Klasszikus

Kétféle művész egy zongoránál – beszámoló a Klassz a pARTon fesztiválról

2020.07.18. 10:00
Ajánlom
Schubert és Chopin zenéje egészen eltérő megközelítésekben. A Klassz a pARTon fesztivál nyitó hangversenyéről számol be újságírónk – nem kritika, inkább reflexió egy nyáresti, balatoni koncert kapcsán.

Két igen tehetséges, de eltérő habitusú zongoraművész lépett fel a Klassz a pARTon! első hangversenyén Balatonfüreden, a Vaszary Villa kertjében. Balog Alexandra és Vida Mónika Ruth mindketten a húszas éveikben, karrierjük elején járnak. Megfelelőbb alkalom lesz egy hagyományos, koncerttermi hangverseny a róluk szóló alaposabb kritikára, de néhány gondolatot már most közölnék a nyáresti szabadtéri hangverseny kapcsán.

Az elmúlt hónapok viszontagságai szerencsére nem hiúsították meg a Klassz a pARTon fesztivált: a Balaton vizétől két-háromszáz méterre fekvő villakertben legfeljebb egy-egy röcögve elhaladó Babetta zavart bele a zongoramuzsikába.

107831006_3189333581103039_1183863649081331526_o-133452.jpg

Balog Alexandra (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

Balog Alexandra éppolyan hévvel tolmácsolta Chopin Asz-dúr polonézét, mint amilyen hévvel a zeneszerző szerelme, Georges Sand fogadta a kompozíciót annak idején. Ez az a polonéz, amelyet ma Hősi polonéz néven ismerünk, azt azonban kevesebben tudják, hogy a névadás nem a szerzőtől, hanem férfinadrágos szeretőjétől származik.

Chopin a korabeli beszámolók szerint szelídebben tolmácsolta a hat és fél perces alkotást, mint a legtöbb zongorista. Sok interpretáció a liszti hevességig fűti a darab hőmérsékletét,

és ez több mint helyénvaló: az előadó igenis élhet a saját értelmezés „luxusával”, különösen egy romantikus darab esetén. Balog Alexandra játékában fontosabb volt a zenét tápláló energia megtartása, mint a kottafejekhez való ragaszkodás – ez nekem nagyon tetszett, mert félreütés, pontatlanság akadt, de ritkán zavart. A puskaportól felhős párizsi utcák jutottak eszembe, amelyek Chopin és Liszt generációját olyannyira inspirálták. Gyakran tapasztalatom, hogy a klasszikus zenészeknek nehezebb rátalálni az őszinte, erőtől duzzadó zenélés mikéntjére, mint a technikai követelményeknek megfelelni. Balog Alexandra viszont már megtalálta ezt a jótékony – és vad, szinte diabolikus – energiát, csak el ne veszítse, ha a mű szerkezetének, dramaturgiájának, dinamikájának szolgálatába állítja. A másik általa előadott darabban, Schubert Esz-dúr impromptu-jében ez igen jól sikerült, fegyelmezettebb játékot hallottunk, de szerencsére annak izgalma sem csillapult.

108193786_3189346221101775_3843516875647955002_o-133451.jpg

Vida Mónika Ruth (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

Vida Mónika szintén két romantikus művet adott elő, ugyancsak egy Schubertet és egy Chopint. Ragyogó arányérzékkel rendelkezik ezek alapján: széles tablón rajzolta meg Schubert Gesz-dúr impromptu-jének érzelmi mélységeit. Ez azt is jelentette, hogy az impromptu-műfajra jellemző jelenidejűség, quasi improvizatív szellem kevésbé volt jelen a játékában. Ez nem bírálat és nem is dicséret, egyszerű kritikai megállapítás. Jó kérdés viszont, hogy a mű születése után kétszáz évvel vajon a rögtönzöttség atmoszféráját kell-e felelevenítenie egy előadónak, vagy tökéletes absztrakcióban bemutatni a darabot.

Chopin Asz-dúr balladájában bújt ki igazán a bőréből Vida Mónika,

és egy-két nem igazinak ható gesztust leszámítva, úgy sugárzott szenvedélyt a játéka, hogy az átgondoltságból sem engedett.

107865651_3189331894436541_4644988936409137892_o-133708.jpg

A Klassz a pARTon koncertje a Vaszary Kertben (Fotó/Forrás: Érdi-Harmos Réka)

A két művésznő négykezest is játszott – Schubert a-moll allegróját, Dvorák Szláv táncainak néhány tételét és Ravel Tündérkertjét a Lúdanyó meséiből. Érdekes, hogy a két előadói karakter egy nevezőre jutott a közös játékban.

 

A Klassz a pARTon! fesztivál részletes programja a honlapjukon és ebben a cikkben.

Elkezdődött a Klassz a pARTon! fesztivál a Balatonnál – Itt a teljes program

Kapcsolódó

Elkezdődött a Klassz a pARTon! fesztivál a Balatonnál – Itt a teljes program

Balatonfüreden indult Érdi Tamás fesztiválja, Balatonkenesén, Balatonalmádiban, Keszthelyen, Gyulakeszin folytatódik majd – a teljes programot alább találja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Jazz/World

Elhunyt Juliette Gréco, akinek Boris Vian, Albert Camus és Jean-Paul Sartre írt dalszöveget

Kilencvenhárom éves korában szerdán meghalt Juliette Gréco, a francia sanzon nagyasszonya, Léo Ferré, Jacques Prévert és Serge Gainsbourg dalainak előadója - közölte családja az AFP francia hírügynökséggel.
Zenés színház

A New York-i Metropolitan Operaház lemondta az egész szezont

Közel 140 éves történelmében először lemondta egész szezonját a New York-i Metropolitan Operaház (Met), amely csak jövő szeptemberben nyitja meg ismét kapuit a közönség előtt.
Vizuál

Fedezd fel Frida Kahlo életének helyszíneit!

Lehet-e még újat mondani arról a nőről, aki az életét és az érzéseit ilyen mélységben tárta a nyilvánosság elé, aki saját személyét is a művészete részévé változtatta? Az ikonikus képzőművészek életét bemutató filmek sorában ezúttal a mexikói festőművésznő nyomában járunk.
Színház

Hát én nem vagyok magyar? – Kondor Ernő, a pesti kabaré „feltalálója”

A magyar kabaré története szomorú históriákkal teli, a nagy nevettetők élete sokszor egyáltalán nem volt vidám. De talán az egyik legigazságtalanabb sors a honi kabaré alapítójának, Kondor Ernőnek jutott. Őt már az életében elfelejtették. Pedig pályatársa, Kellér Dezső joggal nevezte őt a műfaj feltalálójának, ugyanis az általa megteremtett irodalmi kabaré a világon egyedülálló volt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.