Klasszikus

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

2020.08.08. 10:05
Ajánlom
Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.

A Concerto Budapest nem csak elkezdett már próbálni, hanem koncertet is adott.

Lemezre vettünk négy Beethoven-szimfóniát. Három hónap szünet egy zenekar életében sok idő, ezért amint a rendelkezések engedték, június második hetétől már elkezdtük a munkát kisebb csoportokban: félvonóskarral, fúvósokkal elkezdtünk bemelegíteni, egy profi zenész ugyanis úgy él és dolgozik, mint egy élsportoló. Ha nincsen munka, akkor nem úgy működnek az izomtónusok.

Miért éppen Beethoven?

Régóta tervezem, hogy megmásszuk „a zenészek Mount Everestjét”, és lemezre vesszük a kilenc szimfóniát. Ezek a művek a zenetörténet sarokkövei. Amelyik zenekar jól játssza őket, az egy jó zenekar.

Nem is értem, hogy mondhatja valaki, hogy a könyökén jön ki Beethoven, ha egyszer egy élet nem elég ahhoz, hogy a könyökén bemenjen.

Ez a kilenc szimfónia kilenc világ, amit mind meg kell fejteni. És nem csak a struktúrát, a harmóniákat, nem csak a kottát, hanem azt is, ami nincsen a kottában. Szerintem az V. szimfónia sorsmotívuma a művészet történetének legmegrázóbb gesztusa. Ezzel a témával Beethoven olyan mélyre hatol a lelkünkben, ahová mi magunk nem merünk benézni. Ezt a témát nem lehet szeretni, de szabadulni se lehet tőle. Ránk tör, belénk mar, ránk zúdítja a mulandóságunkat. Megadóan kérlelve, reszketve felelünk rá, majd elindul a kétségbeesett harc az életért. A szimfónia arról szól, hogy soha ne adjuk fel, és minden körülmények között küzdjünk az életért és a szabadságért. A VI. szimfóniában a Természet csodáját akkora szeretettel tárja elénk, hogy az a sejtjeinkig hatol. Bizonyos vagyok abban, hogy aki ezt a zenét megismeri, az környezetvédővé válik és rajongani fog a természetért!

A közösségi élmények nagyon meghatározóak a társadalomban: amikor a Concerto muzsikusaival közösen életre keltünk egy remekművet, ezek az érzések megtörténnek velünk, mindannyiunk élete benne van ebben a szülésben. Ezek a közös élmények a mi „csillagóráink”. Minél több emberrel tudjuk megosztani ezt, annál jobb lesz a világunk. Ezért kell sok jó zenét játszani és kevés értéktelent. A világ sorsa átalakulóban van. Meg kell fogalmazni a különbséget jó és rossz között. A szabadság valójában ezt jelenti. A keresztény kultúrát tettekkel lehet megvédeni: én Beethovennel és Bartókkal fogom.

_BS_0463-130620.jpg

Keller András és a Concerto Budapest

Ön hogyan találkozott Beethoven zenéjével?

Gyerekként egy skarlátbetegség miatt otthon kellett maradnom hat hétig. Akkor fedeztem fel apám lemezgyűjteményét, köztük Beethoven Hegedűversenyét. Egy életre eldöntötte a sorsomat, amit hallottam, akkor határoztam el, hogy hegedűművész leszek. Illetve nem is a hegedű volt a lényeges, hanem az, hogy a zenét választottam. Azt például nagyon sajnálom, hogy zongorázni nem tanultam meg tisztességesen, az volt ugyanis a kedvenc hangszerem.

A zongora? Különös ezt egy világhírű hegedűstől hallani.

Már nem, most a zenekar a kedvenc hangszerem. Régen, amikor megkérdezték, miért akarok karmester lenni, nehezen tudtam válaszolni. Pedig van rá válaszom. Azért, mert már hegedűsként is szét akartam feszíteni a kereteket, azért alapítottam meg a Keller Kvartettet, mert együtt zenélni jobb.

Amikor hatvan-nyolcvan-száz emberrel zenélünk együtt, és jól csináljuk, a hideg futkározik a hátunkon.

A Concerto Budapest már meghirdette az új, szeptemberben kezdődő évadot, a műsorban számos kiemelkedő hegedűszólistát láthatunk.

Szergej Krilov az elmúlt években többször szerepelt Budapesten, a vele közös koncertünk címe Hommage á Sosztakovics. Gyakori vendég Magyarországon Giovanni Guzzo, aki viszont először lép fel velünk. Nagyon fiatal, de rendkívüli tehetségű hegedűs Daniel Lozakovich, aki Prokofjev hegedűversenyével érkezik. A nagyszerű Boris Brovcint talán kevesebben ismerik, ő Richard Strauss ritkán hallható versenyművét adja elő. Isabelle Faust Eötvös Péter Alhambra című hegedűversenyének hazai bemutatóját tartja. Kelemen Barnabást, az elfeledett magyar zeneszerző, Nádor Mihály későromantikus hegedűversenyét és Bartók II. Rapszódiáját játssza el a zenekarral a Magyar Kincsek sorozatban.

A Concerto Budapest új évadáról bővebben itt olvashat. A cikk a doboz után folytatódik.

Hazai és külföldi sztárok a Concerto Budapest új évadában

Kapcsolódó

Hazai és külföldi sztárok a Concerto Budapest új évadában

Öt bérlettel, két fesztivállal és világklasszis szólisták sorával várja a közönséget Keller András és a Concerto Budapest a 2020/21-es évadban.

KellerAndrascValuskaGabor-144034.jpg

Keller András (Fotó/Forrás: Valuska Gábor / Zeneakadémia)

A Magyar Kincsek nevű bérletben hazai szerzők jól vagy kevésbé ismert művei kerülnek terítékre.

Mindig is a legfontosabb feladatomnak tartottam, hogy minél több helyre tudjuk elvinni a magyar zenét, és. büszke vagyok arra, hogy az elmúlt évtizedekben a Keller Kvartett adta elő a legnagyobb számban a magyar műveket a világban. . . De mi, magyarok sem vagyunk pontosan tisztában, milyen kincseket rejt a zenetörténetünk Az évadban hallható lesz a már említett Nádor-concerto mellett Goldmark Károly hegedűversenye, Kodály kevésbé ismert Színházi nyitánya, Bartók  Rapszódiája Kocsis Krisztián szólójával, Farkas Ferenc szimfóniájának ősbemutatója Takács-Nagy Gábor vezényletével, de Lehár és Kálmán Imre műveket is hallhatunk majd ebben a sorozatban. A Muzsikás együttessel közös koncertünkön elhangzanak  Dubrovay László és Gyöngyösi Levente népzenei ihletésű concertói és Bartók Béla Divertimentója.

A Concerto új évadában a Beethoven-napokat Fischer Annie tiszteletére ajánlják.  Miért neki?

Annie néni huszonöt éve ment el, ő volt az egyik legnagyobb Beethoven-játékos. Ő az, aki talán a legközelebb jutott a zeneszerzőhöz a magyar előadó-művészeti hagyományban.

Keller_Andras_photo_Andrea_Felvegi-152123.jpg

Keller András (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea)

Egynapos fesztiváljuk, a 2015-ben életre hívott A Hallgatás Napja a kortárs zenére irányítja a figyelmet. Milyen mérleget von a fesztivállal kapcsolatban?

Tavaly A Hallgatás Napja élő közvetítése a The Violin Channel nemzetközi internetes felületein 400 ezer nézőt vonzott, és fontos kortárszenei branddé fejlődött. Nem csak a magyar zeneszerzők generációinak fóruma, értékét abban is látom, hogy új „teret” ad a régebbi korok zenéjének. Egész más kontextusba kerül a kortárs művek között  Bach, Mozart vagy Beethoven zenéje, és ebben a szimbiózisban új dimenziók tárulhatnak fel.

Ugyanakkor szeretném, ha A Hallgatás Napja megvalósításában kevésbé kellene a Concerto Budapest zenészeire támaszkodnom, és  tágulna az előadók köre. Ahhoz, hogy egy ilyen fesztivált évről évre megrendezzünk, kulturális értéket teremtve az ország számára, több forrás bevonására lesz szükség – céltámogatás vagy felajánlások formájában.

Remélem, hogy A Hallgatás Napja, és a szintén évről évre megrendezett Mozart-nap közügy lehet.

Ilyen volumenű rendezvényeket nem lehet hosszú távon zenekarok működési költségéből fenntartani.

Eötvös Péter harmadik, „Alhambra” c. hegedűversenyét tavaly mutatták be Granadában, és örömünkre hamarosan sor kerül a hazai premierre is – a Concerto Budapest jóvoltából.

Most először dolgozunk együtt Eötvös Péterrel, ezért szerettem volna, ha olyan művet játszunk, ami számára is különleges és fontos. Alapvető fontosságú, hogy a jelentős kortárs alkotások ne több évtizedes késéssel érkezzenek meg hozzánk.

 

A fejlécképen Keller András. Fotó: Valuska Gábor.

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Kapcsolódó

Hatalmas előrelépés a zenekarnak: a Mezzo TV sugározza a Concerto Budapest koncertfilmjét

Több hónapos munka eredménye, hogy a zenekar saját gyártású koncertfilmmel mutatkozhat be a Mezzo TV műsorán. A filmet, amelyet Szabó Stein Imre rendezett, a magyar közönség is láthatja az interneten. Kulisszatitkokról a vezető rendezőt kérdeztük.

A Concerto Budapest új Dvořák-lemezét méltatja a német kritika

A Concerto Budapest új Dvořák-lemezét méltatja a német kritika

A zenekar háza tájáról érkező másik hír pedig, hogy A Hallgatás Napja koncertjeit élőben közvetíti a nemzetközi klasszikus zenei portál, a Violin Channel.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Fidelio Tours

A Gyógyítókerttől a Pajtaszínházig – Partitúra az Őrségben

Az Őrségben kalandozik a Partitúra kulturális felfedezőműsor szeptember 26-án, szombaton 14.30-tól a Duna tévén. Egyébként az Őrség onnan kapta a nevét, hogy a honfoglaló magyarok őrállókat telepítettek ide az ország nyugati kapujának védelmére.
Színház

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.
Jazz/World

Frissítette minden idők legjobb 500 albumának listáját a Rolling Stone

Tizenhét évvel első kiadása után napra kész állapotba hozta a Rolling Stone magazin minden idők legjobb 500 albumának listáját, amelynek élén Marvin Gaye What's Going On című albuma felváltotta a Beatles együttes Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band című albumát.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.