Színház

A közösségi élmény, a pillanat művészete a színház igazi ereje

2020.08.19. 11:40
Ajánlom
A Nézőművészeti Kft régóta játssza, főleg iskolaszínházi előadások keretében A kézmosás fontosságáról c. előadásukat. Az élet, a vírus izgalmas új kereteket adott a darabnak, amit hosszú szünet után a Benczúr kerti esték keretében adnak elő. Rendezőjével, Scherer Péterrel beszélgettünk.

A karantén óta most játsszuk először. Az élet utánozza a művészetet, tartja a mondás, ez történt velünk is. Egy véletlen hozta, A gyáva c. tantermi előadásunkat játszottuk egy kórházban, ahol a főnővér megkérdezte, miért nem csinálunk előadást a kézmosás fontosságáról. Marhaságnak tűnt, egy hétig viccelődtünk rajta. Nem drámai, nehezen színpadra vihető téma, de végül belevágtunk. Kezdetben csak azt éreztem, legyen zenés, méghozzá rap-számokkal. Elmentünk Semmelweis Ignác egykori szülőházába, az Orvostörténeti Múzeumba, ahol a Semmelweis kiállítás egyik kurátora órákon át mesélt az életéről. Lenyűgözött Semmelweis figurája, drámai fordulatokkal teli élete. Tudtuk, ez erős szála lehet a darabnak, a magyar orvoslás külföldön szinte egyedül elismert orvosáról, akit a saját kora nem igazán ismert el. Egy valaki hitt benne, Markusovszky Lajos, a Rókus kórház akkori igazgatója, aki maga mellé hívta dolgozni. A kétszereplős darab egyike egy ANTSZ-es orvos, aki a kézmosás fontosságáról beszél a gimnazistáknak, a másik egy baktérium, aki folyamatosan kampányol ellene azzal, hogy neki is joga van az élethez, a boldogsághoz. A humor minden előadásunk fontos vivő anyaga, a legkeményebb témákban is megpróbáljuk megtalálni. Gyulay Eszterrel hat tantermi előadást csináltunk, vannak, mint a Kézmosás fontosságáról, amit mi írtunk és  regényekből adaptált előadásaink is, mint a családi erőszakról szóló Soha, senkinek. Még ebbe a legdurvább témába is belecsempésztünk egy csipetnyi humort.

A Kézmosás fontosságáról előadást a Covid, a karantén új kontextusba helyezte. Nem véletlen, hogy ment élő közvetítésben, s hangjáték változata rádióban. Átértékelte, más hangsúlyúvá tette a korábbi előadásotokat?

Március óta most játsszuk először. A B32 színház egy livestream közvetítést készített, de nem igazán tetszett, iszonyatosan hiányoztak belőle a nézők. Az előadásokon a baktérium folyamatosan szórakozik a közönséggel, de ez leugrott a közvetítésről, ami üres nézőtér előtt ment. Az első pillanattól kezdve azzal játszottunk, hogy

a baktérium elmeséli, felmenői is az egészségügyben dolgoztak, befektetésekkel foglalkoznak, embereket „fektetnek be” elsősorban kórházakba.

A steril világ ellen baktérium-dzsihádot indítanak, a baktérium bemegy a nézők közé, hozzájuk ér, hogy megfertőzze őket. Ez nagyon vicces jelenet…  volt.

guszti_laci_1-102148.jpg

Katona László és Molnár Gusztáv (Fotó/Forrás: Nézőművészeti Kft.)

A játékot felülírja az élet. Ezt hogy lehet majd színpadra vinni?

Fogalmam sincs. Érzem, máshogy szól, mint korábban. Az is lehet, hogy át kell alakítanunk ezt a részt. Vagy a baktériumot alakító Molnár Guszti felvesz talán egy maszkot. Játszottuk anno Angliában a Krétakörös Sirájt, amiben füstgépet is használtunk. Az angolok annyira félnek a tűztől, hogy előre tájékoztatnunk kellett erről a nézőket. Ez is egy lehetőség, de nem tudom mi lesz, ezt le kell tesztelni.

A színház halála, ha a meglepetés erejét az óvatosság váltja fel.

Valóban. Két dolog történhet a Kézmosás fontosságáról előadásunkkal, vagy elképesztően népszerű lesz, egyelőre azt látjuk, hogy hihetetlen nagy az érdeklődés iránta. Vagy……

Egy évekkel ezelőtt született előadásotok, Tasnádi István darabja, a Nézőművészeti Főiskola azzal indul, hogy bezárják az összes színházat. Sokszor nálatok a vízió és a valós között nagyon szűk a mezsgye. A víruson kívül is fenyegetett a színházi szcéna. Lehet, hogy mindez nem is vízió?

Azzal indul, hogy a kormány 2025. október 23-án az összes színházat bezáratja. Idén márciusban – persze más okból – ez megtörtént. Mindenki vágyik a színházra, de sok a félelem, miközben nekünk meg kell terveznünk az évadot. Lesznek új bemutatóink, többek között Tasnádi egy darabja, a Kartonpapa. Évek óta kacérkodom Karinthy Utazás a koponyám körül regényével, hogy abból egy monodráma-szerűséget csináljunk sok zenével. A betegségé lenne a főszerep. Ez most duplán aktuális.

kezmosas_12copy1-113950.jpg

Katona László és Molnár Gusztáv a Kézmosás fontossága c. darabban (Fotó/Forrás: Nézőművészeti Kft.)

A Nézőművészeti Kft-nek igen komoly repertoárja van, sok helyszínen játszotok. Az egyik nagyon erős lábatok a tantermi előadások. Hogyan látjátok a következő hónapokat?

Különböző helyekről különböző gondolkodású, különféle problémákkal küzdő emberek beülne egy színházi térbe, ahol az előadás olyan közös pontot szólít meg bennük, amitől hasonlóan  kezdenek el reagálni, együtt élik át az előadást.

Ez a közösségi élmény, a pillanat művészete a színház igazi ereje.  Nem nagyon tudom máshogy elképzelni, csak így.

Szkeptikus vagyok, hogy valóban elindulhatnak majd a színházak. Ha igen, akkor is limitált nézőszámmal, amit bármikor tovább csökkenthetnek. Teltház nélkül nagyon nehéz rentábilisra kihozni az előadásokat. De optimista is vagyok, kaptunk támogatásokat, igaz kis pénzek ezek, de biztosítják a tovább élésünket.  Ügyesek vagyunk a koprodukciós előadások létrehozásában, keresgéljük ezeket a lehetőségeket. A sikeres előadásaink jól eladhatók, ami nagyon nem megy, azt levesszük. Az is előfordulhat, hogy egyszer le kell húzni a rolót, bármi miatt, nem csak a vírusért, de egyelőre bizakodó vagyok.

Pörögsz, ezer fokon, ezer fele. Hogy bírtad a nagyobb csendet?

Elsőre nagyon ijesztőnek tűnt, húszon éve folyamatos pörgésben vagyok. A márciusi havi program még mindig kint van a faliújságon, ránézek és látom, hogy nyolcvan előadásom maradt el azóta. Meredek, ugye? De kicsit kipihentebb vagyok, most a Balatonon élünk, s rájöttem, hogy van élet Budapesten kívül is. Beletanultam házfelújítási munkákba, kertépítésbe. Jöttek online munkáim, dolgoztam következő előadásokon. Nem is telt olyan nehezen, mint ahogyan elsőre látszott.

szerző: Marton Éva

Részletes információ: www.benczurkertiestek.hu

Fejléckép: Scherer Péter /Fotó: Szarka Zoltán

 

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Színház

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Ahol a múlt és jelen randevúzik – kortárs táncelőadással kezdi évadát a Bethlen Téri Színház

Mádi László koreográfiájával, az Audibles című táncdrámával indítja az őszi szezont a Bethlen Téri Színház, amely a régi előadások mellett formabontó új produkciókkal is kedveskedik a közönségnek.
Színház hír

„Nem a csönd, a némaság jelzi a díj függetlenségét” – újabb reakciók Vilmányi Benett visszautasított elismerése kapcsán

A korábbi Junior Prima díjasok közleménye után Tompa Andrea, Gábor György és Kovács Bálint is közzétette gondolatait a véleményszabadságról, a díjak függetlenségéről és a színészszakma összefogásáról.
Színház hír

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház kritika

A párkereső kukucskálás művészete – Kritika a Szerelem című előadásról

Különböző színházi világokból érkező impulzusok találkoznak a dunaújvárosi Bartók Színház és a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata közös produkciójában. Barta Lajos Szerelem című darabjának szeptember 23-án tartott bemutatójáról Gabnai Katalin színikritikus írta le gondolatait közösségi oldalán. A megjelent írást a szerző engedélyével közöljük.
Színház hír

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.