Tánc

"Nem célunk üzeneteket küldeni…"

2008.01.31. 00:00
Ajánlom
Szabó Réka társulatának, a Tünet Együttesnek február 14-én lesz a következő bemutatója a Trafóban. Az általában intim közelséget biztosító terekben játszó társulat tehát kilép egy nagy színházi térbe, ám nem ez lesz az egyedüli újdonsága előadásuknak, a Nincs ott semmi – avagy alszanak-e nappal az álmok című produkciónak.

Szabó Réka (foto: Koch Péter)

Fidelio Súgó: Ha jól gondolom, az érzékszervek és az érzékelés elég fontos szerepet játszik az új darabban.

Szabó Réka: Az elsődleges kapocs a világgal az érzékszerveken keresztüli érzékelés. Az agyunk is csak azok alapján tud beindulni, amit látunk, hallunk, érzékelünk. Fontosnak érzem, hogy a munkafolyamat során olyan hangulatot és figyelmet teremtsek, amely nem a verbalitáson alapszik. Sokkal inkább azon, hogy mindenki folyamatosan jelen van. Így szövődik a csoporton belül egy gazdag kapcsolati háló, ami elengedhetetlen ehhez a típusú munkához. Az érzékek kinyitása nagyon fontos feladata a próbafolyamatnak. A most készülő darabban egészen mást kell bekapcsolni, nem a fizikai látást: sokat foglalkoztunk azzal, hogy belső fi gyelemmel, szinte csukott szemmel kell reagálni elképzelt, csak az agyukban létező külső veszélyekre.

FS: A belső érzékelés aztán kivetítődik...

SzR: Ez a darab másik témája: vagyis hogy miképpen érzékeljük a külvilág jelenségeit a saját rendszerünkön keresztül. Miért van az, hogy te és én egészen másképp fogjuk fel ugyanazt.

FS: A valóság, a realitás nem számít?

SzR: Filozófiailag egyáltalán nem érdekel az a kérdés, hogy létezik-e objektív valóság. Engem sokkal inkább az foglalkoztat, hogy mi az a kényszer, amelytől folyamatosan értelmeznünk kell, ami körül vesz minket, ami történik velünk. Úgy érzem, mindenkinek van valamilyen értelemben egy kényszerpályája. Gyerekkorunktól fogva felépülnek azok a stratégiák, személyiségünk azon meghatározó elemei, amelyek miatt muszáj mindig ugyanazokat a válaszokat adni bizonyos helyzetekre, hatásokra. Mi korlátozzuk saját magunkat. A világból beérkező információkat egyéni szorongásaink torzítják, amelyek létezése szürreális, szimbolikus álmainkban lepleződik le. Ébren is szorongásaink foglyai vagyunk, a világot mindig ezen a szűrőn-torzítón át látjuk. A felébredés lehetetlensége a darab központi gondolata.


Szabó Réka (foto: Hapák Péter)

FS: Valahogyan azért mindenki értelmezi ezeket a beérkező információkat.

SzR: Azt is nagyon érdekesnek tartom, ahogy ebben az én-központú világunkban próbáljuk megmagyarázni a világ - sokszor nagyon kaotikus - eseményeit. Úgy tűnik, mintha az agyunk arra kényszerítene, hogy mindent racionalizáljunk és egy értelmes rendszerbe elhelyezzünk. Az új darabban engem nagyon vonz egy asszociatív, szabadabb szerkesztésmód. Furcsa dolgok történnek, és a néző fogja megcsinálni a saját történetét. Nem akarok egyértelmű megoldást adni. Ettől még van íve az előadásnak, dramaturgiailag végiggondolt, hangulatilag is koherens, de jobban átlépünk a megmagyarázhatatlan, a szürreális területére, mint eddigi darabjainkban. Mindig igyekszem megtartani az egyensúlyt a tudatosság és a bizonytalanság között. Ha túl tudatos egy próbafolyamat, akkor elveszik a születés, a munka szabadsága. Ez egy kísérletező műfaj, muszáj, hogy rizikózz.

FS: Az is kísérlet például, hogy először használsz vetítést egy előadásban?

SzR: A darabban főszereplő lesz a technikai vetítés. Ilyen eszközökkel még nem dolgoztunk, ez egy nagy kísérlet számunkra. Tíz éve ismerem Sárosi Anitát, aki az MTA Számítástechnikai Kutató Intézetében médiatechnológiával foglalkozik, azon belül az úgynevezett real time technikával. Ez azt jelenti, hogy a kamerán keresztül nézett világ azonnal kivetítődik, de nem egy az egyben, hanem mindenféle torzított formában. Az előadásban a kamera érzékeli a táncost, ahhoz képest vetít egy képet, ami reagál a táncos helyére, a mozgás irányára, erejére. Kifejezésmódjában tehát egészen más lesz ez az előadásunk, mint az eddigiek, a verbalitásnak szinte egyáltalán nem lesz szerepe benne. Sokkal inkább a fi zikalitásra, a látványra és a képre épít, de azért ugyanúgy színházat szeretnék csinálni - csak most éppen szöveg nélkül.

FS: Nekem az az olvasatom, hogy egy-egy előadásotok olyan, mintha tünetek diagnózisa lenne.

SzR: Ez így van, mert nem célunk üzeneteket küldeni. Inkább csak megmutatni a tüneteket humorral, iróniával, elfogadással és nem valamilyen felsőbb nézőpontból.

FS: Hogy álltok most, egy hónappal a bemutató előtt?

SzR: Izgulunk. Nekünk a Trafó új közeg a méretei miatt, de mint koprodukciós partnertől, maximális segítséget kapunk. A Tünet Együttes tagjai és megszokott alkotótársai mellett új vendégművészekkel és Nagy Fruzsi jelmeztervezővel készül az új bemutatónk.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Ingyenes nyáresti koncertek és ZeneKert – megnyitott a Magyar Zene Háza Szabadtéri színpada

Egész nyáron ingyenes szabadtéri koncertekkel és egy új kerthelyiséggel, a ZeneKerttel várja a látogatókat a Magyar Zene Háza. A szabadtéri színpad feltörekvő tehetségek és izgalmas zenei kísérletek számára ad lehetőséget koncertezésre, számos jól ismert zenész és formáció mellett.
Klasszikus

Eötvös Péter és Mihail Pletnyov is vezényli jövőre a Concerto Budapestet

Meghirdette 2022/23-as évadát a Concerto Budapest, a zenekarhoz első vendégkarmesterként Eötvös Péter, míg rezidens művészként Mihail Pletnyov csatlakozik.
Könyv

Ádám tragédiája a 20. században – Závada Pál a Lírástudók vendége

Grisnik Petra első vendége Závada Pál, aki a Lírástudók podcastban színházról, a 20. századi történelem iránti vonzalmáról, Madách és a teremtéstörténet inspiráló erejéről beszélt.
Klasszikus

„Az elhivatottság volt Kocsis Zoltán életének középpontja” – beszélgetés Dr. Vigh Andreával

Idén másodszorra kerül sor A magyar klasszikus zene napjára, a Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikusok közös szervezésében megvalósuló koncertsorozatra, mely Kocsis Zoltán emléke előtt is tiszteleg. Az eseményről a Zeneakadémia rektorával, Dr. Vigh Andreával beszélgettünk.
Klasszikus

A legtehetségesebb ifjú muzsikusokat keresi a Budapesti Fesztiválzenekar

A zenekar tehetségkutató és -ösztönző programot indított annak érdekében, hogy a jövőben is a legnagyszerűbb muzsikusok foglalhassanak helyet köreikben.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc hír

A fenntarthatóságról szól a Duda Éva Társulat összművészeti fesztiválja

A június 10. és 12. között megrendezésre kerülő ZÖME FESZT az első olyan magyarországi összművészeti és közösségi fesztivál, amely kifejezetten a fenntarthatóságot helyezi középpontba.
Tánc hír

Balettnövendékek olaszországi sikerei

Három arany, két ezüst és egy bronzérmet nyertek a Magyar Állami Operaház balettképzésének növendékei a múlt héten megrendezett 30. Spoletói Nemzetközi Táncversenyen. Az elmúlt hónapokban immár negyedik alkalommal díjazták a Magyar Nemzeti Balettintézet diákjait rangos nemzetközi balettversenyeken.
Tánc hír

Barta Dóra nyerte el a Seregi-díjat

A Kecskemét City Balett és a Badorda Társulat művészeti vezetőjét, a Magyar Állami Operaház több produkciójában közreműködő koreográfus-rendezőt díjazta idén a szakmai kuratórium. Az elismerést Seregi László egyik legnépszerűbb alkotása, a Rómeó és Júlia előadása előtt adták át a Magyar Állami Operaház színpadán.
Tánc hír

Neves művészek a TÁNC XXIV. Nemzetközi Kortárs Fesztiváljának zsűrijében

Tizenegy táncprodukció méretteti meg magát Veszprémben május 23. és 29. között a TÁNC XXIV. Nemzetközi Kortárs Fesztiválján, melynek előadásait öt helyszínen tekinthetik meg az érdeklődők.
Tánc hír

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.