Vizuál

Balatoni Monika: "Nem érzem outsidernek magam"

2014.11.29. 10:45
Ajánlom
A Velencei Biennale november elsejével kinevezett nemzeti biztosa reagált a magyar pavilonban rendezendő kiállítás pályázatát érintő bojkottfelhívásra. INTERJÚ

- A tiltakozás előtt megkeresték önt a szakma képviselői ellenvéleményükkel?

- Nem, senki nem keresett meg sem telefonon, sem e-mailben, sem levélben. Akkor értesültem a petícióról, amikor megjelent a hírportálokon.

- November elsejével nevezték ki a Velencei Biennale nemzeti biztosi posztjára, ahol Gulyás Gábort váltotta.

- Amikor november elsején megkaptam a kinevezésemet, akkor már egy megkésett pályázati kiírásról beszélhettünk, hiszen a felhívást régen közzé kellett volna tenni. Arról, hogy mi volt a csúszás oka, én nem tudok érdemben nyilatkozni. Miután átvettem a feladatokat, egyeztettem Gulyás Gáborral, s az ő előkészítése nyomán, korábbi gyakorlatának és tapasztalatának megfelelően, majdnem szó szerint tettem közzé a pályázati felhívást november 8-án. Egyedül a zsűri tagjait nem tüntettem fel, mert úgy gondoltam, a Gulyás Gábor által felkért zsűritagok nevét egy általam kiírt pályázatban csak akkor adekvát és hiteles használni, ha már nekem is igent mondtak. A kinevezésemet követően szinte azonnal megkerestem őket, abban ugyanis biztos voltam, hogy kompetens zsűri felállítása nélkül nem hozhatunk döntést. A zsűri tagjai között találjuk többek között Kopek Gábort, Bukta Imrét, Keserü Katalint és Lovas Ilonát.

- A tiltakozók úgy fogalmaztak, novemberben több ország már a résztvevők listáját teszi közzé, nem pedig a felhívást. Két éve október elsején jelent meg a kiírás. Mi az oka a mostani csúszásnak?

- Mint mondtam, erre nem tudok válaszolni. Valóban meg kellett volna már előbb jelennie, hiszen időre van szükség az alkotáshoz és egy koncepció végiggondolásához. Nota bene halkan hozzáteszem, Paolo Baratta, a Velencei Biennale vezetője csak október közepén ismertette a nemzeti biztosokkal a jövő év fő gondolatiságát és a vezető kurátor kilétét. Logikus, hogy a kinevezésem előtt nem írhattam ki a pályázatot, így ez rajtam nem kérhető számon. Hivatalba lépésem után már egy héttel közzétettem a felhívást, ami azt mutatja, igyekeztem felelősen és a lehetőségekhez képest minél gyorsabban lépni.

- Miért volt szükség Gulyás Gábort leváltani a pályázat kiírása előtt?

- Nincs arról tudomásom, mi áll a Gulyás Gábor személyét érintő döntés hátterében. Amikor a miniszter úr megkeresett és tisztáztuk a feltételeket, örömmel vállaltam el a feladatot, hiszen a művészeti terület tőlem sem áll távol, nem érzem outsidernek magam.

- A tiltakozás megfogalmazói megjegyzik, hogy a biennale történetében a kezdetektől képzőművészeti szakember feladata volt a magyar részvétel lebonyolítása. Az ön esetében viszont kifogásolják a szakmai felkészültséget. Hogyan reagálna erre?

- Úgy van, ahogy azt a tiltakozást megfogalmazók is írják: nem vagyok képzőművész, ennek értelmében a minisztertől nem arra kaptam felhatalmazást, hogy egy személyben döntsek. Nemzeti biztosnak kértek fel, nem kurátornak, ez is egy szándékosan félremagyarázott dolog. Korábban ezt a kettőt gyakran együttesen kezelték, mivel nagyon sok esetben a Műcsarnok igazgatója volt a Velencei Biennale nemzeti biztosa. Az én feladatom azoknak a feltételeknek a biztosítása, amelyek egy nemzeti biztosnak a feladatkörébe tartoznak, mint például a pályázat kiírása, a menedzsment, a kommunikáció, a szállítás, a biztosítás és magának a pavilonnak a fenntartása. Ez nem pusztán képzőművészeti kérdés. Fontos még azt is leszögezni, hogy itt nemcsak képzőművészeti biennaleról van szó, hanem építészeti, színházi, filmes, tánc és gyerek biennáléról is. A kinevezésem mögött is ez a fajta komplex látásmód áll, amelyben találkozik a miniszter szándéka az enyémmel.

- Úgy nyilatkozott, mivel "a nemzeti biztosi posztot hagyományosan a Műcsarnok (...) vezetője töltötte be, a magyar részvétel eddig általában a vizuális művészetekre koncentrált". A felhíváshoz fűzött bevezetőjéből kiderül, a biennalét alkalmasnak véli a film, a zene, a tánc és a színház világának bemutatkozási terepének is. Ezt is kritizálják.

- Fontos tisztáznunk, ez nem azt jelenti, hogy mindez a nemzeti pavilonban megrendezendő képzőművészeti biennále rovására történne. Magának a Velencei Biennalenak a logójában is ott szerepelnek ezek a művészeti területek. Nem arról van szó, hogy a képzőművészet helyett történne bármi is. Ugyanakkor úgy gondolom, fontos, hogy minél több területen tudjuk Magyarország minőségi kulturális jelenlétét erősíteni.

- Az lehetett megtévesztő, hogy a képzőművészeti biennale felhívásánál jelentek meg ezek a gondolatok.

- A Velencei Biennale általános értelemben véve már nem pusztán a képzőművészetről szól. Az 56. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennale jövő év májusától novemberéig tart, és ebben az időszakban a magyar nemzeti pavilonban kizárólag a képzőművészet kap helyet. Egyetlen nemzeti biztosnak sincs meg az a szabadsága, hogy a képzőművészet rovására oda bármi mást bevigyen, ezért nem értem a tiltakozó szakemberek logikáját.

- Hogyan érinti a bojkottfelhívás a magyar részvétel lebonyolítását? Lát lehetőséget párbeszéd kialakulására?

- Ha valós párbeszédet akartak volna, akkor először nem a nagynyilvánossághoz fordulnak a petíció megfogalmazói. Az általuk leírt számonkérés és a lemondásomra irányuló felszólítás mögött számos pontatlanság és a Velencei Biennale ismeretének komoly hiánya áll. Tudatos hangulatkeltést látok az ügy mögött, s valójában nem engem bojkottálnak, hanem egy olyan lehetőséget, amely az egész ország számára fontos megmutatkozási lehetőség.

- Érkeznek a pályázatok?

- Érdeklődés van, konkrét pályázat a mai napig még nem érkezett be.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Jazz/World

Ingyenes nyáresti koncertek és ZeneKert – megnyitott a Magyar Zene Háza Szabadtéri színpada

Egész nyáron ingyenes szabadtéri koncertekkel és egy új kerthelyiséggel, a ZeneKerttel várja a látogatókat a Magyar Zene Háza. A szabadtéri színpad feltörekvő tehetségek és izgalmas zenei kísérletek számára ad lehetőséget koncertezésre, számos jól ismert zenész és formáció mellett.
Könyv

Ádám tragédiája a 20. században – Závada Pál a Lírástudók vendége

Grisnik Petra első vendége Závada Pál, aki a Lírástudók podcastban színházról, a 20. századi történelem iránti vonzalmáról, Madách és a teremtéstörténet inspiráló erejéről beszélt.
Klasszikus

Eötvös Péter és Mihail Pletnyov is vezényli jövőre a Concerto Budapestet

Meghirdette 2022/23-as évadát a Concerto Budapest, a zenekarhoz első vendégkarmesterként Eötvös Péter, míg rezidens művészként Mihail Pletnyov csatlakozik.
Klasszikus

A legtehetségesebb ifjú muzsikusokat keresi a Budapesti Fesztiválzenekar

A zenekar tehetségkutató és -ösztönző programot indított annak érdekében, hogy a jövőben is a legnagyszerűbb muzsikusok foglalhassanak helyet köreikben.
Klasszikus

„Az elhivatottság volt Kocsis Zoltán életének középpontja” – beszélgetés Dr. Vigh Andreával

Idén másodszorra kerül sor A magyar klasszikus zene napjára, a Zeneakadémia és a Nemzeti Filharmonikusok közös szervezésében megvalósuló koncertsorozatra, mely Kocsis Zoltán emléke előtt is tiszteleg. Az eseményről a Zeneakadémia rektorával, Dr. Vigh Andreával beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: A kutya megette a telet?

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal azon tűnődik, mi lett a téllel.
Vizuál hír

Kevin Spacey nélkül készül a tatárjárásról szóló film?

Lehet, hogy mégsem Kevin Spacey játssza majd az 1,26 milliárd forinttal megtámogatott, tatárjárásról szóló, új magyar film főgonoszát. Az amerikai sztár ellen ezúttal az Egyesült Királyságban emeltek vádat szexuális zaklatásért.
Vizuál gyász

Elhunyt Ray Liotta

Álmában érte utol a halál 67 évesen – olvasható a beszámolókban. A világhírű színész épp egy forgatáson tartózkodott, a Dominikai Köztársaságban.
Vizuál hír

Magyar filmterv nyert díjat Cannes-ban

Szabó Simon és Daoud Dániel filmterve, a Marad az űr nyerte el a legjobb kelet-közép-európai forgatókönyvnek járó Krzysztof Kieslowski-díjat, amelyet a 75. cannes-i fesztiválon adtak át.
Vizuál gyász

Elhunyt Gyarmathy Lívia Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező

A magyar mozgókép mesterét türelemmel és méltósággal viselt, hosszú betegség után 90 éves korában érte a halál – tájékoztatta a család az MTI-t.