Klasszikus

Helytállni egy szabadtéri koncerten a zavaró tényezők ellenére

2019.08.06. 09:10
Ajánlom
Július 29-én, hétfőn új helyszín kapcsolódott be az idei Klassz a pARTon fesztivál koncertfolyamába: a balatonfüredi Kisfaludy-ház előtt, a parkban felállított Kisfaludy-színpad, a Tagore sétány és a hajóállomás közelében.

A helyszín az osztrák fürdőhelyek Kurparkjában tartott hangversenyek szép hagyományát követi, bár Badenben vagy Bad Ischlben a 19. század végén talán alacsonyabb volt a hangszennyeződés szintje…

A pódiumon ezúttal a Budapesti Vonósok (művészeti vezetőjük: Botvay Károly) foglaltak helyet, akik ezúttal Alpaslan Ertüngealp vezényletével játszottak. A műsor az igényes, de mégsem túlságosan igénybe vevő nyári hangverseny sikerült példája volt: az első szám Franz Danzi divertimento-vonásokat mutató, ám a szólisták számára annál vonzóbb lehetőségeket kínáló, op. 41-es Concertantéja volt fuvolára, klarinétra és zenekarra, a második pedig Haydn 42-es számú, D-dúr szimfóniája a híres „Búcsú-szimfóniát” megelőző évből.

67387896_2276977972338609_4367370737984471040_o-155216.jpg

Massimo Mercelli (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

Haydn, Mozart és Beethoven termékeny kortársa, Franz Danzi ugyan csak 1814-ben fejezte be ezt a darabját, de érdekes utalások hallhatók benne Mozart e műfajban komponált jól ismert műveire. Mint Danzinál mindig, a kompozíció hibátlan és nagyszerűen hangzik, de jóval oldottabb nagy kortársaiénál. A lassú tétel mindazonáltal őszintén lírai és éneklő jellegű, a zárótétel pedig bizonyos gépiessége mellett is rendkívül üde és briliáns, s kiválóan és a fúvós hangszerek technikai lehetőségeivel, s számít az előadók virtuóz képességeire.

Amelyekre semmiféle panasz nem is lehetett, mivel a két szólista, az olasz Massimo Mercelli és a szlovén Darko Brlek egyaránt parádés hangszerjátékos.

Mercelli kitűnt játékának karcsúságával, hajlékonyságával, hangjának ezüstös csengésével is; Brlek pedig robusztus egyéniség, igazi virtuóz, aki azonban érzékenyen tudott alkalmazkodni társához – nemhiába régi, összeszokott partnerek.

67479178_2276978785671861_2440201199824142336_o-155216.jpg

Alpaslan Ertüngealp (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

A Vonósok nem voltak könnyű helyzetben, ugyanis a nem létező, illetve 100%-ig mesterséges, túlzottan kierősített akusztikában valószínűleg egymást sem hallották, vagyis igazából nem jöhetett létre valóságos hangzás. Ám a lehetetlennel vívott küzdelemben a maguk részéről kitűnően helytálltak, és az adott körülmények között kitűnően teljesítettek. Ami annál is könnyebb volt számukra, mivel Ertüngealp, nem zavartatva magát az akusztikai körülményektől (amelyekbe bömbölve elhúzó motorkerékpárok és éles gyermeki visítások is beletartoztak), igen szépen formálta a dallamíveket és karaktereket, és szuggesztivitása, magabiztossága megnyugtatólag hatott zenészekre és hallgatókra egyaránt.

A szerző szokása szerint szerteágazóan komplex és a hallgató számára rengeteg kompozíciós finomságot és izgalmas effektust tartogató Haydn-szimfónia persze még jobban megszenvedte a körülményeket, hiszen itt a csillogó szólista-egyéniségek és -teljesítmények sem segítettek elvonni róluk a figyelmünket. Másfelől viszont itt alkalma nyílott a karmesternek arra, hogy egy még nagyobb kihívásnak, egy remekmű interpretálásának is eleget tegyen.

Nehéz feladatot oldott meg tehát, amikor minden szempontból átgondoltan, elmélyülten, a részletekre is gondosan odafigyelve szólaltatta meg a szimfóniát.

67549753_2276978879005185_215776167653801984_o-155216.jpg

Alpaslan Ertüngealp és a Budapesti Vonósok (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

A Haydn-partitúráknak a látszólagos egyszerűségüket meghazudtoló komplexitása ugyanis különösen szükségessé teszi az előadás áttetszőségét, a belső folyamatok láthatóvá tételét, a belső szólamok plaszticitását. Alpaslan kitűnő technikájával folyamatosan érzékeltetni tudta játékosaival a mű differenciáltságát, és egészében is kiegyensúlyozottnak, leszűrtnek bizonyult. A sikerhez természetesen nagyban hozzájárult a Budapesti Vonósok koncentrált, precíz játéka, odaadó muzsikálása is. Örömmel hallgatnék meg ezekkel a művészekkel alkalomadtán zárt térben is hasonló koncertműsort.

A Klassz a pARTon egy másik koncertjéről, amelyen Ittzés Gergely és Hiroko Sasaki játszott Malina János írását itt olvashatják!

Ittzés Gergely fuvolás átiratairól: „a fölényes technikai tudás csupán eszköz”

Kapcsolódó

Ittzés Gergely fuvolás átiratairól: „a fölényes technikai tudás csupán eszköz”

Július 28-án Ittzés Gergely fuvolázott, Hiroko Sasaki zongorázott a Klassz a pARTon fesztivál egyik legkomolyabb hangvételű hangversenyén, amelyben egy szám erejéig a fesztivál alapítója, Érdi Tamás is csatlakozott az előadókhoz.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.
Klasszikus

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.