Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

2019.07.17. 14:35
Ajánlom
Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.

A bronxi rapperlány, Cardi B idén eléggé odatette magát a Grammy-átadón, ez persze nem meglepetés, de az már igen, hogy a merész klipjeiről és számairól ismert hiphop-előadó mellett feltűnt egy másik hölgy is. Chloe Flower, a klasszikus képzettségű zongorista, aki egy strasszborítású zongoráján – amiről kiderült, hogy amúgy Liberace hangszere – olyan szólót nyomott a Money című számban, hogy rögtön felkeltette az internet és a poprajongók figyelmét.

chloe-flower-4-133326.jpg

Chloe Flower (Fotó/Forrás: Instagram)

Ez februárban történt, most pedig a Sony Music Masterworks ajánlott szerződést Chloe Flowernek, akit a lemezkiadó rögtön az egyik legizgalmasabb művésznek nevezett ezen a bolygón. Ez persze lehet túlzás, de tény, hogy

Chloe Flower nem a szokványos Juilliardban képzett zenész. Rajong a divatért, forgalmas Instagram-oldalt vezet, és több zenésztársa van a hiphop világából, mint a klasszikus színtérről.

1986-ban született Los Angelesben. Kétéves korától már zongorázott. A főiskolára a Manhattan School of Musicban készült fel, majd a Juilliardon tanult tovább. Hamar rájött, hogy egész más vonzza, mint a legtöbb komolyzenész zongoristát. 2011-től olyan művészekkel dolgozott együtt, mint az R&B-s Babyface, a hiphopper Nas, a Jimmy Fallon Showból ismert dobos, Questlove, illetve Celine Dion. Sőt, producerkedni is megtanult, többek között 2Chainz egyik lemezén dolgozott.

chloe-flower-2-133326.jpg

Chloe Flower (Fotó/Forrás: Instagram)

Az utóbbi két évben Chloe Flower kilépett mások árnyékából, és azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy popdalok zongoraátiratait játszotta insta-videókban. Az online ismertség révén is történhetett meg, hogy Tanisha Scott sztárkoreográfus, aki az említett Cardi B-fellépést koreografálta, úgy döntött, hogy a színpadon kapjon helyet a zongoraművésznő a Grammy-showban.

Nem sok klasszikus zongorista van, aki egy üvegzongorán hiphop beatekre játszik, nem? Vagy aki hiphop trackeket gyárt Bachra

– mondta egy interjúban. Azt mondja, nála a műfajok házasítása természetes dolog volt. „Szeretem a dobokat. Szeretem a jó beateket. És szeretek táncolni.”

Chloe Flower úgy véli a klasszikus zene közegét belepte a por. Nem túl illedelmes, de azt mondja, a Carnegie Hall a közönség életkora folytán számára olyan, mint „Isten váróterme”.

chloe-flower-3-133326.jpg

Chloe Flower (Fotó/Forrás: Instagram)

Hallgass bele Spotify-on!

Amúgy sem túl illedelmes – „bad bitch”, mondja magáról –, és nem is kell mindent szeretni, amit csinál. A közösségi médiában tipikus influenszernek tűnik, glam-rockos ruhatára pedig nem nagyobb művészi koncepció része, egyszerűen csak ezeket szereti hordani. A Despacito az ő feldolgozásában sem lett jobb, de nagyon sokakat fordít a klasszikus zene felé. „Rengeteg üzenetet kapok olyan emberektől, akik amúgy nem hallgatják a műfajt: Úristen, egy komolyzenei rádiót hallgatok, neked hála!”

Szerinte sokan azért nem törődnek a klasszikus zenével, mert nem ismerik fel, mit közvetít, nem elérhető számukra. „Úgy tűnik, hogy az emberek azt gondolják, dalszöveg nélkül nem lehet érteni a zenét” – mondja. Az ő zenéje viszont instrumentális. „Csak így tudom kifejezni magam.”

Legújabb számában három klasszikus zenedarabot gyúrt egybe: Chopin e-moll prelűdjét (op. 28. No. 4.), Bach második prelűdjét a Wohltemperiertes Klavier 1. kötetéből, illetve Beethoven III. zongoraversenyének részleteit. Ezt itt lehet meghallgatni.

Hogy tetszik-e, azt mindenkinek az egyéni ízlésére bízom. Én a szám után előkerestem a Chopin-prelűdöt, amit az intro megidéz. Chloe Flower számában a szakasz egy szexttel magasabban szól, nem e-mollban, hanem c-mollban, majd beteljesületlen vágyakozással rohan tovább egy gyors futammal: Bach zenéje erőltetett menetben. Az egész aztán négy akkorddal szágult tovább (1:30-tól nagyjából). Az átvezető szakasz Beethoven zongoraversenye. Erőltetett menet. Valami határozottan kifejez ez a zene korunkból – nem véletlenül készült az átirat. Azt a hajszoltságot, amelyből talán csak az az eredeti prelűd oldhat fel, az e-moll, amely alig több mint két perc, és mégis több, mint Chloe Flower négyperces rohanása.

Szóval én most ezt hallgatom, az eredeti Chopint. Chloe képét nézem: reggeli felhőkarcoló tetején, méregdrága bor a zongorán. Lájkok, szívek. Talán ez a csillogás az, ami nem hagyja pihenni, ami nem hagyja őt végigjátszani Chopint. Örülök, hogy találkoztam ezzel a történettel.

Chloe Flower kavics a klasszikus zene víztükrében, csak nekem egész máshogy dobta be a kavicsot. Chopin víztükrébe, és felfrissült a zene tőle. Chloe Flowerre is hiheted, hogy klasszikus zene – pedig nem az. De szó nélkül sem érdemes elmenni mellette.

Azt hiszed, klasszikus zene, pedig nem

Kapcsolódó

Azt hiszed, klasszikus zene, pedig nem

A klasszikus zenei „easy-listening” jövedelmező, kényelmes, konformista, és épp attól a komplexitástól fosztja meg a műfajt, amely annak lényege.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Hogyan szól a tambura? – Eredics Áron (Söndörgő)

A Söndörgő együttes idén ünnepli 25. születésnapját. Eredics Áron prímtamburán, tambura szamicán és darbukán játszik, valamint énekel a zenekarban. A Fidelio Hangszertár sorozatában most ő mutatja be a hangszereit.
Színház

Sikerdarabokat tesz online elérhetővé a Játékszín

Június 3-tól szerdánként találkozhat a közönség a színház újranyitása óta műsorra tűzött, ám színpadon már nem látható produkciókkal.
Színház

Elmaradnak a Szegedi Szabadtéri Játékok Dóm téri előadásai

Az idei évre meghirdetett előadásokat jövőre rendezik meg a Dóm téren. Azoktól a nézőktől, akik megtehetik, azt kérik, ne váltsák vissza belépőjüket, ezzel támogatva a fesztivált.
Vizuál

A hazai vásárlókra épít a közeljövőben a Faur Zsófi Galéria

„Meg fog változni a piac, a lokális vásárlókra kell felkészülni” – mondja Faur Zsófi, a Faur Zsófi Galéria tulajdonosa és vezetője, aki nagyon szeretné, ha az lenne ennek az elmúlt két hónapnak a tapasztalata, hogy igenis fontosak a lokális közösségek, a család, a barátok. Ők is ezt erősítik a Bartók Béla úton, azaz a Bartók Béla Boulevard-on, ahol a Kulturális Tizenegy Egyesület elnökeként online fesztivál szervezését vezeti.
Vizuál

Hollywood legkeményebb pisztolyhőse ma is aktív - Clint Eastwood 90 éves

Karrierjét kis híján megakadályozta a saját ádámcsutkája, a hatvanas éveiben járva pedig kiderült, hogy rendezői tehetsége vetekszik a színészivel. Május 31-én lesz kilencvenéves Clint Eastwood.     

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Az egyetlen Bach-darab, amit Glenn Gould utált

Mindig kerülte, hogy játszania kelljen ezt a darabot, egyszer, egy tévéműsorban meggyőzték, hogy tegye meg mégis. Nem volt benne öröme.
Klasszikus hír

Szavazzon, kié legyen az Óbudai Danubia Zenekar Arany Karantén Díja!

Az Óbudai Danubia Zenekar vezetése ezzel a díjjal szeretné meghálálni a zenekar muzsikusainak kitartó munkáját, kreativitását a koronavírus-járvány kapcsán kialakult helyzetben.
Klasszikus interjú

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.
Klasszikus hír

A budapestieknek szerenádozik a Fesztiválzenekar

Több mint 200 lakóházba látogatnak el a Budapesti Fesztiválzenekar kamaraformációi júniusban Budapesten. Ingyenes szerenáddal készülnek a fővárosiaknak, mert hisznek benne, hogy a járvány idején is szükség van zenére. Nyissák ki az ajtókat, ablakokat, és engedjék be otthonaikba az élő muzsikát!
Klasszikus interjú

Ajtony Csaba: Ezt az „időn kívüliséget” meg kellett tanulni

Az évek óta többnyire külföldön dolgozó karmester és zeneszerző, Ajtony Csaba szerint a digitális tér új kihívás elé állítja az előadó-művészetet. Kérdéseinkre írásban válaszolt: „Mint ahogy a csigalépcső csavarodása sem jó vagy rossz, a vírus törésvonala mentén történő változást is lehet nagyon sok jóra használni.”