Színház

Cassavetes sem lehetetlen

2009.04.17. 00:00
Ajánlom
Alig ért véget a Budapesti Tavaszi Fesztivál, április 24-25-én újabb rangos európai színházi együttest lát vendégül a Nemzeti Színház. A Toneelgroep Amsterdam a Nincs Lehetetlen Holland Kultfeszt keretében egy legendás film - John Cassavetes: Premier - nagy sikerű színpadi adaptációjával mutatkozik be a magyar közönségnek.

Fotó: Jan Versweyveld

A Toneelgroep Amsterdam Hollandia első számú színházi együttese, székhelyük az amszterdami Stadsschouwburg Színház. Olyan neves vendégrendezőkkel dolgoznak, mint az amerikai Robert Woodruff, a lengyel Krzysztof Warlikowski, a holland Johan Simons, a német Thomas Ostermeier és Hollandián kívül játszanak Németország, az Egyesült Államok, Franciaország, Ausztria és Belgium színpadain. A társulat meghívást nyert olyan fesztiválokra, mint a németországi RuhrTriennale, a bécsi Wiener Festwochen és a francia Festival d'Avignon. A Toneelgroep Amsterdam repertoárja magába foglalja Shakespeare Coriolanus, Julius Caesar, Antonius és Kleopátra és A makrancos hölgy, Tony Kushner Angyalok Amerikában, Ingmar Bergman Jelenetek egy házasságból és John Cassavetes Premier (Opening Night) című darabjait.

A genti székhelyű NTGent egy nemzetközi, nyitott struktúrájú színházi csoportosulás. A csapat tevékenysége alapvetően Johan Simons rendező munkáira épül, de más színházcsinálók is megvalósíthatják saját elképzeléseiket. Az NTGent folyamatos párbeszédben áll a társadalommal; előadásaik létrehozásán kívül aktívan részt vesznek az embert és az emberiséget érintő kérdések társadalmi szintű megvitatásában. Így a színház tulajdonképpen nyitott tereppé válik, ahol a kortárs színházi alkotók és a nézők megoszthatják egymással gondolataikat. Az NTGent repertoárja reflektál az emberiséget érintő legfontosabb témákra (mint Arnon Grunberg és Michel Houellebecq írásainak adaptációja esetében), a hatalom problematikájára klasszikus és kortárs szövegeken keresztül és erkölcsi kérdésekre olyan előadásokkal, amik szinte dokumentarista módon kapcsolódnak a valósághoz.

Számos díjjal és fesztiválmeghívással jutalmazott közös produkciójuk, John Cassavetes filmjének színpadi adaptációja, a Premier a „kulisszák mögött”, egy színtársulat zaklatott főpróbahetén, három nap alatt játszódik. A társulat A második feleség című új darab bemutatójára készül. Ennek fragmentumai váltakoznak a próbák, a szereplők közti személyes beszélgetések, viták, konfliktusok jeleneteivel. Myrtle Gordon – Cassavetes filmjében a legendás színésznő, Gena Rowlands alakította –, a társulat vezető színésznője problémákkal küzd. Nehezen birkózik meg a szerepével; egy nőt kell megformálnia, aki kétségbeesetten próbál ragaszkodni elmúló ifjúságához. Myrtle igyekszik megtalálni és felmutatni a reményt a szerepben. Amikor tanúja lesz egy ifjú rajongója halálának, miután autogramot adott neki, Myrtle kezdi összekeverni a valóságot a színházzal. Nem tud megszabadulni a baleset képeitől és a szerepét összekapcsolja Nancy halálával, akivel azonosul. Myrtle képzeletben folyamatosan életben tartja a lányt: talán az ő segítségével uralni tudja majd szerepét a darabban. De Nancy áldás helyett átokká válik. Myrtle egyre nagyobb mértékben függ a halott lánytól. Kollégái figyelik, ahogy az őrület határán egyensúlyoz. Myrtle egyetlen kiutat talál: túlélési ösztönétől vezetve leszámol saját fiatalkori énjével. Csak amikor már senki sem hiszi, hogy képes rá, Myrtle úgy dönt, mégis színpadra lép és a többi szereplővel együtt óriási sikert arat a premieren…

 

Fotó: Jan Versweyveld
 

A Premier a társadalmi elvárások és az egyéni igények közti feszültséget ábrázolja. A darabban a társadalmat a színészek, műszakiak és művészeti munkatársak csoportja, vagyis a színházi társulat reprezentálja. E csoporton belül a kapcsolatok régóta determináltak: a rendező, a producer, a szerző és a műszaki személyzet munkája jól körülírható. Az élet a bürokrácia köré szerveződik, kevés időt és figyelmet szentelve annak a krízisnek, amin Myrtle átmegy és amibe magával rántja az egész színházi csoportot, azáltal, hogy radikálisan elutasítja a rutint és megszegi a színházi szabályokat. Úgy gondolja, mindezzel saját szabadságát és egyéniségét igazolja. Mi sem áll azonban távolabb az igazságtól: csak magánya fokozódik. A Premier végén, miközben a darabbeli bemutató zajlik, Myrtle végül elfogadja, hogy csak akkor tud valódi egyéniség lenni, ha egyúttal a társadalom tagja is. Csak a nagy fináléban, amit olyan részegen kezd el, hogy egyenesen állni is alig bír, talál fokozatosan magára. Belenyugszik, hogy az élete megszokások és rituálék keretei közé van szorítva.

John Cassavetes úgy ismerte a színházi világot, mint a tenyerét. Habár független filmesként ismerjük, számára mégis a színház volt az egyetlen olyan szabad hely, ahol egy színész őszintén kifejezheti magát, egy hely, amit kevésbé korlátoznak a művészi konvenciók és a filmipar üzleti érdekei. Cassavetes 1977-ben forgatta a Premiert, de az öregedés problematikája a 60-as évektől foglalkoztatta. Filmjeiben számos női figura küzd annak elfogadásával, hogy fiatalkori energiája és szépsége múlófélben van.

A Premier Cassavetes első olyan filmje, amiben ezt a témát saját személyes közegében, a film és a színház világában dolgozza fel. Nem véletlenül. Cassavetes-et izgatta az a zűrzavaros állapot, amibe a színész kerül, ha megpróbál különbséget tenni aközött, ahogy saját maga látja magát és aközött, ahogy mások látják őt. Tapasztalatból tudta, milyen nehéz az embernek ragaszkodni valódi énjéhez, figyelmen kívül hagyva, mit várnak tőle mások. A 70-es évek közepe felé ő maga és a felesége, filmjeinek vezető színésznője, Gena Rowlands is 50 felé járt és az öregedés számukra is ténnyé vált. Ettől a Premier Cassavetes egyik legszemélyesebb filmje.

A darab rendezője, Ivo van Hove 2001 óta a Toneelgroep Amsterdam főrendezője. Előadásai láthatóak voltak már az Edinburgh-i Fesztiválon, a Velencei Biennálén, a Holland Fesztiválon, a Theater der Welt-en, a Wiener Festwochen programjában, valamint Lisszabonban, Párizsban, Veronában, Hannoverben, Portóban és Kairóban. Vendégrendezőként dolgozott a hamburgi Deutsches Schauspielhaus, a stuttgarti Staatstheater és a New York Theatre Workshop társulatával.

Az idei szezonban Luchino Visconti Rocco és fivérei, Ingmar Bergman Suttogások és sikolyok, valamint Michelangelo Antonioni forgatókönyveiből az Antonioni Project című művek színpadra állítására készül a Toneelgroep-pal.

(2009. április 24-25. 19:00 - Nemzeti Színház
John Cassavetes: Premier (Opening Night) - Toneelgroep Amsterdam - a Nincs Lehetetlen Holland Kultfeszt keretében)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Beintett a teknős a fotósnak, díjat ért

Átadták az idei Comedy Wildlife Photography díjakat, ami immár hat éve díjazza az év legviccesebb természetfotóit. A rangos megmérettetésre ebben az évben 44 döntős kép közül választották ki a legjobbakat.
Klasszikus

Korán megkapta Kocsis áldását – Berecz Mihály a Kult50-ben

„Születésem óta a zene állandó része életemnek”, írja az 1997-es születésű Berecz Mihály rövid önéletrajzában. Valóban így van. De a zene kezdetben nem a klasszikus műfaj köntösében volt jelen az életében, hanem a népművészet révén.
Klasszikus

Egmont-nyitány tízezer tüntető előtt – interjú Juhász Bence karmesterrel

Október 23-án hatalmas tömeg állt ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem mellett. A Független Zeneakadémisták Szimfonikus Zenekara pedig egy olyan zeneművet vitt utcára, amellyel történelmi időket idézett: Beethoven forradalmi Egmont-nyitányát. Juhász Bence karmester beszélgetésünkben felelevenítette a különleges előadást.
Klasszikus

Éneklő apácák a klasszikus zenei listák élén

Az egyik legnagyobb zenekiadónál jelent meg a Poor Clares of Arundel kóruslemeze, az apácák pedig rögtön az eladási listák élére törtek.
Jazz/World

Gyönyörű népdalok mai hangon – Megjelent a Dalinda új lemeze

Kísérletező hangzású albumot ígért a Dalinda, most megérkezett. Az a capella női énektrió lemezén természetesen népdalok szerepelnek, gyönyörű és mai feldolgozásban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

8 év 8 előadás – összeszedtük a Jurányi legjobbjait

Nyolc évvel ezelőtt, október 29-én nyitotta meg a kapuit a Jurányi Ház, ami azóta a budapesti kortárs művészeti közeg egyik legfontosabb játszóhelyévé vált. A Füge Produkció 2012-es kezdeményezése – ami a független társulatok befogadását tűzte ki fő célul – máig egyedülálló. Olyan csapatok találtak itt otthonra, mint például az Orlai Produkciós Iroda, a Táp Színház, a Tünet Együttes, a Stereo Akt vagy az azóta már megszűnt Szputnyik Hajózási Társaság.
Színház ajánló

Ősbemutató és országos táncszínházi premier a Miskolci Nemzeti Színházban

Október utolsó hetére két premiert is tartogat a miskolci színház. Keszég László rendezésében a Linda Vista című vígjáték ősbemutatójára kerül sor, valamint Anthony Burgess kultikus regénye, a Gépnarancs először elevenedik meg a táncszínpadon Magyarországon a Miskolci Balett jóvoltából.
Színház interjú

„Mi is féltjük a jövőnket, pont ezért állunk ki a jogainkért” – Beszélgetés L. Nagy Attilával

Szentendrén augusztusban, a Függöny című ősbemutatóban láttuk, Racine szerepében. L. Nagy Attila, az SZFE bábosztályának hallgatója az utóbbi időszakban nemcsak színházi színpadokon, de társadalmi színtereken is megmutatkozott. Szeptember 1-jén ő olvasta fel az SZFE diákjainak az intézmény autonómiáját követelő levelét az egyetem előtt.
Színház interjú

Kellékes a kulissza két oldalán – Beszélgetés Szucskó Noémivel

Hol ér véget a díszlet és kezdődik a kellék? Hogyan készültek a Naplemente előtt vacsorájához az ételek vagy az Amadeus süti-költeményei? A József Attila Színház Kelléktárának vezetője, Szucskó Noémi avatott be a kulisszatitkokba.
Színház ajánló

Bicska Maxi Szentendrén

Bertolt Brecht-Kurt Weill Koldusoperája november 7-én a Szentendrei Teátrum műsorán! Bicska Maxi szerepében Brasch Bence, a Vígszínház kiváló színésze.