Színház

Izgalmas párhuzamok, intim térben

2016.03.16. 09:45
Ajánlom
A tatabányai Jászai Mari Színház március 17. és 20. között immár második alkalommal rendezi meg a MOST FESZTivált. A különleges témájú és formavilágú előadásokra fókuszáló színházi mustráról Juhász Károlyt, a színház produkciós vezetőjét kérdeztük.

- Idén második alkalommal rendezik meg a MOST FESZTivált. Mit takar az elnevezés?

- Ez egy mozaikszó, amely a mi kreativitásunkat tükrözi: monodráma és stúdiószínházi fesztivált jelöl, de egyben utal arra is, hogy az eseményen olyan előadások szerepelnek, amik egyrészt ebben az évadban születtek, másrészt olyan témával foglalkoznak, amelyek a jelenünkben is érvényesek.

Juhász Károly

Juhász Károly (Fotó/Forrás: Szvatek Péter, Jászai Mari Színház)

- Mi jellemzi ezeket a produkciókat?

- Stúdiószínházi előadások legtöbbször akkor születnek, amikor a színházak úgynevezett réteg-témához nyúlnak, vagy olyan előadást hoznak létre, aminek fokozottabb intimitást igénylő térre van szüksége. Vidéken az a jellemző, hogy ezek az előadások rövidebb szériát futnak, általában csak egy évadon keresztül láthatóak, ezért kevesebb a megmutatkozási lehetőségük. A fesztivál kialakításánál külön hangsúlyt fektettünk rá, hogy a programbantúlnyomórészt vidéki és független társulatok, valamint határon túli színházak szerepeljenek. A monodráma pedig egy egészen speciális műfaj, aminek nincs igazán bemutatkozási lehetősége máshol. A tatabányai Jászai Mari Színház, mivel egy kisebb méretű vidéki színházról van szó, egy ilyen jellegű mustrát bír el kényelmesen.

Juhász Károly

Juhász Károly (Fotó/Forrás: Szvatek Péter, Jászai Mari Színház)

- Idén mekkora volt az érdeklődés a társulatok részéről és milyen szempontok alapján válogatták az előadásokat?

- Az első évben még nem kértük a színházaktól, hogy javasoljanak előadásokat a fesztiválra, de az idén ez megtörtént és több mint negyven produkcióról kaptunk nevezést. A fesztivál teljesen nyitott, nincs semmiféle megkötés, egyedül az volt szempont, hogy technikailag megvalósítható legyen az előadás a játszóhelyeinken. Elsősorban a témaválasztás alapján döntöttünk, figyeltük a rendezés és a koncepció különlegességét, némely esetben pedig egy-egy kimagasló alakítás volt a döntő.

- Hogyan alakult az idei program?

- Ahogy tavaly, úgy idén is sok olyan előadás szerepel a programban, amik tabutémát feszegetnek. Érdekes megfigyelni olyan párhuzamosságokat, mint az Alszanak a halak? és az Egyasszony esetében. Az előbbi egy egyetemista lány, Prohászka Fanni előadásában látható és egy családtag elvesztéséről, valamint ennek feldolgozásáról szól, hasonlóan a Péterfy-Novák Éva könyve alapján készült Egyasszonyhoz, amit Tenki Réka ad elő. A stúdiószínházi előadásoknál is megfigyelhető ez a párhuzam: a kecskeméti színház Macska a forró bádogtetőn című vendégjátéka a kisközösségeken és a családon belüli erőszakról, elhallgatásokról szól, ugyanúgy, ahogy a Hazatérés is Harold Pintertől, ami a Budaörsi Latinovits Színház előadásában lesz látható.

Egyasszony

Egyasszony (Fotó/Forrás: Takács Attila / Orlai Produkciós Iroda)

- Miért döntöttek úgy, hogy önöktől, mint házigazdáktól ne szerepeljen előadás a kínálatban?

- Tavaly szerepelt a színházunk, idén viszont az a döntés született, hogy ne vegyünk el helyet a meghívható produkcióktól. Természetesen lenne olyan előadás, amit szívesen megmutatnánk, ez a Tartuffe, ami meghívást nyert a Pécsi Országos Színházi Találkozóra is.

- Milyen volt az első fesztivál fogadtatása és hogyan tudták hasznosítani az ott szerzett tapasztalatokat?

- Nagyon izgultunk tavaly a fesztivál sikeréért, elsősorban a tatabányai közönséggel szerettük volna elfogadtatni a kezdeményezést, velük szerettünk volna párbeszédet kezdeni és azt kell, hogy mondjam, meglepően jók voltak a tapasztalataink. Akik eljöttek, mind nyitottak voltak, jól sikerültek az előadásokat követő közönségtalálkozók is, tartalmas beszélgetések alakultak ki és minden kérdésükre választ kaptak a nézők.

- Honnan várják a közönséget?

- Az egész régióból várjuk a nézőket, akik ebben a négy napban egyéb programokkal, városnézéssel, múzeumlátogatással is össze tudják kötni a fesztivált. Elsősorban persze a helyiek részéről tapasztalható a legintenzívebb érdeklődés, a közönség közel 85 százalékát ők teszik ki.

Hazatérés

Hazatérés

- Az előadásokat zsűri követi, kik foglalnak helyet a grémiumban?

- A zsűri összetételének kialakítására a szakmai érdekképviseleteket kértük fel, így került be idén Pregitzer Fruzsina a Magyar Művészeti Akadémia részéről, Szőcs Artur a Magyar Színházi Társaság képviseletében, Szűcs Gábor a Magyar Teátrumi Társaság delegáltjaként, valamint Stuber Andrea a Színházi Kritikusok Céhe küldötteként. Amilyen színes a kínálatunk, annyira színes és eltérő színházi tapasztalattal rendelkező szakemberek foglalnak helyet a fesztivál zsűrijében.

- A versenydarabok mellett milyen programokkal várják az érdeklődőket?

- Március 19-ét neveztük ki fesztiválnapnak, amikor gasztronómiai programmal kedveskedünk a nézőinknek MOST Kóstoló címmel, az esti előadást követően pedig egy izgalmas jazzformáció, a Mojo WorKings ad koncertet. Emellett minden produkció után közönségtalálkozón vehetnek részt az érdeklődők, ahol kötetlen beszélgetés formájában ismerhetik meg az alkotókat.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a PORT.hu felületén!

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.
Klasszikus

„A csúcsbarokk leginkább félreismert zeneszerzője” – Beszélgetés Vashegyi Györggyel

Egy elfeledett alkotó, aki a legnagyobb mesterekkel lehet egyenrangú, évszázadokon keresztül előadatlanul szunnyadó remekművek, melyek a közismert alkotásokat is új megvilágításba helyezhetik – Vashegyi Györggyel a Cziffra100 keretében tartott, január 26-i koncert kapcsán beszélgettünk.
Plusz

Egy koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda

Január 22-én egy exkluzív koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda Ütőegyüttes, hogy a Műcsarnok Prima díjas kiállítója, Barabás Márton tárlatvezetését gazdagítsák a Magyar Kultúra Napján.
Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Zenés színház

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Átkosan buja színmű a Bartók Színházban

Január 22-én mutatja be a dunaújvárosi Bartók Színház Frank Wedekind gyermektragédiáját, A tavasz ébredését, melyből Szász Hanna és Ivanics Tamás készített új színpadi adaptációt.
Színház hír

Új elnökséget választott a Színházi Kritikusok Céhe

Puskás Panni és Kovács Bálint társelnökségével folytatják a működést, az új vezetők mandátuma 2025-ig szól.
Színház kritika

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.
Színház ajánló

Lázadónak születtek – az egyik legizgalmasabb erdélyi csapat vendégjátéka Budapesten

Sebestyén Aba rendezése, a marosvásárhelyi Yorick Stúdió Lázadni veletek akartam című előadása január 24-én érkezik az Aranytízbe.
Színház hír

A Freeszfe Egyesület a változások úttörői között

A Martin E. Segal Theatre díjjal jutalmazta egyesület munkáját, kiemelve az alapítvánnyá alakulás alatti erőteljes és kreatív tiltakozást is.