Klasszikus

Háború és béke hegedűművésze – 100 éve született Isaac Stern

2020.07.21. 08:55
Ajánlom
Száz éve, 1920. július 21-én született Isaac Stern, a múlt század egyik legnagyobb hegedűvirtuóza, aki azt vallotta: „A hangszer szólaltatja meg a művet, nem pedig a mű vezeti a vonót.”

A volhíniai, akkor Lengyelországhoz, ma Ukrajnához tartozó Kremenyecben jött a világra. Még egyéves is alig volt, amikor a család kivándorolt Amerikába, Stern San Franciscóban nőtt fel. Első zeneóráit édesanyjától vette, aki a szentpétervári konzervatóriumban végzett énekesnő volt.

Hétévesen kezdett hegedülni és egy évvel később már a helyi konzervatórium tanulója volt, képzését egy gazdag mecénás fizette, aki hallotta játékát.

Tanárától, a helyi szimfonikus zenekar koncertmesterétől alapos képzést kapott, hogy a technikai tudás elsajátítása után figyelmét a művészi kifejezésre összpontosíthassa. A rendkívül tehetséges fiú 1936-ban a San Franciscó-i Szimfonikusokkal mutatkozott be, néhány hónappal később New Yorkban Otto Klempererrel és a Los Angeles-i Filharmonikusokkal Csajkovszkij D-dúr hegedűversenyét játszotta. Sokáig vívódott, hogy elfogadja-e a neki felajánlott biztos zenekari állást, de végül úgy döntött, szólókarriert kezd. Hírneve egyre nőtt, először 1943-ban bűvölte el a New York-i Carnegie Hall hallgatóságát. Karrierje során itt lépett fel a legtöbbször, több mint 200 alkalommal, az ötvenes években ő mentette meg a lebontásra ítélt épületet, amelyben az egyik terem ma az ő nevét viseli.

001-Isaac-Stern-1945-023147.jpg

A huszonöt éves Isaac Stern, 1945-ben (Fotó/Forrás: Carnegie Hall)

Az 1940-es évek végén már a legnagyobb fesztiválokra hívták, 1949-ben világ körüli turnéján 120 fellépése volt. Egyik legemlékezetesebb koncertjét 1950-ben, a Bach halálának 200. évfordulóján a franciaországi Prades-ban rendezett fesztiválon volt. A hegedűs Stern és Szigeti József, a gordonkaművész Pablo Casals (aki itt vezényelt is), a zongorista Eugene Istomin és Mieczyslaw Horszowski a falu főterén lévő XI. századi Szent Péter templomban zenéltek, a legenda szerint Spanyolországból, ahol a Franco kormány megtiltotta a rendezvény látogatását, sok néző szökött át a Pireneusokban húzódó határon.

1951-ben első amerikai hegedűsként lépett fel a Szovjetunióban. Az 1960-as évektől azonban többé nem látogatott ide, mert nyílt vitába keveredett Nyikita Hruscsov pártfőtitkárral, Stern azt kifogásolta, hogy a szovjet művészek nem utazhatnak szabadon Nyugatra. Többször játszott Magyarországon is, Németországba ugyanakkor csak 1999-ben utazott először, mert úgy érezte, nem akar abban az országban fellépni, ahol a holokauszt megtörtént. A katonai junta uralma alatt bojkottálta Görögországot is, 1979-ben kínai meghívását csak úgy fogadta el, ha filmeseket is magával vihet. A koncertkörútról készült Maótól Mozartig című dokumentumfilm Oscar-díjat nyert.

A múlt század legnagyobb művészeivel és dirigenseivel lépett fel, számos komponista, köztük Leonard Bernstein, Paul Hindemith és Krzysztof Penderecki kifejezetten az ő számára írtak darabokat. Ő játszotta a hegedűszólamot Bartók opus posztumusznak jelölt első Hegedűversenye amerikai premierén 1961-ben, öt évvel később Maja Pliszeckaja orosz balerinát kísérte annak utolsó fellépésén, amikor a hattyú halálát táncolta a New York-i Metropolitan Operában. Egy emlékezetes alkalommal a csellista Jacqueline du Pré helyett, aki betegsége miatt már nem tudta kezébe venni a vonót, ő játszotta el Mendelssohn Hegedűversenyét.

Isaac_Stern_1979-023149.jpg

Isaac Stern, 1979

Stern repertoárja szinte az egész zeneirodalmat felölelte Vivalditól a kortárs zenéig. A hatvanas évek elején zongoratriót alapított, Eugene Istomin zongoristával és Leonard Rose csellistával elsősorban Beethoven és Brahms műveit adták elő. Nagy hangsúlyt fektetett a komolyzene népszerűsítésére, ezért gyermek- és családi hangversenyeket szervezett, ő fedezte fel például Yo-Yo Mát és Itzhak Perlmant, a világ számos országban tartott mesterkurzusokat, s tagja volt a Lyndon Johnson amerikai elnök melletti művészeti tanácsadó testületnek.

A zene nagyköveteként szinte élete végéig koncertezett, túl a hetvenen is csaknem százszor lépett fel évente.

Hegedűjátékát több mint száz hangfelvétel őrzi, ezeken 63 zeneszerző közel 200 műve hallható. Vivaldi A négy évszak című remekművének 1983-as felvételén Pinchas Zukermann, Shlomo Mintz és Itzhak Perlman mellett ő volt az egyik szólista. Hegedűjátéka több filmben is hallható, a többi közt a Humoreszk című romantikus drámában, a Hegedűs a háztetőn filmváltozatában vagy A tehetséges Mr. Ripley-ben, A szív dallamaiban pedig magát alakította. 1991-ben, az Öböl-háború napjaiban jeruzsálemi koncertjét rakétariadó szakította félbe, miközben a zenekar tagjai lementek a pódiumról, a közönség pedig gázálarcot vett fel, ő Bach egyik szóló hegedű-partitáját játszotta (erről egy gyenge minőségű videó itt látható).

Hangszerei kisebb vagyont értek, birtokában volt két Guarneri del Gesu és egy Stradivari is. Szabadidejében szívesen teniszezett és kártyázott, szerette a labdarúgást és a baseballt, de a film, a fizika és a kibernetika is érdekelte.

Művészetét számtalan díjjal ismerték el, többek között 1984-ben a Kennedy Központ díjával, 1987-ben művészeti Wolf-díjjal tüntették ki. 1991-ben megkapta a legmagasabb amerikai művészeti elismerést, a Nemzeti Művészeti Érdemérmet, 1992-ben pedig a legmagasabb amerikai polgári kitüntetést, az Elnöki Szabadság-érdemrendet is. 2000-ben – Bob Dylan társaságában – a zenei Nobel-díjként emlegetett Polar-díjat vehette át, többszörös Emmy- és Grammy-díjas volt, megkapta a Grammy életműdíjat és a francia Becsületrendet. 2012-ben Tel-Avivban utcát neveztek el róla. Önéletrajza 1999-ben jelent meg.

A múlt század egyik legnagyobb hegedűvirtuóza 2001. szeptember 22-én halt meg New Yorkban, szívelégtelenség következtében. Mindkét fia a zenei pályát választotta, s karmesterként lett ismert.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Könyv

11 különleges könyv az Ünnepi Könyvhétről

Az idén nagyon hányatott sorsúra sikeredett könyvhetet végül részben online tartják meg, de ez nem jelenti azt, hogy a könyves újdonságokból ne lehetne csemegézni!
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Fidelio Tours

Művészcsaládok évszázados búvóhelye – Partitúra az Áprily-völgyben

„Megérkezik a busz Visegrádra, néhány jellemző, az autóból is értelmezhető tájkép, plusz drónfelvétel, utána átérünk Tahiba, a Péreli-Tolcsvay művészpár házához…” – így kezdődik a Partitúra Visegrád-környéki kalandozásának forgatási terve. Most szombaton, szeptember 19-én pedig már láthatjuk is a Duna tévén – a szokásos időben, 14.30-kor –, hogyan vendégeskedett Miklósa Erika operaénekes és Batta András zenetudós műsorvezető páros először Péreli Zsuzsa textilművész és Tolcsvay László zeneszerző otthonában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Klasszikus hír

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.
Klasszikus interjú

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.
Klasszikus ajánló

Komolyzenei piknikkel búcsúztatja a nyarat a MÁV Szimfonikus Zenekar

Szeptember 17-én 18:30-kor ismét részt vehetünk a Music ül a fűben komolyzenei pikniken, mely a Millenáris Park és a MÁV Szimfonikus Zenekar közös rendezésében valósul meg.