Klasszikus

Liszt Ferenc szépunokája ez a csodakamasz zongoraművész

2019.06.15. 09:45
Ajánlom
Ahogy a középkorú és idősebb generációk birtokba vették a közösségi médiát, úgy futott fel Michael Andreas Häringer karrierje is. A most tizenhét éves zongoraművész nem csak ragyogó tehetség, de kivételesen népszerű is.

„Mindig is mondtam, olyan vagy, mint egy vulkánkitörés.” „A mennyországig repít, ahogy zenélsz…” Ez csak két komment a sok ezerből, amelyekkel tele van Michael Andreas Häringer zongoraművész Facebook-oldala, egy olyan közösségi médiafelület, amely rohamosan közelít az egymilliós követőszám felé.

Michael Andreas Häringer német szülőktől született Barcelonában, 2001-ben – igen, 90-es évekbeli gyerekként nekem is furcsa, hogy a kétezres kölykök már nem csak hogy lábra álltak, de akár már a kocsmában is kiszolgálják őket; de hát telik az idő. Michael Andreas hamar a zene közelébe került. Négyévesen már kórusban énekelt, itt találkozott először a zongorával is.

Otthon állandóan arról kérdezgettem édesanyámat, játszhatok-e a zongoránkon, ő pedig természetesen nem tartott vissza

emlékezett vissza egy interjúban. Később, kilencévesen a barcelonai konzervatóriumban, a Conservatori Municipal de Músicában folytatta tanulmányait.

Hétévesen adta első nyilvános koncertjét, ami hamar megnyitotta az ajtót a komolyabb helyszínek felé is. Még ebben az évben benevezett az első zenei versenyére, és fellépett néhány európai városban, de Saro Paulóban is. Saját bevallása szerint karrierje egyik mérföldköve volt, amikor a luzerni Grosser Saalban Mozart XII. zongoraversenyét játszotta.

De nem is lenne igazi csodagyerek a csodagyerek, ha zenét nem szerezne. Michael Andreas komponál, első művét rögtön zongorára és zenekarra írta. 2015-ben, tizennégy évesen Erwin Schrott operaénekes vezényletével adták el az El manisero című közkedvelt műdalra írt fantáziáját a Bajor Állami Operában. Két évvel később Rahmanyinov egykori villájában játszott, és megkapta a Rahmanyinov Alapítvány ösztöndíját. 

Nem mondhatnánk, hogy Michael Andreas megmarad a hagyományos klasszikus zenei közegben, igaz, ezért nem is lehet hibáztatni. Miközben számos komolyzenei versenyen részt vett, gond nélkül benevezett az America’s Got Talent spanyol kiadásába, amit szépen meg is nyert. Zeneszerzőként egyaránt alkot klasszikus zeneműveket, film- és elektronikus zenét. „Mindkét zenei stílusban próbálok alkotni, és azt szeretném, ha ez a jövőben is lenne. Úgy érzem, ebben a pillanatban még nem lennék képes dönteni a kettő közt” – nyilatkozta.

De miért olyan rajongott előadó Michael Andreas?

A klasszikus zenei közegben még mindig hatalmas vonzerőt képvisel a csodagyerek jelenség – sokkal inkább, mint bármely más zenei műfajban. Mivel a műfaj közönsége általában idősebb, mint a legújabb könnyűzenei műfajoké, egy fiatal előadó fokozott sikerre számíthat. De Michael Andreas közönségének másik része épp a tizenéves korosztály, akik számára példakép egy olyan fiú, aki virtuóz módon játszik Haydnt, Mozartot, de Whiz Khalifa vagy Ed Sheeran számainak feldolgozásait is. Az ő szemükben a zongorista legalább annyira YouTube-sztár vagy influenszer, mint amennyire zenész.

A Michael Andreas-imidzshez hozzátartozik a felmenők említése. A legégetőbb kérdésre is választ kell adnom a cikkel:

valóban Liszt szépunokája ez a lassan tizennyolc éves fiú?

Liszt Ferencnek volt ugyanis egy női tanítványa, Sophie Menter (1846-1918), aki amúgy őrülten szerelmes volt a mesterbe. A Lisztnél több mint harminc évvel fiatalabb Sophie Mentert egyenesen a magyar virtuóz reinkarnációjának nevezték Párizsban, és a szentpétervári konzervatórium tanári állását is elnyerte. Ugyan a monográfiák erről nem tesznek említést, kettejük találkozásából állítólag gyerek született, az ő leszármazottjának nevezi magát Michael Andreas. 

Az biztos, hogy hallani fogunk róla még.

Ezért nem lesz soha még egy olyan, mint Liszt Ferenc

Kapcsolódó

Ezért nem lesz soha még egy olyan, mint Liszt Ferenc

A mai koncertlátogató alighanem nagyon meglepődne, ha meghallgatná a zongoraművészet aranykorának legkarakteresebb előadóját, Liszt Ferencet.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Plusz

Ők kapták idén a Junior Prima díjakat népművészet és közművelődés kategóriában

A díjátadó rendezvény idén a Docler Irodaházban kapott helyet, ahol a biztonsági előírásokat betartva nyújtotta át a díjakat Árendás Péter, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, valamint Gattyán György, a Docler cégcsoport alapító-tulajdonosa.
Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Klasszikus hír

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.
Klasszikus interjú

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.