Klasszikus

„Minden művészet a káoszból épül fel” – Beszélgetés a Chaos String Quartet tagjaival

2022.01.24. 14:55
Ajánlom
Második helyezést ért el a tavaly ősszel tartott Bartók Világversenyen, és a Fidelio különdíjával is gazdagodott a bécsi központú, de különböző nemzetiségű fiatalokból álló Chaos String Quartet. A vonósnégyes két hegedűse, Susanne Schäffer és Kruchió Eszter mesélt együttesükről, a versenyen szerzett élményekről és arról, hogy milyen különleges helyszíneken léptek már fel.

Hogyan kezdtetek el együtt zenélni?

Susanne Schäffer: Először a brácsásunk, Sara Marzadori és én találkoztunk Angliában, Prussia Cove-ban, a Végh Sándor-alapította mesterkurzuson. Bár valamennyire már ismertük egymást korábbról is, ő ekkor vetette fel, hogy játszhatnánk együtt. Aztán csatlakozott hozzánk Bas Jongen, a csellistánk, és rá másfél évre ugyanazon a mesterkurzuson találkoztunk Esztivel is. Éppen második hegedűst kerestünk, úgyhogy rögtön csatlakozott.

A honlapotokon egy Nietzsche-idézet szerepel: „káosz kell legyen abban, aki táncoló csillagnak akar életet adni”. Honnan jött ez a különleges név?

Kruchió Eszter: Sara ötlete volt, abból indultunk ki, hogy az emberek fejében ez a szó negatív jelentéssel rendelkezik, de mi inkább a görög mitológiát vettük alapul, amely szerint a káosz mindennek a kezdete. Minden forma, és így lényegében minden művészet a káoszból épül fel. A másik ok pedig, hogy Bas fizikát is tanul a zene mellett, és a természettudományokban a káoszelmélet eléggé újszerű gondolat volt a hetvenes években. Tulajdonképpen azt fogalmazta meg, hogy egy kis változás is óriási hatással lehet a környezetünkre (ez a híres pillangóhatás lényege). Ez a zenében azt jelenti számunkra, hogy a legkisebb új ötletnek is jelentősége van.

Nem akarunk valamit kétszer ugyanúgy játszani, nem akarunk semmilyen, a pillanatból következő inspirációt kizárni.

Emellett megpróbálunk minden darabot teljes nyitottsággal megközelíteni, mintha most látnánk és hallanánk először. Így a káoszból szép lassan felépítjük a saját interpretációnkat.

A brácsásotok olasz, a csellistátok holland, hogyan hat ki a közös munkára, hogy ennyire nemzetközi a csapat?

SS: Elsősorban európainak tartjuk magunkat, az európai zenei világot képviseljük. Közös bennünk, hogy egy ideig mindenki tanult Ausztriában, és a központunk most is Bécsben van, ott élünk, ott vannak a próbáink. Találtunk egy közös nyelvet, a zenében is.

KE: Nagyon érdekes, hogy zenei értelemben mindannyiunknak van magyar vonatkozása, egyrészt az említett mesterkurzuson, ahol megismerkedtünk, Rados Ferencnél tanultunk. Zsuzsi szülei magyar származásúak, a csellistánknak gyerekkorában, Hollandiában magyar zenetanárnője volt. Én magyar vagyok, és bár gyerekkorom óta Bécsben élek, sok magyar zenésszel találkoztam és dolgoztam együtt.

ChaoscAndrejGrilc-05628-124127.jpg

A Chaos String Quartet: Kruchió Eszter, Susanne Schäffer, Bas Jongen és Sara Marzadori (Fotó/Forrás: Andrej Grilc)

Miért fontos egy fiatal hangszeresnek, hogy vonósnégyesben játsszon?

KE: Egyrészt fantasztikus a repertoár, a legcsodálatosabb, leggazdagabb a vonósirodalomban. Másrészt

ez egy társadalmi edzőtábor is, a négy embernek össze kell csiszolódnia, nap mint nap együtt dolgoznia, kompromisszumokat kötni, egymásra hangolódni.

Vonósnégyesben játszani az élet más területeire nézve is jó iskola.

Mennyire működtök demokratikusan? Vitás kérdésekben kinek a szava dönt?

SS: Remélem, elsőhegedűsként mondhatom azt, hogy demokratikusan dolgozunk (nevet). Lehet, hogy Esztinek erről más a véleménye. Előfordul, hogy egyszer így játsszuk a darabot, aztán máshogy, és csak később döntjük el, nekünk melyik a legjobb.

KE: Nagyon sokat vitatkozunk. De ha nem működnénk demokratikusan, akkor nem lenne szükség vitára, hanem egy valaki mondaná meg, mi legyen. Praktikus kérdésekben pedig legrosszabb esetben szavazunk. Olyan még nem fordult elő, hogy teljesen patthelyzetbe kerültünk volna. Néha egy külső fül, egy tanár vagy egy zenésztárs is sokat tud segíteni, például a Bartók Világversenyen eleinte ott volt velünk Sara párja, aki szintén muzsikus, és őt kértük meg, hogy hallgasson meg minket.

Miért döntöttetek úgy, hogy indultok a Bartók Világversenyen?

KE: Egyrészt már nagyon itt volt az ideje, hogy foglalkozzunk Bartók vonósnégyeseivel, mivel ezek a darabok a repertoár alappillérei. Másrészt

fontosnak tartottuk, hogy Magyarországon is bemutatkozzunk. Ez érzelmi szempontból is fontos volt, legalábbis Zsuzsinak és nekem.

Bécs nincs olyan messze Budapesttől, így szeretnénk nyitni Magyarország felé. Olaszországban például sokat játszottunk már, mivel Sara, a brácsásunk onnan származik.

ChaoscAndrejGrilc-05189-124127.jpg

Chaos String Quartet (Fotó/Forrás: Andrej Grilc)

Milyen élményeket, visszajelzéseket gyűjtöttetek a versenyen?

SS: Mindenki nagyon segítőkész volt, bármilyen kérdésünkre azonnal válaszoltak. A verseny után beszélhettünk a zsűritagokkal, így sok visszajelzést, véleményt kaptunk. Keller András szóban még órát is tartott nekünk.

KE: Az is nagyon jó élményt jelentett, hogy a jelenlegi helyzet ellenére is elég nagy közönség hallgatta meg a versenyt. Nekünk szerencsénk is volt, mert jó időpontokban kerültünk sorra.

A hallgatóság pedig sokat hozzátett a hangulathoz. Egy ilyen feszült hét alatt nem olyan egyszerű tartani egymásban a lelket, beosztani az időt, próbálni, de pihenni is, szóval kellett a plusz energia.

Bár négyesben így is könnyebb, mint egyedül, legalábbis én szívesebben versenyzek így.

A kötelező repertoár sokféle korszak, stílus, szerző műveiből állt. Mit gondoltok, ezek közül melyik jellemzi leginkább a ti profilotokat?

SS: Mindenféle zenét játszunk, de mivel Bécsben élünk, közel állnak hozzánk a bécsi klasszikusok. Akármilyen programot állítunk össze, Bachtól egészen a kortársakig (nemrég Lachenmann-nal dolgoztunk együtt), mindig színes műsorokat igyekszünk bemutatni.

KE: Szoktunk saját átdolgozásokat is előadni, főleg a csellistánk, Bas készíti őket. Ha szeretünk valamilyen zenét, azt megpróbáljuk eljátszani, akkor is, ha nem vonósnégyesre íródott. Mindannyiunknak megvannak a maga zeneszerző-szerelmei, ezekből merítünk.

Milyen terveitek vannak a jövőre nézve?

KE: Most eléggé lekötnek minket a versenyhatáridők, mentünk volna a Heidelbergi Vonósnégyes Fesztivál versenyére is, de elhalasztották. Jelentkeztünk a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyes Versenyre is, még nem tudjuk, beválogattak-e, de bízunk benne. Aztán szeptemberben következik az egyik legfontosabb vonós megmérettetés világszerte, az ARD Nemzetközi Zenei Verseny, úgyhogy reméljük, arra is sikerül bejutnunk.

SS: Nyáron visszatérünk Magyarországra is a Fesztivál Akadémia Budapest szervezésében.

A honlapotokon az alábbi küldetésnyilatkozat szerepel: „Az együttes annak a célnak szentelte magát, hogy elvigye a vonósnégyes-irodalom csodálatos zenéit azokhoz is, akik máskülönben nem jutnak el koncertekre”. Meséljetek erről a projektről!

KE: Részt vettünk egy Musethica nevű kezdeményezésben, ebben a zenészeknek egy-egy város szokatlan helyszínein kellett fellépniük. Mi például játszottuk Beethoven Nagy fúgáját egy bárban, elmentünk egy börtönbe, Down-kórosok iskolájába. Amikor pedig a lezárások alatt sok koncertünk elmaradt, akkor is szükségünk volt a közönségre. A versenyfelkészülés során is gyakorolni kell, hogy közönség előtt játszik az ember, az csak félmegoldás, ha családtagoknak, háziállatoknak zenélünk. Több szabadtéri koncertet is szerveztünk, egy hospice-háznál a betegeknek, aztán a szüleim kertjében is. Rengeteg olyan üzenetet kaptunk, hogy ez az esemény volt azoknak a hónapoknak a fénypontja.

Eljött egy kilencvenhat éves néni, aki azóta is mesél róla, pedig már több mint egy év eltelt.

Próbáltunk akkor is adni valamit a közönségnek, elérni őket a zenénkkel. Ha kiépül a megfelelő kapcsolati hálónk Magyarországon, vidéken, kisebb helységekben is szeretnénk majd játszani.

A Chaos String Quartet következő magyarországi fellépése:

Fiatal művészek pódiuma
január 28. 18:45, Sára Sándor Koncert- és Rendezvényterem

Schubert: c-moll vonósnégyestétel, D. 703
Haydn: F-dúr vonósnégyes, op. 77/2
Beethoven: e-moll (Razumovszkij) vonósnégyes op. 59/2 („Razumovszkij”)

Fejléckép: Chaos String Quartet (fotó: Andrej Grilc)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Eötvös Péter és Mihail Pletnyov is vezényli jövőre a Concerto Budapestet

Meghirdette 2022/23-as évadát a Concerto Budapest, a zenekarhoz első vendégkarmesterként Eötvös Péter, míg rezidens művészként Mihail Pletnyov csatlakozik.
Klasszikus

„Az elhivatottság volt Kocsis Zoltán életének középpontja” – beszélgetés Dr. Vigh Andreával

Idén másodszorra kerül sor A magyar klasszikus zene napjára, a Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikusok közös szervezésében megvalósuló koncertsorozatra, mely Kocsis Zoltán emléke előtt is tiszteleg. Az eseményről a Zeneakadémia rektorával, Dr. Vigh Andreával beszélgettünk.
Klasszikus

Énekesképzés a teljesség igényével – Beszélgetés Baráth Emőkével

Augusztusban kerül sor először a Pure Voice Akadémia képzésére, melynek különlegessége, hogy holisztikus szemlélettel igyekszik felkészíteni a növendékeket az énekesi pálya változatos kihívásaira. A kurzus alapítójával, a világhírű szopránnal, Baráth Emőkével beszélgettünk.
Plusz

Elhunyt id. Éliás Gyula

Az első magyar DJ-generáció egyik legismertebb alakjának halálhírét fia is megerősítette a közösségi oldalán.
Klasszikus

Életre kelt építészet – száz éve született Iannis Xenakis zeneszerző

Száz éve született a 20. század egyik legkülönlegesebben sokoldalú alakja, az építész-zeneszerző Iannis Xenakis. A matematikai struktúrákat zenére fordító komponista muzsikáját hallgatva mintha egy futurisztikus utazáson vennénk részt.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Nem mindennapi zenei bravúr egy Ligeti-műben

A zenei életben nem teljesen szokatlan, hogy egy művész szólistaként és karmesterként is közreműködjön egy produkcióban, ám az a videó, amelyen Barbara Hannigan egyszerre énekli, játssza és vezényli Ligeti György virtuóz koncertszámát, a Mysteries of the Macabre-ot, így is egyedülálló élményt nyújt.
Klasszikus interjú

Énekesképzés a teljesség igényével – Beszélgetés Baráth Emőkével

Augusztusban kerül sor először a Pure Voice Akadémia képzésére, melynek különlegessége, hogy holisztikus szemlélettel igyekszik felkészíteni a növendékeket az énekesi pálya változatos kihívásaira. A kurzus alapítójával, a világhírű szopránnal, Baráth Emőkével beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Életre kelt építészet – száz éve született Iannis Xenakis zeneszerző

Száz éve született a 20. század egyik legkülönlegesebben sokoldalú alakja, az építész-zeneszerző Iannis Xenakis. A matematikai struktúrákat zenére fordító komponista muzsikáját hallgatva mintha egy futurisztikus utazáson vennénk részt.
Klasszikus interjú

„Az elhivatottság volt Kocsis Zoltán életének középpontja” – beszélgetés Dr. Vigh Andreával

Idén másodszorra kerül sor A magyar klasszikus zene napjára, a Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikusok közös szervezésében megvalósuló koncertsorozatra, mely Kocsis Zoltán emléke előtt is tiszteleg. Az eseményről a Zeneakadémia rektorával, Dr. Vigh Andreával beszélgettünk.
Klasszikus hír

Eötvös Péter és Mihail Pletnyov is vezényli jövőre a Concerto Budapestet

Meghirdette 2022/23-as évadát a Concerto Budapest, a zenekarhoz első vendégkarmesterként Eötvös Péter, míg rezidens művészként Mihail Pletnyov csatlakozik.