Tánc

Negatív Éden

2007.10.05. 00:00
Ajánlom
Úgy tűnik nekem, hogy vannak a (kortárs tánc)színháznak olyan előadói, társulatai, amelyekhez nem lehet valamifajta pátosz, valamifajta pozitívnak tartott előítélet nélkül közeledni. Erről persze "tehet" az adott előadó és/vagy társulat, ám a kritikusi elfogultság közmegegyezéses hangoztatása nagyon leszűkítheti nemcsak a befogadás, hanem akár az alkotás kereteit is.

Fotó: Dusa Gábor

Nagy József magyarországi fellépéseit mintha ez a szent áhítat kísérné. Azaz, ha ő, vagy társulata lép színre, csak a roppant elvont, metafizikus értelmezéseknek, bonyolult elméleti fejtegetéseknek lenne létjogosultsága. Ezt természetesen generálta az a nagyon szigorú, szinte minden darabjában domináló fekete-fehér világ, az a kérlelhetetlen következetesség, amellyel emberi alaphelyzeteket vagy éppen az ember szélsőséges kiszolgáltatottságát megjeleníti. Humora is sokszor nagyon áttételes, intellektuális humor, amelynek élvezéséhez nagyon fontos a kontextus minél pontosabb értése.

Legutóbbi trafóbeli fellépésére egy 2004-es darab, az Éden felújítását hozta. A színpadkép minimalizmusa, és a nagyon kevés, de nagyon hangsúlyos kellék használata nagyon koncentrálttá tette a látványt. Az élőzene, a színpadon oldalt helyet kapó Dél-alföldi Szaxofonegyüttes és a jazzt mindezzel társító Szelevényi Ákos fizikai jelenléte is fontos része volt a hatás, a kompozíció egészének. A szituációk egymásutánja teljesen absztrakt módon befogadhatónak tűnt, ám furcsa mód, mégis narratívvá válik az előadás. Nemcsak attól, hogy a műsorfüzetet elolvasva megtudhattuk, hogy a "darab kiindulópontjául egy olyan költő sorsa szolgál, aki otthonától távol, hosszú évekig arról álmodik, hogy hazatér, és amikor ez a vágya teljesül, hazaérve börtönbe kerül…", hanem a darabban elhangzó szövegek óhatatlanul elmozdítanak az elbeszélés, a történetelvűség irányába.

Bár ezek a szövegek nem hagyományos értelemben egybefüggő, értelmes szövegek, ám rituális, ima-jellegű monotóniájuk, stilisztikájuk mégis csak erős jelentésképző szereppel bír.
Egy emberi szenvedéstörténet kísérőszövegei lesznek, amely szenvedéstörténet az európai keresztény kultúra alapvető passiójára vonatkoztatható vissza. Mindez egyértelművé teheti, hogy az előadás kellőképpen és egyenletesen nyomasztó, gyakorlatilag végig nincs feloldás a téma és a megjelenítés súlyossága alól. Az előadásnak sok képe, részlete valóban szinte megrendítően szép és erőteljes hatású. Például a nyitóképben a szálfákkal bevonuló férfitáncosok, vagy a férfiakat a hátukon bevonszoló nők jelenete, vagy az előrenyúló színpadnyelvre helyezett hatosa a táncosoknak, vagy az arcát besározó idős férfi látványa és monológja. Ám e sok részlet - szépség egészében mégis egy olyan értelemben nehezen befogadható, nyomasztó előadást hozott létre, amelynek az emléke nem feltétlenül felemelő. És ezt most nem kifejezetten a témára, hanem magára az előadásra értem.

(2007. október 2. 20:00 Trafó –Nagy József &JEL Színház: Éden (Apocrif codex))

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Ingyenes nyáresti koncertek és ZeneKert – megnyitott a Magyar Zene Háza Szabadtéri színpada

Egész nyáron ingyenes szabadtéri koncertekkel és egy új kerthelyiséggel, a ZeneKerttel várja a látogatókat a Magyar Zene Háza. A szabadtéri színpad feltörekvő tehetségek és izgalmas zenei kísérletek számára ad lehetőséget koncertezésre, számos jól ismert zenész és formáció mellett.
Könyv

Ádám tragédiája a 20. században – Závada Pál a Lírástudók vendége

Grisnik Petra első vendége Závada Pál, aki a Lírástudók podcastban színházról, a 20. századi történelem iránti vonzalmáról, Madách és a teremtéstörténet inspiráló erejéről beszélt.
Klasszikus

Eötvös Péter és Mihail Pletnyov is vezényli jövőre a Concerto Budapestet

Meghirdette 2022/23-as évadát a Concerto Budapest, a zenekarhoz első vendégkarmesterként Eötvös Péter, míg rezidens művészként Mihail Pletnyov csatlakozik.
Klasszikus

„Az elhivatottság volt Kocsis Zoltán életének középpontja” – beszélgetés Dr. Vigh Andreával

Idén másodszorra kerül sor A magyar klasszikus zene napjára, a Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikusok közös szervezésében megvalósuló koncertsorozatra, mely Kocsis Zoltán emléke előtt is tiszteleg. Az eseményről a Zeneakadémia rektorával, Dr. Vigh Andreával beszélgettünk.
Klasszikus

A legtehetségesebb ifjú muzsikusokat keresi a Budapesti Fesztiválzenekar

A zenekar tehetségkutató és -ösztönző programot indított annak érdekében, hogy a jövőben is a legnagyszerűbb muzsikusok foglalhassanak helyet köreikben.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

A fenntarthatóságról szól a Duda Éva Társulat összművészeti fesztiválja

A június 10. és 12. között megrendezésre kerülő ZÖME FESZT az első olyan magyarországi összművészeti és közösségi fesztivál, amely kifejezetten a fenntarthatóságot helyezi középpontba.
Tánc hír

Balettnövendékek olaszországi sikerei

Három arany, két ezüst és egy bronzérmet nyertek a Magyar Állami Operaház balettképzésének növendékei a múlt héten megrendezett 30. Spoletói Nemzetközi Táncversenyen. Az elmúlt hónapokban immár negyedik alkalommal díjazták a Magyar Nemzeti Balettintézet diákjait rangos nemzetközi balettversenyeken.
Tánc hír

Barta Dóra nyerte el a Seregi-díjat

A Kecskemét City Balett és a Badorda Társulat művészeti vezetőjét, a Magyar Állami Operaház több produkciójában közreműködő koreográfus-rendezőt díjazta idén a szakmai kuratórium. Az elismerést Seregi László egyik legnépszerűbb alkotása, a Rómeó és Júlia előadása előtt adták át a Magyar Állami Operaház színpadán.
Tánc hír

Neves művészek a TÁNC XXIV. Nemzetközi Kortárs Fesztiváljának zsűrijében

Tizenegy táncprodukció méretteti meg magát Veszprémben május 23. és 29. között a TÁNC XXIV. Nemzetközi Kortárs Fesztiválján, melynek előadásait öt helyszínen tekinthetik meg az érdeklődők.
Tánc hír

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.