Klasszikus

Zeneszerzők párbeszéde – Beszélgetés Georges Aperghisszel

2021.10.13. 15:55
Ajánlom
Az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány zeneszerző-beszélgetései, a mustMEET Composers sorozat legújabb vendége a görög származású zenés színházi alkotó, Georges Aperghis volt.

Georges Aperghis: Migrants

A Párizsban élő, görög emigráns zeneszerző két énekes szólistára és ensemble-ra írt háromtételes műve az Európában és a kontinens határain nap mint nap bekövetkező emberi tragédiákra reflektál.

Nemcsak az Európa partjainál partra vetett, vízbe fulladt embereknek szeretnék arcot adni, hanem azoknak a túlélőknek is, akik identitás nélkül, tömegével bolyonganak közöttünk, és akiket hivatalosan már nem is ismernek el élőnek

– vallja Aperghis. A kompozíció szövegkönyve Joseph Conrad, valamint menekültek írásainak részleteiből lett összeállítva. A kompozíció az Ensemble Resonanz felkérésére született egy olyan előadáshoz, mely Janáček dalciklusa (Egy eltűnt férfi naplója) köré épült. „Ez a projekt egy olyan alapgondolat köré szerveződött, amely már engem is régóta foglalkoztatott – miként tűnnek el napjainkban az emberek?” 

Hosszú kihagyás és egy online program után újra élőben rendezhették meg az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány beszélgetéssorozatát, a mustMEET Composerst. Ahogyan az est címe is mutatja, ezeken az alkalmakon a jelen zenei életének megkerülhetetlennek tartott komponistái mesélnek magukról, műveikről, munkamódszerükről, miközben a közönség belehallgathat a darabjaikba is

Az alapítvány évente több alkalommal rendez mesterkurzust karmesterek és zeneszerzők számára, a beszélgetések általában ehhez szolgálnak kísérőrendezvényként, egyszersmind abban is segítik a közönséget, hogy könnyebben be tudja fogadni a kurzus zárókoncertjét, ahol az egész hetes közös munka után a fiatal karmesterek a fókuszban álló szerző egy művét is elvezénylik . A mostani alkalommal Georges Aperghis görög zeneszerző dolgozott az ifjú művészekkel, és vett részt a beszélgetésen, október 14-én pedig el is hangzik majd Migrants című műve a BMC koncerttermében, az Óbudai Danubia Zenekar közreműködésével, Eötvös Péter Aurora című darabjának magyarországi bemutatója és az alapítvány 2021-es mentorprogramjában részt vevő két zeneszerző, Kecskés D. Balázs és Francisco Domínguez művei mellett. A hangversenyt két fiatal dirigens, Joanna Slusarczyk és Jonas Bürgin vezényli.

Georges Aperghis, a Franciaországban élő görög zeneszerző elsősorban zenés színházi alkotóként ismert,

művei sok esetben a zene és a kifejezés határait feszegetik, mind a darabok hangzását, mind a bennük alkalmazott, zenén kívüli elemeket, mozgást, szöveget, videóvetítéseket illetően.

Munkásságának meghatározó eleme volt saját társulata, az 1976-ban alapított Atelier de théâtre et musique, amelynek kereteiben színészekkel, zenészekkel és más művészekkel készítettek összművészeti produkciókat. Többek között erről is mesélt Fazekas Gergely zenetörténésznek és a hallgatóságnak október 11-én este a BMC Könyvtárában rendezett angol-francia kétnyelvű beszélgetésen. 

Az est elején elhangzott a szerző Rasch című duója, melyben Seleljo Erzsébet szaxofonon, Osztrosits Éva pedig brácsán működött közre. A felvezető szövegben Aperghis egyfajta párbeszédként írta le a művét, bár hozzá kell tenni, hogy az erősen töredezett, gyors váltásokkal megszólaló darabot legfeljebb rövid szavakból álló beszélgetésként értelmezhetjük, csak a vége felé álltak össze a néhány hangnyi fragmentumok nagyobb egységekké. 

bhp_3514-143315.jpg

Osztrosits Éva, Georges Aperghis, Fazekas Gergely és Seleljo Erzsébet (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / Eötvös Péter Alapítvány)

A minikoncert után Aperghis a tanításról beszélt, elmondta, hogy a szintén görög származású Xenakis volt a mentora, akitől nagyon sokat tanult, elsősorban azzal, hogy figyelte a saját műveit próbáló zeneszerzőt. Xenakis hatására kezdett el matematikával, például valószínűségszámítással is foglalkozni.

Ő maga tanítás közben inkább tükör szeretne lenni – vallotta –, aki segít a növendékeinek kívülről látni magukat, a munkájukat.

Alkotói pályáján végigtekintve Aperghis elmesélte, amikor elkezdett szövegekkel dolgozni, ráébredt, mennyire elvonják az emberek figyelmét a zenéről. Így inkább zenei hatású, értelem nélküli szövegeket kezdett használni, például összefüggéstelen szótagok sorát. Azt mondta, ha az ember elvész a mű hallgatása közben –

ahogy ő is eltévedt Budapesten, tette hozzá a közönség nagy derültségére ,

akkor elkezd figyelni, máshogy nézi és hallgatja a dolgokat. Ilyenkor óriási jelentősége lehet egyetlen értelmes mondatnak, gyakran él is ezzel az eszközzel, aztán a pillanatnyi kapaszkodó után tovább lehet bolyongani.

Ez történik Corps à corps című, 1978-as, egyetlen ütőhangszeres művészre írt kompozíciójában is, melyet felvételről meg is tekinthettek a jelenlevők Vanessa Porter előadásában. A mű már a szerzőnek az Atelier de théâtre et musique társulattal való munkája során született, amely nem csupán művészi, de társadalmi projekt is volt. Nyílt próbákat workshopokat, gyerekprogramokat tartottak, és a gyerekeken keresztül sikerült elérni a máskülönben kevés kulturális tartalomhoz hozzáférő, külvárosi felnőtt lakosságot is.

Többször szóba került, hogyan viszonyul Aperghis a régmúlt szerzőihez. Nagyon sokat tanult tőlük, közelebbi velük a kapcsolata, mint a jelenkorral –

kivéve, mikor a fiatalokkal és Eötvös Péterrel dolgozik – pontosította állítását a zeneszerző.

Végezetül két, nagyjából egy időben keletkezett, de nagyon eltérő karakterű műről esett szó, amelyekből egy-egy rövid videót is bejátszottak. A Machination eredetileg négy előadóra készült, az általuk keltett effekteket pedig számos vizuális jelzés, kép, mozgás is erősíti. A Heiner Müller szövegére íródott Die Hamletmaschine-oratorio, ahogyan címe is jelzi, ezzel szemben inkább klasszikus oratórium, valódi hangszerekkel, énekesekkel. A zeneszerző elmondta, megírása során Bach kantátái lebegtek a szeme előtt. Azért ebben a műben is találhatók meglepő elemek, a színpadi utasítás szövegét például egy hangszeres művész mondja el.

A beszélgetést záró taps után Aperghis rögtön lesietett az emelvényről, és a terem túlsó vége felé indult. Többen kíváncsian fordultak utána, ki vonhatta magára a figyelmét, de aki gyakran vesz részt a BMC programjain, nem is kételkedhetett: a széksorok mögött Kurtág György foglalt helyet. A két zeneszerző hosszú ideig társalgott egymással, közben a közönség tagjai inkább elidőztek még egy kicsit a teremben. Senki nem akarta megzavarni a különleges pillanatot.

bhp_3544-143528.jpg

Georges Aperghis és Kurtág György (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / Eötvös Péter Alapítvány)

Fókuszban Georges Aperghis
október 14. 19:30 BMC

Richard Strauss: Szerenád, op. 7
Kecskés D. Balázs: Wind – ősbemutató
Eötvös Péter: Aurora – magyarországi bemutató
*****
Francisco Domínguez: Kharir IV – ősbemutató
Georges Aperghis: Migrants – magyarországi bemutató

Közreműködik: Thurnay Viola, Murányi Márta, Matthew McDonald, az Óbudai Danubia Zenekar, Joanna Slusarczyk, Jonas Bürgin, valamint a mesterkurzus kiválasztott karmesterei

Fejléckép: Georges Aperghis (fotó: Hrotkó Bálint / Eötvös Péter Alapítvány)

Folytatódik az Eötvös Péter Alapítvány nemzetközi mentorprogramja

Kapcsolódó

Folytatódik az Eötvös Péter Alapítvány nemzetközi mentorprogramja

Az Eötvös Péter Alapítvány további három évre nyert támogatást nemzetközi mentorprogramja folytatására. A 2021-es kiírás már elérhető az alapítvány honlapján.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Wunderlich Józsefet két hétre felfüggesztette a Vígszínház

Ahogyan beszámoltunk róla, Wunderlich József a múlt héten többször is nyilvános Facebook-posztban kritizálta a Vígszínház vezetőségét, bírálta a Covid-ellenes intézkedéseket, illetve egy kolléganőjével szembeni bánásmódot. A színház belső vizsgálat lefolytatása mellett döntött.
Színház

„Az operettek a szüleim, a musicalek pedig a férjeim” – 90 éve született Galambos Erzsi

Balerinának készült, az operettek és musicalek koronázatlan királynője lett. Már gyerekkorában megtalálták a kisebb szerepek, később pedig olyan színészlegendákkal lépett színpadra, mint Somlay Artúr, Básti Lajos, Latabár Kálmán vagy Honthy Hanna. 1931. december 5-én született Galambos Erzsi.
Klasszikus

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Jazz/World

Elhunyt Kóbor János

78 éves korában elhunyt Kóbor János, az Omega együttes frontembere. A zenészt hetek óta kórházban kezelték koronavírus-fertőzéssel.
Plusz

Kihirdették a 2021-es Prima Primissima Díj nyerteseit

Tíz kategóriában vehették át a Prima Primissima Díjakat a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában tartott pénteki gálaesten.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Fiatal karmestertehetség vezényli az Óbudai Danubia Zenekart

Holly Hyun Choe, az Eötvös Péter Alapítvány mentorprogramjának résztvevője lesz az Óbudai Danubia Zenekar december 7-i koncertjének karmestere. A műsoron a szintén mentorált zeneszerző, Donghoon Shin egy műve is elhangzik.
Klasszikus interjú

„Fontos, hogy ismét közel kerüljünk a közönséghez” – Beszélgetés Dinyés Somával

December 16-án családjával ad koncertet az Óbudai Társaskörben Dinyés Soma, akit régizenei munkásságáról és karnagyi tevékenységéről is sokan ismernek. A művész a koncert kiinduló ötlete mellett az utánpótlás-nevelés kérdéseiről és a kóruséneklés fontosságáról is mesélt
Klasszikus magazin

Magnificat, az örömteli várakozás himnusza

Számos zeneszerzőt megihletett a bibliai szövegre épült keresztény himnusz, a Magnificat, mely hagyományosan az adventi várakozás során szokott elhangozni.
Klasszikus magazin

Bach és a létezés szakrális matematikája

Milyen zeneeszmény vezette Johann Sebastian Bachot odáig, hogy saját és Isten nevét egyetlen ütemben rejtse el a kottában? A lipcsei zeneszerzőt gyakran emeljük a legmagasabb piedesztálra, miközben merőben máshogy gondolkodott a zenéről, mint ahogy mi tesszük. Nem öncélú önkifejezésnek tartotta, hanem egy magasabb igazság keresésének.
Klasszikus ajánló

Decemberi kanapékoncertek a Bécsi Filharmonikusokkal

A koronavírus miatti lezárás következtében a Bécsi Filharmonikusok idén télen sem tud közönség előtt játszani, ezért az emberek otthonába viszi el a muzsikát.