Klasszikus

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek

2019.12.14. 14:25
Ajánlom
A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjén az argentin zongoraművésznő ragyogó Beethoven-zongoraversennyel mutatta meg, hogy nem lehet megunni egy darabot akkor sem, ha 70 éve játssza.

Nem először tapasztaltam, hogy a Liszt Ferenc Kamarazenekar összeszokottsága milyen nagyszerű Mozart-előadásokat eredményez. Ahogy Takács-Nagy Gábor mozdulataiban, úgy a zenekar játékában is erős gesztusok éltek az Esz-dúr szimfóniában (K543). A darab bombasztikus nyitódarabja annak a ciklusnak, amelyet a 40. és 41. szimfóniával alkot, és szemtelen energiája a székhez szögezi a hallgatóját. Mozart megdolgozott a figyelemért abban a korban, amikor a zenét nem jólnevelt koncertlátogatóknak írták a zeneszerzők, és

annyi ötlettel pakolta tele a ¾-es Allegrót, hogy az ember alig győz csupa fül lenni.

A kamarazenekar egyetlen egészként lélegző vonóskara különösen az Andantéban domborított, a Menüettben pedig a fúvóskar ízes karaktereire figyeltem fel. Az egész szimfóniát rendkívül átgondoltan irányította a karmester. Legyenek akár énekesek, akár zongoristák vagy vonósok, a Mozart-interpretátorok gyakran elmondják, hogy a bécsi mester zenéjében nem lehet semmit eltussolni, mert mindent kristálytisztán hallani. A negyedik tétel moto perpetuo sodrásában minden szólamból főszereplő válhat egy-egy frázisra, s így különösen üdítő volt, hogy az üstdobos is féktelen erővel csapott a bőrre.

79090085_10157683771759098_5980449790234722304_o-173342.jpg

Takács-Nagy Gábor és a Liszt Ferenc Kamarazenekar (2019. december 12., Zeneakadémia) (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / LFKZ)

Martha Argerich nem mondta le, hálistennek, pedig notórius visszalépő. Ő és Eduardo Hubert néhány éve zongoráznak együtt, lévén mindketten a hetvenes éveikben, amolyan nyugdíjas tempóban. Csakhogy míg vannak, akiket legszívesebben nyugdíjba küldene a közönsége,

őket élvezet figyelni, ahogy öregkori szemlélődésüket végzik. Lazaságuk arra tanít, milyen tét nélkül zenélgetni, felfedezni.

A Debussy-átiratában megszólaló Schumann-darab, a Hat tanulmány pedálzongorára például igazi ritkaság, és kontemplatív, ihletett, szelíd energiája nyomán nem a koncerttermek sikerhajhász szereplője. Inkább szobazene, amelyen nem ront a pontatlan lapozás vagy a kották körülményes rendezgetése. A Schumann-mű mintha előhangja lett volna a koncentráltabb, jobban szerkesztett Faun délutánjának, amelyet hallva az ember fogalmat alkothatott arról, milyen bátor és vizionárius alkotásként hatott ez a zenedarab a századelő művészszalonjaiban. A két művész a színpadon való körülményes kódorgással fogadta a lelkes tapsot, majd ráadást játszottak. Két Piazzola-darabot, a Libertangót és az Obliviont, s előbbi alapján mosolyogva állapítottam meg: egy bizonyos életkor után az ember tangó közben is képes elrévedezni.

79458358_10157683771084098_5761791446122233856_o-173343.jpg

Takács-Nagy Gábor és a Liszt Ferenc Kamarazenekar (2019. december 12., Zeneakadémia) (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / LFKZ)

A második részt Mozart G-dúr szimfóniája (K318) nyitotta, amely hét-nyolc perces hosszúsága folytán inkább csak sinfonia. De micsoda élet volt ebben is! Noha nem tudtam elvonatkoztatni a karmester személyétől, Takács-Nagy Gábor erőteljes mozdulatai, lelkes irányítása inkább közelebb vitt Mozarthoz, mintsem a zene útjába állt volna.

80276573_10157683772179098_5202939192149016576_o-173343.jpg

Martha Argerich és a Liszt Ferenc Kamarazenekar (2019. december 12., Zeneakadémia) (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / LFKZ)

Martha Argerich éppen 70 éve játssza Beethoven C-dúr zongoraversenyét (az első, 1949-es felvételét itt hallhatja!), megújuló energiájának egyik titka, hogy soha nem felejt el figyelni a zenekarra. Nem rutinból megy a színpadra, úgy látom, szüksége van arra az energiára, amely a zenésztársaktól érkezik, szüksége van az expozícióban a fagottokra, az oboákra, és a különösen szépen frazeáló fuvolára.

Argerich játékában a hévség soha nem írta felül a pontosságot, viszont minduntalan elragadta a szólistát. Takács-Nagy Gábortól pedig, mint tudjuk, nem állnak messze a hasonlóan elragadtatott állapotok, mozdulataival inkább a muzsikus ösztöneit kívánja életre kelteni, mintsem hogy diktátumokat adjon.

A zongoraművésznő ragyogó technikáját pedagógusok, kollégák, zenetudósok elemezték már, játékát viszont a mutatósság helyett a kottában is gyakran szereplő dolce utasítás jellemzi. Az első tétel c-moll kadenciájában Argerich az unisono futamokat választotta a szerző által szintén felkínált, virtuózabb tercezés helyett. A lassú tétel pianissimóit csendes figyelem fogadta a közönség soraiban, és jól hallottuk a zenekar és a szólista közös lélegzését, illetve megteremtődtek azok a pillanatok, amikor a zongora vággyal teli, espressivo futamai megszülethetnek. A Rondó könnyed, finom bevezetői ütemei után rendkívül erős energiák vezették a zenekart. Az utolsó kadencia után a kétütemes adagio szakasz az oboákon halk fanfárnak hatott a fortissimo záróütemek előtt. Varázslatos előadás volt, amelyet sokan nem fogunk elfelejteni.

79936770_10157683770889098_1729005373530046464_o-173341.jpg

Martha Argerich (Fotó/Forrás: Felvégi Andrea / LFKZ)

Ráadásként Argerich egy általa igen kedvelt Domenico Scarlatti-darabot (d-moll szonáta, K141) játszott, majd Bach III. Angol szvitjéből a Gavotte-ot. Ekkorra megtelt a zeneakadémisták számára fenntartott legfelső karzaterkély is.

Évtizedekkel ezelőtt, ugyanitt, a Zeneakadémia nagytermében Martha Argerich egy másik zongoraművésznőt hallgatott – a huszonhét évvel idősebb Fischer Annie-t, és megváltozott az élete. Kíváncsi vagyok, hogy ez a koncert kiben hagyott hasonló nyomot.

Mikor, hol? december 12. Zeneakadémia

Hallgasson bele a koncertbe! A felvételen a Beethoven-zongoraverseny és a ráadások szerepelnek.

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Kapcsolódó

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.

A karmester nem közlekedési rendőr

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

A díva, akit "kitoloncoltak" az opera világából

Harcoljunk az álmainkért – javasolja Miklósa Erika, ahogy teszi Siv Wennberg svéd operaénekesnő is, akiről izgalmas dokumentumfilm látható a BIDF versenyprogramjában. A magyar operaénekesnő már látta a filmet és arra biztat, hogy mi se hagyjuk ki.
Színház

„Úgy érzem, ez lesz életem legfontosabb munkája” – Interjú Szász Jánossal

Szász János új filmjét, az Utas és holdvilágot készíti elő, de előtte még megrendezte Örkény Macskajátékát a Nemzeti Színházban, Udvaros Dorottya és Bánsági Ildikó főszereplésével. A december végi bemutatót megelőzően kérdeztük.
Vizuál

Meghalt Terry Jones, a Monty Python tagja

A legendás angol humorista csapat tagja hosszú betegség után, 77 éves korában hunyt el.  
Könyv

Íme az Aegon Művészeti Díj idei jelöltjei!

A 15. átadóra átalakul a kiválasztás menete. Mutatjuk a rövidlista húsz jelöltjét!
Vizuál

Szabadon elérhetőek a Diák-Oscar díjas magyar filmek

Január 22-én, a Magyar Kultúra Napján, a Színház- és Filmművészeti Egyetem Vimeo csatornáján egy hétig szabadon hozzáférhetővé teszik az egyetem Diák-Oscar-jelölt- és nyertes filmjeit. Mutatjuk!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Kraszna László klarinétművész, tanár

Halálhírét a Snétberger Zenei Tehetség Központ közölte, ahol az utóbbi években tanított. Korábban az Állami Hangversenyzenekar művésze volt, ő alapított a Budapesti Klarinétegyüttest.
Klasszikus Nők a zenében

Egy nő nem csupán a gitárját tudja behangolni, hanem akár zenét is írhat

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a nők legalább annyira értenek a zenéhez, mint a férfiak. De milyenek a lehetőségeik, és mennyi terük van alkotni? Erről kérdeztük Barna Emília szociológust.
Klasszikus börtön

Börtönben ad koncertet Gidon Kremer

A híres hegedűművész elítéltek előtt fog játszani Brit-Kolumbiában. Korábban még soha nem csinált ilyet. De Kanadában sem igazán történt még hasonló.
Klasszikus concerto budapest

Rangos francia fesztiválra kapott meghívást a Concerto Budapest

Tizenhárom koncerten adja elő Beethoven műveit a Concerto Budapest kiemelt meghívott zenekarként januárban a Folle Journée komolyzenei fesztiválon Franciaországban.
Klasszikus ajánló

„Hallhatóvá” teszi a hallássérültek számára a zenét az Óbudai Danubia Zenekar

Nem mindennapi vállalkozással teszi emlékezetessé Beethoven születésének 250. évfordulóját az Óbudai Danubia Zenekar. Egy különleges koncertélmény segítségével a klasszikus zenei formáció most pont azoknak mutat utat a zenéhez, akik a zeneszerző szenvedésével leginkább azonosulni tudnak: a hallássérülteknek.