Tánc

Juronics Tamás: „A színháznak mindig van morális közlendője”

2017.11.07. 11:05
Ajánlom
A koreográfus három évtizedes táncos múlttal a háta mögött, rendületlen újító, nyughatatlan, érzelmes művész. A 30. évét november 8-án a Müpában nagyszabású gálával ünneplő Szegedi Kortárs Balett művészeti vezetőjével beszélgetettünk.

Juronics Tamás így összegezte az elmúlt 30 év munkáját: „Ilyen hosszú életszakasz, időszak alatt természetesen vannak hullámvölgyek és hullámhegyek, sikertelenebb és sikeresebb darabok. Ami mégis különleges, hogy a Szegedi Kortárs Balett konstans módon van jelen a magyar táncművészeti palettán és stabilan magas nívón. Ez jelentős munka. Komoly feladat, hogy a társulat tagjait is olyan szakmai szinten tudjuk tartani, hogy érdekes, kiemelkedő táncosok legyenek, hogy a fiatalokat, akiket felveszünk, úgy tudjuk formálni, hogy jó előadókká váljanak” - fogalmazott.

Juronics Tamás

Juronics Tamás

A Szegedi Kortárs Balett koreográfus-rendezője szerint a siker titka elsősorban a kölcsönös tisztelet az együttesen és a vezetőségen belül. Pataki Andrással mindketten tudják, hogy egy a céljuk, és teljes lendülettel efelé tolják a szekeret. Ezen túl pedig hisz a tánc véleményformáló erejében is.

Felvállaltan, az elejétől kezdve mindig azt vallottam, hogy lehet a tánc nyelvén történeteket elmesélni, lehet a kortárs tánc nyelvén fontos gondolatokat elmondani,

és lehet nagy ívű klasszikus zenékre újszerű formában koreografálni. Ennek a hite kezdetektől bennem van, hiszen alig kezdtem koreografálni, nem sokkal később már nekiálltam a Tavaszi áldozat első verziójának, más Stravinsky műveknek, azután jött A csodálatos mandarin, a Carmina Burana, Beethoven IX. szimfóniája és most Vivaldi: A négy évszak. Ebben való hitem nem csökkent a mai napig sem, és bárki bármit mond, hogy a történetmesélés már nem “divat”, nincs igaza. Abban hiszek, hogy a színháznak mindig van egyfajta morális közlendője a világgal, és ebbéli felelősségünket nagyon komolyan veszem” - hangsúlyozta.

Juronics Tamás

Juronics Tamás

Hozzátette, az üzenetek megfogalmazásában kitartó, asszertív személyisége is segítette őt pályája során:

„A sikerünk másik oka talán az állandó nyughatatlanságom, ami mindig újabb célok felé hajt.

Fiatalabb koromban is ezt éreztem. Óriási versenyszellem volt bennem, mindig első akartam lenni. Ez most már nem egészen így van, de nem szeretek semmit feladni. Amikor alkotok, sokszor szenvedek, mert rendesen megkínoz egy-egy mű. Szerintem sok alkotó ember van ezzel így. Akkor úgy érzem, nem csinálok több darabot egy évig, pihenni fogok. Majd bemutatjuk az előadást, és másnap azon kezdek gondolkodni, mi is legyen a következő. Megint jön a nyughatatlanság. Ez is benne van abban, hogy a társulat így fent tudott maradni, és nem váltunk unalmas vidéki társulattá. Ezt a bennem levő erőt, szándékot szerintem a körülöttem levők is mind érzik” - vélekedett. A Nemzeti Táncszínházzal közös munkáról - aminek megalakulása óta nélkülözhetetlen partnere a szegedi társulat - így beszélt:

„Állandó és jelentős kapcsolat ez számunkra, benne vagyunk a Nemzeti Táncszínház szűk, körülbelül hét-nyolc társulatot jelentő kiemelt fellépői körében. Ez egy szoros, jól működő, számunkra nagyon fontos együttműködés. Egyrészt egy koprodukciós partneri viszonyt jelent, másrészt segítséget a darabjaink forgalmazásában. Rengeteg kötelezettsége van egy ilyen nagy intézménynek a szakma felé, amit a vezetőség, az ott dolgozók nagy tisztességgel végeznek” - emelte ki.

23379476 1362934837150710 177547484 o

23379476 1362934837150710 177547484 o

Juronics Tamás az együttes nagy sikerű, szegedi jubileumi estjéről is beszélt, amit szinte napra pontosan harminc évvel azután rendeztek meg, hogy először léptek színpadra. „Jelentős pillanat volt a szeptember harmincadika, szívmelengető esemény. Amúgy is szentimentális ember vagyok, nagy az átérző képességem. Így is alkotok. Belehelyezkedek az adott pillanatban az adott karakter bőrébe vagy érzelmi állapotába.

Táncosként is így működtem: hangsúlyosan állapotokat hoztam létre, nem annyira formákat.

Sok olyan darabom született, ami tele van érzelmekkel, lelki finomságokkal, akár férfi-női viszonyról volt szó, akár egyén kontra társadalom kérdéskörben szólalt meg. Nagyon izgatnak ezek a kérdések, hogyan helyezi el magát egy ember a világban, hogyan tudom megfogalmazni magam ebben az univerzumban. Ez mindenkinek alapvető kérdése, aki egy kicsit is filozofikusabb alkat, nekem ráadásul van erre egy kifejező eszközöm: a táncmozdulat. A másik, ami mutatja az érzelmességemet, hogy erősen kötődöm a zenéhez, mélyen élem meg a zene minden pillanatát és hangját, mert a zene alapvetően egy lélekből megszólaló csoda” - árulta el a koreográfus.

Szerző: Gáti Katalin Teodóra

A társulat november 8-án a társulatalapító Imre Zoltán születésnapján ünnepli a Müpában három évtizedes művészi útját.

Fiatal táncosok koreográfiáival ünnepel a Szegedi Kortárs Balett

Kapcsolódó

Fiatal táncosok koreográfiáival ünnepel a Szegedi Kortárs Balett

Az idén 30 éves együttes november 8-án, az alapító Imre Zoltán születésnapján ünnepli a Müpában három évtizedes művészi útját.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

A színészek kérése ellenére sem teszteli hetente dolgozóit a Vígszínház

„Nem lehet, hogy ne lássunk a pénzen túl” – írta közösségi oldalán a Vígszínház művésze, Wunderlich József, aggodalmát fejezve ki az iránt, hogy a karantén után tesztelés nélkül kell színpadra állnia. Az ügyre Rudolf Péter is reagált.
Színház

Rudolf Péter értetlenül áll Wunderlich József támadása előtt

November 25-én a Vígszínház művésze a közösségi médiában súlyos vádakat fogalmazott meg a színház vezetőségével kapcsolatban: első posztjában a járványügyi intézkedéseket kifogásolta, később pedig a főigazgató nyilatkozatára reagálva egy közelgő bemutató próbaidőszakában történt esettel állt elő. A leírtakra Rudolf Péter közleményben reagált.
Színház

„Nem téged támadlak, a rendszert támadom” – Wunderlich József szerint Rudolf Péter kifordult önmagából

A színész alig néhány órával azután, hogy Facebook-bejegyzésben állt ki az állítása szerint nem megfelelő járványügyi intézkedések miatt, reagált Rudolf Péter HVG-nyilatkozatára, újabb visszaélésről rántva le a leplet.
Klasszikus

Junior Prima Díjat kapott tíz fiatal zeneművész

November 23-án átadták a Junior Prima Díjakat a magyar zeneművészet kategóriájában, az elismerést kiemelkedő teljesítményt nyújtó harminc év alatti fiatalok kaphatják.
Színház

10+1 érdekesség a magyar Charlie Chaplinről, Latabár Kálmánról

A 20. század egyik legkarakteresebb magyar színészét, a Kossuth-díjas, érdemes és kiváló művész Latabár Kálmánt Max Reinhardt is kora egyik legjobb alkotójának tartotta. Páratlan humorát az anekdoták mellett számos felvétel, kabaréelőadás és tévéjáték őrzi. Összegyűjtöttünk néhány érdekességet Latyiról, a komédiák koronázatlan királyáról.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

Több mint 40 francia városban mutatják be a Recirquel előadását

Történetének eddigi leghosszabb turnéjára indul 2021 novemberében a Recirquel: a számos nemzetközi díjjal jutalmazott My Landet összesen 47 alkalommal mutatják be Franciaország-szerte.
Tánc hír

Nívódíjat kapott Nemzeti Táncszínház

Az Építőipari Nívódíj után a FIABCI is díjazta a Nemzeti Táncszínházat: a legjobb magyar kulturális épületnek választották XXIII. FIABCI Hungary Magyar Ingatlanfejlesztési Nívódíj Pályázaton.
Tánc ajánló

Gálaesttel és kötettel ünnepli az Operaház Dózsa Imrét

A Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas táncművész 80. születésnapjára készített gála november 21-én látható az Erkel Színházban.
Tánc interjú

Duda Éva: „Muszáj cselekednünk”

Duda Éva több mint két évtizede a hazai kortárs táncélet meghatározó alakja, saját társulatával rendszeresen képviselteti magát rangos magyar és nemzetközi fesztiválokon. Legújabb darabjában, a RAMAZURI-ban a cirkusz és a tánc találkozik. A koreográfussal az új formákról, az előadásról és a független szféra helyzetéről beszélgettünk.
Tánc ajánló

A White Stripes zenéjére készült díjnyertes előadást mutat be a Magyar Nemzeti Balett

Először látható Magyarországon Wayne McGregor, napjaink vezető brit koreográfusának Chroma című munkája. A radikális és innovatív alkotó modern balettje két hasonlóan eredeti és izgalmas kortárs produkcióval – az izraeli Sharon Eyal és Gai Behar Bedroom Folk, valamint a svéd Alexander Ekman Episode 31 című darabjával – szerepel közös programban 2021. október 29-től a Magyar Nemzeti Balett Kon-takt(s) című modern balettestjén, a Magyar Állami Operaház Eiffel Műhelyházában.