Színház

Lehet meghatározó művész az, aki emberileg silány? – Kritika a Hamis hangról

2020.09.14. 11:40
Ajánlom
Didier Caron kamaradrámája egy szörnyű titok gravitációs terében bontakozik ki. Sikerének oka nyilván kettős – írja a Szentendrei Teátrum és az Orlai Produkciós Iroda koprodukciójában létrejött Hamis hang című előadásról Szoboszlai Annamária. Kritikaszemle!

Az Ujj Mészáros Károly rendezésének alapanyagul szolgáló mű kapcsán a KútszéliStílus.hu oldalon olvasható kritika szerzője megjegyzi, hasonló eszközökkel él, mint a közkedvelt, borzongást keltő tévés pszicho-thrillerek, amely alkalmas arra, hogy a hétköznapi ember otthona biztonságában, iszogatva-falatozgatva kedvére kiborzongja magát, miközben biztonságos távolságban tartja magától a „szörnyeket”.

Épp csak annyira engedi őket közel magához, amennyitől kellemesen megnövekedhet az adrenalinszintje, a végén pedig megkönnyebbülhet, hogy mindez nem vele történt.

118233030_3259042504189606_675196437834914089_o-113534.jpg

Hamis hang - Vasvári Csaba, Nagy Dániel Viktor (Fotó/Forrás: Deim Balázs / Szentendrei Kulturális Központ)

Szoboszlai Annamária úgy véli, az író végigvezet bennünket a lehetséges „bugyrokon”, az éppen hogy csak árnyékostól a legsötétebbig. „Nőügyektől, egy feltételezhető féltékenységtől indulunk, ezen gyorsan végigszaladunk, és elérkezünk a művésszé válásig, a művészetig, az amatőr kontra profi kérdéskörig. Itt icipicit elidőzünk, hisz Dinkel arra kéri Millert, akit épp most neveztek ki a Berlini Filharmonikusok élére, hogy hallgassa meg az ő hegedűjátékát. De, innen már egyenes az út Birkenauig, a koncentrációs táborig, Dinkel és Miller édesapjáig, egy fennmaradt és megőrzött fényképig, majd tovább, Istenig és a szabad akaratig. Az író érdeme, hogy szinte az utolsó pillanatig képes fenntartani az olvasó/néző figyelmét a titok feltárulására, valamint az egykori s a szemünk előtt, a jelenben lejátszódó drámai történések végső kimenetelére.”

Az előadás során mindkét szereplő végig jelen van, még azokban a pillanatokban is, amikor a Dinkelt játszó Nagy Dániel Viktor szerepe szerint elhagyja a szobát. „Így a néző részesül is a pszicho-thrilleres szorongásban, meg egy kicsit mentesül is tőle, hisz mindkét szereplőt egész idő alatt látja. Továbbá nem igazán érezhet rokonszenvet egyik szereplő iránt sem, nincs, akivel igazán együtt érezhetne” – véli a kritikus, aki így jellemzi a két főszereplő játékát:

„Nagy Dániel Viktor égő szemét lesütve, a pszichopaták ijesztő félmosolyával alakítja Miller idegesítő rajongóját. Arcán és idegesen járó ujjaiban egyszerre tükröződik a visszafojtott feszültség, a valami nagy horderejűre, számára újra és idegenre készülődő ember izgalma, s ez a feszültség ott bujkál a hangjában is.”

118340948_3259055224188334_416845011864426020_o-113533.jpg

Hamis hang - Vasvári Csaba, Nagy Dániel Viktor (Fotó/Forrás: Deim Balázs / Szentendrei Kulturális Központ)

„Vasvári Csaba bár magasabb Nagy Dániel Viktornál, mozdulatait szögletesre szabja, kivonja belőlük a könnyedséget, a rugalmasságot, így csillogó fellépő-cipője, keményített inge s frakkja csak illusztrálja az eleganciát. Hangjából is hiányoznak az érzelmi árnyalatok. Mindenből süt a szigor, s valamiféle élettelenség. Mindezt eleinte olyasféle hiánynak láttam, mely a színész oldalán jelentkezik, utóbb hajlok arra, hogy ez a játékmód a rendezői koncepció része kellett legyen, mintegy ezzel oldva meg, hogy

a néző szenvtelenül, rokonszenv nélkül lehessen tanúja a két férfi közt kibontakozó drámának,

másrészt azért, hogy abszurd módon épp azokban a pillanatokban lobbantsa fel a nézőben az együttérzés szikráját, mikor minden kétséget kizáróan bizonyítást nyer Müller bűnössége.”

A teljes kritika ide kattintva olvasható.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Vasvári Csaba a Hamis hang c. előadásban (fotó: Takács Attila / Orlai Produkciós Iroda)

Hogyan szed darabokra egy rajongó egy ünnepelt karmestert

Kapcsolódó

Hogyan szed darabokra egy rajongó egy ünnepelt karmestert

Magyarországon augusztus 22-én látható először Didier Caron kortárs francia író fordulatos drámája, a Hamis hang. Az izgalmas kamaradarabot a Liza a rókatündér című nagysikerű film rendezője, Ujj Mészáros Károly állítja színpadra.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.
Klasszikus

„A csúcsbarokk leginkább félreismert zeneszerzője” – Beszélgetés Vashegyi Györggyel

Egy elfeledett alkotó, aki a legnagyobb mesterekkel lehet egyenrangú, évszázadokon keresztül előadatlanul szunnyadó remekművek, melyek a közismert alkotásokat is új megvilágításba helyezhetik – Vashegyi Györggyel a Cziffra100 keretében tartott, január 26-i koncert kapcsán beszélgettünk.
Plusz

Egy koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda

Január 22-én egy exkluzív koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda Ütőegyüttes, hogy a Műcsarnok Prima díjas kiállítója, Barabás Márton tárlatvezetését gazdagítsák a Magyar Kultúra Napján.
Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Zenés színház

Egy halálraítélt utolsó percei – Újra műsoron Jake Heggie operája, a Ments meg, Uram!

Mindössze egyetlen élő előadást ért meg a járványhelyzet miatt az Opera tavalyi kortárs bemutatója. Január 21-től ismét a közönség elé kerül Jake Heggie-nek az azonos című film története alapján készült operája, a Ments meg, Uram!

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Átkosan buja színmű a Bartók Színházban

Január 22-én mutatja be a dunaújvárosi Bartók Színház Frank Wedekind gyermektragédiáját, A tavasz ébredését, melyből Szász Hanna és Ivanics Tamás készített új színpadi adaptációt.
Színház hír

Új elnökséget választott a Színházi Kritikusok Céhe

Puskás Panni és Kovács Bálint társelnökségével folytatják a működést, az új vezetők mandátuma 2025-ig szól.
Színház kritika

Nincs lezárva – kritika Az ember tragédiája 2.0-ról

Ilyet még nem láttunk. Éva a Titanic első tisztjével, Ádám a nagyváradi gettóban, Lucifer a spanyol kommunista párt főtitkáraként. Aztán mindhárman fennakadnak egy csendes-óceáni szemétszigeten. Négy kortárs író variációja Az ember tragédiájára.
Színház ajánló

Lázadónak születtek – az egyik legizgalmasabb erdélyi csapat vendégjátéka Budapesten

Sebestyén Aba rendezése, a marosvásárhelyi Yorick Stúdió Lázadni veletek akartam című előadása január 24-én érkezik az Aranytízbe.
Színház hír

A Freeszfe Egyesület a változások úttörői között

A Martin E. Segal Theatre díjjal jutalmazta egyesület munkáját, kiemelve az alapítvánnyá alakulás alatti erőteljes és kreatív tiltakozást is.