Klasszikus

Kicsoda Oksana Lyniv, Itália első női zeneigazgatója?

2022.01.17. 09:40
Ajánlom
A napokban kezdte meg a munkát a bolognai operaházban az ukrán Oksana Lyniv, aki az első női zeneigazgató Olaszországban. Neve a magyar közönségnek is ismerős lehet, hiszen járt már nálunk.

„Nem női kvótákat akarok, hanem visszavinni a fiatalokat az operaházba”

– nyilatkozta Oksana Lyniv, miután a bolognai Teatro Communale zeneigazgatójának nevezték ki. A negyvennégy éves ukrán karmester, akit máris szupersztárként és üstökösként emleget a külföldi sajtó, az első női zeneigazgató Itáliában, de nem ez az első eset, hogy áttöri az üvegplafont. Rá figyel a zenei világ – és mi is.

Apja karvezető, anyja pedig zongorista, nem meglepő, hogy őt is már fiatalkorában beszippantotta a zene. 1978-ban született egy kisvárosban, Brodiban, Lviv közelében, ahol a szovjet uralom sem tudta kiirtani az emberekből a hazafias és vallásos érzületet. Ráadásul január 6-án, ami a Julianus naptár szerint Szenteste – apja ma is úgy gondolja, hogy ennek különleges jelentősége van. Itt, a helyi zeneiskolában kezdett hegedülni, fuvolázni, zongorázni és énekelni, szabadidejében pedig legszívesebben az erdőt járta, gombát gyűjtött és a madarakat hallgatta. A családban állandóan szólt a zene, a gyerekek saját hangszereiken játszottak. A schubertiádák révén a helyi és az országos tévébe is bekerültek.

Tizennégy évesen, amikor zenei középiskolában tanult tovább, még szólistának készült, de két évvel később már karmester akart lenni.

Nem önfejűségből, hanem tanárai tanácsára, akik észrevették karizmáját. A lvivi Lysenko Zeneakadémián, ahol egyetlen nő volt a karmesternövendékek között, mégis állandóan azt kérdezték tőle, hogy mit keres itt. Nem feltétlenül rosszindulatból, hanem egyszerűen megállapítva azt a tényt, hogy a karmesteri szakmában nőként nem sokra viheti. Hiszen a karmesteri emelvény a férfiak utolsó, elvitathatatlan uradalma, ahol mágneses karizmára, autoritásra és misztikus jelenlétre van szükség. Ez a munka nem a levegő tologatását jelenti, mert amilyen megfoghatatlan, annyira titokzatos erőt kíván. Legalábbis a mítosz szerint.

3OksanaLynivsulpodiodellOrchestradelTeatroComunalediBologna_fotoMicheleLapini-145014.jpg

Oksana Lyniv, a bolognai Teatro Bologna zeneigazgatója (Fotó/Forrás: Michele Lapini / Teatro Comunale di Bologna)

Oksana Lyniv nem adta fel: nyilatkozataiból kiderül, hogy minden vágyálma az volt, hogy a zenetörténet nagy remekműveit, Csajkovszkij szimfóniáit, Wagner operáit vezényelhesse.

„Egy nap azt mondtam magamnak: nem számít, ha nem jutok messze, csak csináljam azt, amit szeretek.”

Tanulmányai idején a Lvivi Operaház asszisztens karmestere lett, majd egy kamarazenekar vendégkarmestere. Az áttörés azonban nem otthon, Ukrajnában sikerült, hanem 2004-ben Bambergben, a Gustav Mahler Karmesterversenyen, ahol a harmadik helyet szerezte meg. A helyezéssel járó pénzt visszaforgatta, a következő években mesterkurzusokon és ösztöndíj-programokon vett részt Németországban, 2005-ben pedig a Bambergi Szimfonikusok asszisztens-karmestere lett Jonathan Nott keze alatt.

Három évvel később Oksana Lyniv visszatért szülőhazájába, és megalapított egy ifjúsági zenekart, hogy ezáltal is segítse a belső és külső konfliktusoktól terhes ország egységét. Egészen 2013-ig maradt, és távozása éppen egybeesett a Viktor Janukovics elleni tüntetésekkel, amik véres eseményekbe torkolltak. Lyniv életében viszont új fejezet kezdődött, amikor napjaink egyik legelismertebb karmestere, Kirill Petrenko mellett lett asszisztens a Berlini Filharmonikusoknál.

Számos helyen törte át elsőként az üvegplafont, vezényelte a Müncheni Filharmonikusokat, a Staatskapelle Berlint és a Frankfurti Opera zenekarát. 2016-ban, a miskolci Bartók Plusz Operafesztiválon egyetlen mamutkoncerten vezényelte A fából faragott királyfit, A csodálatos mandarint és A kékszakállú herceg várát. 2017-ben a Grazi Operaház vezető karmestere lett, 2020-ban pedig bemutatkozott Bécsben és Párizsban is.

Annál is nagyobb mérföldkő volt életében, hogy 2021 júliusában a Bayreuth-i Ünnepi Játékokon A bolygó hollandit vezényelhette.

A rangos Wagner-ünnepen Angela Merkel német kancellár is ott volt, aki állítólag így reagált a női karmesterre: „Végre!”

Interjúk alapján úgy tűnik, Lynivet már idegesíti, hogy a sajtót csak az érdekli, hogy nő. „Egy zenekar három perc alapján látja, hogy alkalmas vagyok-e vezényelni vagy sem... azonnal észreveszi, ha nem tudok megválaszolni egy zenei kérdést, nem jól intek a pálcával, és gondot okoz-e száz embert irányítani.

Ha megbíznak bennem, kicsit sem érdekli őket, hogy nő vagy férfi vezényli őket. Ez csak az újságírókat érdekli”

– nyilatkozta a Berliner Zeitungnak. Hozzátette, hogy egy nő tud jó karmester lenni, hiszen nagyon jól figyel egyszerre több irányba. „A nőkből nem a tehetség hiányzik, hanem az önbizalom.” Amikor példaképekről kérdezték, nevetve mondta, hogy csak férfiak: Carlos Kleiber, Wolfgang Sawallisch, Christian Thielemann, Kirill Petrenko.

2OksanaLynivalTeatroComunalediBologna_fotoMicheleLapini-145012.jpg

Oksana Lyniv, a bolognai Teatro Bologna zeneigazgatója (Fotó/Forrás: Michele Lapini / Teatro Comunale di Bologna)

Oksana Lyniv a környezete szerint kicsit munkamániás. Második férje Andrii Murza ukrán hegedűművész. A karmester csak úgy mondott neki igent, hogy előtte leszögezte: az ő életében mindig a zene és a munka az első. Nála a felkészüléshez a fárasztó zenetörténeti kutatások is hozzátartoznak, ha teheti, szívesen felkeresi a zeneszerzők házait, pályájukat bemutató múzeumait, belenéz a kották kézirataiba. „A Hollandi kottája nem lesz könnyebb, akár nő vagyok, akár férfi.”

Új munkáját január elején kezdte meg a bolognai Teatro Communale zeneigazgatójaként. A Corriere della Sera azt írta róla:

a női jogok harcosa, de sisak nélkül; a tehetségével küzd.

„Nem tudtam, hogy én vagyok az első, aki ezt eléri, mégpedig abban az országban, amelyik feltalálta a zenét” – nyilatkozta. – „Bizonyos szempontból történelmet írok!”

Fotó: Oksana Lyniv (fotó: Michele Lapini / Teatro Comunale di Bologna)

Egy nő nem csupán a gitárját tudja behangolni, hanem akár zenét is írhat

Kapcsolódó

Egy nő nem csupán a gitárját tudja behangolni, hanem akár zenét is írhat

Lassan mindenkinek leesik, hogy a nők legalább annyira értenek a zenéhez, mint a férfiak. De milyenek a lehetőségeik, és mennyi terük van alkotni? Erről kérdeztük Barna Emília szociológust.

Miért olyan ritkák a női karmesterek?

Miért olyan ritkák a női karmesterek?

Szinte szenzációként hatott a múlt héten, hogy az I. Nemzetközi Doráti Antal Karmesterversenyre a mintegy száz férfi versenyző mellett tizenkilenc nő is jelentkezett. Az Olasz Kultúrintézetben rendezett megmérettetés november 28-án ért véget, és végül egyik hölgy sem ért el helyezést. De miért is ekkora hír az, hogy egy karmesterversenyen nők is indulnak?

Nők a zenében

Ha végigtekintünk az európai zenetörténeten, alig találunk női neveket. Hildegard von Bingen, Clara Schumann, Fanny Mendelssohn és Ethel Smyth üdítő kivételek, de respektjük elmarad a nagyokétól: sok esetben azért, mert férfiárnyékba kerültek. A jazzben sem jobb a helyzet: Mary Lou Williams vagy Esperanza Spalding inkább kakukktojás, pedig milyen jó, hogy vannak.

Erre a hiányra szeretne rávilágítani március 8-án, a Nemzetközi Nőnapon indult sorozatunk.

A sorozat további részeit itt érheti el!

Legolvasottabb

Klasszikus

Eötvös Péter és Mihail Pletnyov is vezényli jövőre a Concerto Budapestet

Meghirdette 2022/23-as évadát a Concerto Budapest, a zenekarhoz első vendégkarmesterként Eötvös Péter, míg rezidens művészként Mihail Pletnyov csatlakozik.
Klasszikus

„Az elhivatottság volt Kocsis Zoltán életének középpontja” – beszélgetés Dr. Vigh Andreával

Idén másodszorra kerül sor A magyar klasszikus zene napjára, a Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikusok közös szervezésében megvalósuló koncertsorozatra, mely Kocsis Zoltán emléke előtt is tiszteleg. Az eseményről a Zeneakadémia rektorával, Dr. Vigh Andreával beszélgettünk.
Klasszikus

Énekesképzés a teljesség igényével – Beszélgetés Baráth Emőkével

Augusztusban kerül sor először a Pure Voice Akadémia képzésére, melynek különlegessége, hogy holisztikus szemlélettel igyekszik felkészíteni a növendékeket az énekesi pálya változatos kihívásaira. A kurzus alapítójával, a világhírű szopránnal, Baráth Emőkével beszélgettünk.
Plusz

Elhunyt id. Éliás Gyula

Az első magyar DJ-generáció egyik legismertebb alakjának halálhírét fia is megerősítette a közösségi oldalán.
Klasszikus

Életre kelt építészet – száz éve született Iannis Xenakis zeneszerző

Száz éve született a 20. század egyik legkülönlegesebben sokoldalú alakja, az építész-zeneszerző Iannis Xenakis. A matematikai struktúrákat zenére fordító komponista muzsikáját hallgatva mintha egy futurisztikus utazáson vennénk részt.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Nem mindennapi zenei bravúr egy Ligeti-műben

A zenei életben nem teljesen szokatlan, hogy egy művész szólistaként és karmesterként is közreműködjön egy produkcióban, ám az a videó, amelyen Barbara Hannigan egyszerre énekli, játssza és vezényli Ligeti György virtuóz koncertszámát, a Mysteries of the Macabre-ot, így is egyedülálló élményt nyújt.
Klasszikus interjú

Énekesképzés a teljesség igényével – Beszélgetés Baráth Emőkével

Augusztusban kerül sor először a Pure Voice Akadémia képzésére, melynek különlegessége, hogy holisztikus szemlélettel igyekszik felkészíteni a növendékeket az énekesi pálya változatos kihívásaira. A kurzus alapítójával, a világhírű szopránnal, Baráth Emőkével beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Életre kelt építészet – száz éve született Iannis Xenakis zeneszerző

Száz éve született a 20. század egyik legkülönlegesebben sokoldalú alakja, az építész-zeneszerző Iannis Xenakis. A matematikai struktúrákat zenére fordító komponista muzsikáját hallgatva mintha egy futurisztikus utazáson vennénk részt.
Klasszikus interjú

„Az elhivatottság volt Kocsis Zoltán életének középpontja” – beszélgetés Dr. Vigh Andreával

Idén másodszorra kerül sor A magyar klasszikus zene napjára, a Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikusok közös szervezésében megvalósuló koncertsorozatra, mely Kocsis Zoltán emléke előtt is tiszteleg. Az eseményről a Zeneakadémia rektorával, Dr. Vigh Andreával beszélgettünk.
Klasszikus hír

Eötvös Péter és Mihail Pletnyov is vezényli jövőre a Concerto Budapestet

Meghirdette 2022/23-as évadát a Concerto Budapest, a zenekarhoz első vendégkarmesterként Eötvös Péter, míg rezidens művészként Mihail Pletnyov csatlakozik.