Színház

Egy klasszikus és kortárs színházi társulat élete és hirtelen halála

2020.08.01. 09:45
Ajánlom
Molière, Bulgakov, Szophoklész, Shakespeare művei, a szereplők improvizációi alapján készül és a jelen történéseire reflektál a Szentendrei Teátrum ősbemutatója, a Függöny. A rendező, Sardar Tagirovsky, arról is beszélt, hogy ami Molière korában történt, és ami most történik, aközött nincs nagy különbség.

Egy különös, bezárt időszak után milyen újra rendezni?

Sajnos és szerencsére nagyon sok témára tudunk reflektálni. Egy világjárvány után most a próbák olyanok, mintha újra tanulnánk járni és beszélni, egymással kommunikálni. Emiatt más értelmet kap a színházi vonatkozás: az újratalálkozás a nézőkkel. Személyesebb vizekre tudunk evezni. Szeretném megtalálni azokat a pontokat, amitől empatikusabbak tudunk lenni.

Talán ez a legfőbb, legérzékenyebb feladatunk, hogyan tanuljuk meg egymást valóban látni, elfogadni – miközben játszunk.

Akár a színházban, akár az életben.

Miért Függöny az ősbemutató címe?

Ez a függöny olyan illúzió, amit mi teremtettünk az elmúlt párszáz évben. A függöny valamit sejtet. Valaki állhat a függöny mögött, valami van a függöny mögött. Amikor feljön, valami történik. Ez a színház parafrázisa. A lényege, hogy mi történik a függöny, a kulisszák, a paraván, a fal vagy a falak mögött. A világban minden színpadi képek sorozata, ami a szemünk előtt játszódik.

A függöny nem csak egy anyag, ami a társulat előtt felgördül.

Ez a függöny az elménk függönye is, ami este a szemhéjunkra hull, és másnap reggel meglátjuk, milyen világra ébredtünk. Függöny az is, amikor lehunyjuk a szemünket, valami történik a világban – de mi nem reflektálunk. Úgy érzem, nagyon fontos reflektálni a jelenlegi helyzetre, és ezt úgy kell tennünk, hogy velünk maradjon a költészet, ami gyertyaláng lehet ebben a kulturális szélviharban. Képesek vagyunk megóvni?

Az alcím: egy klasszikus és kortárs színházi társulat élete és hirtelen halála. Mi az üzenete a darabnak?

A darabot együtt szerkesztjük a szereplőkkel és Sényi Fanni dramaturggal. Időben ott járunk, amikor Molière halálával magára marad a társulat. Milyen lehetőségei vannak ennek a társulatnak? Hogy fog szétesni vagy hogyan találnak egymásra az érdekrendszerek közepette? Nem tudom, mennyit kell aktualizálni a történetet. Szerintem már megvan.

Teatrum2020_sajtotajekoztato_fotoDeimBalazs34-094609.jpg

Vasvári Csaba Teátrum igazgató, Sardar Tagirovsky rendező és Spilák Klára művészeti menedzser – SZFE (Fotó/Forrás: Deim Balázs/Szentendrei Teátrum)

A darab ötlete folyamatosan alakult – a valóság megannyi témát és lehetőséget kínál nekünk, ezzel tudunk játszani. Ami Molière korában történt, és ami most történik, aközött nincs nagy különbség. A 17. századi udvari rosszindulat a márkik kapcsán ma is fellelhető színházi szakmai emberek vagy akár bizonyos politikusok részéről. Sok politikus nem elegáns kommunikációja vagy játszmája pontosan kiszámítható a köznép számára, vagyis számunkra.

A gond ott kezdődik, amikor a polgári közízlés a könnyű utat választja a kultúra terén, amikor eladjuk a kísérletező kedvünket, a kereső énünket befogadóként vagy alkotóként.

De akkor is gond van, amikor a szakmai emberek, a művészek egy része elítéli a közönséget vagy más szakmai emberek művészi keresését, alkotói szándékát. Szerintem egyáltalán nem tiszta terepen folyik jelenleg a színházi szakmánk, se bal, se jobb oldalon. Ez nem pártpolitika kérdése, hanem társadalmi felvetés-feltevés. És ennek mindannyian az okai vagyunk, lehetünk. Hiszen mi adjuk ennek az egésznek az úgynevezett morális alapját. De nem vagyunk felkészülve még sok mindenre. A mi szakmánk első alapköve az emberség lenne, aztán jönne a színészet vagy a rendezés. Sose gondoltam volna, hogy emberileg vagy szakmailag támadható leszek olyan pletykák vagy arcnélküli sértések formájában, amelyek nehezebbé teszik számomra a hivatásomat, és alaptalanok, de rájöttem, hogy ez talán így lehetett Molière idején, és így lesz száz év múlva is... Az irigység és a középszer félelme mindig ott volt és mindig ott lesz a valóban kísérletező emberek között, akiknek eszük ágában sincs ártani vagy akadályozni másokat. Ez sok muníciót jelent számomra a Függöny című előadáshoz. Ahogy Molière számára is sok lehetőséget tartogatott a saját kora és szakmája.

Most a fájdalmat jobban érezzük, mert személyesen minket érint, ezt a világot. És

az ember mindig azt hiszi: az övé a legnagyobb fájdalom. Én is ezt gondolom a saját fájdalmamról sokszor.

Az, hogy miként éljük meg a valóságot, nagyon érdekes. Nemrég volt egy különös álmom. Reggel kinyitottam a szemem, felnyitottam a szemhéjamat, ezt a függönyt, és azt éreztem, valami ottmaradt a függöny mögött bennem az álmaimból. Ilyen álomszövetek között mozgunk, és ez energiát ad nekünk a nappal folyamán. Nem pontosan idézem, de a tartalmát tekintve igen, Shakespeare mondja: mi mindannyian ugyanabból az anyagból vagyunk, amelyből az álmaink születnek.

Támogatott tartalom.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Klasszikus

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.
Színház

SZFE: a kuratórium pályázat nélkül nevezhet ki rektorhelyetteseket, akik az intézményt is vezethetik

"Kézi vezérlésre áll át a fenntartó, az SZFE eljárásokat indít" címmel adott ki közleményt a Színház- és Filmművészeti Egyetem miután egyoldalúan és visszamenőleg módosította a szervezeti és működési szabályzatot az új kuratórium, hogy ne kelljen pályázatot kiírni a rektorhelyettesek kinevezéséhez. Ráadásul lehetővé tették, hogy az ezt a pozíciót betöltők az intézményvezetői jogköröket is ellássák.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Flashmobot szerveztek a Nemzeti elé az SZFE diákjai

A hallgatók A kassai polgárok című színdarabjából olvastak fel részleteket hétfőn este, a Magyar Dráma Napján, miközben a színházban a színpadon elvenedetett meg Márai Sándor műve.
Színház interjú

Makra Viktória: „Ez az előadás a saját gyászmunkám”

Szeptember 25-én mutatják be a MU Színházban a Héttörpe című Staféta-nyertes előadást Makra Viktória, szabadúszó színész, bábszínész rendezésében. Ő mesélt a világjárvány produkcióra gyakorolt hatásáról, a gyászról, inspirációról és a buffon-technikáról.
Színház hír

Koronavírusost találtak a miskolci színházban, előadások maradnak el

A Miskolci Nemzeti Színház közleménye szerint szeptember 25-ig biztosan elmaradnak a meghirdetett előadások, a további intézkedésekről pedig a most zajló tesztelés eredményei alapján döntenek.
Színház kult50

Két tüsszentés aranyat ér – Homonnai Katalin a Kult50-ben

Óvodás korában nagy küzdelmet folytatott apró társaival az Aranyat tüsszentő szamár szerepéért. Ennek a bizonyos szamárnak volt két, minden bizonnyal igen látványos tüsszentése. A kis Homonnai Katalin első szerepét ekkor nyerte el, úgy 5-6 évesen. A lehetőség és maga a szereplés is jó emléket hagyott benne, s talán kijelenthetjük: itt és így kezdődött minden.
Színház gyász

Elhunyt Michael Lonsdale, a Holdkelte című Bond-film főgonosza

A francia színész 89 éves volt, a magyar közönség egyebek között A rózsa neve, A sakál napja és a München című filmekből ismerhette.