Klasszikus

Ennyire bensőséges – Borbély László Goldberg-variációk lemezéről

2020.02.08. 10:05
Ajánlom
„Korunk nagy hibája, hogy nem tudjuk (nem merjük?) a maga helyi értékén kezelni és néven nevezni a dolgokat.” Korcsog Balázs egy új lemezfelvételről írt kritikája viszont pontosan elhelyezi tárgyát.

Tavaly év végén jelent meg a Hunnia Recordsnál Bach híres-nevezetes Goldberg-variációinak felvétele Borbély László (1984) előadásában. A mű a zongorairodalom, sőt: a teljes billentyűs zeneirodalom egyik bevehetetlen, de sokat ostromlott orma (David Fraytól hallhattunk tavaly egy sikertelen „hódítási kísérletet” a Zeneakadémia nagytermében). Csak akkor van értelme nekirugaszkodni ennek a csúcsnak, ha az előadónak van róla érdemi mondanivalójú és kiforrott koncepciója.

Borbély László előadása két CD-n hallható – bevallom, az első lemez meghallgatása után elő kellett vennem néhány régi, híres Goldberg-felvételt (mindenekelőtt Glenn Gouldéit), hogy ugyanazt a darabot hallom-e. S bár Gould játékmódját szokták analitikusnak nevezni, mégis minden részlet itt sokkal kidolgozottabb és jobban hallható. Nincs semmi elsietve, összemosva, elkenve – minden hang valóban elhangzik.

Document-page-001-122921.jpg

Bach: Goldberg-variációk (Borbély László) (Fotó/Forrás: Hunnia Records)

Nem hallottam még ennyire bensőséges és részletgazdag Goldberg-variációkat.

A zongorahang is szépen cseng, különösen a felső „szólamok” gömbölyű, lekerekített hangjai megragadóak. S mindez gyönyörű hangzástérben: a felvétel nem csak előadói, hanem hangmérnöki bravúr is.

Néhány szót az időarányokról. Glenn Gould korai, 1954–55-ös felvételei 38-42 percesek, a legrövidebb az 1959-es salzburgi előadása, mindössze 37 perc! Alig több, mint fél óra – ami itt majdnem másfél óra! És ez az óriási különbség nem csupán az ismétlések eljátszásából adódik. A mű belső arányai és hangsúlyai is módosulnak így – Bach minden hangját eljátszva a darab is más dimenziókba emelkedik. Az embernek az az érzése: szinte nem is ugyanarról a műről van szó. (Grigorij Szokolovtól létezik egy korai, akkor még leningrádi felvétel, amelyik szintén majdnem másfél órás, bár maga az előadás teljesen más.)

Korunk nagy hibája, hogy nem tudjuk (nem merjük?) a maga helyi értékén kezelni és néven nevezni a dolgokat (bár Kurtág György saját kezűleg írt ajánlást a lemezhez). Megítélésem szerint Borbély László Goldberg-felvétele interpretációtörténeti jelentőségű előadás – ilyen finoman, tisztán és részletgazdagon talán még sohasem hallhattuk Bach „álmatlanság ellen” írott variációit. Ennyire bensőségesen…

J. S. Bach: Goldberg-Variationen, BWV 988 – László Borbély, Hunnia Records

A lemez hivatalos bemutatója március 21-én lesz a BMC Könyvtárban.

 

Liszt mindig forrófejű lázadó maradt – interjú Borbély Lászlóval

Kapcsolódó

Liszt mindig forrófejű lázadó maradt – interjú Borbély Lászlóval

Liszt idős korában is forradalmár maradt, csak másért küzdött. Ez derül ki Borbély László új albumából, amelyen a mester kései műveit hallhatjuk. De a zongoraművésznek egy második lemeze is megjelent a napokban, ezen a Goldberg-variációkat találjuk.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Folytatódik a vita az SZFE körül, ezek a legújabb fejlemények

Megszólalt a kinevezett kuratórium két tagja, az egyetem diákjai videóban válaszoltak.
Zenés színház

„A művészet szépsége, hogy korlátok között szabadok lehetünk”

Az államalapítás ünnepének előestéjén, augusztus 19-én a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon felcsendülnek a Bánk bán című opera csodaszép, minden magyar számára ismerős dallamai. A Kossuth-díjas Vidnyánszky Attila rendezésében létrejövő produkció főbb szerepeiben Molnár Levente mellett Fischl Mónikát és Mester Viktóriát is láthatja majd a közönség. Az előadás karmesterével, a Liszt Ferenc-díjas, Érdemes Művész Kesselyák Gergellyel a közelgő premier kapcsán beszélgettünk.
Színház

Ősbemutatókkal és különlegességekkel készül új évadára a Thália

Augusztus 10-től teljes gőzzel zajlik a munka a Thália Színházban – ettől a naptól folytatódnak a Gyilkosság az Orient Expresszen című nagyszabású produkció próbái, és hamarosan elkezdődnek a felújítópróbák is.
Színház

Színházi összefogás a koronavírus terjedése ellen

A Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság részvételével egyeztettek a budapesti teátrumok a nézőket és a színházakat érintő ajánlásokról.
Zenés színház

Ősanya és végzetasszony – Interjú Gál Erika operaénekessel

Gál Erika mindkét karaktert elsőrendűen hozza, azonban az egyik sokkal közelebb áll hozzá. Beszélgetésünkben azt is elmondta, melyik. Az operaénekes azt is bevallotta, hogy keveset ácsingózik az újságírók figyelmére. Ezt azonban egyáltalán nem bánja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Az idei Arcus Temporum „házhoz megy”

A Pannonhalmi Főapátság kortárs művészeti fesztiváljának hangversenyeit élőben is közvetítik az arcustemporum.com oldalon, augusztus 21-23. között.
Klasszikus ajánló

„Fellélegzés” – Rövidesen indul az 5. Fesztivál Akadémia Budapest

Augusztus 20-tól rendezik meg az idei Fesztivál Akadémia Budapest (FAB) koncertsorozatát a Zeneakadémián, a BMC-ben, a Hagyományok Házában és más helyszíneken. A rendezvényre több mint hatvan kiváló magyar művészt hívott meg Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művészeti vezető. A „Fellélegzés” címet viselő fesztivál teljes programja elérhető a rendezvény honlapján, a hangversenyekre megkezdődött jegyértékesítés.
Klasszikus ajánló

Madarász 70 – A Nemzeti Filharmonikusok hangversenye

Madarász Iván zeneszerző három műve kerül terítékre szeptember 4-én a Pesti Vigadó csodálatos termében.
Klasszikus ajánló

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.
Klasszikus interjú

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.