Tánc

Vérében van a koreográfiai elegancia

KULT50: Bodor Johanna
2018.10.16. 14:05
Ajánlom
A minőségbe vetett hit, szenvedély és elszántság kíséri pályáján. Bodor Johanna táncművész és koreográfus a KULT50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

BodorJohanna-103133.jpg

Bodor Johanna (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Kevés olyan magyar város van, amelynek színházában ne dolgozott volna már koreográfusként Bodor Johanna, nevét több mint százharminc előadás alkotói között olvashatjuk, emellett több nagyszabású koncert és televíziós műsor mozgás- és tánckoreográfusa, valamint külföldön is keresett szakember: dolgozott Knoxville-ben, Kolozsvárott, Komáromban, Szabadkán, Székelyudvarhelyen és Szentpéterváron is. Az Imre Zoltán- és EuroPAS-díjas művész 2016 óta a Budapesti Operettszínház balettigazgatója.

A chicagói hercegnő című Kálmán Imre-operett koreográfiájáért a tavalyi POSZT-on elnyerte a legjobb koreográfiáért járó díjat. Kovács Dezső kritikus külön kiemelte a Budapesti Operettszínház professzionális előadását a Szinhaz.org-on: „Amellett, hogy rendkívüli zenei igényesség, koreográfiai elegancia és ötletesség jellemzi, a darabértelmezést tekintve is unikális produkcióról van szó, ami messze túlmutat az eredeti librettón.” A koreográfia megalkotása során „teljes művészi szabadságot” engedett magának, koncepciózusan keverte a charleston, a slow fox, a valcer, a sztepp és a néptánc elemeit, és nem mindig követte a zene által diktált stílust. A munkájáért kapott díj kapcsán a Fideliónak adott interjújában a tánc színházművészetben betöltött szerepének fontosságát emelte ki, és a színházi koreografálás elismerésének örült a leginkább: „Egyre nagyobb szerep jut a táncnak minden előadásban; van már fizikai színházi képzés az egyetemen. Ugyanakkor még mindig nem tudjuk, hová tartozik a színházi koreográfus. Sokszor elfelejtjük értékelni, ami az orrunk előtt van, csak kritizálunk, és szellemi reflexekből élünk. Huszonhárom éve koreografálok, negyven éve léptem először színpadra balettintézeti növendékként. Történelmi és politikai viharok közepette nőttem fel, és sok valós próbatételen vagyok túl. Bizonyos viselkedési és gondolkodási szempontok stabilizálódtak bennem, nehéz elbizonytalanítani.”

Bodor Johanna valóban történelmi és politikai viharok között nőtt fel, erről a 2014-ben megjelent, életrajzi ihletésű regényében ír részletesen, bár magát nem szereti írónak nevezni.

A Nem baj, majd megértem című dokumentarista regénye a Kolozsvárott született, majd a bukaresti Állami Balettintézetben prímabalerinává érő, a szüleitől évekig távol élő fiatal lány életét dolgozza fel a Ceaușescu-rendszer kegyetlen valóságában.

1985-ben költözött Magyarországra, pályája során kivételes művészegyéniségekkel dolgozott együtt. Először Novák Ferenc „Tata” hívta a Honvéd Művészegyüttesbe, egy évvel később Markó Iván szerződtette a Győri Baletthez, majd ott volt a Szegedi Balett első éveiben, mesterének Imre Zoltánt tekinti. 1990-ben a társulat magántáncosa lett. Ezekben a korai években a tánc mellett már koreográfusasszisztensi feladatokat is vállalt, többnyire Imre Zoltán és Bozsik Yvette mellett. 1993-ban a szabadúszás mellett döntött, majd 1994-ben fordulat következett be a karrierjében: Imre Zoltán asszisztensnek hívta a felújított Vígszínház első bemutatójához, az Össztánc című történelmi táncjátékhoz. Az előadás új műfajt teremtett a színháztörténetben: a XX. század magyar történelmét a tánc, a mozdulatok, a gesztusok nyelvén mondják el a szereplők, egyetlen szó nélkül. Amikor az előadást 2015-ben újra színpadra állították, a koreográfiát Bodor Johanna újította fel.

A chicagói hercegnő a Budapesti Operettszínházban

A chicagói hercegnő a Budapesti Operettszínházban (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Igazi színházi emberként meggyőződéssel hisz a csapatmunka erejében. A Fidelio oldalain így fogalmazott:

A közös munka, a lendület és a szellemi irányítás segít magabiztosan alkotni.

Túl vagyok a hiúságnak azon a fázisán, ami árt; sokkal jobban örülök annak, ha fiatal koreográfusokat fel tudok emelni.” A chicagói hercegnő mellett Bodor Johanna nevéhez az elmúlt évekből olyan fontos koreográfiák kötődnek, mint a Budapesti Operettszínház Sybill, Lady Budapest vagy az év elején debütált Dorian Gray című előadásai, legutóbb a Miskolci Nemzeti Színház Kabaré című musicaljének koreográfiáját készítette el.

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Bodor Johanna: „Minden társulatot meg kellett hódítani”

Kapcsolódó

Bodor Johanna: „Minden társulatot meg kellett hódítani”

A Mörbisch-i Seefestspiele gigaméretű, 3600 négyzetméteres színpadának közepéig a kulisszából 35 lépést kell megtenni. Ez volt az első, amit rögtön kiszámolt a helyszínen Bodor Johanna, miután felkérték: idén nyáron ő legyen a koreográfusa a Marica grófnőnek a Fertő-tónál.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

„Istennek egy törvénye van: a szeretet”

A Hegedűs a háztetőn 1964-ben, a New York-i Broadwayn kezdte világraszóló karrierjét, 1966-ban mutatták be európai színpadon (Anatevka címen), 1971-ben film is készült belőle. Magyarországon 1973-ban, Vámos László emlékezetes rendezésével, Bessenyei Ferenc legendás főszereplésével debütált. Legújabb változatát július 31-én a Margitszigeti Szabadtéri Színházban, Bozsik Yvette rendezésében láthatja a közönség.
Plusz

A felújított Rumbach utcai zsinagóga a Zsidó Kulturális Fesztivál új helyszíne

„Éljük át újra!” - mottóval öt helyszínen, több mint húsz programot kínál a Zsidó Kulturális Fesztivál augusztus 22. és 30. között Budapesten. A fesztivál új helyszíne a felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga lesz.
Vizuál

Pazar Vaszary-válogatás a Kieselbach Galéria nyári tárlatán

Vaszary Jánostól nyolc kiváló olajfestmény és több jelentős grafika is látható a Kieselbach Galéria A legnagyobbak - Főművek és fontos képek Munkácsytól Kondorig címmel nyílt reprezentatív nyári tárlatán.
Könyv

„Digitális boomot várok” – beszélgetés Rózsa Dáviddal, az Országos Széchényi Könyvtár főigazgatójával

Az OSZK új főigazgatója tavaly márciusban lépett hivatalba, azóta felgyorsultak a digitalizációs folyamatok a nemzeti könyvtárban. Erről, és az augusztus elején nyíló, Babits Mihály és Török Sophie több mint 6600 dokumentumból álló levelezését feldolgozó adatbázisról is kérdeztük Rózsa Dávidot. 
Klasszikus

Klasszikus zene szólt „a magyar Salzburgban” - Beszámoló Tatáról

Egy hete ért véget Tatán a Klassz a pARTon fesztivál, a Cimbora Alapítvány rendezvényét támogatta és második alkalommal fogadta be a város. A szervezőket nemcsak a kisváros festői Öreg-tavának szépsége vonzotta Tatára, hanem a város múltja is, hiszen itt is, mint minden Esterházy-birtokon a zenének is fontos szerepe volt. A tatai Esterházyak is igen sokat tettek a helyi zenei élet fellendüléséért, a kastély történeti múltja és a kortárs zenei élet így mára összeért.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

A képzőművészet és a tánc harmóniája

A Gergye Krisztián Társulat Szinesztézia című különleges és rendkívül látványos összművészeti estjét, július 29-én a szentendrei MűvészetMalomban lehet megtekinteni.
Tánc hír

Elhunyt Axt Lászlóné Ibolya artistaművész

71. életévében elhunyt Axt Lászlóné Ibolya világhírű artistaművész, akit a Fővárosi Nagycirkusz társulata fájó szívvel búcsúztat.
Tánc hír

Magyar Éva újra táncol

A nemrég 60. születésnapját ünneplő színész-koreográfust Ebony Buckle énekesnő új videójában láthatjuk újra táncolni, a videoklip koreográfiáját is ő jegyzi. 
Tánc ajánló

Mediterrán hangulatú Hervé Koubi-balett és Mozart-ünnep a hétvégén a Margitszigeten

Ki ne emlékezne a Hervé Koubi társulat – a francia székhelyű, algériai gyökerű csapat – 2019-es nagysikerű produkciójára a Margitszigeten. Akkor a mediterrán hangulatú trilógiájuk második darabját, a Barbár éjszakákat adták elő, melyet most pénteken a harmadik darab, az Odüsszeia követ. Ha az időjárás túl szeles lenne, akkor – a levegőszámok biztonsága érdekében – az első darabot varázsolja a közönség elé az ismert formáció. Egy biztos: mindenképpen elvarázsolják majd a közönséget.
Tánc interjú

Esti koktél – ideje egy kicsit lazulni

Július 19-én a Nemzeti Táncszínház TáncParkjában sanzonokra készült kortárs darabbal mutatkozik be a PR-Evolution társulata. Az alkotó, Nemes Zsófia két remek énekessel és élő zenével a huszadik század első felének könnyed, de költői igényességű énekes műfajára próbálja rá a kortárs tánc mozgás anyagát, ami furcsa, fanyar, édeskés műfaji koktélt eredményez. Nemes Zsófiával Péli Nagy Kata beszélgetett.