Vizuál

„…hatással lenni az emberekre…"

2018.11.01. 16:55
Ajánlom
A Magyar Design Kulturális Alapítvány és a Magyar Formatervezési Tanács a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával 2018. szeptember 28-án, a Design Hét keretében „Jövő most" címmel Designkonferenciát rendezett. Az előkészítéshez kapcsolódóan az Alapítvány vizuális arculattervezési ösztöndíj pályázatot írt ki 2018 januárjában a konferencia logójának és arculati elemeinek megtervezésére. Az I. díjban részesült pályamű alkotóival, Juhász Klaudiával és Pothárn Júliával beszélgettünk.

Mit lehet rólatok tudni, hol tanultok és mi alapján döntöttetek emellett?

Juhász Klaudia: A Képzőművészeti Egyetemen tanulunk, első éves tervezőgrafika szakos hallgatók voltunk idén. A gimnázium alatt még nem tudtam pontosan hová akarok menni, csak azt tudtam, hogy művészeti irányba szeretnék továbbtanulni. A Képző felvételi előkészítőjére jártam, s ott a tervezőgrafika megfogott, mivel nagyon tetszett ennek a lényege: hatást kelteni, hatással lenni az emberekre, ráadásul mindehhez folyamatos kreativitásra van szükség.

Pothárn Júlia: A Szombathelyi Művészeti Szakgimnáziumban tanultam tervező grafikát, onnan jöttem Budapestre, a Képzőművészeti Egyetemre. A vizuális kultúra gyerekkorom óta fontos volt, ugyanis ha körülnézünk magunk körül, akkor szinte minden, amit látunk tervező grafikus munkája a plakáttól, a mozgóképeken és illusztrációkon át egészen a jelekig.

JuhaszKlaudiaPotharnJulia_Jovo_Most_Palyazat-16-163944.jpg

Jövő Most pályázat (Fotó/Forrás: Pesti Vigadó)

Hogyan találkoztatok a Magyar Design Kulturális Alapítvány felhívásával?

J.K.: A Grafika Tanszék munkatársai folyamatosan figyelik a pályázati lehetőségeket, s továbbítják a diákok számára a szakmailag érdekeseket. Nekik köszönhetően értesültünk róla.

P.J.: Külön-külön egyikünk se pályázott volna rá, mivel mire rájöttünk, hogy szeretnénk részt venni rajta, addigra már csak két hetünk volt a beadásig. Egyik óra után kérdeztem Klaudiát, lenne-e kedve benevezni erre a projektre, s akkor döntöttük el, hogy közösen próbálkozunk. Lehetett egyénileg, két vagy akár több fős csapatban is indulni, s az osztályból már többekről tudtuk indulnak, így ez nekünk is motivációt jelentett. Nagyon jó lehetőségnek tűnt, ugyanis ritkán lehet design témában pályázni.

Miről szólt a munkátok? Mi segített benneteket a létrehozása során?

P.J.: A pályázatban a „Jövő most" címhez olyan logótervet vártak, amely külön-külön is értelmezhető emblémából, azaz jelből, és logotípiából áll, továbbá ezekhez monokróm és színes verzióban arculati elemek kidolgozását kérték. A design jövőjét, mai kor trendjét és a jövőre utaló formatervezési tendenciákat, a fejlődést, illetve az új technológiák megjelenését kellett ábrázolni. Erre készítettünk egy olyan emblémát, ami vizuálisan magába foglalja, dimenzionálja a múlt, jelen, jövő idősíkjait.

J.K.: Az emblémában a technika és technológia fejlődésének időbeliségét és térbeliségét próbáltuk megjeleníteni, utalva a formatervezés jövőbeli lehetőségeit meghatározó technológiai rendszerekre. Az általunk alkotott jel egy térbeli illúzión alapuló „lehetetlen/végtelen" ábra, mely az idő végtelenségét sugallja.

Hogyan képzelhetjük el egy ehhez hasonló embléma és arculat létrehozását? Gyorsan összeáll, vagy napokig máson sem gondolkozik az ember és folyamatosan dobja ki az ötleteket, mert egyik sem az igazi?

J.K.: A tervezési folyamat minden munkánál más és más, feladat és egyén függő. Minden elkészült tervet rengeteg ötletelés, skiccelés, vázlatolás előz meg. Az embléma viszonylag gyorsan elkészült. Az ehhez kapcsolódó egyéb tartalmak, arculati elemek pedig ez alapján, ezt követően születtek meg. Szerettük volna elérni, hogy arculatunkat ne sablonos mockup-okon, – vagyis olyan előre létrehozott kreatív sablonon, amit a tervezőgrafikában a látványtervek elkészítéséhez használunk – mutassuk be, hanem a valós környezetébe helyezzük.

P.J.: Emiatt pár nappal a beadás előtt, hirtelen ötlettől vezérelve, felvettük a kapcsolatot a Pesti Vigadóval, hogy szeretnénk megnézni az épületet és a konferencia helyszínét, mert az arculat tervezéséhez ez nagy segítség lenne. Szerencsénk volt, sikerült bejutnunk egy egyedül pályázó osztálytársunkkal közösen és ez nagyban befolyásolta a végleges arculatot.

J.K.: A látogatás főleg a színvilágot tekintve volt meghatározó, mert előtte sokat gondolkodtunk milyen szín illene ide, a környezethez. A Pesti Vigadó megtekintése után a fekete-fehér mellett döntöttünk, mert a Pesti Vigadónak erős stílusa van, a színek a meghatározóak és nem akartuk ezt bármivel felülírni. A díjazás részeként a szeptemberi konferencia arculatában visszaköszön, bemutatásra kerül tervetek.

letoltes-163944.jpg

pályázat (Fotó/Forrás: Pesti Vigadó)

Milyen érzésekkel tekintetek így a rendezvényre?

J.K.: Első éves egyetemistaként nagyon jó tapasztalat, nagyon nagy esély volt, a valóságban is létrehozhattunk valamit, nemcsak az iskolában végeztünk feladatokat. Nagyon örülünk neki. Ráadásul úgy érzem nagyon jól teljesítettünk együtt, csapatban, annak ellenére, hogy ez volt az első csapatmunkánk.

P.J.: Minden szuperül működött köztünk, különben nem tudtuk volna ilyen rövid határidőre elkészíteni a pályázatot, biztos tudunk majd még együtt dolgozni. A pályázat – ami később jó referencia lehet - szerintem is egy nagyon jó lehetőség volt, hogy elinduljunk a pályán.

Forrás: http://vigado.hu/hirek

Pesti Vigadó

A Pesti Vigadó minden korban a társasági élet központi helyszíneként működött.

Otthonául szolgált Strauss, Liszt, Erkel, Wagner, Bartók, Dohnányi koncertjeinek, a Pesti Műegylet által szervezett első hazai kiállításnak, az első népképviseleti országgyűlésnek ugyanúgy, mint Bleriot XI-es repülőgépe bemutatásának vagy az aktuális korszak legnépszerűbb báljainak.

2014 óta az épület fenntartását és üzemeltetését a Magyar Művészeti Akadémia, mint tulajdonos megbízásából a Pesti Vigadó Nonprofit Kft. biztosítja, amelynek célja továbbra is fenntartani, és megőrizni a közönség számára e kulturális sokféleséget és a magas művészeti színvonalat.

Az elmúlt években megvalósult rendezvények minősége és a látogatottsági adatok azt bizonyítják, hogy sikerült ismét a magyarországi kulturális és turisztikai életben korábban méltán elfoglalt pozíciójába visszahelyezni a Főváros szívében található Pesti Vigadót!

Legnépszerűbb

Vizuál

Díjat nyert Cserhalmi György és Dunai Tamás Los Angelesben – Nézd meg közös kisfilmjüket!

Az Independent Short Awards online gáláján havi szinten díjazza a fesztiválra beküldött, hazájukban már sikerrel bemutatott alkotásokat. A véletlenszerűen kiválasztott és meghívott szakértők a nagy kitüntetésekhez hasonlóan itt is különböző kategóriákban értékelik a műveket, amikkel a világ minden tájáról lehet pályázni.
Plusz

„Az igazi beszélgetés az, amiben az igazság megmutatja magát” – Feldmár András 80 éves

Úgy véli, szabadságra vagyunk ítélve, és ez nehéz dolog. Hiszen ez nem a saját szabadságunkat jelenti, hanem elsősorban az élet szabadságát. És ha bántanak, akkor szabad arrébb menni. Sőt, kell. Születésnapját ünnepli a Kanadában élő pszichoterapeuta és gondolkodó, Feldmár András.
Színház

Szüleik ellen lázadó fiatalokról szól Vidnyánszky új rendezése a Nemzetiben

Shakespeare Rómeó és Júlia című művét tűzi műsorra a Nemzeti Színház Vidnyánszky Attila rendezésében; a szerelem mindenhatóságáról szóló darab olvasópróbáját kedden tartotta meg a társulat, a bemutatót december elejére tervezik.
Klasszikus

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Plusz

Állami kitüntetéseket kaptak művészeink október 23. alkalmából

Állami kitüntetéseket és egészségügyi díjakat adott át Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere és Latorcai Csaba, a tárca közigazgatási államtitkára hétfőn Budapesten.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Vizuál hír

Beintett a teknős a fotósnak, díjat ért

Átadták az idei Comedy Wildlife Photography díjakat, ami immár hat éve díjazza az év legviccesebb természetfotóit. A rangos megmérettetésre ebben az évben 44 döntős kép közül választották ki a legjobbakat.
Vizuál ajánló

Lábnyomok a Mars vörös porában

A Ludwig Múzeum Egyensúlyban című kiállításán számos olyan alkotó művével találkozhatunk, akik neve ismerősen csenghet a gyűjteményt ismerő látogatóknak. Roman Ondak szlovák művész Meghosszabbított álom című alkotása több tárlaton is szerepelt az elmúlt években. A mostani időszakos kiállítás szintén egy álomszerű művét mutatja be, amelynek címe Séta a Marson. Mit rejt ez a sejtelmes cím?
Vizuál hír

Alberto Barbera marad a Velencei Filmfesztivál igazgatója

Újabb négy évre, 2024-ig hosszabbították meg Alberto Barbera kinevezését – tudta meg a The Hollywood Reporter. A hosszabbításban az is közrejátszhatott, hogy az igazgató a pandémia idején sikerrel szervezte meg a fesztivált, ami a járványügyi előírások szigorú betartásával zajlott.
Vizuál hír

Gothár Péter új filmje a Sevillai Filmfesztiválon lesz látható

Meghívást kapott Gothár Péter új rendezése, a Hét kis véletlen az európai alkotásokból válogató Sevillai Filmfesztiválra. A film az Új hullámok szekció versenyprogramjában fog szerepelni.
Vizuál kult50

Vízipólósnak készült, aztán találkozott a kortárs képzőművészettel – Bencze Péter a Kult50-ben

Elég nehéz elképzelni, bár azért nem példa nélküli, hogy aki anno ellógta a művtöri órákat, egy szép napon azzal az elhatározással ébred fel, hogy szeretné felkarolni a kortárs képzőművészeket. Bencze Péter 22 éves koráig vízilabdaedzőnek készült – a sportolói karrier reményében költözött ki Londonba is –, de amikor egy pakisztáni festőművész lakótársa lett, 180 fokot fordult az élete.