Klasszikus

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

2022.01.20. 16:45
Ajánlom
A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.

Don Juan: A spanyol csábító, Tirso da Molina hőse az irodalomnak és a zenetörténetnek is gyakran felbukkanó alakja. Az ellenállhatatlan férfi minden nőt az ujja köré csavar, ám ennek érdekében válogatott gaztettektől sem riad vissza. Az égi igazságszolgáltatás azonban őt is utoléri, korábbi áldozatának szelleme magával rántja a pokolba. A leginkább Molière és Mozart feldolgozásaiban ismert történetet Richard Strauss Nikolaus Lenau költeménye alapján zenésítette meg, ebben a szerelmi csábítása után menekülni kényszerülő Don Juan meghasonlik az élvezetek örökös kergetésében, kiábrándul az életből, és végül maga keresi a halálát.

Don Quijote (Don Quixote): Az elmés nemes, Cervantes népszerű karaktere, új korszakot nyitott az irodalomtörténetben. A magát a lovagregények világába képzelő, de a valósággal mindig összeütköző spanyol úr a korát tévesztő ember archetípusává vált, tettei, például a szélmalmokkal vívott harc, szállóigeként maradtak fenn. Richard Strauss műve az alcíme szerint Fantasztikus variációk egy lovagi jellegű témára, zenekarra, ebben a szerző magának a variációs formának is görbe tükröt tart.

A szólócsellóra írt főtéma a búsképű lovagot idézi meg, míg a melléktéma állandó kísérőjét, Sancho Panzát rajzolja mellé.

A tíz variáció sorra veszi a legfontosabb kalandokat, a képzelt ellenségekkel, óriásokkal, gonosz varázslókkal való viaskodást, és megjelenik a parasztlányból a fantázia világában nemesi szépségű úrnővé váló Dulcinea del Toboso is.

The_orchestra_and_its_instruments_1917_14780185164-153536.jpg

Richard Strauss (Fotó/Forrás: Wikipedia)

Enoch Arden: Alfred Tennyson költeményének hőse egyszerű halászember, aki boldog házasságban él, ám kereskedőnek áll, hajótörést szenved, és tíz évet egy lakatlan szigeten tölt. Mikor mégis megmenekül, hazatérve látja, hogy felesége halottnak hitte. Újra férjhez ment, sőt már egy újabb gyermeke is született. A férfi a felesége iránti szeretetből nem leplezi le magát előtte, hanem meghagyja családi boldogságában. Richard Strauss feldolgozását narrátorra és zongorára írta.

Hermann Hesse: 20. századi német-svájci író, akinek leginkább regényeit ismeri a nagyközönség, a Sziddhárthát, Az üveggyöngyjátékot, A pusztai farkast. 1945 után már nem adott ki több regényt, de írt ötven költeményt, amelyekből hármat, a Tavasz, a Szeptember és a Nyugovóra térve című alkotásokat válogatta be Richard Strauss utóbb Négy utolsó ének címen ismertté vált, teljes egészében csak halála után megjelent ciklusába. A negyedik dal szövege Joseph von Eichendorff Alkonyi fényben című verséből származik.

GettyImages-92328003-161806.jpg

Richard Strauss 1914-ben, Londonban (Fotó/Forrás: Getty Images Hungary)

Metamorfózisok: Richard Strauss 23 vonós hangszerre írott darabját München 1943-as bombázása ihlette. Eredeti címe Gyász Münchenért volt. A mű elsiratja a német kultúrát, kiindulópontja egy Goethe-vers, a Senki nem eszmél magára című, de idézetek hangzanak el Wagner operáiból, és a darab helyenként Beethoven és Mahler szimfóniáit is felidézi.

Bár Strauss közismerten apolitikus természetű volt, sokan felrótták neki, hogy a II. világháborúban ezzel a magatartásával akarva-akaratlan a náci hatalmat támogatta, és a zeneszerző később sem nyilvánított véleményt a kérdésben.

A Metamorfózisok hömpölygő zenei folyama azonban egy mindörökre elveszett világot sirat el, melynek általános érvényű értékei minden ember gyászára számot tarthatnak.

Till Eulenspiegel: Német népi hős, valószínűleg valóban élt a 14. század első felében, a róla szóló történeteket először a 15. században gyűjtötték össze. A csavaros észjárású figura mindenkit képes rászedni, csínyeivel az egész társadalom gyarlóságaira rámutat. A tréfás epizódokat olyan szerzők is feldolgozták, mint Hans Sachs, Frank Wedekind vagy Erich Kästner, képregény és film is készült belőlük. Richard Strauss művének alcíme: Régi csibésztörténet – rondóformában, ebben olyan mókás eseteknek lehetünk tanúi, mint például amikor Till Eulenspiegel szétszórja a kofák áruját vagy kigúnyolja a papok ájtatosságát. Bár a szimfonikus költemény a vidám csínytevő halálát is elmeséli, a névjegyéül szolgáló zenei motívum újból felcsendül, megnyugtatván a közönséget, hogy a tréfacsináló lelkület soha nem vész el.

GettyImages-2638372-161851.jpg

Clemens Krauss karmester és Richard Strauss (Fotó/Forrás: Erich Auerbach / Getty Images Hungary)

Zarathustra (Zoroaszter): Perzsa próféta, a zoroasztrizmus megalapítója. Ez a vallási irányzat a világot jó és rossz szüntelen harcából vezeti le, melynek középpontjában maga az ember áll, aki választhat, melyik erőt kívánja követni. Friedrich Nietzsche Zarathustra alakjára építette saját filozófiáját megfogalmazó, Imigyen szóla Zarathustra című, négyrészes tanulmányát, mely az 1880-as években jelent meg. Ebben olyan alapvető fogalmait ismerteti meg, mint a hatalom akarása vagy az emberfölötti ember. Richard Strauss műve szabadon közelíti meg a Nietzsche által feldolgozott témákat, középpontjában az ember fejlődéstörténete áll, meddig képes eljutni a kezdeti, primitív állapotából a valláson és a tudományon keresztül, egy valóban emberfeletti állapotba.

Richard Strauss-maraton

január 22. 10:30-22:00, Müpa

Közreműködik: a MÁV Szimfonikusok, Várjon Dénes, Farkas Róbert, Lakatos György, Zalai Antal, Farkas Gábor, a Nemzeti Énekkar, a Budapesti Vonósok, Palojtay János, Rajna Martin, a Győri Filharmonikus Zenekar, Takács-Nagy Gábor, a Concerto Budapest, Vass András, a Pannon Filharmonikusok, Pasztircsák Polina, a Budapesti Fesztiválzenekar, Eleanor Lyons, Fischer Iván.

Reggeltől estig zene a Müpa és a BFZ Richard Strauss-maratonján

Kapcsolódó

Reggeltől estig zene a Müpa és a BFZ Richard Strauss-maratonján

A Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar közös zenei maratonjának egész napos műsorfolyamában idén is egy megkerülhetetlen zeneszerző-géniusz munkássága kerül a fókuszba: ezúttal a német komponista, Richard Strauss alkotásaiból összeállított program tizenegy koncertjéből és kísérőrendezvényeiből válogathatnak az érdeklődők 2022. január 22-én. A fellépők névsora a hazai zenei élet legkiválóbb szólistáiból, kamaraformációiból és zenekaraiból áll majd, mások mellett Várjon Dénes, Pasztircsák Polina, Palojtay János és Takács-Nagy Gábor is koncertet ad, a napot pedig az eseménysorozat művészeti vezetője, Fischer Iván karmester vezényletével színpadra álló Budapesti Fesztiválzenekar és az ausztrál szoprán, Eleanor Lyons közös hangversenye zárja majd.

A vezénylés 10 aranyszabálya Richard Strausstól

A vezénylés 10 aranyszabálya Richard Strausstól

Karmesterként Richard Strauss mindig is pragmatikus volt: precíz, takarékos mozdulatokkal vezényelt, amelyet sokan furcsának tartottak olyan szenvedélyes művek esetében, mint a Salome vagy az Elektra. Elmondjuk, mik voltak a zeneszerző tanácsai, és mutatunk néhány karmestert, akik magasról tettek rájuk.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Eötvös Péter és Mihail Pletnyov is vezényli jövőre a Concerto Budapestet

Meghirdette 2022/23-as évadát a Concerto Budapest, a zenekarhoz első vendégkarmesterként Eötvös Péter, míg rezidens művészként Mihail Pletnyov csatlakozik.
Klasszikus

„Az elhivatottság volt Kocsis Zoltán életének középpontja” – beszélgetés Dr. Vigh Andreával

Idén másodszorra kerül sor A magyar klasszikus zene napjára, a Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikusok közös szervezésében megvalósuló koncertsorozatra, mely Kocsis Zoltán emléke előtt is tiszteleg. Az eseményről a Zeneakadémia rektorával, Dr. Vigh Andreával beszélgettünk.
Klasszikus

Énekesképzés a teljesség igényével – Beszélgetés Baráth Emőkével

Augusztusban kerül sor először a Pure Voice Akadémia képzésére, melynek különlegessége, hogy holisztikus szemlélettel igyekszik felkészíteni a növendékeket az énekesi pálya változatos kihívásaira. A kurzus alapítójával, a világhírű szopránnal, Baráth Emőkével beszélgettünk.
Plusz

Elhunyt id. Éliás Gyula

Az első magyar DJ-generáció egyik legismertebb alakjának halálhírét fia is megerősítette a közösségi oldalán.
Klasszikus

Életre kelt építészet – száz éve született Iannis Xenakis zeneszerző

Száz éve született a 20. század egyik legkülönlegesebben sokoldalú alakja, az építész-zeneszerző Iannis Xenakis. A matematikai struktúrákat zenére fordító komponista muzsikáját hallgatva mintha egy futurisztikus utazáson vennénk részt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Nem mindennapi zenei bravúr egy Ligeti-műben

A zenei életben nem teljesen szokatlan, hogy egy művész szólistaként és karmesterként is közreműködjön egy produkcióban, ám az a videó, amelyen Barbara Hannigan egyszerre énekli, játssza és vezényli Ligeti György virtuóz koncertszámát, a Mysteries of the Macabre-ot, így is egyedülálló élményt nyújt.
Klasszikus interjú

Énekesképzés a teljesség igényével – Beszélgetés Baráth Emőkével

Augusztusban kerül sor először a Pure Voice Akadémia képzésére, melynek különlegessége, hogy holisztikus szemlélettel igyekszik felkészíteni a növendékeket az énekesi pálya változatos kihívásaira. A kurzus alapítójával, a világhírű szopránnal, Baráth Emőkével beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Életre kelt építészet – száz éve született Iannis Xenakis zeneszerző

Száz éve született a 20. század egyik legkülönlegesebben sokoldalú alakja, az építész-zeneszerző Iannis Xenakis. A matematikai struktúrákat zenére fordító komponista muzsikáját hallgatva mintha egy futurisztikus utazáson vennénk részt.
Klasszikus interjú

„Az elhivatottság volt Kocsis Zoltán életének középpontja” – beszélgetés Dr. Vigh Andreával

Idén másodszorra kerül sor A magyar klasszikus zene napjára, a Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikusok közös szervezésében megvalósuló koncertsorozatra, mely Kocsis Zoltán emléke előtt is tiszteleg. Az eseményről a Zeneakadémia rektorával, Dr. Vigh Andreával beszélgettünk.
Klasszikus hír

Eötvös Péter és Mihail Pletnyov is vezényli jövőre a Concerto Budapestet

Meghirdette 2022/23-as évadát a Concerto Budapest, a zenekarhoz első vendégkarmesterként Eötvös Péter, míg rezidens művészként Mihail Pletnyov csatlakozik.