Vizuál

A hazai vásárlókra épít a közeljövőben a Faur Zsófi Galéria

Fidelio Jövő Idő
2020.05.30. 11:00
Ajánlom
„Meg fog változni a piac, a lokális vásárlókra kell felkészülni” – mondja Faur Zsófi, a Faur Zsófi Galéria tulajdonosa és vezetője, aki nagyon szeretné, ha az lenne ennek az elmúlt két hónapnak a tapasztalata, hogy igenis fontosak a lokális közösségek, a család, a barátok. Ők is ezt erősítik a Bartók Béla úton, azaz a Bartók Béla Boulevard-on, ahol a Kulturális Tizenegy Egyesület elnökeként online fesztivál szervezését vezeti.

Számos kereskedelmi egység megtehette azt az utcában, hogy nyitva maradt. Milyen tapasztalatokat gyűjtöttek az utca kulturális rendezvényhelyszínei, szolgáltatói az elmúlt hónapokban?

A legtöbben ugyan bezártak, de voltak, akik annak ellenére nyitva maradtak, hogy az veszteséges volt, ezzel biztosították ugyanis, hogy a munkavállalóikat a minimális bevétel árán megtarthassák. Ez a felelős munkáltatói magatartás, hogy a jó emberektől, munkavállalóktól ne kelljen megválni. És az is szerepet játszhatott a kiszállítások és a részleges nyitvatartás megszervezésében, hogy most, az újranyitás idején előnybe kerültek azok, akik nem szüntették be teljesen a szolgáltatásaikat. Anyagilag persze ez egyáltalán nem érte meg, de a vírusveszély elején senki nem tudhatta, hogy meddig tart ez az egész. Jellemző volt még az is, hogy többen a kieső időt az addig elmaradt felújításokra fordították.

Különösen érdekes a kulturális szolgáltatók helyzete. Hogyan élte meg egy galéria, vagy más kulturális hely ezt a helyzetet?

Az már most látszik, hogy ismét a kultúra lesz a vírusveszély legnagyobb vesztese.

Én személy szerint nem tervezek idénre már megnyitót a galériában. De nyilván attól, hogy nincs megnyitó, ami szintén nagyon fontos lenne, kiscsoportos tárlatvezetéseket, egyéni kiállításlátogatást tartunk majd, ahogy új kiállítási anyagok is érkeznek majd az idén, de az ünnepélyes megnyitókról lemondtam.

ga2-211523.jpg

Gábor Áron Elevenedés című kiállítása a Faur Zsófi Galériában (Fotó/Forrás: Faur Zsófi Galéria)

A Faur Zsófi Galéria egyébként csak szeptemberben fog újranyitni, de a kortárs piacon a nyár egyébként sem számít szezonnak. Nyaranta bő egy hónapot minden évben zárva tartunk, de már az iskola bezárása után, tehát június közepétől is csak hetente három napra szoktunk kinyitni. Nem éri meg nyitva tartani ilyenkor a kevés látogató miatt. Számomra az eladás termeli a profitot, a galéria vevői pedig akkor is megtalálnak, ha nem vagyok nyitva. Ráadásul nem szedek belépőt, így a fenntartási költségek finanszírozásához nem járul hozzá, hogy naponta bejön 50 látogató.

Egyre inkább fókuszba kerül a kultúra fenntarthatósága.

Amikor elindult ez a válságos időszak, arra gondoltam, a felszabaduló szabadidőmben elolvasom a rég vágyott könyveimet, és megnézem a korábban ajánlott sorozatokat, de gyakorlatilag ebből semmi nem valósult meg. Akinek igénye volt rá, alig kellett változtatnia a szokásain, meg tudta találni azokat az online zenei és kulturális programokat, amik egyébként is érdekelték. Egy számomra kedves bárzongorista, Fűzy Gábor például minden csütörtökön élő koncertet adott, és hiába szólít meg egy bizonyos szűk réteget az ő zenéje, hétről hétre több mint 700-an ültek otthon a gépeik elé a programja miatt. Van, aki a jazz, más a komolyzene iránt rajong, de közös volt bennük, hogy mindannyian megtalálták a normál életben is fogyasztott kulturális tartalmakat.

Nehéz kérdés ez, hiszen a kultúra nem mozgat tömegeket, és ha a kulturális szolgáltatók rá is találtak az online platformokra, még mindig kérdéses, hogyan profitálnak ebből az előadók.

Az egész utcát meghatározza az, miként vészelték át a mostani helyzetet az emberek. Mit vársz a közeljövőtől?

Nem tudom, hogy mikor merünk elmenni például a Zeneakadémia egy koncertjére vagy bármilyen kőszínház előadásra. Nyilván, ha egy koncerten vagy a színházban minden negyedik széken ülhetnek csak, nem éri meg megtartani az előadást. Ráadásul nincsenek illúzióim, az emberek nem kultúrát fognak először fogyasztani azok után, hogy hónapokig az idejük nagy részét az otthonaikban töltötték.

Rögtön rácáfolva az elmondottakra, most egy új kiállítás látható.

A Bartók Béla úton évente megrendezett Eleven Tavasz programsorozatot idén az online térbe költöztettük át. Az így megszületett Elevenedés című program keretében nyílik meg egy kiállításunk, amit a kirakatban tekinthetnek meg a járókelők.

Egyfajta menekülési utat jelentett a vírusveszély idején az online jelenlét. Az utcában mennyire alkalmazták ezt a platformot?

Nálunk, a Bartók Béla Boulevard-on eléggé, és ehhez megadtunk minden segítséget az egyesület részéről. Ha ugyanis egy hely tulajdonosa idősebb korú, még akkor is, ha egyébként használja a számítógép és az internet adta lehetőségeket, nem ismeri ki magát az új platformok között. Például nem tudja, hogyan indítson élő bejelentkezést. Az első alkalommal, az ismeretlen programok és felületek gyakran visszariasztják őket, de ha segítünk az indulásban, a második alkalommal magabiztosabban tudnak nyúlni a felületekhez. A Bartókon elindítottuk például a Hello BBB videósorozatot, ahol az utca üzleteibe pillanthattunk be a vírushelyzet idején. Kezdetben sokat kellett segítenünk egymást, de a végére mindenki meg tudta oldani a feladatot. Bele lehet tehát ebbe tanulni a kezdeti félelemek után.

ZSOFIPORTRE2-211300.jpg

Faur Zsófi (Fotó/Forrás: Faur Zsófi Galéria)

Ha egyébként is nehézségekkel küzdöttek az üzletek, milyen pluszt tudott nyújtani az online tér?

A videók, majd az Elevenedés programjának szervezése összetartotta a közösséget, úgy érezhették az üzletek, éttermek, kávézók és galériák tulajdonosai, hogy nincsenek egyedül, hogy van kihez fordulniuk, beszélhetnek olyanokkal, akik hasonló nehézségekkel küzdenek.

Nagyon szeretném, ha az lenne ennek az elmúlt két hónapnak a tapasztalata, hogy igenis fontosak a lokális közösségek, a család, a barátok. Mert ilyenkor tudni kell valakire számítani.

A folyamatos online jelenlétnek és a kapcsolattartásnak köszönhetően megerősödött tehát a közösségünk. És ebben szerencsére az élen járunk a budapesti tematikus utcák között. Ha pedig valaki úttörő valamiben, annak van pozitív hozadéka, eljuthatunk olyanokhoz, akik korábban nem hallottak rólunk, szóval lehet ennek akár gazdasági haszna is.

Mire vagytok a legbüszkébbek az Elevenedésből?

Valami olyan fantasztikus előkészítő munka van mögöttünk, amit évek óta próbálunk megvalósítani az Eleven Tavasz és Ősz esetében. Most olyan jó volt az információáramlás, olyan jól ment a közös munka, hogy ez már felér a program sikerével. Több mint 60, főként kulturális programot sikerült megszervezni, ráadásul ezek közül mindegyik igen magas minőségűnek ígérkezik. Ezek egy csokorba gyűjtve csak erősítik egymást, hiánypótlóak Budapesten.

Miként állhat talpra a Bartók Béla Boulevard?

Speciális helyzetben vagyunk, az egyetlen budai tematikus utcaként a törzsközönségre építünk, nem pedig a turistákra. Nálunk soha nem az volt a kérdés, hogy kinél olcsóbb a korsó sör, nem ez volt az üzletfilozófia. A turisták itt nem a forgalom 90 százalékát tették ki, ahogy mondjuk a pesti belvárosban, így már a korlátozások enyhítésének első hetében tele voltak a teraszok, a törzsközönség és a helyi emberek lepték el Boulevard-ot. Azon utcák vagy helyek számára viszont, akik a külföldi turistákból éltek, azok számára ez egy nagyon nehéz év lesz. Miközben az elmúlt egy évben átszoktak hozzánk a pestiek, mert az ottani hatalmas forgatagban már sokan nem tudtak megmaradni. Emiatt most egy elég jó helyzetből indulunk. Nyilván lesz visszaesés, de a körülményekhez képest a Bartók Béla jól fog kijönni a helyzetből.

ga1-211420.jpg

Gábor Áron Elevenedés című kiállítása a Faur Zsófi Galériában, 2020 (Fotó/Forrás: Faur Zsófi Galéria)

A magyar közönség mennyire tudja pótolni a kieső nemzetközi érdeklődést, vásárlóerőt?

Az elmúlt időszakban szerencsére erősödött a magyar vásárlók aránya, volt egy nagyon ígéretes pozitív fellendülés. Nyilván nálunk, Magyarországon ez egy kicsi piac, a gyűjtők személyes kapcsolatot ápolnak mind a galériával, mind a művészekkel, és ezek gyakran barátságba áthajló kapcsolatok. Nagyon pozitív, hogy sokan felelősen úgy gondolják, segíteni kell a művészeket, és az elmúlt két hónapban számos pozitív példát láttam erre. Hiszen a kortárs, professzionális galériák professzionális művészekkel foglalkoznak, akiknek ez a fő bevételi lehetőségük, akiknek nem jön havonta a fizetés a tanári vagy a grafikusi állásból, úgyhogy nagy érvágás a művészek számára ez a helyzet. Szerencsére voltak eladások a Faur Zsófi Galériában, nyilván kisebb mértékűek. Sok ezek közül olyan megállapodás része volt, ami korábban indult tárgyalások végeredménye, és szerencsére senki nem mondta vissza a korábban megígért tranzakciókat.

Nálam az eladások nagyobb része azért külföldről származott, viszont az elmúlt években a személyes jelenlétet kiváltotta az online, amire most még nagyobb hangsúlyt kell fektetni, merthogy művészeti vásárra egy ideig nem fogunk menni, az biztos. És felelősen senki sem. Még ha sok-sok pénzért ki is vihetek munkákat, kérdés, hogy ott lesz-e látogató. Ráadásul nem tudhatjuk, hogy mi lesz fél vagy egy év múlva.

Milyen közönségre számítotok a közeljövőben?

Meg fog változni a piac, a lokális vásárlókra kell felkészülni, nem lesz annyi külföldi turista.

A galériás lét ezen belül pedig sokkal személyesebb lesz, mint eddig. Biztosan megváltozik majd az élet az utcában is, rengeteg minden átalakul, kérdéses, hogy hónapokkal előre mernek-e a turisták szállást és repülőjegyet foglalni. Mondjuk a Bélában vagy a Szatyor Bárban hétköznap esténként iszonyatos tömeg és zsúfoltság volt korábban, és kérdéses, hogy ez mikor ismétlődhet meg újra.

Tizenegy napos újranyitás, megújulást váró online fesztivál a Bartók Béla Boulevard-on

Szeretnéd ellesni a legkiválóbb baristák trükkjeit? Kíváncsi vagy, hogy néz ki egy dj-szett? Elmennél virtuálisan egy színházba, vagy képzőművészek kiállítását, alkotói munkáját néznéd meg az otthonodból? Mindezzel találkozhatsz a Bartók Béla út online térbe költöző Elevenedés programkavalkádján május 21-től 31-ig, tizenegy napon keresztül.

Fejléckép: Faur Zsófi (forrás: Faur Zsófi Galéria)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Bagossy László: „A rektorválasztás eredményének megkérdőjelezését visszautasítom”

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Színházművészeti Intézetének vezetője közleményben reagált Vidnyánszky Attila az elmúlt időszakban megjelent nyilatkozataira.
Vizuál

Hét film premier előtt a Cirko Film országos fesztiválján

A Vissza a moziba! című, július 17. és 19. között rendezett fesztivállal arra emlékeztetnek, hogy filmet nagy vásznon, közösségi élményként érdemes nézni. A programhoz a főváros hat mozija mellett 16 vidéki város filmszínháza csatlakozik.
Plusz

Vecsei H. Miklós és Szabó Balázs Pilinszky-estje és Budapest Bár koncert is lesz a Balaton-parton

Idén is közel hozza a Balaton-parton nyaraló közönséghez a kultúrát a Kultkikötő.
Vizuál

Újrarendezett emlékszobával tisztelegnek az anyák megmentője előtt

A járványhelyzetet követően a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum június 23-án ismét megnyitotta kapuit, a látogatókat pedig újrarendezett Semmelweis Emlékszobával várja.
Jazz/World

Meghalt Ennio Morricone olasz zeneszerző

Hétfőn, 91 éves korában elhunyt Ennio Morricone olasz zeneszerző - közölte családja az ANSA hírügynökséggel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

11+1 filmzene, amit hallanod kell Ennio Morriconétól

91 évesen elhunyt Ennio Morricone, aki nélkül nem lenne hős Clint Eastwood, nem lenne mit játszania az óceánjáró zongoristának és nem lenne mennyei a mozi sem. Összeszedtük a legjobb filmzenéit.
Vizuál hír

Hova tovább? – Várják az idei ARC plakátkiállítás pályaműveit

Ökológiai összeomlás, világjárványok, társadalmi egyenlőtlenségek. De mi a kiút, és hogyan tovább? Ha van egy jó ötleted, mondd el vizuálisan! A pályázatokat július 31-ig várják.
Vizuál hír

Hétfőn nyit újra a Louvre

A párizsi múzeum március közepén zárt be a koronavírus-járvány miatt. A világ leglátogatottabb múzeuma szigorú egészségügyi előírások mellett a tárlatok mintegy hetven százalékán fogad ismét látogatókat, de ismét lehet majd szelfizni a Mona Lisával.
Vizuál Film

Hét film premier előtt a Cirko Film országos fesztiválján

A Vissza a moziba! című, július 17. és 19. között rendezett fesztivállal arra emlékeztetnek, hogy filmet nagy vásznon, közösségi élményként érdemes nézni. A programhoz a főváros hat mozija mellett 16 vidéki város filmszínháza csatlakozik.
Vizuál hír

Újrarendezett emlékszobával tisztelegnek az anyák megmentője előtt

A járványhelyzetet követően a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum június 23-án ismét megnyitotta kapuit, a látogatókat pedig újrarendezett Semmelweis Emlékszobával várja.