért?

Pontosan azért, mert ez egy szimbolikus történet. Gyakran gondolkodom, amikor külföldön lépek fel benne, hogy a Prológot, amit magyarul is ezerféleképpen lehet értelmezni, miként fordítják le más nyelvekre. És vajon értik-e, ha magyarul is annyiféleképpen lehet magyarázni?

Bretz_Gabor_creditLaszloEmmer_k-100450.jpg

Bretz Gábor (Fotó/Forrás: Emmer László)

A Concerto Budapest koncertjén Vörös Szilvia énekli Juditot. Dolgoztak már együtt?

Igen, az Operaház Faust-előadásában, de ebben az operában még nem.

Mire számít a zenekarral és Keller Andrással való közös munkában?

Egyáltalán nem könnyű darabról van szó, megpróbálja a zenekart és az énekeseket is. De a Concerto Budapest nagyszerű zenekar, és biztos vagyok benne, hogy kiválóan adják majd elő A kékszakállú herceg várát. Az egy érdekes kérdés lesz, hogy Keller András milyen tempókat választ majd.

Van az, amit Bartók pontosan, metronómszámokkal beleírt a kottába, és van, amit hagyományosan alkalmazni szoktak.

Emlékszem, Kocsis Zoltán pontosan tartotta magát a bartóki tempókhoz. De az a csodálatos ebben az operában, hogy mindkét módon nagyszerűen működik.

 

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Bretz Gábor (fotó: Emmer László)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Az igazi beszélgetés az, amiben az igazság megmutatja magát” – Feldmár András 80 éves

Úgy véli, szabadságra vagyunk ítélve, és ez nehéz dolog. Hiszen ez nem a saját szabadságunkat jelenti, hanem elsősorban az élet szabadságát. És ha bántanak, akkor szabad arrébb menni. Sőt, kell. Születésnapját ünnepli a Kanadában élő pszichoterapeuta és gondolkodó, Feldmár András.
Vizuál

Beintett a teknős a fotósnak, díjat ért

Átadták az idei Comedy Wildlife Photography díjakat, ami immár hat éve díjazza az év legviccesebb természetfotóit. A rangos megmérettetésre ebben az évben 44 döntős kép közül választották ki a legjobbakat.
Klasszikus

Kórházba került Rost Andrea

„Szeretettel és együttérzéssel gondolok minden embertársamra, aki a fertőzéssel küzd!” – írta Facebook oldalán Rost Andrea, akit a bejegyzés tanúsága szerint néhány napja a Szent László Kórházban kezelnek koronavírussal.
Színház

Vidnyánszky Attila koronavírusos

Erről a Nemzeti Színház közleményben tájékoztatta a sajtót.
Színház

Vidnyánszky szerint a baloldali pártok kampányindítója volt az október 23-i tüntetés

Az SZFE autonómiájának ügye is napirendre került az Európai Parlament kedd délelőtti ülésén, amelyen az egyetem részéről Upor László, a korábbi megbízott rektor és Milovits Hanna, a hallgatók képviselője, a kormány részéről pedig György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára volt jelen az online térben. Vidnyánszky Attila, a kuratórium elnöke is megfogalmazta az álláspontját, igaz, ő egy technikai probléma miatt csak később tudott bekapcsolódni a beszélgetésbe.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Egmont-nyitány tízezer tüntető előtt – interjú Juhász Bence karmesterrel

Október 23-án hatalmas tömeg állt ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem mellett. A Független Zeneakadémisták Szimfonikus Zenekara pedig egy olyan zeneművet vitt utcára, amellyel történelmi időket idézett: Beethoven forradalmi Egmont-nyitányát. Juhász Bence karmester beszélgetésünkben felelevenítette a különleges előadást.
Klasszikus videó

Cecilia Bartoli és Andrea Bocelli együtt énekelnek – VIDEÓ

Közös dalt adott ki Andrea Bocelli és Cecilia Bartoli. A Pianissimo klipje egy olasz villában forgott.
Klasszikus gyász

53 évesen elhunyt Stéphane Chapuis bandoneónművész

A tangóharmonikán és bandoneónon játszó virtuóz egyaránt otthon volt a jazzben, a klasszikus zenében és a világzenében. Rák okozta korai halálát.
Klasszikus kult50

Korán megkapta Kocsis áldását – Berecz Mihály a Kult50-ben

„Születésem óta a zene állandó része életemnek”, írja az 1997-es születésű Berecz Mihály rövid önéletrajzában. Valóban így van. De a zene kezdetben nem a klasszikus műfaj köntösében volt jelen az életében, hanem a népművészet révén.
Klasszikus lemezajánló

Éneklő apácák a klasszikus zenei listák élén

Az egyik legnagyobb zenekiadónál jelent meg a Poor Clares of Arundel kóruslemeze, az apácák pedig rögtön az eladási listák élére törtek.