Klasszikus

Csak jó és rossz zene létezik – Makláry László és Hámori Máté a Kult50-ben

2020.01.31. 13:50
Ajánlom
Hámori Máté karmester az Óbudai Danubia Zenekar művészeti vezetője. Makláry László negyven éven át vezette az Operettszínház zenekarát. Mindkettőjüket beválasztottuk 2019-ben a Kult50-be, és most leültünk velük, hogy közösen beszélgessünk.

Nézze meg videósorozatunk legújabb részét:

Hámori Máté

Huszonöt év fiatal kor egy szimfonikus zenekarnál: épp ennyi idős az Óbudai Danubia Zenekar, amely Hámori Máté művészeti vezetésével virágkorába lépett.

Az 1983-as születésű karmester öt éve igazgatja az óbudai együttest. Már gimnazistaként külön énekórákat tartott az osztályának, később, még zeneakadémistaként alapította első zenekarát – hogy legyen mit vezényelnie. Megesett, hogy az autóját is eladta, hogy finanszírozni tudjon egy koncertet, és azt sem bánta, hogy a zenekar azóta feloszlott: a zene szenvedélye megmaradt. Az Óbudai Danubia élén a szimfonikus repertoár ismeretlenebb területeire vezeti közönségüket, egyaránt játszanak a barokk és a klasszika elfeledett kincseiből és a modern és kortárs zene felfedezésre váró remekműveiből. Együttesként képben vannak, résen vannak: 2020-ban az ő közreműködésükben hangzik el hazánkban Kurtág György tavalyi, világsikert aratott operája, A játszma vége.

hamorimate-133728.jpg

Hámori Máté (Fotó/Forrás: ÓDZ)

Amit a karmester csinál, az jelentősen befolyásolja, hogy a zenész hogyan viszonyul a saját hangszeréhez és az előadott műhöz

– nyilatkozta a Fideliónak. Igazi 21. századi maestro, aki nem öncélú erőfitogtatással, tekintélyelvűséggel igazgatja a zenekart, hanem invencióval, kreativitással jár elöl. A zenekar tematikus évadai, a már ismert remekművek radikálisan új, élő olvasatai erről a leleményről tanúskodnak, és egy olyan energiáról, amelynek szükségéről sokszor elfeledkeznek ebben a műfajban.

Hámori Máté 2017-ben az Arany Érdemkereszt polgári tagozatában, 2019-ben pedig Liszt-díjban részesült, de sem a karmesteri pulpitusra, sem a próbákra nem viszi magával a plecsnit. Nem értékek ellen, hanem értékekért érdemes lázadni, vallja, a nyugati világnak az utolsó nagy fogódzója a kultúra. Szerinte azt a misztériumot kell megteremteni a koncertteremben, amit a régiek a templomokban tapasztaltak.

Makláry László

Az Operettszínház doyenjének titka fő-zeneigazgatóként az volt, hogy az emberi oldalát is megragadta a feladatainak.

Makláry László vérmérséklete alapján is a zenés színház pergő forgatagába való, szédítő zenei tempóit egyszerre rettegik és csodálják az énekesek és a táncosok a színpadon. Ez persze sokszor a siker egyik záloga, az általa igazgatott zenekar dinamikája több mint negyven éve sodorja magával az Operettszínház közönségét, valahogy úgy, ahogy az ő vitorlását a szél. Ez – a sebesség, a tempó – hobbijának és munkájának közös lényege.

MaklaryLaszlo-105924.jpg

Makláry László (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Művészi karrierje korai, sorsdöntő momentuma volt, amikor a New York-i Broadwayn megismerkedett Leonard Bernsteinnel. 1978-tól a Budapesti Operettszínház karmestere, ’83-tól zeneigazgatója, később fő-zeneigazgatója. 1983-ban az ő vezényletével mutatta be a Szörényi–Bródy-páros a legendás István, a királyt.

A büszkeség mindig ott van a szeme sarkában, joggal: az ő érdeme is, hogy a rockopera a mai fülnek is fantasztikusan szól.

A művet legutóbb 2018-ban az Operettszínház új produkciójában vezényelte.

Azt mondja, épp azt szereti a legjobban, amin dolgozik, legyen az Lehár Ferenc, Kálmán Imre vagy Andrew Lloyd Webber. Odafigyel a zenekarára, mindenkit a keresztnevén szólít, és tudja, hogy csak úgy lehet maximalista, ha a muzsikusokkal emberként bánik. Nála a humor, a közvetlenség az, ami összetart egy együttest. Több évtizedes tapasztalata nem merevedett dogmává, nyitottsága, frissessége mögött viszont rutin és tudás rejlik. Megkerülhetetlen doyenjévé vált a magyar zenés színházi életnek. Az Operettszínház fő-zeneigazgatói posztjától a világhírű Liliom-adaptációval, a Carousellel búcsúzik, és 2019-ben az ő pálcájára csendültek fel először Dubajban A víz özvegy hangjai.

(szöveg: Csabai Máté)

Sorozatunk előző részei

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Hogyan szól a tambura? – Eredics Áron (Söndörgő)

A Söndörgő együttes idén ünnepli 25. születésnapját. Eredics Áron prímtamburán, tambura szamicán és darbukán játszik, valamint énekel a zenekarban. A Fidelio Hangszertár sorozatában most ő mutatja be a hangszereit.
Színház

Sikerdarabokat tesz online elérhetővé a Játékszín

Június 3-tól szerdánként találkozhat a közönség a színház újranyitása óta műsorra tűzött, ám színpadon már nem látható produkciókkal.
Színház

Elmaradnak a Szegedi Szabadtéri Játékok Dóm téri előadásai

Az idei évre meghirdetett előadásokat jövőre rendezik meg a Dóm téren. Azoktól a nézőktől, akik megtehetik, azt kérik, ne váltsák vissza belépőjüket, ezzel támogatva a fesztivált.
Vizuál

A hazai vásárlókra épít a közeljövőben a Faur Zsófi Galéria

„Meg fog változni a piac, a lokális vásárlókra kell felkészülni” – mondja Faur Zsófi, a Faur Zsófi Galéria tulajdonosa és vezetője, aki nagyon szeretné, ha az lenne ennek az elmúlt két hónapnak a tapasztalata, hogy igenis fontosak a lokális közösségek, a család, a barátok. Ők is ezt erősítik a Bartók Béla úton, azaz a Bartók Béla Boulevard-on, ahol a Kulturális Tizenegy Egyesület elnökeként online fesztivál szervezését vezeti.
Vizuál

Hollywood legkeményebb pisztolyhőse ma is aktív - Clint Eastwood 90 éves

Karrierjét kis híján megakadályozta a saját ádámcsutkája, a hatvanas éveiben járva pedig kiderült, hogy rendezői tehetsége vetekszik a színészivel. Május 31-én lesz kilencvenéves Clint Eastwood.     

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Klasszikus hír

Szavazzon, kié legyen az Óbudai Danubia Zenekar Arany Karantén Díja!

Az Óbudai Danubia Zenekar vezetése ezzel a díjjal szeretné meghálálni a zenekar muzsikusainak kitartó munkáját, kreativitását a koronavírus-járvány kapcsán kialakult helyzetben.
Klasszikus interjú

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.
Klasszikus hír

A budapestieknek szerenádozik a Fesztiválzenekar

Több mint 200 lakóházba látogatnak el a Budapesti Fesztiválzenekar kamaraformációi júniusban Budapesten. Ingyenes szerenáddal készülnek a fővárosiaknak, mert hisznek benne, hogy a járvány idején is szükség van zenére. Nyissák ki az ajtókat, ablakokat, és engedjék be otthonaikba az élő muzsikát!
Klasszikus interjú

Ajtony Csaba: Ezt az „időn kívüliséget” meg kellett tanulni

Az évek óta többnyire külföldön dolgozó karmester és zeneszerző, Ajtony Csaba szerint a digitális tér új kihívás elé állítja az előadó-művészetet. Kérdéseinkre írásban válaszolt: „Mint ahogy a csigalépcső csavarodása sem jó vagy rossz, a vírus törésvonala mentén történő változást is lehet nagyon sok jóra használni.”