Vizuál

A színészi játék teszi naggyá Sophia Loren új filmjét

2020.12.07. 17:00
Ajánlom
Romain Gary regényének adaptációjával, fia rendezői irányításával tért vissza a 86 éves színésznő. Az Előttem az élet megható történet két, egymástól teljesen eltérő emberről: egy fekete árva kisfiúról és egy öregasszonyról, aki a halál közeledtével egyre inkább a múlt rabja lesz.

A nagy visszatéréseknek mindig van egy varázsa – legyen az a varázs csalóka vagy valódi –, ami arról győzködi a nézőt, hogy amit lát, nem mindennapi. Legújabb, Előttem az élet című filmjével Sophia Loren tizenegy év után tér vissza a vászonra – illetve nem is oda, hanem a Netflix-előfizetők képernyőire. A film az ikonikus színésznőnek kijáró klasszikus mozi, amellyel Lorennek jó esélye van az Oscar-jelölésre. A focikommentátorok eszköztárához nyúlva két értelmetlen statisztikát is említhetünk: ezzel ő lenne a legidősebb színésznő, akit Oscarra jelölnek, de még Henry Fonda rekordját is megdöntené, akinek karrierjében mérték a két jelölés közötti legnagyobb időrést (41 évet).

Ennél lényegesebb, hogy Loren visszatérésének varázsa valódi. Mintha csak ráírták volna a szerepet.

És minden bizonnyal rá is írták. A film Romain Gary 1975-ös, Émile Ajar írói néven publikált regényéből készült, annak nem is első, hanem második feldolgozása (1977-ben, Simone Signoret főszereplésével forgott a Madame Rosa). A film rendezője pedig Sophia Loren fia, Edoardo Ponti, aki harmadmagával írta a forgatókönyvet a rendkívül népszerű regényből – kezdettől anyját látva a főszerepben.

The_Life_Ahead-352332539-large-114204.jpg

Előttem az élet (2020) (Fotó/Forrás: Netflix)

A színésznő tizenöt évesen, a szépségversenyek kifutójáról érkezett a filmes szakmába Sofia Villani Scicolone néven, hogy aztán később férje segítségével Sophia Lorenként ismerje meg a világ. A közvéleményt furcsa módon mindig jobban érdekelték a színésznő „ügyei” – Gina Lollobrigidával folytatott „kebelháborúja”, adócsalási ügye, amely egy valóságshowként lezajló börtönbüntetéssel fejeződött be, de még a Carlo Pontival való házassága sem lehetett elég unalmas ahhoz, hogy ne a „bigámista” férjről cikkezzenek az újságok. Pedig Loren jól láthatóan a komolyabb szerepekre utazott karrierje során (még ha nem is mindig sikerült megcsípnie őket), tudatosan nem a csillogó karaktereket kereste, hanem két lábban a földön járó, józan, határozott nőket alakított olyan filmekben, mint az Egy asszony meg a lánya és az Egy különleges nap.

Karaktere ilyen az új filmben is. Az Előttem az élet egy idős holokauszt-túlélő asszonyról szól, aki prostituáltak gyerekeire vigyáz, egykor maga is a legősibb mesterséget gyakorolta. A kemény, edzett Rosa asszony az utolsó tartófonál azok számára, akikről nem tud gondoskodni a szociális ellátórendszer: rövidebb vagy hosszabb időre befogadja azokat a gyerekeket, akiket különféle kényszerűség miatt elhagyott az anyjuk.

thelifeahead-114204.jpg

Előttem az élet (2020) (Fotó/Forrás: Netflix)

Egy nap a szenegáli származású árva, Momo – akit a képernyőn erősen sugárzó Ibrahima Gueye alakít – kirabolja az asszonyt, de a fiúról gondoskodó Dr. Coen (Renato Carpentieri) elintézi, hogy a lopott gyertyatartók visszakerüljenek Rosához.

Sőt, kis rábeszéléssel arra is ráveszi őt, hogy két hónapig gondoskodjon a számára terhet jelentő Momóról. Az asszony idős korára, fáradtságra hivatkozik, de csak rááll a dologra. Ő és a fiú egymáshoz csiszolódásáról szól az egyszerű és gyönyörű történet.

Edoardo Ponti nem formabontó, igazán kiemelkedő rendező, de annál megbízhatóbb mesterember. Olyan biztos kézzel irányítja a cselekményt, és olyan pontosan csikarja ki két főszereplőjéből a nagyszerű színészi játékot, hogy a néző azt is megbocsátja neki, hogy az adaptált regény idiomatikus kifejezésmódját, humorát kigyomlálta a filmből. A regény egy ronda öregasszony haldoklásának története egy szabadszájú, iskolázatlan kisfiú által elbeszélve. A filmben viszont – amely egyébként a cselekményt Párizsból Bariba helyezi – az öregasszonyban az egykori szépséget látjuk, és nem maradt hely az olyan parádés mondatoknak, mint amilyen a regényben ez: „Én nem is értem [mondja Momo], miért vannak olyanok, akiknek mindenük megvan, rondák, öregek, szegények, betegek; másoknak meg semmijük sincs az égvilágon.”

A rendező inkább könnyfakasztó történetet szeretett volna mesélni,

ezt a hatást erősíti Gabriel Yared (Az angol beteg, Angyalok városa) vonósokra és zongorára komponált zenéje is.

thelifeahead-2-114204.jpg

Előttem az élet (2020) (Fotó/Forrás: Netflix)

Azok a kérdések viszont felbukkannak, amelyekre a közbeszéd sok ízes, ízetlen vagy egyenesen felforgató szót pazarol. Van-e híd két távoli generáció között? Muszlim és zsidó, fekete és fehér bőrszín, nincstelen bevándorló és európai polgár között? Momo egy prostituált anya árvája, fekete bőrű, muszlim, rendkívül találékony, ügyes és svindlis, alig múlt tízéves, de már ügyesebben teríti a kábítószert, mint a nagyok. Rosa öreg zsidó asszony, egykori prostituált, aki előtt a holokauszt traumája máig feldolgozatlan. Mindenben különböznek, mégis összeköti őket valami: tekintélyt, megbecsülést akarnak kivívni egy olyan világban, amelyben az egyén felőrlődik a nagy történelmi és társadalmi folyamatokban. Nem véletlen, hogy Victor Hugo A nyomorultak című regényében találjuk meg a történet rokonát, amelyről az egyik szereplő, Hamil úr (Babak Karimi) így beszél: „Victor Hugo azt tanítja, hogy minden viszonyítás kérdése. Különösen a jó és a rossz. Attól függ, kikkel találkozol, és mennyire figyelsz rájuk.”

Nem tudjuk, hogy Rosa asszony és Momo mennyit értenek a másik tragédiájából, nehézségeiből, de minél közelebb hozza őket egymáshoz a sors, annál jobban érzik egymás fájdalmát, annál jobban bíznak egymás természetében.

A film persze sokkal kevésbé lenne érdekes Sophia Loren parancsoló jelenléte nélkül. A színésznő megformálásában Rosa erős karakter gyengülő testben, egyre sebezhetőbb, ahogy elhatalmasodik rajta a demencia és a jelenből való menekülés vágya. Muszáj kalapot emelnünk a kisfiú, Ibrahima Gueye játéka előtt is, szuggesztív tekintete mágnesként vonzza a néző szemét. Kettejük összjátéka nélkül az Előttem az élet könnyen a giccs felé hajlana, így viszont még hinni is tudunk neki.

 

A film előzetese

Az Előttem az élet november 13-tól látható a Netflix kínálatában.

Sophia Loren: „Ha szeretek játszani, miért hagynám abba?”

Kapcsolódó

Sophia Loren: „Ha szeretek játszani, miért hagynám abba?”

Új filmje kapcsán készített interjút Sophia Lorennel a New York Times. Kiderült, hogy mi késztette tíz év után visszatérésre, és hogy gondolkodik-e a visszavonuláson.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Jön az Üvegcipő, az Apák és fiúk, Spiró György Kádár-darabja - Évadot zárt a Katona

Kilenc bemutatóval készül a 2021/2022-es évadra a fővárosi Katona József Színház, amelynek társulata két új taggal bővül ősztől. Az idei szezon utolsó új online előadásaként a Mennyekbe vágtató prolibuszt mutatják be június 22-én.
Színház

Öt új bemutató lesz idén Gyulán

A Gyulai Várszínházban az elmúlt években láthatóan egyre nagyobb figyelmet fordítanak a saját bemutató előadásokra, még ha többnyire, szükségszerűen, más színházakkal koprodukcióban is hozzák létre azokat. Ráadásul minden évben kortárs magyar szerzők műveiből készült ősbemutatót, sőt ősbemutatókat is tartanak. Idén öt új bemutatóval várják a nézőket, és közülük három lesz ősbemutató.
Zenés színház

Figaro3 – Mozart, Rossini, Milhaud operái és a családállítás

Figaro3 címmel különleges színházi élményt ígérő produkciót mutat ben az Opera, Dömötör András rendezésében. A bemutatót június 26-án tartják az Eiffel Műhelyházban, és ezzel párhuzamosan élő közvetítés formájában az Opera Otthonra sorozatban.
Színház

Ian McKellen újra Hamletet játszik

A biztonságos távolságtartást figyelembe véve kezdik el játszani Sean Mathias rendezését június 21-én, melynek címszerepét Ian McKellen játssza.
Vizuál

Ilyen az égbolt szerte a nagyvilágban

A nyári napforduló alkalmából világszerte élő videón keresztül közvetítik az égboltot a Getty Research Center you tube csatornáján. A 24 órán át tartó különleges művészeti eseményt Yoko Ono inspirálta, magyar résztvevője az Artpool Művészetkutató Központ. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál podcast

Írjuk újra a magyar vígjátékot – Lakos Nóra filmrendező a Fülbemászóban

A Legjobb játékfilm és a Legjobb elsőfilm kategóriában is jelölt a HAB a Magyar Mozgókép-díjra, amit a magyar film új ünnepén, a Magyar Mozgókép Fesztiválon adnak át. Lakos Nóra rendezővel a minőségi vígjátékokról, az irodalmi adaptációkról és a fesztivál gyerekprogramjairól beszélgettünk.
Vizuál ajánló

Térügyek - A tér világlása

Június 27-ig látható a Ludwig Múzeumban a Térügyek című tárlat, amelynek online kiterjesztése, A tér világlása (Spatial Affairs. Worlding) továbbra is elérhető az interneten. 
Vizuál ajánló

Ilyen az égbolt szerte a nagyvilágban

A nyári napforduló alkalmából világszerte élő videón keresztül közvetítik az égboltot a Getty Research Center you tube csatornáján. A 24 órán át tartó különleges művészeti eseményt Yoko Ono inspirálta, magyar résztvevője az Artpool Művészetkutató Központ. 
Vizuál magazin

KÉP-regény: Messziről nem látja senki

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal egy elfeledett, mégis az egyik legsúlyosabb magyarországi környezetszennyezés emlékeit idézi fel, amikor a véletlen a garéi veszélyeshulladék-lerakóhoz vezette.
Vizuál hír

Szergej Polunyin a díszvendége a Transilvania Nemzetközi Filmfesztiválnak

A jubileumi ünnepre való tekintettel húsz helyszínen szervezik meg az idén a 20. Transilvania Nemzetközi Filmfesztivál (TIFF) megnyitóját, a seregszemle díszvendége a spanyol filmművészet és nemzedékének legtehetségesebb táncosaként számon tartott Szergej Polunyin ukrán művész lesz.