Klasszikus

„Változatos az előttünk álló periódus" – Beszélgetés Somos Csabával

2021.11.25. 11:15
Ajánlom
Ahogy Joseph Haydn klasszikus muzsikája remek párja Vajda János kortárs operájának, úgy erősítik egymást a Nemzeti Énekkar sokszínű repertoárjának dararabjai. A különböző feladatok azonban összetett képességeket igényelnek – nemcsak a kórustól. Somos Csaba karigazgatóval erről is beszélgettünk.

A Nemzeti Filharmonikusok Lukács bérletének részeként kerül sor december 2-án a Cipolla című koncertre. A bérlet jellegzetessége, hogy Haydn szimfóniái, hangszeres és vokális művei mellett kortárs magyar kompozíciók csendülnek fel. Miért pont Haydnt választották a modern darabok társául?

Nemcsak mi gondoljuk, hogy Haydn zenéje kiválóan kiegészíti a 20-21. századi modern zenét, ha körbenézünk a világ koncertpódiumain, gyakran látunk hasonló párosítást. Ráadásul Haydn gyógyír nemcsak a hallgatóságnak, de minden előadóművésznek is, legyen az hangszeres vagy énekes előadó. Ha pedig tovább élesítjük az optikánkat, felfoghatjuk úgy is, hogy

Haydn bizonyos tekintetben – gondolok elsősorban Eszterházához való kötődésére – tiszteletbeli magyar szerző is.

foto_posztos_MNF_7550-140030.jpg

Somos Csaba (Fotó/Forrás: Posztós János / Nemzeti Filharmonikus Zenekar)

A Pesti Vigadóban rendezett hangverseny része a Mario és a varázsló is. Vajda János, Thomas Mann novellája nyomán született operáját egy nap eltéréssel mutatta be 1988-ban a televízió és a Magyar Állami Operaház is, a mű a dalszínház 2018-as New York-i turnéján is nagy sikert aratott. Hogyan fog működni ez a zenés színházi darab a színház jellegzetes elemei nélkül?

Egyrészt a szerző véleményét kértem a kérdést illetőleg, aki támogatta az elképzeléseinket. Másrészt én magam biztos vagyok benne, hogy ez a remekmű erősen fog hatni a közönségre. Ahogy Verdi, Wagner, Puccini jó néhány operája is nagy sikerrel csendül fel koncerttermekben – a Mario zenéje is működőképes.

Szintén a műsorban szerepel Haydn B-dúr sinfonia concertantéja, melynek szólóit a Nemzeti Filharmonikusok muzsikusai, a Vajda-opera kisebb szerepeit pedig a Nemzeti Énekkar szólistái abszolválják. Hogyan választják ki a művészeket ezekre a kiemelt feladatokra?

Tudomásom szerint a Zenekarban a művészeti tanács ad javaslatot a szólisták megnevezésére. A Nemzeti Énekkarban pedig az évadterv elfogadása után belső próbaénekléseket hirdetünk meg, ahol minden művészünknek lehetősége van megmutatnia magát a szóba jövő, kiválasztott szerepekben.

A szólófeladatokat kínáló koncertek számunkra mindig jó lehetőségek, énekművészeink szeretik ezeket a kihívásokat.

Úgy gondolom, hogy együtteseink ilyen szempontból fantasztikus gyűjtőhelyei a különböző tehetségeknek. A kórusban igen sokfajta hang van, bátran jelenthetem ki, hogy mind stílusban, mind karakterben rendkívül változatosan tudunk kiállítani szólistákat.

Pécsi és debreceni színházi évei alatt sokat foglalkozott szimfonikus és operarepertoárral, az utóbbiért kifejezetten rajong. Az énekkari munkához képest más felkészülést igényel egy olyan est, ahol ezeken a területeken kell megmutatkoznia?

Természetesen igen. Operával karigazgatóként is szinte hónapról hónapra foglalkozom, a Nemzeti Énekkar műsorán nemcsak az idei évadban, hanem mindig sűrűn szerepel e műfaj.

Ugyanakkor a kórus és a kisebb szerepek betanításán túl, most mint a koncert dirigensének, a karmesteri vénámra is szükség lesz, elő kell vennem ezt a képességemet.

Szerencsére többször is volt alkalmam vezényelni Vajda Marióját a debreceni Csokonai Színházban. A darab előpróbáin már túl vagyunk, s látván kollégáim aktivitását, nem titkolom, én magam is nagyon várom, hogy Vajda remekművét kiváló együtteseink élén vezényelhessem.

foto_PosztosJanos-140027.jpg

Somos Csaba (Fotó/Forrás: Posztós János / Nemzeti Filharmonikus Zenekar)

A Cipolla koncert után két héttel már Félicien David Herculanum című négyfelvonásosának magyarországi bemutatóján működik közre a Nemzeti Énekkar, a januári próbaidőszak után pedig egy Kodály műveire reflektáló, a Modern Art Orchestrával közös, februári produkcióban. Milyen különleges események mentén telik a következő időszak a kórus életében?

Igazán változatos az előttünk álló periódus. Az ön által említett francia nagyopera koncertszerű előadása előtt még Prokofjev Alekszandr Nyevszkij-kantátáját is előadjuk a Müpában Alekszandr Szladkovszkij orosz vendégkarmester dirigálásával. December 23-án Hálaadó koncert zárja az évet, januárban pedig Fischer Iván meghívására a Richard Strauss-maratonon is közreműködünk.

Nagy energiákkal készülünk az évek óta húzódó (a Covid-járvány miatt kétszer is eltolódó) Nemzetközi Karvezetés Mesterkurzusunk megtartására, s annak záróhangversenyére,

melynek tanára – ezen a koncerten a Nemzeti Énekkart is vezénylő – Gary Graden amerikai-svéd dirigens lesz.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Somos Csaba (fotó: Felvégi Andrea / Nemzeti Filharmonikus Zenekar)

Programkereső

Legolvasottabb

Könyv

„Esterházy Péter túl fogja élni a könyveket” - Kemény István köszöntője az Esterházy Péter és Gitta Könyvtár megnyitóján

Az Evangélikus Országos Gyűjtemény legújabb ékessége, a mintegy 12 ezer kötetet számláló új könyvtár január 24-től látogatható előzetes regisztráció után. Az avató ünnepségen személyes hangú beszédet mondott Kemény István író is, aki elsőként a Fidelio olvasóival osztotta meg írását.
Klasszikus

A megérinthető zene - Megnyílt a Magyar Zene Háza

Tíz éves tartalmi és műszaki tervezés, majd építkezés után nyílt meg szombaton a Magyar Zene Háza. A zenei beavató intézmény koncertekkel, interaktív kiállítással, zenei kreatív térrel és zenepedagógiai foglakozásokkal várja a nagyközönséget. 
Színház

Tragikusan fiatalon elhunyt Mokány Csaba színművész

Negyvenhárom éves korában elhunyt Mokány Csaba füleki származású színész, rendező adta hírül a Komáromi Jókai Színház facebook oldala. "Isten veled, Csabi! Emléked megőrizzük!" - búcsúznak tőle kollégái.
Klasszikus

„Minden művészet a káoszból épül fel” – Beszélgetés a Chaos String Quartet tagjaival

Második helyezést ért el a tavaly ősszel tartott Bartók Világversenyen, és a Fidelio különdíjával is gazdagodott a bécsi központú, de különböző nemzetiségű fiatalokból álló Chaos String Quartet. A vonósnégyes két hegedűse, Susanne Schäffer és Kruchió Eszter mesélt együttesükről, a versenyen szerzett élményekről és arról, hogy milyen különleges helyszíneken léptek már fel.
Klasszikus

Főszerepben a Barenboim-család

A világhírű zongoraművész-karmester, Daniel Barenboim és hegedűművész fia, Michael ad koncertet január 26-án a Müpában. A műsoron Mozart-szonáták szerepelnek.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Minden művészet a káoszból épül fel” – Beszélgetés a Chaos String Quartet tagjaival

Második helyezést ért el a tavaly ősszel tartott Bartók Világversenyen, és a Fidelio különdíjával is gazdagodott a bécsi központú, de különböző nemzetiségű fiatalokból álló Chaos String Quartet. A vonósnégyes két hegedűse, Susanne Schäffer és Kruchió Eszter mesélt együttesükről, a versenyen szerzett élményekről és arról, hogy milyen különleges helyszíneken léptek már fel.
Klasszikus ajánló

Főszerepben a Barenboim-család

A világhírű zongoraművész-karmester, Daniel Barenboim és hegedűművész fia, Michael ad koncertet január 26-án a Müpában. A műsoron Mozart-szonáták szerepelnek.
Klasszikus hír

A kóruséneklés legnagyobbjait díjazta a KÓTA a magyar kultúra napján

A Magyar Kórusok, Zenekarok és Népzenei Együttesek Szövetsége tizennégy kategóriában díjazta azokat a karnagyokat, tanárokat és zongorakísérőket, akik munkájukkal segítik a hazai kóruséletet.
Klasszikus hír

A megérinthető zene - Megnyílt a Magyar Zene Háza

Tíz éves tartalmi és műszaki tervezés, majd építkezés után nyílt meg szombaton a Magyar Zene Háza. A zenei beavató intézmény koncertekkel, interaktív kiállítással, zenei kreatív térrel és zenepedagógiai foglakozásokkal várja a nagyközönséget. 
Klasszikus interjú

Otthon a zenében – Ismerd meg Borsos Kata hegedűművésznőt!

Ki gondolná, hogy a finom vonású, fiatal hegedűművésznő idejét a doktori képzés és három gyermek tölti ki? A Zeneakadémia fiatal tehetségeit bemutató portrésorozatunk első részében Borsos Katával ismerkedhet meg a közönség, akinek DLA zárókoncertjére január 25-én kerül sor a Solti Teremben.