Vizuál

Itthon és külföldön is megosztja a kritikusokat a Napszállta

2018.09.18. 09:45
Ajánlom
A látványvilágtól mindenki el van ájulva, ám Nemes Jeles László legújabb filmjének forgatókönyvét sokan kritizálják. Egyben minden írás egyetért: a Napszállta nehéz, bonyolult film.

Világszinten is ritka az a diadalmenet, amit a Saul fia véghezvitt három éve: egy elsőfilmes rendező debütálásaként lényegében minden díjat megnyert, majd ezt megkoronázva a Mephisto utáni első filmként A legjobb idegennyelvű film Oscarját is elhozta Magyarországnak. Nemcsak mi vártuk tehát Nemes Jeles László második alkotását, hanem az egész világsajtó; aztán meglepetésre nem Cannes-ban mutatták be, ahol a rendező első filmjét, hanem a Velencei, majd a Torontói Filmfesztiválon. Előbbin meg is kapta a kritikusok FIPRESCI-díját, emellé viszont nem társult egyéb elismerés.

A KULT50 bemutatja: Nemes Jeles László

Kapcsolódó

A KULT50 bemutatja: Nemes Jeles László

Hosszú út vezetett odáig, hogy a tehetséges rendező Spielberggel beszélgessen az Oscar-őrület kulisszái mögött, vagy Natalie Portman kérdezze őt következő filmjéről. Nemes Jeles László portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

Régóta nem fordult elő, hogy egy magyar rendező neve ennyire megmozgassa a szakmát és a közönséget is, így talán érthető, ha ezt kihasználva a Filmalap döntőbizottsága a Napszálltát választotta Magyarország hivatalos Oscar-nevezésének. Ahhoz viszont, hogy esélye is legyen a díjra, nem elég érdeklődést generálni - magának a filmnek is el kell nyernie a filmszakma tetszését. Hogy ez sikerülni fog-e, az még a jövő zenéje, arról azonban máris elég tiszta képet kaphatunk, hogyan vélekedik a filmről a nemzetközi szaksajtó. A már megjelent kritikák alapján hasonlítottuk össze, hogyan fogadták a filmet a hazai és a külföldi kritikusok.

Gyönyörű, de nehezen követhető – írják itthon

Vízer Balázs az IGN-en megjelent kritikájában dicsérte a színészeket és a látványvilágot, ugyanakkor öncélúnak és öntörvényűnek találta a filmet, amelynek frusztráló a története, követhetetlen a logikája, és alig érteni párbeszédeit. Bodnár Zsolt a 444-től szintén frusztráló filmélményként jellemezte Nemes Jeles moziját, amely bár gyönyörű, de a cselekménye követhetetlen és közel befogadhatatlan. A dramaturgia bonyolultságával Csákvári Géza is egyetért a a Népszaván megjelent kritikájában, de mint írj, ez egyáltalán nem probléma. Szerinte a film Nemes Jeles előző filmjénél is mélyebb és szerteágazóbb,

monumentális, epikus vízió, formai és dramaturgiai bravúr, lehengerlő vizualitású mestermű. Még a Saul fiánál is fajsúlyosabb műalkotás.

Sunset_laszlo-nemes_2-115828.jpg

Nemes Jeles László Napszállta című filmjének részlete, Jakab Juli (Leiter Írisz) és a román Vlad Ivanov (Brill Oszkár) (Fotó/Forrás: Laokoon Filmgroup )

HVG kritikájában Varga Ferenc is a Napszállta kompromisszummentességét dicséri, és szintén grandiózusabbnak, sokrétűbbnek tartja azt a Saul fiánál. Varga Dénes a filmhu-n úgy ír a moziról, mint a hibái ellenére is kimagasló művészi teljesítményről, amely "bátran szembe megy a képalkotás és a narratív történetmesélés manapság uralkodó formáival, ezzel saját világot teremt, és olyan helyekre jut el, ahová csak kevesen mernek benézni." A Filmtett-en Polák Zsóka arra figyelmeztet, hogy a Napszállta rétegfilm, amely nem is próbál megfelelni a nézői igényeknek.

Gyenge forgatókönyv, ám magával ragadó film – mondják a nemzetközi szakírók

Bár még viszonylag kevés külföldi kritika jelent meg a filmről, az ilyen értékeléseket összesítő oldalak pontszámai elég vegyes képet mutatnak a Napszállta fogadtatásáról. A Metacritic-en 8 értékelés után 100-ból 71 ponton áll a film, ami alapvetően kedvező fogadtatást jelent - a tapasztalat szerint azonban minél több a kritika, annál lejjebb szállingózik a pontszám, így arra számíthatunk, hogy a végső érték ettől kevesebb lesz. A RottenTomatoes-on már 13 kritikát tartanak számon, ezek alapján 54 százalékon áll a film, vagyis a site szerint a "romlott" kategóriába tartozik. 

Az AV clubon a film bekerült a Torontói Filmfesztivál legjobb alkotásait összegző listára, a szerző ugyanis látványvilágával és hosszú beállításaival az alkotás magával ragadja a nézőt. A The Guardian szintén szerette a Napszálltát: 5-ből 4 csillagot kapott az okkult misztikus drámaként jellemzett film, ami a kritikus szerint teljesen beszippantja a nézőt. A The Hollywood Reporter írója szintén dicséri a látványvilágot - egyenesen azt írja, Stanley Kubrick szelleme kísért a képeken -, a forgatókönyvet viszont azért kritizálja, mert nem ad kontextust és jelentést a látottaknak. Deborah Young szerint maga a téma is kissé elcsépelt: "Hát nem mindig a pusztítás előestékén járunk?" Az egyik legnagyobb presztízsű amerikai filmes lap, a Variety nem volt elájulva a Napszálltától: a rendező több helyen is a Virradatot jelölte meg referenciapontként, a kritikus szerint azonban Murnau filmjével ellentétben Nemes Jeles alkotásából pontosan az érzelmek és az emberség hiányzik.

Sunset_laszlo-nemes_1-115820.jpg

Nemes Jeles László Napszállta című filmjének részlete, Jakab Julival a főszerepben (Fotó/Forrás: Laokoon Filmgroup )

Ahogy a kritikus fogalmaz, a karakterek egyáltalán nem tűnnek valódinak, a közöttük lévő kapcsolatokat pedig mintha fej vagy írás alapon döntötték volna el a forgatókönyvben.

Az IndieWire-től 5-ös alá osztályzatot kapott az alkotás, amely a szerző szerint maga a nagybetűs MOZI - Nemes Jelesnél pedig alig létezik ma jobb rendezője a hasonló történelmi koroknak. A BFI kritikusa szerint ami a Saul fiát egyedivé tette, az a Napszálltánál inkább erőltetettnek hat: kritizálja azt a megoldást, hogy a mellékszereplők, csak úgy, mint a díszletek, megmaradnak lényegtelen, háttérben elmosódott pontokként, és semmilyen jelentéssel nem bírnak. A hosszú jelenetek és a kameramozgások pedig ezúttal inkább a filmes képzelőerő hiányáról vallanak, na meg arról, hogy maga Nemes Jeles sem bízott eléggé a történetében - írja Jessica Kiang.

Sem itthon, sem külföldön nem állnak tehát a kritikusok egyértelműen a Napszállta mellett - bár kétségkívül megvannak a rajongói. A nagy kérdés az lesz, elegen vannak-e ahhoz, hogy Oscar-jelölésig, esetleg díjig vigyék a filmet. És hogy nem lett volna-e okosabb döntés Szilágyi Zsófia filmjét, a Cannes-ban a Fipresci-díjat elnyerő Egy napot nevezni, amely bár kevesebb hírverést kapott, ám kevésbé megosztó film is. Pár hónap, és kiderül!

Különdíjas Szilágyi Zsófia filmje Cannes-ban

Kapcsolódó

Különdíjas Szilágyi Zsófia filmje Cannes-ban

A rendezőnő Egy nap címe filmje nyerte el szombaton a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetségének (FIPRESCI) kategóriadíját a 71. cannes-i filmfesztivál párhuzamos válogatásaiban bemutatott első és második filmek közül.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

A színészek kérése ellenére sem teszteli hetente dolgozóit a Vígszínház

„Nem lehet, hogy ne lássunk a pénzen túl” – írta közösségi oldalán a Vígszínház művésze, Wunderlich József, aggodalmát fejezve ki az iránt, hogy a karantén után tesztelés nélkül kell színpadra állnia. Az ügyre Rudolf Péter is reagált.
Színház

Rudolf Péter értetlenül áll Wunderlich József támadása előtt

November 25-én a Vígszínház művésze a közösségi médiában súlyos vádakat fogalmazott meg a színház vezetőségével kapcsolatban: első posztjában a járványügyi intézkedéseket kifogásolta, később pedig a főigazgató nyilatkozatára reagálva egy közelgő bemutató próbaidőszakában történt esettel állt elő. A leírtakra Rudolf Péter közleményben reagált.
Színház

„Nem téged támadlak, a rendszert támadom” – Wunderlich József szerint Rudolf Péter kifordult önmagából

A színész alig néhány órával azután, hogy Facebook-bejegyzésben állt ki az állítása szerint nem megfelelő járványügyi intézkedések miatt, reagált Rudolf Péter HVG-nyilatkozatára, újabb visszaélésről rántva le a leplet.
Klasszikus

„Az együttjáték olyan, mint egy megújuló energiaforrás” – Beszélgetés Fejérvári Zoltánnal

Fejérvári Zoltánt az utóbbi években a legváltozatosabb koncerteken hallhatta a közönség, emellett rendszeresen tanít is, idén kezdte meg oktatói tevékenységét Bázelben. A zongoraművésszel az egyedüllét fontosságáról, a kortárs zenéről és a zenetanítás feladatairól is beszélgettünk.
Zenés színház

Vörös Szilvia Kékszakállú-felvételét Grammy-díjra jelölték

Az énekesnő két évvel ezelőtt Helsinkiben vette lemezre Bartók operáját, a produkciót most az öt legjobb operafelvétel közé választotta a neves zenei díj bírálóbizottsága.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál magazin

KÉP-regény: Lemmy, a whisky és én

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a metálzene iránti távoli rajongásáról, és a Motörhead zenekar akkor még élő legendás basszusgitárosáról, Lemmyről ír. 
Vizuál kiállítás

Mikortól színész a színész? - Megjelent Trokán Nóra fotóalbuma

Trokán Nóra egész életét áthatja a színházi közeg varázslatos világa, amelyre gyermekkora óta második otthonként tekint. Színésztársairól készült portrésorozata, a színpadi fellépés előtti átváltozás varázslatos és a néző számára elképzelhetetlen pillanatait rögzíti.
Vizuál ajánló

Pilinszky és Richter – Last minute kiállítások november végére

Hóvégi válogatásunkban hamarosan záruló budapesti kiállításokat ajánlunk, legtöbbjük már csak néhány napig látható. A kortárs festészet, design, médiaművészet kiválóságai mellett Pilinszky János fotói is bekerültek a válogatásba.
Vizuál ajánló

Milyen lenne A hetedik pecsét vagy a Jules és Jim, ha Woody Allen rendezte volna?

Klasszikusok előtt tiszteleg Woody Allen új filmje, a Rifkin fesztiválja, amely november 25-én, a ZSIFI premier előtti vetítésén mutatkozik be először - a cinefilek és a romantikus történetek kedvelőinek örömére.
Vizuál hír

A legfontosabb díjakat hozta el az Apró mesék Floridában

Négy fesztiváldíjjal tüntették ki Szász Attila romantikus szélhámosfilmjét: a legjobb filmnek és a legjobb rendezőnek járó elismerés mellett Kerekes Vica a legjobb színésznő, Szabó Kimmel Tamás pedig a legjobb színész díját nyerte el.