Színház

Látvány és katarzis - Interjú Fekete Annával

2020.08.13. 14:30
Ajánlom
Fekete Anna tervezi a Hamis hang díszletét és jelmezeit. A francia kamaradarabot a Szentendrei Teátrum és az Orlai Produkciós Iroda augusztus 22-én mutatja be Szentendrén.

Egy darab látványvilágának megalkotásakor általában különválik a díszlettervezés és a jelmeztervezés szerepeköre. Hogyhogy mindkét feladatot elvállaltad?

fa1-141528.jpg

Fekete Anna (Fotó/Forrás: Szentendrei Teátrum)

Általában csak díszleteket tervezek, de most Károly (Ujj Mészáros Károly rendező) és (Tibor (Orlai Tibor producer) kifejezetten erre kért fel. Szerették volna, ha egy kézben marad mindkét tervezési feladat, hiszen ennél a kamaradarabnál a díszlet is kis léptékű és csak két karaktert kell felöltöztetni.

Szerintem jót tesz a látványnak, hogy egyben tudunk gondolkodni a színekben és hangulatokban.

Többnyire csak a díszletekkel foglalkozom, de most nagyon örülök, hogy Vasvári Csabának és Nagy Dániel Viktornak tervezhetek jelmezt, mert mindkettőjüket régóta ismerem.

Könnyebbség olyan színészeknek tervezni, akiket személyesebben, mélyebbről ismersz? A jelmez végül is a karakteré, akit a színész megformál…

Az, hogy a színész alaptulajdonságaira ráerősítünk vagy ellenpontozzuk, keményebbé tesszük vagy halványabbá, öregítjük vagy fiatalítjuk, mind a jelmez szerepe.

Addig nem is lehet megtervezni egy jelmezt, amíg nem tudjuk, kié lesz. Nemcsak az alkata vagy magassága miatt, hanem a karakterjegyei, a kisugárzása miatt. Egyébként a koncepció a próbafolyamat alatt is módosulhat, ha a színész elindul közben egy másik irányba, vagy szüksége van még kiegészítőre, legyen az egy kalap vagy nyakkendő például. A kellékhasználat is így alakul, ez mind-mind a karakter kiemelését segíti.

Láttam néhány rajzot a díszletterveidből. A letisztult háttér előtt a hangszerformájú motívumok, installációk nagyon erős alaphangulatot adnak a darabnak. Miért ezekkel az anyagokkal, formákkal dolgoztál?

Nem könnyű úgy fogalmazni, hogy ne spoilerezzünk semmit a történetből. A sztori egy öltözőben játszódik, de azt már a kezdetektől tudtuk, hogy nem szeretnénk egy valóságos öltözőt megépíteni díszletnek. Abban az értelmezésben, ahogy Károly színpadra viszi a darabot, a reáldíszlet nem segítette volna az atmoszférát, a hangulatot. Olyan látványt szerettünk volna, ami teret enged az asszociációnak. A díszletelemek az előadás különböző drámai pontjain mást és mást jelenthetnek a nézőknek.

A színpadon a kifeszített húrok látványa tudat alatt hat, szerepe, hogy alapfeszültséget keltsen a nézőben.

Szimbolikus, elegáns és minimál látványt terveztünk. Annak, hogy ennyire egyszerű és kevés eszközzel dolgozunk, praktikus oka is van, mert Szentendre után más helyszínen is bemutatjuk a darabot, tehát egy utaztatható előadáshoz kellett megterveznem a díszletet.

IMG_20200810_172313-141525.jpg

Hamis hang (Fotó/Forrás: Szentendrei Teátrum)

Ha csak a díszleteket nézem, nem tudnám időben elhelyezni a darabot… A történetben nagy szerepe van egy ajtónak. A terveken szinte alig látszik…

Igazából csak az fontos, hogy valaki kimegy a térből, valaki bejön a térbe. A színpadon egy hátsó függöny választja szét a kint és bent perspektíváját. A díszlet sokkal inkább érzeteket, hangulatokat hivatott kiváltani, mintsem behatárolja, hogy fizikailag vagy időben hol vagyunk. Károllyal (Ujj Mészáros Károly rendező) közös az alapgondolat, nagyon tudja, mit akar. Már dolgoztam vele, neki nagyon fontos, hogy a tér minden apró részlete működjön.

Eddigi munkáid során miben érezted magad jobban: a nagy, színes, részletgazdag díszleteket igénylő, sokszereplős darabokban, vagy a kisebb, intimebb terű kamaradarabokban?

Változó. Legtöbbször otthonosabban mozgok azokban a feladatokban, amikor kevés eszközzel kell hatást elérni. Ebben nyilván nagyon benne van, hogy sokszor kellett kis költségvetésből megvalósítanom egy látványvilágot. Van már ebben rutinom. Ugyanakkor, mint minden látványtervezőt, engem is nagyon érdekel, hogy milyen az, amikor szabadabban elengedhetem a fantáziámat. Idén először operához is terveztem díszletet, ami éppen ez az ellenpólus.

A tervezési folyamat alatt megküzdöttem a saját, független színházas beidegződéseimmel: reflexszerűen mindent praktikusabban, egyszerűbben akartam megoldani.

fa3-141522.jpg

Fekete Anna (Fotó/Forrás: Szentendrei Teátrum)

Azon gondolkodtam például, hogyan fogja négy ember megoldani a díszítést, miközben nem négyen díszítik majd, hanem negyvenen… Folyamatosan nyitnom kellett a saját fantáziámat. De végül nagyon jó volt nagyban gondolkodni, tehát nem mondhatom, hogy ezt nem szeretem.

Viszont a kis stúdiódíszletekben mindig van valami extrán személyes. Ellentétben az operával, attól, hogy ennyire közel vannak a nézők, nagyon izgalmas lesz a feladat. Az egészen részletgazdag felületektől az anyaghasználatig minden különösen fontossá válik. A Hamis hangnál valódi fából készülnek a díszletelemek, ami például az operánál nem jönne át 20-30 méter távolságból. Ott egy-egy ilyen kis részlet egyszerűen nem tud olyan olyan zsigeri élményt kelteni, mint az intimebb terű stúdióelőadásoknál. A Hamis hangnál éppen ezért minden apró részlet kidolgozottabb.

Ebben az évben milyen megbízásaid voltak, vannak?

A Hamis hangon kívül az előbb említett opera az Eiffel-csarnokban, díszlettervek az Örkény Színházban, a Stúdió K Színházban, illetve a nemrég alakult Narratíva Társulatban. A szakmánkban nem ritka, hogy legalább két három projekten dolgozik párhuzamosan egy tervező, mert mi végigkövetjük az előadás létrejöttének az egész folyamatát. Amikor még csak kialakulófélben van a rendezői koncepció, már elkezdünk gondolkodni a látványról, és tulajdonképpen csak a bemutatóval zárul le a munkánk. Hosszú időszak,

akár fél év, egy év is lehet, míg megszületik a díszlet az első, vázlatos elképzelésektől a kivitelezés, gyártás megtervezésén át az utolsó csavar behajtásáig.

Így folyamatosan ki- be kell kapcsolni az agyam, egyik projektből a másikba.

Lehet, hogy távolinak tűnik, de tavasszal volt egy karanténidőszak, ami a szakmát erősen megviselte… Te hogy élted meg?

Nekem csodálatos volt! Pont a karantén kihirdetése napján költöztünk ki Horányba, és elvileg esélyünk nem volt, hogy a házat felújítsuk. A munkáink azonban leálltak – a párom színész – így a felszabadult időben be tudtuk fejezni a berendezkedést. Van egy egyéves babánk, és a legnagyobb ajándék, hogy otthon lehettünk hármasban vele. Ellenkező esetben egyikünk mindig dolgozott volna, így viszont ez az időszak megtanított minket arra, hogy értékeljük a közösen töltött időt.

A munkádban létezik az „álomszerephez” hasonló „álomdíszlet? Volt már ilyen?

Az „álomdíszlet” nekem az „álomelőadás”-t jelenti, ami pedig az, hogy minden és mindenki klappol. A rendező, a színészek, a műszak, az asszisztencia... egy egymásra hangolódott, termékeny, felszabadult csapat, ahol mindenki a legjobb körét futja,

az előadás valahogy magától értetődő természetességgel születik meg, mert minden stimmel, mert „jól állnak a csillagok”.

Ilyenkor a színpadon is megtörténhet valami olyan, amit katarzisnak hívunk. Ilyen élményem már van több is, amikor ezek a csodák megtörténtek. Ezért tudok mindig belevágni ugyanolyan lelkesen a következőbe, mert ott van az esély az újban. Az, hogy én hogyan kapcsolódtam a rendezői koncepcióhoz, a stábhoz, a folyamathoz, csak egy nagyon kicsi szelete a munkának, de elengedhetetlen, ugyanúgy, mint mindenkié.

Az előadásról itt olvashat bővebben!

Támogatott tartalom.

Hogyan szed darabokra egy rajongó egy ünnepelt karmestert

Kapcsolódó

Hogyan szed darabokra egy rajongó egy ünnepelt karmestert

Magyarországon augusztus 22-én látható először Didier Caron kortárs francia író fordulatos drámája, a Hamis hang. Az izgalmas kamaradarabot a Liza a rókatündér című nagysikerű film rendezője, Ujj Mészáros Károly állítja színpadra.

Szentendrei Teátrum

A nyári szezonban a Szentendrei Teátrum négy-öt bemutatót tart, a magyar színházi élet élvonalbeli rendezői és művészei közreműködésével. Emellett a színházi évad legsikeresebb zenés és prózai előadásaiból láthat válogatást a közönség. A Teátrum műsorában megtalálhatók magyar és külföldi klasszikus és kortárs szerzők színdarabjai, vígjátékok és drámák, előadóestek, valamint egy-egy opera vagy musical előadás is. A színházi előadások mellett jazz, világzenei és komolyzenei koncertek is szerepelnek a kínálatban.

Jöjjön el Szentendrére és töltsön felejthetetlen estéket a város varázslatos szabadtéri helyszínein!

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Klasszikus

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.
Színház

SZFE: a kuratórium pályázat nélkül nevezhet ki rektorhelyetteseket, akik az intézményt is vezethetik

"Kézi vezérlésre áll át a fenntartó, az SZFE eljárásokat indít" címmel adott ki közleményt a Színház- és Filmművészeti Egyetem miután egyoldalúan és visszamenőleg módosította a szervezeti és működési szabályzatot az új kuratórium, hogy ne kelljen pályázatot kiírni a rektorhelyettesek kinevezéséhez. Ráadásul lehetővé tették, hogy az ezt a pozíciót betöltők az intézményvezetői jogköröket is ellássák.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Flashmobot szerveztek a Nemzeti elé az SZFE diákjai

A hallgatók A kassai polgárok című színdarabjából olvastak fel részleteket hétfőn este, a Magyar Dráma Napján, miközben a színházban a színpadon elvenedetett meg Márai Sándor műve.
Színház interjú

Makra Viktória: „Ez az előadás a saját gyászmunkám”

Szeptember 25-én mutatják be a MU Színházban a Héttörpe című Staféta-nyertes előadást Makra Viktória, szabadúszó színész, bábszínész rendezésében. Ő mesélt a világjárvány produkcióra gyakorolt hatásáról, a gyászról, inspirációról és a buffon-technikáról.
Színház hír

Koronavírusost találtak a miskolci színházban, előadások maradnak el

A Miskolci Nemzeti Színház közleménye szerint szeptember 25-ig biztosan elmaradnak a meghirdetett előadások, a további intézkedésekről pedig a most zajló tesztelés eredményei alapján döntenek.
Színház kult50

Két tüsszentés aranyat ér – Homonnai Katalin a Kult50-ben

Óvodás korában nagy küzdelmet folytatott apró társaival az Aranyat tüsszentő szamár szerepéért. Ennek a bizonyos szamárnak volt két, minden bizonnyal igen látványos tüsszentése. A kis Homonnai Katalin első szerepét ekkor nyerte el, úgy 5-6 évesen. A lehetőség és maga a szereplés is jó emléket hagyott benne, s talán kijelenthetjük: itt és így kezdődött minden.
Színház gyász

Elhunyt Michael Lonsdale, a Holdkelte című Bond-film főgonosza

A francia színész 89 éves volt, a magyar közönség egyebek között A rózsa neve, A sakál napja és a München című filmekből ismerhette.